[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:09

Even een vraagje (heb er totaal geen verstand van hoor :o ) maar waarom geen varkensmest over het land en wel koeienmest?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:18

Wendy15 schreef:
Ja dat mesten goed is weet ik :j Daarom ben ik er ook héél blij mee dat de boer het weer overweegt.
Vroeger deed de boer 1 keer per jaar injecteren met koeienmest :j Dat doet ie dus al jaren niet meer (misschien speelt dat ook wel mee in de bevangenheid van Tryggur dat er al jaren geen mest meer over het gras was gegaan :o ). Mijn voorkeur ging dus uit naar weer injecteren met koeienmest (probleem is alleen dat de boer bijna geen koeien meer heeft en dus ook niet veel mest := ), maar dacht vraag hier ook even wat de beste opties zijn ivm de hb. En wat misschien de beste periode zal zijn om dat te doen.

Als koeienboeren vaak mee zitten is een overschot aan mest. Zijn dan vaak bereid om voor niks of tegen kostprijs het land te bemesten.

Bij ons hebben de paardenstallen en dubbele functie en dat is dus ook extra opslagruimte voor koeienmest. ;)

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:19

lolclub schreef:
@Lucyknol
Dat gaat hard, is Luus al zo opgeknapt ?
zelfs al een galop gereden, ik durf dat nog niet hoor ;)
Hoe gaat het met de afgroei vd hoeven, lijkt het goed ?

Het gaat echt supergoed, hoefjes groeien gestaag,ziet er in mijn ogen goed uit. Binnenkort weer ijzerwissel en ben benieuwd wat we dan tegen komen.
Wat betreft het galopje, het laatste stukje van ons ritje was over een dijk en daar wordt zelfs mijn koele kikker een beetje heet. Wat begon in een drafje werd uiteindelijk een stukje galop, ze ging zelf, het voelde goed, dus het mocht van mij en we hebben er allebei super van genoten....
De volgende dag liep ze nog lekker vlot...
In de bak hebben we nog niet veel gedaan, dus vooral rechte stukken gereden, buiten, met zowel zachte grond (als de bermen het toelaten) en harde grond (openbare weg waar we wel overheen moeten als we een ritje door de polder maken)
Dus het voelt allemaal goed, maar als ik jou reactie dan lees dan ben ik toch wel weer een beetje aan het twijfelen of we niet te snel gaan :o

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:22

Dat overschot aan koeienmest valt hier volgens mij vies tegen. Voor veel 'kleine' koeienboeren was het niet meer haalbaar, dus heel veel zijn gestopt. Lopen hier vooral paarden en schapen in het land :+ Toen de boer hier nog melkkoeien had had hij ook genoeg mest :j Maar nu heeft hij nog maar een aantal koeien en melkt niet meer, dus in de zomer loopt het zowiezo allemaal eigenlijk alleen op het land, in de winter staan ze wel binnen maar dan gaat het nog maar om een stuk of 10 koeien dus dat schiet ook niet op met de mest dan natuurlijk :P Zal wel los lopen hoor :j Maar denk zal eens horen hoe de mensen hier dat doen. Wat voor mest, wanneer bemesten en hoe vaak :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:27

lucyknol schreef:
Even een vraagje (heb er totaal geen verstand van hoor :o ) maar waarom geen varkensmest over het land en wel koeienmest?

Ik vraag me dit ook af....:j Kan hooguit bedenken dat varkens andere voeding krijgen dan koeien (100% planteneters) en dat geeft ongetwijfeld ook andere mest + dat varkens een ander verteringssysteem hebben dan koeien. "je poept wat je eet" :P

JP sterkte met heup/Pauli en pc :(:)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:57

lucyknol schreef:
Dus het voelt allemaal goed, maar als ik jou reactie dan lees dan ben ik toch wel weer een beetje aan het twijfelen of we niet te snel gaan :o

Laat je vooral niet onzeker maken door mij hoor ;) ,
Ik houd zelf altijd het verhaal van oa Ron Aalders over de diepe buigpees die aan het hoefbeen trekt in mijn achterhoofd,
vooral in de galop heb je bij de unipedale ondersteuning in de galopsprong het volledige gewicht vh paard en de ruiter een tel op 1 been rusten,
dit geeft een enorme druk op de pezen en banden en dus (waarschijnlijk) ook op de nog breekbare verbinding van hoefbeen/hoefwand van datzelfde been.
Zodoende dat ik zelf nog heel voorzichtig ben met de galop onder het zadel.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:48

Wij zijn ook voorzichtig het rijden terug aan het opbouwen. Dan bedoel ik veel stappen en een beetje draven, alleen denkt Y daar heel anders over..., ze is verschrikkelijk heet, stappen vind ze maar niets.
Ze krijgt zelfs al haar haflingerkuren terug en gaat verschrikkelijk uitproberen, alles inbegrepen, trippelen, bokken, weglopen ... :D
Hopelijk kan dit voor haar geen kwaad en wordt ze met wat meer werk terug wat rustiger...

Ik vraag mij ook af waarom geen varkensmest ??? Wij hebben altijd varkensmest gebruikt op een deel van onze weides.... Die is hier gemakkelijker te verkrijgen en ook omdat de weides ook moeten dienen voor hooi. We konden kiezen tussen zeugen en biggen mest en ook hoeveel er mocht opgaan, ik denk dat het iets te maken heeft met de nitraten die erin zitten die de groei van het gras zullen beinvloeden ?

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:35

lolclub schreef:
lucyknol schreef:

Laat je vooral niet onzeker maken door mij hoor ;) ,
Ik houd zelf altijd het verhaal van oa Ron Aalders over de diepe buigpees die aan het hoefbeen trekt in mijn achterhoofd,
vooral in de galop heb je bij de unipedale ondersteuning in de galopsprong het volledige gewicht vh paard en de ruiter een tel op 1 been rusten,
dit geeft een enorme druk op de pezen en banden en dus (waarschijnlijk) ook op de nog breekbare verbinding van hoefbeen/hoefwand van datzelfde been.
Zodoende dat ik zelf nog heel voorzichtig ben met de galop onder het zadel.

Ik doe mn best om me niet onzeker te laten maken, maar dat valt niet altijd mee :D ligt niet aan jou hoor, maar
ik wil het toch zo goed mogelijk doen en ben best bang om dingen te forceren,of niet goed aan te pakken.

Is ook zo als ik jullie zie schrijven over allerlei soorten hooi etc. Luus krijgt bijvoorbeeld gewoon hooi van eigen land, heeft ze de zomer ook gehad en dan lees ik hier vanalles over rietzwenk, roodbeemd etc. en dan denk ik wel is jeetje, doe ik het allemaal wel goed hier.Aan de andere kant zie ik hoe lekker fit en vrolijk ze is, hoe mooi ze afgevallen is en hoe ze ook geniet van de ritjes die we weer maken en dan zie ik dat het eigenlijk gewoon hartstikke goed gaat hier :D

Om nog even terug te komen op het galopje, wanneer "durf" je dat dan weer aan, als de hoef volledig vernieuwd is of heb je daar een ander idee over?
Laatst bijgewerkt door lucyknol op 06-11-10 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:50

lolclub schreef:
Marcella schreef:
Die van mij heeft trouwens ook af en toe scheten waar wat vocht mee komt. Maar zijn mest ziet er de laatste tijd super uit. Alleen als ik minder dan de 3 handjes D&H sensitive geef dan is hij aan de schijterij.

Af en toe worden er nog tussendoor balen voordroog gevoerd van vorig jaar als ik het goed heb. De balen van vorig jaar zijn namelijk dunnere plakken en van dit jaar dikkere plakken. Merendeel is mooi droog spul en ruikt dan ook vaak lekker fris en niet zurig.

Grappig dat je dat zegt over de Sensitive, volgens mij zit daar ook de yea-sacc in, wil je dit voor mij eens nakijken op de zak ?

Na aanleiding wat je hierover gezegd heb ben ik iets meer ervan gaan voeren, maar het resultaat is regelmatig dat mijn stal wel een mesthoop lijk. Maar wel mooie mest niet te nat en niet te droog. :+

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:55

lucyknol schreef:
Ik doe mn best om me niet onzeker te laten maken, maar dat valt niet altijd mee :D ligt niet aan jou hoor, maar
ik wil het toch zo goed mogelijk doen en ben best bang om dingen te forceren,of niet goed aan te pakken.

Om nog even terug te komen op het galopje, wanneer "durf" je dat dan weer aan, als de hoef volledig vernieuwd is of heb je daar een ander idee over?

Over dat laatste zijn de meningen nogal verdeeld en ik persoonlijk denk dat je dat ook geheel van de ernst van kanteling en het klinische beeld moet laten afhangen om daar een goed antwoord op te kunnen geven ;)

In mijn geval mocht ik na een maand alweer stappen onder de man, de HB was stabiel en het paard moest gecontroleerde beweging hebben.
Ik heb nog heel lang aan de hand gestapt en de eerste keren onder de man ook heel kort gehouden (ivm extra gewicht vd ruiter).

Toen ik voor de derde keer (augustus) voor controle kwam, was op de röntgen zichtbaar dat de nieuwe afgroei mooi parallel zat aan het hoefbeen.
Daarnaast was door het klinische beeld wat Hittie gaf (rad op straat in stap en draf) het advies van de DA om haar weer rustig in het werk te nemen mits op goede stabiele verende bodem (dus niet in los zand of oneffen bodem).
Springen en lange stukken draf over straat (mennen oid) mochten nog niet (nou is dit ook niet mijn tak van sport maar dat terzijde).
Ik kreeg dus het advies mee om op te gaan bouwen en als de hoefgroei halverwege was zou ik alle dressuur inclusief zijgangen weer mogen rijden .

De hoefgroei bij Hit is inmiddels zover gevorderd dat ik weer alles met haar zou mogen doen en toch blijf ik voorzichtig.
Als ik de foto's van haar hoeven zoals ze nu zijn vergelijk met een röntgen zou het hoefbeen dus ongeveer voor de helft weer parallel moeten zitten, dit betekend automatisch dat de andere helft dat nog niet is.
Eind november ga ik weer voor controle foto's en zal blijken of dit ook werkelijk zo is.

Mede omdat galop de enige gang van het paard is waarbij naast snelheid ook een draagmoment op één been voorkomt is dit dus de meest risicovolle gang voor een paard met een (nog) niet goed vastzittend hoefbeen.
Uitgestrekte draf is echter misschien wel net zo zwaar, hierbij gaat het voorbeen heel ver naar achteren toe voordat hij loskomt van de grond, ook hier trekt de diepe buigpees dus vol aan het hoefbeen.

hier twee filmpjes uit de bokt wiki van hetzelfde paard in uitgestrekte draf en in galop, kijk goed naar de bewegingsafloop en het doortreden van de kogel van het voorbeen in draf en galop :

Afbeelding Afbeelding
Laatst bijgewerkt door lolclub op 06-11-10 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:05

Marcella schreef:
Na aanleiding wat je hierover gezegd heb ben ik iets meer ervan gaan voeren, maar het resultaat is regelmatig dat mijn stal wel een mesthoop lijk. Maar wel mooie mest niet te nat en niet te droog. :+

Is hij er zoveel meer van gaan mesten ?
Bij de paarden van mij heb ik juist het idee van niet, de drollen zijn wel droger als vroeger en het zijn "mooie" ballen.
Dat ze droger zijn wijt ik ook aan het schralere hooi wat ze nu krijgen hoor (voorheen kregen ze voordroog)
Hoeveel voer je nu ?

Wendy15

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:07

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:09

Hij krijg nu ongeveer 2 handjes meer dus in totaal ongeveer een kwart schep per dag (alleen bij arbeid).

Heb het idee dat hij veel meer mest. Nu had ik nog vlak voordat we weg gingen met buitenrit 1x gemest. En onderweg nog 2x gemest. We zijn in totaal 1,5 uur onderweg geweest. Normaal zou dit dus 1 of 2 keer mesten zijn (meestal 1 keer).

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:14

Goed filmpje Wendy ;)

ik krijg er helemaal de koude rillingen van..
wat treden die kogels ver door bij de landing en de afzet op de sprong..brrr

zo kun je wel goed zien wat een krachten er uitgeoefend worden op het hele onderbeen
Laatst bijgewerkt door lolclub op 06-11-10 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:18

Marcella schreef:
Hij krijg nu ongeveer 2 handjes meer dus in totaal ongeveer een kwart schep per dag (alleen bij arbeid).

Heb het idee dat hij veel meer mest. Nu had ik nog vlak voordat we weg gingen met buitenrit 1x gemest. En onderweg nog 2x gemest. We zijn in totaal 1,5 uur onderweg geweest. Normaal zou dit dus 1 of 2 keer mesten zijn (meestal 1 keer).

Is het te extreem naar jouw idee ?
Krijgt hij misschien in totaal wat teveel voer momenteel (onder het mom van: wat er in gaat moet er ook weer uit ) ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:22

Wendy15 schreef:
Toevallig plaatste iemand in een ander topic waar ik zit net ook een filmpje wat voor hier misschien wel leuk is :)
http://www.facebook.com/video/video.php ... 413062724#
Ik vond het erg mooi om te zien zo vertraagd :j

goh....dat het allemaal heel blijft :o
Nu weet ik ook weer waarom ik een hekel aan springen heb...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:27

Nou heb het idee dat hij voorheen teveel bleef vasthouden in zijn lichaam waardoor hij dus snel dik werd. Hij is nu mooi op gewicht, maar heb nu ook het idee dat het zo blijf.

Ben nu ook aan het afbouwen van de appelazijn en voorheen was het zodra ik minder gaf dan zag hij er gelijk weer zo uit als een opgeblazen ballon.

Als hij ergens veel van krijg is het wel voordroog wat bij ons gevoerd krijg. En de luzerne die hij van mij krijg, maar ja die is niet echt lekker zit namelijk geen melasse op. Maar hij moet wel zoeken naar zijn voer. }>

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 01:31

@lolclub:Bedankt voor je uitgebreide antwoord. De situatie waarin jij je paarden hebt en ik Luus is ook zo anders, lijkt me een fijn idee om zo regelmatig foto's te maken. Maar dat is hier nou eenmaal niet zo, net zo min als ik invloed heb op het soort ruwvoer wat ze krijgt.
Ik moet het hier doen met wat ik zie bij Luus , en het advies van de smid en de info die ik zelf verzamel.
Dat vind ik best lastig en daarom ben ik ook zo blij met dit topic...

@Wendy15; In drukwekkend filmpje...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:37

Filmpje is bizar :oo Je ziet het iedere dag, maar je "ziet" het niet...

Aan de andere kant... ook normale galop en zelfs stap ziet er heftig uit en dat is toch wat een paard zijn hele leven doet en waar zijn lijf op gemaakt is. (volgens iemand heeft God het paard om 5 voor middernacht op dag 7 in elkaar geknutseld met restjes uit de Kliko, maar dat terzijde :P ) Kijk ook maar eens naar slowmotion filmpjes van hoe de mens beweegt.

Ik heb gisteren met Ap (Fjord) gedraafd over een stukje beton en hij is helemaal rad. *\o/* En hij doet ook niet moeilijk meer over paden met keien (we hebben hier zandpaden waar stenen of puin in ligt omdat er ook auto's e.d. overheen moeten) Nu moet zijn nog jonge en onhandige lijf leren dat hij ook rustig van draf naar stap kan en niet vol in de remmen, waardoor hij bijna valt...wordt aan gewerkt uiteraard...dat vind ik onder de man makkelijker dan aan het handje :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 14:34

Even hier een vraagje over bedding voor HB'ers.
Wat denken jullie van strokorrels. ??

Ik heb nu de stallen weer gevuld met Strovan en de eerste dagen eten ze er behoorlijk van. Nu ben ik niet bang voor koliek/verklevingen oid, maar heb geen idee hoe het met bijv. 'suiker' staat in die korrels.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 15:02

Zit volgens mij geen suiker in (voor zover er geen suiker zit in tarwe..). Het basisproduct wordt verhit en vermalen (of omgekeerd) en tot een korrel geperst. Heb er ook op gestaan totdat de stalhouder weer overging op vlas. Ken je dit topic? Daar zitten veel gebruikers?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:06

Wat een indrukwekkend filmpje, Wendy. Als je al ziet hoeveel tractie er op een been/voet komt bij een "gezond" paard, kan ik me de zorgen van Lolclub heel goed voorstellen.

Hier een kleine update, hij heeft zijn gipsschoen nog netjes om :D . Hij is sinds gister weer van bute overgegaan naar metacam (zijn eiwit in het bloed daalde weer), vandaag cq morgen kunnen we zien hoe hij erop reageert.
Hij krijgt ook nog elke dag een streepje tranquiqel om hem zo rustig mogelijk te houden. En hij is nog steeds op de kliniek, dinsdag alweer 2 weken.
Ik hou jullie op de hoogte ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:29

setteke schreef:
Wat een indrukwekkend filmpje, Wendy. Als je al ziet hoeveel tractie er op een been/voet komt bij een "gezond" paard, kan ik me de zorgen van Lolclub heel goed voorstellen.

Hier een kleine update, hij heeft zijn gipsschoen nog netjes om :D . Hij is sinds gister weer van bute overgegaan naar metacam (zijn eiwit in het bloed daalde weer), vandaag cq morgen kunnen we zien hoe hij erop reageert.
Hij krijgt ook nog elke dag een streepje tranquiqel om hem zo rustig mogelijk te houden. En hij is nog steeds op de kliniek, dinsdag alweer 2 weken.
Ik hou jullie op de hoogte ;)

:(:) een 'rustig' gevoel dat hij op de kliniek staat!
Nu is het gewoon afwachten en duimen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:41

@paars: ja dat topic ken ik, daar zit ik al een tijdje in, maar hier zitten meer de HB/voedselkenners :D

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:50

+:)+ Allereerst mooi aanvullend stuk voor de o.p. Wist niet dat je graszaadhooi perce moet mengen, weer wat geleerd.
Hier is vrijdag de hoefsmid weer geweest.

Omdat zo heeeerlijk weer was (not) hebben we ze bij ons in de garage gezet. Het er naar toe zou geen probleem zijn omdat ze dit kennen omdat ze op het pad achter ons altijd aan de hand mochten grazen van mijn oom. Of we ze in de garage zouden krijgen was vraag 2 maar goed we kijken maar.
Ponies gepakt en op weg. Zoals gezegd heen geen probleem sterker nog het hele stuk hebben ze gedraaft en wij erachter aan geskied. Toen de garage in ook geen problemo.

Eerst Sammy laten doen, haar hoeven waren weer keurig en tiptop in orde. Nu is Sammy nooit echt HB geweest maar heeft er tegen aangezeten.

Toen Lucky, haar hoeven zagen er slechter uit als de vorige keer. Er is geen sprake van een echte aanval (loopt niet kreupel, geen warme hoeven) maar het zit niet helemaal lekker.
Maar het goede nieuws was dat ze op het harde ook niet kreupel loopt :):) . Ik had om eerlijk te zijn wel verwacht dat ze kreupel ofzo op het harde zou lopen. Toch een meevaller.

Terug naar de wei moest ook weer in draf.
Voor de liefhebbers heb ik foto`s. Van allebei linksvoor en onderkant.

Verder iedereen :(:) die het nodig heeft