Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:35

@MontyRulezz,
Dat is nu net alle info die ik eigenlijk mis... Behandelmogelijkheden, opbouwschema. Hoe om te gaan met welke situatie, soort bodem, wel/geen bescherming, wel/niet koelen. Zijn er smeerseltjes of supplementen die echt helpen? Dat soort info had ik graag van mij vee-arts gehad. Alsook welke reacties van het been mogen wel, en zijn niet belangrijk. En wanneer moet je echt een stap terug.
Ik ben voor mezelf een heel lijstje met vragen aan het maken. (Schrijf ik ook op)

Thnx voor t compliment. Tweet is wat mij betreft ook een lekker ding, maar vooral zijn karakter is echt helemaal top wat mij betreft.

Mijn vriend gaat mee naar de volgende scan. Dus dan heb ik ook iemand die het paard vast kan houden, zodat ik zelf meteen mee kan kijken op de scan, en ook mijn "handen vrij heb" om even wat makkelijker te kunnen overleggen met de veearts.
De vorige keer had ik mijn bijrijdster bij me. Maar toen was er even assistentie tekort, en heeft zij dat dus voor Tweet gedaan. (Verdoving spuiten, scanapparaat op aanwijzing van dierenarts instellen etc.) Op zich lijkt dat handig, maar dat is het niet. Want ik was daarmee in feite mijn "extra handje" kwijt. Moest dus zelf Tweet vasthouden etc.

Ik heb mijn afspraak voor de volgende scan staan. Dat is morgenmiddag om 16.30.
Ik hoop van harte dat mijn onderbuikgevoel er een keer naast zit, en dat het er allemaal top uitziet...
Deze keer is er een uur ingepland bij de vee-arts. (Ipv klein half uur, tussendoor...)

En deze keer komt hij niet zo gemakkelijk van me af. Wil nu alles weten!

Morgen om 16.30 dus...

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:07

Alvast heel veel succes morgen Femke_Tweety!!

Op een paar vragen kan ik je wel al antwoord geven, vooral omdat ik het al eens meegemaakt heb. Qua bodem, rechte harde bodem, zeker geen rulle bodem! Ik heb een jaar over de weg gestapt en toen hij weer goed was ben ik evengoed nog zeker 2 x in de week de weg op gegaan. Dat is heel goed voor de pezen. Door de schok van de ondergrond gaan de vezels van het nieuwe weefsel netjes langs elkaar liggen en dat is wat je wil om de pees sterk te krijgen.

Bescherming werd mij afgeraden, met name omdat het been warmer wordt onder elke bescherming. Alleen als je een paard hebt die constant ontploft en heel gek is door al het stappen is bescherming gewenst, anders liever niet. In principe zijn de reacties zoals je in je vorige mail beschreef normaal. Ook een bult is normaal op de plek van de blessure. Die bult ging bij die van mij pas na een jaar weg. Het oplopen is puur een reactie dat het weefsel aan het werken is en zolang die dunner wordt met stappen/koelen is het geen probleem. Je moet je pas zorgen maken als zijn hele been opzwelt, een olifantenpoot zeg maar. Dan is het goed mis.

Smeerseltjes; ik zweer bij traumeelgel. Ik bestel het altijd bij dochorse, 25 euro voor 250ml. Mijn stalhoudster smeert hem er 's morgens en 's avonds zijn been mee in en ik zelf smeer koelinggel voor en na het stappen.

Een soort van opbouwschema is gewoon heel belangrijk! Dan weet je enigszins waar je aan toe bent.

Nou, ik wens je veel succes en ik ben benieuwd wat ze je te vertellen hebben!

Femke_Tweety

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:14

Dank je!
Hier kan ik in ieder geval iets mee. Hoewel ik een en ander natuurlijk wel nog met de veearts bespreek.

Het gekke is dat hij de vorige keer wel iets heeft gezegd over bodem. Ik vroeg wat voor bodem oke was, en tussen neus en lippen door zij hij GEEN asfalt. Liefst iets verende gelijke bodem.
Maar daar heb ik verder niet meer echt op door kunnen vragen toen. En gezien alles wat ik hier gelezen heb (En ja, echt alle 143 blz) vraag ik me nu echt af waarom Tweet niet op asfalt zou moeten...

Hoewel het niet echt de pees was, maar de band. Maar qua weefsel lijkt dat redelijk op elkaar, zeker qua doorbloeding.

Buiten dit topic heb ik natuurlijk nog wel meer bekeken, onder ander een casus beschrijving van Uni Gent over een probleem aan een annulair ligament.
Ik heb een aantal duidelijke afbeeldingen op mijn telefoon gezet. Mag de veearts me precies aanwijzen waar de blessure van Tweet exact zit. Dat kan ik dan morgen ook wel hier neerzetten.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:14

Qizz schreef:
Jeetje Monty wat sh.. zeg!!!! Nu het andere been ;-(...
Heel veel sterkte.

BIj mij gaat het dus ook niet zo goed. Na de checkligamentblessure werd zijn minischiefeltje opeens heel groot en ging op de pees drukken. Terwijl we net weer alles mochten en dat ook super ging afgelopen zomer. Maar helaas,.. nu hebben we net weer 3 maand "rust" gehad, wel in de wei en buiten gereden en licht in de bak. Maar het lijkt of de oude cl blessure weer opspeelt.

Na al een tijdje geen werk, en de laatste 2 jaar veel DA kosten heb ik momenteel geen reserves meer en moet mijn paard nu helaas ook verhuizen naar een goedkopere stal,.. wat ik vreselijk vind omdat hij enorme heimwee heeft. Ik ben zo bang voor weer een terugval. heb al homeopatische druppels tegen heimwee/stress etc gekocht en ik hoop zo dat het wat helpt. Arm dier,.. Maar valt in deze tijd niet mee zonder werk, alleen, met koophuis en paard (pfff),..

Qizz, wat balen voor je zeg dat jullie ook nog steeds blijven sukkelen!! En dan ook nog noodgedwongen moeten verhuizen, het zit je ook niet mee zeg!! Hoe doet hij het nu op zijn nieuwe stal? Blijft hij nog een beetje rustig? Ja die DA kosten die doen je op een gegeven moment de nek om.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat het bij mij op een gegeven moment wel genoeg is. Ik ga geen jaren sukkelen met hem. Deze blessure heeft hij door het ontlasten van zijn andere been. Wat betekend dat nu allebei zijn voorbenen niet goed meer zijn. Als ik het zo ver krijg dat alles weer goed hersteld en hij er geen last meer van heeft zal ik heel erg blij zijn. Maar als dat niet zo is, dan is er voor mij nog maar 1 oplossing. Daarom heb ik zijn pees nu ook laten inspuiten. Dit zou het herstel aanzienlijk moeten herstellen. Maar uiteindelijk moet het gewoon goed komen.

Ik hoop dat je paard zich redelijk snel thuis zal voelen en dat je ook weer snel werk zult vinden. Zonder baan voor een paard moeten zorgen die wat mankeert is heel moeilijk!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:17

Femke_Tweety schreef:
Dank je!
Hier kan ik in ieder geval iets mee. Hoewel ik een en ander natuurlijk wel nog met de veearts bespreek.

Het gekke is dat hij de vorige keer wel iets heeft gezegd over bodem. Ik vroeg wat voor bodem oke was, en tussen neus en lippen door zij hij GEEN asfalt. Liefst iets verende gelijke bodem.
Maar daar heb ik verder niet meer echt op door kunnen vragen toen. En gezien alles wat ik hier gelezen heb (En ja, echt alle 143 blz) vraag ik me nu echt af waarom Tweet niet op asfalt zou moeten...

Hoewel het niet echt de pees was, maar de band. Maar qua weefsel lijkt dat redelijk op elkaar, zeker qua doorbloeding.

Buiten dit topic heb ik natuurlijk nog wel meer bekeken, onder ander een casus beschrijving van Uni Gent over een probleem aan een annulair ligament.
Ik heb een aantal duidelijke afbeeldingen op mijn telefoon gezet. Mag de veearts me precies aanwijzen waar de blessure van Tweet exact zit. Dat kan ik dan morgen ook wel hier neerzetten.

Ja, zeker alles navragen hoor!! Elke blessure is natuurlijk ook weer anders, en ook al is het dezelfde blessure, dan is het nog maar de vraag hoe ernstig de blessure is. Die van mij had de vorige keer een gat van 5 cm bij 6 mm waar weer nieuw weefsel in moest komen. Nu is het "maar" een beschadiging. Maar wel aan dezelfde pees, alleen ander voorbeen. Mij hebben ze bij deze blessure nu een andere behandeling voorgesteld dan bij de vorige. Dus zeker alles navragen, maar dan kun je wel bepaalde dingen meenemen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:21

MontyRulezz schreef:
....... maar dan kun je wel bepaalde dingen meenemen.

En dat is precies waarom ik zo blij ben met dit topic. Ik weet nu in ieder geval een klein beetje wat er mogelijk is, en welke adviezen vaak gegeven worden.
Als het bij mij erg afwijkt vind ik dat best, maar dan wil ik wel weten waarom dat voor Tweety dan beter zou zijn.

Ik wil altijd graag begrijpen wat, hoe, en waarom.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:23

MontyRulezz schreef:
Deze blessure heeft hij door het ontlasten van zijn andere been. Wat betekend dat nu allebei zijn voorbenen niet goed meer zijn. Als ik het zo ver krijg dat alles weer goed hersteld en hij er geen last meer van heeft zal ik heel erg blij zijn. Maar als dat niet zo is, dan is er voor mij nog maar 1 oplossing. Daarom heb ik zijn pees nu ook laten inspuiten. Dit zou het herstel aanzienlijk moeten herstellen. Maar uiteindelijk moet het gewoon goed komen.

Heftig. En inderdaad maar uitgaan van die laatste zin.
Je doet er hoe dan ook al het mogelijke aan, (Wat nog fair is tegenover het paard) dat is wel duidelijk.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:29

@Qizz, Pfoeee, dat is ook een hoop getob.

Ik hoop van harte dat de nieuwe stal uiteindelijk gewoon een heel leuk plekje blijkt te zijn. En natuurlijk ook dat je paard nu een keer klaar is met al het blessureleed.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:49

Femke succes vandaag :j

gisteren al weer voor de 4de x erop gezeten, merk wel dat ze heel veel energie heeft en normaal zal ik dat oplossen om haar even lekker te galloperen maar helaas mag dat nog niet :n

Afbeelding
ze heeft wel haar streken weer terug :+

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:50

Succes Femke! Duim voor jullie...

Hihi slokjeeee!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 18:10

De paddock word hem niet voor mijn paard. Er mag geen ruwvoer gegeven worden in de paddocks. Zijn vriendinnetje wilt alleen maar rennen en spelen. Daarnaast vind Toran het na een half uurtje niet leuk meer als er geen eten meer is. Dus besloten dat hij voorlopig nog even alleen gecontroleerde beweging onder het zadel en aan de hand krijgt. 's morgens stap ik eerst 10 minuten aan de hand. Dan ga ik ong. 20 minuten de bak in. Dan stap ik buiten nog een rondje van 20 minuten uit en pak ik eerst nog 2 stukken draf over het harde mee. Dus een minuut of 15 echt stappen.
Dan 's avonds stap ik nog een half uur over het harde en laat ik hem 20 minuten grazen aan de hand. Daarnaast mag hij regelmatig aan de hand nog even in het zand rollen. Dus opzich een lekker leven zat. Hij is tevreden en oogt gelukkig. Dus tot ik zeker weet dat hij helemaal goed is en blijft, mag hij nog even niet los. Daarna langzaam uitbouwen tot hij weer gewoon een paar uur per dag los kan spelen.

En Femke, hoe is het gegaan? Antwoord gekregen op al je vragen? Klopte je onderbuik gevoel of is er toch een positieve uitkomst?

EVDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:33

dankjewel Montyrulezz je bevestigde even mijn eigen gevoel! wordt een beetje gek en onzeker af en toe van alle goedbedoelde adviezen uit mijn omgeving.. Fijn om zo toch even wat "ervaren" meningen te horen! Ikm hoop dat het mee is gevallen voor je Femke_Tweety !!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:30

Zo, weer thuis.
Met eigenlijk vrij goed nieuws.

Kort:
De blessure is niet erger geworden. Ook niet echt minder. Er zijn wel wat veranderingen, zoals die te verwachten zijn. Vee-arts was in ieder geval eigenlijk vrij tevreden, en nam deze keer echt goed de tijd.

uitgebreid:
Einde van de dag, dus uiteraard loopt alles wat uit. Had ik ook verwacht. Tweety laadde gemakkelijk, en we waren er dan ook ruim op tijd. De bult is relatief klein en zacht vandaag. Het was mooi weer , dus lekker in het zonnetje op een bankje gezeten, met Tweet -slapend- aan de hand naast me. 'T gekke dier maakt zich ook gewoon echt niet druk in zo'n geval. :') Drukke hengst met kreupelheidsonderzoek, vrolijk tuig-type paard dat voorbij komt zeilen, merrie die steeds hoger uitverdoofd wordt op haar been. Het maakt voor Tweet allemaal niet zo veel uit.

Dan komt de veearts, Monsteren in stap en draf op de rechte lijn. Tweet is zeker niet kreupel, vee-arts vindt hem wel wat stijf, ook -of eigenlijk misschien vooral- op de voorbenen. Gezien de dikte van de bult had het de vee-arts erg verbaasd als tweety niet goed gelopen zou hebben. Ik geef aan dat de bult er vandaag ook wel erg mooi uitziet. Terwijl we naar binnen, naar de scan lopen hebben we het even over de stijfheid voor. Ik geef aan dat me dat niet echt verbaast. Ouder paard met manegeverleden, dat al 7 weken niet veel doet. Ik geef aan dat ik verwacht dat hij wel wat losser zal worden als hij weer wat meer mag doen, en de vee-arts geeft aan hetzelfde te verwachten.
De vee-arts ziet ook duidelijk dat Tweety pittig aangekomen is.

Dan de scan. Deze keer wordt er uitgebreid de tijd genomen. Tweety hoeft niet geschoren te worden, dat had ik vooraf thuis al gedaan. (Waarom stress op een kliniek, als je dat soort dingen zo makkelijk zelf even kunt doen)
Tweet stond zo braaf en rustig, dat de vee-arts het aandurft zonder verdoving. Fijn, Tweety reageert nogal heftig op verdoving... Vorige keer heb ik bijna 2 uur moeten wachten voordat hij zover bij was dat ik hem in de trailer mee durfde te nemen... Had ik al gezegd dat het nogal een relaxed type is?? :')

Ik kan nu zelf meekijken, mijn vriend heeft vrij genomen, en houdt Tweety vast. Dat is een stuk fijner, een hele scan zien geeft bij mij toch echt meer beeld dan alleen 4 stills aan het eind.

De bult is duidelijk te zien, een zeer duidelijke donkere vlek. (Of eigenlijk 2) Maar volledig gitzwart, en dat betekend dat er geen weefsel is zit. Geen losse bindweefsel flarden, geen ontsteking. Dat is dus positief.
Zeer uitgebreid de tijd genomen om de pezen na te lopen. Die zien er eigenlijk heel goed uit. Mooie structuur, en niets mis mee.
Dan het annulair ligament. Dat is de plek waar we de vorige keer irritatie zagen. Ook die is uitgebreid bekeken, in eerste instantie alle aanhechtingspunten, en die zijn goed! Daar twijfelde ik nogal over na de vorige keer, maar dat is dus in orde.
Het weefsel van het ligament is ook in orde. Wel is het annulair ligament iets verdikt. Niet heel dramatisch als ik het goed begreep, maar wel een verdikking. En dat zal blijvend zijn.
Er is een operatie mogelijk waarbij dat ligament doorgesneden wordt (Om zo de pezen meer ruimte te geven) maar dat is voor Tweety echt niet aan de orde. Vooral omdat hij wel een bult heeft, maar er eigenlijk geen pijn van ondervind.

Het nadeel van een verdikking van het annulair ligament is het volgende: Het ligament ligt in feite om de kogel heen. Buiten om de beide buigpezen. Als het ligament verdikt is, hebben de pezen dus iets minder ruimte. Dat kan wat irritatie geven.
En wat vocht vorming. Dat vocht past in feite niet tussen het ligament en het gewricht, en komt dus net buiten (in Tweety's geval boven) het ligament te zitten. De bult dus.
Als de ruimte zo krap wordt dat de pezen er echt hinder, of zelfs schade van ondervinden, is een operatie dus een optie.
Maar voor Tweety dus niet aan de orde. Geen pijn, en pezen die er eigenlijk heel goed uitzien. Wel iets om -altijd- in de gaten te blijven houden, en in je achterhoofd te hebben.

Oke, tot zover de scan, en eigenlijk vrij positief nieuws dus.
Maar dan mijn stapels vragen... Ook daar is deze keer echt de tijd voor genomen. (Ik heb het idee dat er over gepraat is op de Lingehoeve, dat het de vorige keer niet echt fijn gelopen was voor mij.)
Mijn bijrijdster moest werken vandaag, maar had de boel wel zo gepland dat zij dan in ieder geval de assistente was bij Tweety's scan. Dus zij heeft ook alles meegekregen, en ook haar vargen kunnen stellen.

Wat betreft het steeds dikker en dunner worden van de bult, en het soms warmer en minder warm zijn van de plek:
De veearts vraagt of ik duidelijk een relatie zie tussen beweging en de reactie van het been. Eigenlijk niet... Soms doen we weinig, en loopt de bult op. Soms doen we veel en loopt de bult op. Soms doen we wat meer, en blijft de bult dun. Soms doen we wat meer, en is de bult wel harder de volgende dag.
De enige relatie die ik wel zie, is dat bij veranderend weer de bult soms lijkt te reageren. De vee-arts knikt, en geeft aan dat dat vaker gebeurt. Ik geloof wel dat hij het opvallend vind dat ik zelf die relatie en dat verband zie.

Het steeds dikker en dunner worden van de bult, en ook het af en toe warm zijn van het been, dat is een te verwachten beeld bij deze blessure. En niet iets -hoe moeilijk ook- om me te druk over te maken. Zolang de bult niet meerdere dagen achter elkaar echt heel hard is, is het oke. (Auw, hier moet ik zelf echt aan wennen. griezelig, om dat als oke te beschouwen...)
Als de bult na beweging minder dik is, dan is dat zeker een mooi teken.
Als het been een keer warm is, maar het blijft bij een korte periode (Niet meerdere dagen) dan geldt daar hetzelfde voor. (Dat kost me ook moeite, dat het warmer worden van het been dus geen drama is in feite)

De veearts geeft aan dat wat beweging, hoe gek dat ook mag klinken, nu juist wel goed is. Daarmee vraag je het been iets meer om zelf wat te doen. De kwaliteit van het gewrichtsmeer kan daar wat door verbeteren. En hoe beter de kwaliteit van dat smeer, hoe minder irritatie. En daarmee zou het zelfs kunnen dat de bult, met een op- en afgaande golfbeweging, in de loop van een jaar (of langer) zelfs iets minder gaat worden. Minder irritatie is minder vocht. Op zich logisch, maar daarvoor moet je dus wel eerst door die beginfase heen.

Qua opbouwschema:
Wat we tot nu toe deden is zeker niet verkeerd, maar mag zeker wel uitgebreid gaan worden.
Komende 2 weken: wandelen aan de hand is geen probleem, in feite nauwelijks een tijdslimiet. Erop zitten gaan uitbreiden tot 20 minuten per keer. De eerste 2 weken nog alleen stap. We echt actief stappen. (Zowel bijrijdster als ik reageren, tegelijkertijd :D ) dat dat geen probleem is, paar dis fit zat onder de man. Vee-arts kijkt wat bedenkelijk naar het paard dat zonder verdoving kuikenmak in de scanruimte staat.
Als dat oke gaat (Veearts geeft aan dat ik -uiteraard- wel moet blijven minitoren en opletten) de 2 weken daarna weer wat gaan uitbreiden. Iets langer erop, en wat draf gaan meepakken. En ook dat 2 weken vol houden, rustig aan iets meer draf.
Daarna eventueel, als ik twijfel, telefonisch contact. Als ook dat lekker gaat mag ik ook zelf door opbouwen.
In principe mag hij na ongeveer 2 maanden (vanaf nu, dus 4 maanden vanaf de start van de blessure) weer op een "normaal" basisniveau zijn. Dus een uurtje a anderhalf buitenrit, in stap draf en galop moet dan kunnen.
Nog geen korte draaien of mulle bakbodems.

Als dat goed blijft gaan, mag ik daarna rustig aan gaan kijken hoe hij zich houdt in wat zwaarder werk. Een sprongetje of een brug (Zoals bij Trail of Working Equitation) ziet de vee-arts niet echt als een probleem. De belasting daarvan valt in feite wel mee. Vooral de korte draaien wordt even aankijken, hoe dat gaat.
De vee-arts denkt dat dat op de lange termijn ook wel weer moet kunnen, maar houdt wel even een slag om de arm. Even afwachten hoe hij het doet.

Voor mijn gevoel is dit vrij vlot. Maar de vee-arts geeft nogmaals aan dat gezien het scanbeeld dit wel moet kunnen. En dat beweging voor Tweety wel goed is. (Ook met het zicht op het totaalbeeld, zijn gewicht etc.)
En ook mooi dat de fratsen die Tweety echt wel heeft uitgehaald tijdens zijn koliek dus eigenlijk niet nadelig zijn geweest.

Eigenlijk heel mooi nieuws dus, maar wel spannend. Ik denk dat ik misschien maar net doe als een hoop mensen hier. Wel de opbouw zoals de veearts het aangeeft, maar er iets meer tijd voor uittrekken.

Ik vraag ook hoe hij denkt over opbouwen aan de fiets of aangespannen. Dus zonder gewicht op zijn rug, maar wel wat meer tempo. In feite komt het erop neer dat als dat ook kan met dit paard, dat dat zeker niet verkeerd is om mee te pakken. (Tweety loopt heel braaf mee aan de fiets) Wel eventueel op ijzers in dat geval. Dat staat Tweety toch al. (Daar keek de vee-arts ook direct naar)

dan de kwestie welke bodem:
Asfalt: mag maar hoeft niet per se
Berm: oke
verend bospad: is goed
mulle / ongelijke bak: zeker nog even niet!!
In het bos, als je een stuk zandpad tegenkomt: Niet zo'n probleem, maar nog wel in stap voorlopig.
Heuvels, stijgen en dalen: (we staan aan de rand van de Utrechtse heuvelrug, en wat stijgen en dalen is niet 100% te vermijden) voorlopig goed mee uitkijken, zeker niet te zware paden. Vooral omhoog uitkijken, omdat er dan in feite wat meer druk op die pezen en banden komt te staan. Naar beneden is minder erg.

Kwestie koelen of niet:
Koelen heeft in principe voor Tweety niet veel nut. Als het been meerder dagen heet is (Ontstekingsreactie) dan wel. Dat is eigenlijk het enige moment dat het -in het geval van Tweety- echt zinnig is.

Kwestie beenbescherming:
In dit geval eigenlijk liever niet. De plek krijgt eigenlijk nauwelijks steun extra door de beenbescherming. (Ook die mooie 3-in-1 die ik heb gekocht niet. De vee-arts geeft aan dat die vooral steun geven aan de tussenpees, en dat die er bij Tweety erg mooi uitziet. dus geen nut)
En in dit geval geeft de bescherming wel wat meer warmte. dat is een nadeel(-tje) en daarmee wegen de voordelen (die er eigenlijk nauwelijks zijn) niet op tegen de nadelen. (ook niet veel, maar wel aanwezig)
Mocht Tweety zichzelf aantikken (Of gaan aantikken), dan is het wel zinvol om de plek te beschermen.
Daar ziet het op dit moment niet naar uit. Dus die blijven maar af voorlopig. Ook als we voor het eerst gaan galopperen hoeven ze niet om.
(Hoewel ik dat wel griezelig vind)

Ik heb ook nog gevraagd of ik iets kan smeren, of supplementen kan voeren. Of er middeltjes zijn die Tweety extra kunnen helpen.
Het antwoord was vrij kort en simpel. Nee.
(En daar had hij dus maar zo spul kunnen verkopen, als hij had gezegd "We hebben dat en dat goedje staan, dat kan wel helpen." dan had ik het subiet gekocht)
Hier twijfel ik zelf nog wel een klein beetje. Je wilt zooo graag wat extra's doen. En dingen als msm, glucosamine etcetera hoor je eigenlijk heel vaak.
Op zich vind ik het wel een eerlijk en duidelijk antwoord, dat wel.

Dan aan het eind vraag ik nog of we misschien alvast een telefonisch vervolgconsult kunnen inplannen, over drie weken of zo.
De vee-arts geeft aan dat ik eventueel over een week of 4 (Na de eerste 2 x 2 weken opbouw dus) gewoon kan bellen voor overleg. Hoeft niet ingepland te worden. (EN kost ook niets, als ik het goed begrijp)
In geval van twijfel mag dat ook altijd eerder.
Hij geeft ook nog aan dat ik eventuele vragen ook via mijn bijrijdster mag stellen.

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk niet graag iets via mijn bijrijdster vraag. Ik vind eigenlijk dat werk en hobby een beetje uit elkaar moeten blijven. En bovendien hou ik er niet van om "misbruik" van zo'n situatie te maken. (Als mensen horen wat voor werk mijn bijrijdster doet, vliegen de vragen haar vaak al om de oren. Om het maar niet te hebben over de vragen of ze geen korting kan regelen. Of even naar een paard wil kijken. Dat kan soms bloedirritant zijn, en ik doe het dan ook niet graag)
Maar in dit geval is echt specifiek aangegeven dat het geen probleem is.
Het ligt natuurlijk ook net even anders dan de gemiddelde paarden-eigenaar, omdat Tweety haast haar eigen paardje is. Niet echt, maar ze is al wel ruim 2 jaar de vaste en enige bijrijdster. Die in principe ook echt de vrije hand heeft.
Closest as possible to an own horse, zeg maar. (Weet even niet hoe ik dit in net Nederlands neer zet, Engels is duidelijker)

Terwijl ik sta te wachten om te kunnen afrekenen vraagt de vee-arts nog een keer of ik geen vragen heb. Even later buiten nog een keer, en met de nadruk dat ik echt moet bellen als ik wat wil weten.
Ik denk dat er echt even over gepraat is. Dit voelt wel een heel stuk prettiger moet ik zeggen.
Einde van de dag, als laatste patiënt, heeft toch ook wel voordelen. Jammer dat je meer kans het dat het wat uitloopt, maar er is ook meer rust. En dat vind ik prettig.

De rekening is fiks, maar ik heb de indruk dat ik ook hier deze keer enigszins gematst ben. Dat weet ik niet zeker, maar zal ik nog eens navragen aan mijn bijrijdster.
Ik heb er nu in ieder geval een heel wat prettiger gevoel bij.

Zo, dat is weer een heel lang verhaal.

Korte samenvatting:
Het ziet er allemaal vrij goed uit. Annulair ligament is wat verdikt, en dat zal blijvend zijn. Ik mag, in een behoorlijk tempo, gaan opbouwen met Tweety, beweging is goed, mits met enig beleid.
Standaard recreatie is geen enkel probleem over een aantal maanden. De wat zwaardere W-E oefeningen blijft even afwachten, maar zullen waarschijnlijk ook wel weer gaan.
Zelf vind ik het allemaal nog erg griezelig, vooral het opbouwen. Maar voor Tweets totale welzijn is het beter. Dus maar aan de bak nu...

Grappig (of eigenlijk niet) detail: 6 weken geleden heb ik Tweety op de weegschaal gezet, nu weer. Tweety is de afgelopen weken behoorlijk aangekomen, afgelopen 10 dagen staat het aankomen stil, en is er mogelijk zelfs al weer iets af. De echte gewichtstoename heeft dus in 4 weken plaatsgevonden.

1e weging: 490 kilo
2e weging: 522 kilo. Ruim 30!! kilo puur vet dus...

Edit, zie bij het plaatsen dat er intussen een paar nieuwe berichten in dit topic zijn. Zal ze zo even lezen en reageren.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:43

@Melanie: leuk he, die grapjassen :) Die van mij probeert ook altijd uit zo'n flesje te drinken...

@Liedjuh, jammer dat het niet gaat op de paddock. Maar wat niet gaat, gaat niet. Ze zijn iets te beweeglijk, druk en speels dus?
Waarom mogen ze geen ruwvoer op de paddock? Ook niet in een hooinet of zoiets?

EVDM schreef:
dankjewel Montyrulezz je bevestigde even mijn eigen gevoel! wordt een beetje gek en onzeker af en toe van alle goedbedoelde adviezen uit mijn omgeving.. Fijn om zo toch even wat "ervaren" meningen te horen! Ikm hoop dat het mee is gevallen voor je Femke_Tweety !!

Met name dat dikgedrukte herken ik heel erg... Iedereen heeft wel een mening. Van een half jaar op het land en niet naar kijken, tot niet zeuren en gewoon weer volle bak rijden. En dan nog alle verschillende mogelijkheden qua belasting, trainingsmethoden, smeersels, supplementen etcetera. En gewoon bespreken of advies vind ik nog niet zo'n probleem. Maar vaak wordt het je verteld alsof dat de enige goede manier zou zijn, en al het andere dramatisch slecht voor je paard.
Vraag me toch af wat dat soort mensen zouden doen als ze zelf in zo'n situatie zitten.
En meestal is het nog goed bedoeld ook... En kun je dus niet al te bot reageren.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:45

Goed nieuws Femke. Met vertrouwen de toekomst tegemoet dus :)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 22:50

Goed nieuws Femke! Fijn dat ze nu uitgebreid de tijd voor jullie hadden!

De paddock is eigenlijk meer een kleine bak. Daarin worden ook de smurfenlesjes in gegeven. Dus als er dan restjes hooi liggen, dan duiken die pony's daarin en krijgen ze die niet meer weg. Dus opzich logisch. Ik houd het hier dus voorlopig maar bij.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 07:30

Fijn Femke dat het er allemaal zo goed uit ziet!!! Dan heb je toch nog geluk gehad dat het een relatief lichte blessure is!

Die van mij heeft vanaf gisteren ook geen opgelopen been meer gelukkig. Na het inspuiten van vorige week bleef zijn pees aardig dik en gezwollen. Maandag even contact gehad met de da en die zei dat dat een hele normale reactie is op het inspuiten en dat ik me er geen zorgen over hoefde te maken. Vanaf het inspuiten heeft hij van 8 tot 1 buiten gestaan en daarna op stal. Nu dat zijn pees weer rustig is gaat hij vanaf volgende week weer de wei op tot dat ik klaar ben met werken, zo rond een uur of 4. Dan stap ik met hem en zet ik hem daarna binnen.
Vanaf morgen mogen we 15 minuten stappen en dan ga ik er ook weer eens opzitten.

Over 6 weken moeten we weer scannen en dan ben ik benieuwd of het inspuiten geholpen heeft.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 10:41

Femke, fijn dat je met een goed gevoel bent weggegaan uit de kliniek deze keer. En voor mij is het super interessant te lezen hoe een andere veearts dan de mijne zijn two cents geeft over de blessure waar ik al een aantal jaar mee te maken heb.
Ik denk dat mijn veearts een heel stuk terughoudender is qua opbouwen (hoeft natuurlijk niet beter te zijn) en daarbij waren de vorige keer de aanhechtingen ook gerafeld en het sesambeentje een beetje beschadigd. Dat is deze keer gelukkig niet het geval en zit ik net als jij alleen met een verdikte/geirriteerde ringband. Denk dat ze het deze keer zo mee vond vallen dat hij daarom ook gewoon de wei op mag. De vorige keer heeft hij zeker 7 maanden op stal moeten staan, wat een ellende.

Bij mijn Friese vriend begint het been er steeds beter uit te zien, vocht wordt minder en been is weer mooi strak. Hij loopt volgens mij ook weer goed. Volgende week stiekem een paar passen draven aan de hand.

Hier een duidelijk voorbeeld van een paard met een insnoerende ringband, deze is ook geopereerd:

Afbeelding

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 16:19

Gisteren was ik een uitgebreid antwoord aan het typen, toen er onverwachts visite binnen kwam vallen.

Tegen de tijd dat de visite weg was, was ook mijn hele verhaal weg...

@MontyRulezz: pfoee, spannend de scan over 6 weken. En fijn dat zijn been niet mer opgelopen is. Ht viel mij op dat de eerste keer dat je weer opstapt, dat dat heel vreemd en onwennig voelt... Daar zal ik vast de enige niet in zijn.

@Gulpje: jij krijgt inderdaad heel andere adviezen dan ik. Maar ik denk dat het scanbeeld misschien ook wel erg anders is. Bij Tweet is er -gelukkig- niet echt weefselschade. Het Annulair Ligament is wel verdikt, maar volgens mij niet heel extreem.
Hoewel ik het opbouwen toch wel griezelig blijf vinden....
De afbeelding van het geschoren voetje dat je plaatste ziet er wel apart uit. Het is daar net alsof het A.L. vrij smal is, maar die band is toch wel een paar cm. Of is dit een foto NA de operatie?

Bij Tweety zie je wel een bult boven het A.L. maar je ziet niet echt een insnoering.

De volgende casusbespreking van de Universiteit van Gent vond ik ook erg interessant. De situatie is daar nog anders, omdat er ook schade aan de pees blijkt te zijn. Maar wel duidelijke afbeeldingen.
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/7 ... 001_AC.pdf

Ik zal van Tweety vandaag of morgen eens een paar foto's verkleinen, en naast elkaar zetten. (Dunne bult, dikke bult etc.)

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:38

Ben vandaag weer even lekker bij m'n meisje geweest. God wat ben ik gek op dat dier. Ze heeft het gelukkig echt heerlijk naar haar zinnetje... Been kan ik echt weinig van zeggen. Ze loopt niet echt soepel, maar dat kan ook komen omdat ze voor het eerst in 6 jaar geen ijzers heeft voor en haar voetjes behoorlijk kort zijn doordat ze flink beschadigd waren met aftrappen van de ijzers.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:39

Die van mij doet alsof ze nooit geblesseerd is geweest.. :=
Afbeelding
Agh, zo lang ze goed blijft lopen laat ik t lekker gaan! :D

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 16:21

Haha wooops := Ach, zit ze alleen maar goed in der vel!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:43

Hey sta jij in maasdijk :). Grappig das best in de buurt.

Wel ondeugend :7

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:52

Sansje schreef:
Hey sta jij in maasdijk :). Grappig das best in de buurt.

Wel ondeugend :7

Leuk! :D
Klopt, ik sta sinds gister op de Oranje Hoeve.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 14:37

MontyRulezz schreef:
Qizz schreef:
Jeetje Monty wat sh.. zeg!!!! Nu het andere been ;-(...
Heel veel sterkte.

BIj mij gaat het dus ook niet zo goed. Na de checkligamentblessure werd zijn minischiefeltje opeens heel groot en ging op de pees drukken. Terwijl we net weer alles mochten en dat ook super ging afgelopen zomer. Maar helaas,.. nu hebben we net weer 3 maand "rust" gehad, wel in de wei en buiten gereden en licht in de bak. Maar het lijkt of de oude cl blessure weer opspeelt.

Na al een tijdje geen werk, en de laatste 2 jaar veel DA kosten heb ik momenteel geen reserves meer en moet mijn paard nu helaas ook verhuizen naar een goedkopere stal,.. wat ik vreselijk vind omdat hij enorme heimwee heeft. Ik ben zo bang voor weer een terugval. heb al homeopatische druppels tegen heimwee/stress etc gekocht en ik hoop zo dat het wat helpt. Arm dier,.. Maar valt in deze tijd niet mee zonder werk, alleen, met koophuis en paard (pfff),..

Qizz, wat balen voor je zeg dat jullie ook nog steeds blijven sukkelen!! En dan ook nog noodgedwongen moeten verhuizen, het zit je ook niet mee zeg!! Hoe doet hij het nu op zijn nieuwe stal? Blijft hij nog een beetje rustig? Ja die DA kosten die doen je op een gegeven moment de nek om.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat het bij mij op een gegeven moment wel genoeg is. Ik ga geen jaren sukkelen met hem. Deze blessure heeft hij door het ontlasten van zijn andere been. Wat betekend dat nu allebei zijn voorbenen niet goed meer zijn. Als ik het zo ver krijg dat alles weer goed hersteld en hij er geen last meer van heeft zal ik heel erg blij zijn. Maar als dat niet zo is, dan is er voor mij nog maar 1 oplossing. Daarom heb ik zijn pees nu ook laten inspuiten. Dit zou het herstel aanzienlijk moeten herstellen. Maar uiteindelijk moet het gewoon goed komen.

Ik hoop dat je paard zich redelijk snel thuis zal voelen en dat je ook weer snel werk zult vinden. Zonder baan voor een paard moeten zorgen die wat mankeert is heel moeilijk!

Ja idd balen, maar net als jou hou ik me maar vast aan het feit dat ik ook denk dat het uiteindelijk goed komt. Zou wel heel hard zijn als het niet zo is, maar dat is het risico. Kost echt veel allemaal en omdat het nu gewoon echt niet meer kan, en ik hem echt niet kan missen, heb ik ook maar besloten om even gewoon rustig door te gaan op mijn manier. (en idd niet meer luisteren naar anderen, behalve een vriendin en een kennis van me die het er helemaal mee eens zijn hoe ik nu even verder ga tot ik weer geld heb( werk). Blijf gewoon rustig aan doorrijden, zo'n beetje om de dag, veel naar buiten en 1x per week wat hopjes over 20 cm. Mijn theorie was dat dat been gewoon dik werd omdat dat het springen niet meer gewend was. En steeds stopte ik dan weer. Totdat ik een heel stuk over deze blessure (achillespees) bij mensen gelezen heb en mijn moeders vriend heeft die blessure ook gehad. We hebben die uitgebreid besproken. De dierenarts zei destijds dat die blessure zeer vergelijkbaar was met de blessure van mijn paard. Hij moest op een gegeven moment juist wel belasten (rustig aan) om dat been weer te trainen. En moest door de zure appel heen. Het zou heel slecht zijn als er verklevingen kwamen dus hij moest blijven bewegen. Dat klonk me allemaal heel logisch en dat volg ik nu ook maar eens een tijdje met hem. Wekelijks (8 weken lang) 20/30 cm springen 2x linksom en 2x rechtsom, om te kijken hoe dat gaat) en na de 3e keer had hij geen verdikking meer, helemaal niks. Dus ik ga even zo door (en mijn paard wordt er zoooooo blij van, echt leuk om te zien),.. na die 8 weken ga ik ietsje vaker en ietsje hoger (6 sprongetjes ofzo, oplopend van 20-40 cm). Kan op deze manier ook wel een beetje zien hoe het gaat en als ik dan weer de kliniek kan betalen wil ik hem weer even helemaal na laten kijken in de Bilt bij Laarakkers omdat ik daar een fijn gevoel bij had. Zij zei in maart ook al dat het in principe helemaal goed zou komen, duurde alleen lang. Ik mocht toen al die hupjes doen (20/30 cm) maar heb dat niet gedaan door die reactie. Nu toch ff doorgegaan en de 3e keer was het dus over, echt super... ik weet wel dat dit niet echt springen is, maar vind dit al zo leuk ;-).

De stal,.. ja wat zal ik ervan zeggen. Ik dnek (het belangrijkste uiteraard) dat mijn paard er gelukkig is, hij gaat van 8.30-16.30 op de wei en is totally in love met zijn weidevriendinnetje. Op stal heeft ie een andere buurman die vindt ie iets minder maar daar kan ie dan lekker mee klieren en bijten. Die staat er voor nood omdat ie anders alleen stond op dat stuk, de rest staat in 2 stalgebouwen en hij staat achter het huis van die mensen met 1 ander, en heeft een buitenstal. MAAR,.. het is er zoooooo druk en lawaaierig. Er rijden iets van 23 meiden in de bak (1 bakje), dus dat is echt niet handig en ik mag mn paardenspullen nergens neerleggen en moet alles (incl dekens) maar mee naar huis nemen, zoooo irritant.

Wil nou maar lid worden van de rijv. om daar in de bak te kunnen rijden (10 minuten verderop met de auto). Kost alleen weer extra geld, maar je kunt wel mooi rijden in een hele goed bak. Onze bak wordt niet fatsoenlijk onderhouden enschijnt meestal superslecht te zijn (nu is ie goed dus ik weet het niet), maar met zoveel in d ebak vind ik niks.

Monty ik vind het echt super dat je nog steeds doorgaat, het zit jullie ook niet mee, maar, als je al zo ver gegaan bent zou ik ook alles proberen (als je de mogelijkheid hebt). Ik ben ook altijd bang dat hij een blessure aan zijn andere been krijgt. Ik heb wel onlangs bij Agradi de test ICE VIBE BOOTS gewonnen (testen, geen idee of ik ze dan mag houden), ben zoooo benieuwd, die dingen koelen en trillen voor de bloedsomloop. Ben benieuwd wanneer ik ze ontvang en of het wat is.

Femke fijn dat je nu een beter gevoel hebt. En al die goedbedoelde adviezen, je wordt er zo moe van,.. ;-)

Michelle hahaha leuke foto ;-) hij/zij voelt zich goed ;-)