Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:39

Na vele pagina's te hebben meegelezen, dan toch ook eens Rocky, mijn solid paint ruin zijn hoefjes. :D

Hij staat nu achteraan zonder ijzers, omdat ze zwaar aan het afbrokkelen waren (+telkens verlies van nagels) en er niets anders op zat dan gewoon alles eraf te halen.
Ook zijn voorhoeven zijn brokkelig, maar in mindere mate dan achteraan, dus vooraan staat hij wel nog op ijzers.

Achteraan merk ik naast zijn straalgroeves een ondiepe gleuf waar de nagels zaten, is dit normaal? dit aan beide hoeven...
De nagelgaten zijn nu bijna helemaal uitgegroeid en ik merk dat zijn hoef sterker en sterker wordt... de brokkeling heb ik er iedere keer afgeraspt tot de gaten volledig weg waren eigenlijk.
Vooraan heeft hij neiging tot licht ondergeschoven verzenen denk ik, klopt dit? Wat zouden jullie hiervoor aanbevelen? Kortere teen en kortere hielen?

Voorts vraga ik ook telkens een grotere maat ijzers, omdat ik vind dat ze nu niet genoeg steun bieden achteraan bij de hoefballen, of niet?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 10:24

vooraan heeft erger ondergeschoven steunsels als achteraan, maar hij heeft er inderdaad wel de neiging toe achteraan ook als je het niet zou bij houden denk ik.
ik zou altijd de steunsels die over de zool willen groeien mooi bijwerken, ze ook kort genoeg houden (gewoon netjes he, niet wild te keer gaan met je rasp en in één keer alles weg he) en tegelijk een flinke afronding aan de toon maken zodat je lange tenen en snavelachtige hoefjes krijgt natuurlijk

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 11:00

Cowgirl schreef:
Zoals eerder belooft de foto's van het paard met de hoefzweer.
Afgelopen donderdag is de smid geweest en die durfde er echt niks aan te doen uit vrees dat de hele hoef los zal laten.
Echter vond ik de situatie iets verslechtert vandaag. Paard liep ook 'kreupel' en een losse wand is nu wel duidelijk omdat het ontsmettings vloeistof(via DA verkregen) via het scheurtje onderin naar buiten kwam.
De hoefsmid tikte vorige week al op de zool en die klonk ookal hol.
Achter aan de zijkant van de verzenen zit ook een gat waar de ontsteking naar buiten is gekomen. Waarschijnlijk is dus de hele hoef aangestast.

DA had er al een hard hoofd in. Het betreft een 21 jarig paardje en de vraag is wat is nog eerlijk zowel voor de bankrekening als voor het paard.
Ik wil de foto's ook naar van Nassau sturen voor advies.

Afbeelding

Vooraanzicht, een behoorlijk gat en voor zover mijn kennis rijkt zie ik nog geen nieuw weefsel van de hoornschoen.

Afbeelding

Bovenaanzicht. Je kan het op de foto niet duidelijk zien maar je kan zo'n halve cm naar binnen kijken.

Afbeelding

zijaanzicht achterkant hoef. Je ziet het gat (aan de voorkant zeg maar) waar de ontsteking ook naar buiten gekomen is.

De hoef van dit paard is weer helemaal goed nu!
Dit is haar hoef nu,niets meer van te zien.
Afbeelding
Afbeelding

kynshiri

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 11:16

ja inderdaad, exact dezelfde foto's had ik van onze ruin kunnen maken. daar kon je ook aan de kroonrand isobethadine in gieten om het er vervolgens onderaan aan de steunsels, straal en de plaats waar de hoefzweer was open gelegd te zien uit lopen.
paard heeft ongeveer een jaar een lelijke hoef gehad tot alles helemaal goed uit gegroeid was en de vorm genormaliseerd was en dat was het dan...

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 11:56

kynshiri schreef:
vooraan heeft erger ondergeschoven steunsels als achteraan, maar hij heeft er inderdaad wel de neiging toe achteraan ook als je het niet zou bij houden denk ik.
ik zou altijd de steunsels die over de zool willen groeien mooi bijwerken, ze ook kort genoeg houden (gewoon netjes he, niet wild te keer gaan met je rasp en in één keer alles weg he) en tegelijk een flinke afronding aan de toon maken zodat je lange tenen en snavelachtige hoefjes krijgt natuurlijk

Zou jij hem vooraan ook van ijzers halen dan, zodat het makkelijker is om deze telkens bij te raspen?

Bedankt alvast voor je reactie!

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:09

Ik heb ook een vraagje over de hoeven van mijn pony.
Ik heb haar nu al meer dan 2 jaar en heb geprobeerd haar altijd blootvoets te laten lopen, dit ging altijd goed maar ik heb wel een keer hoefijzers vooraan laten zetten.
Maar omdat ze hiermee nog al eens vaker uitschoof heb ik ze er terug af laten halen.

Ik maak vaak lange buitenritten met haar en ong een maand geleden gingen we ergens een rit maken van rond de 30 km.
Er was gezegd dat de rit 80 % uit aardewegen bestond, maar niets was minder waar.
De eerste helft was heel veel asfalt en ik wou graag stoppen in de helft maar dit ging niet want de trailer stond 15 km verder.

Dus ben ik maar verder gegaan, natuurlijk altijd in berm (als er eentje was tenminste) en ze begon heel gevoelig gaan te lopen terwijl ze normaal altijd stevig doorstapt zette ze nu aarzelend haar voetjes neer.

En dus nu, een maand verder, zijn haar voorhoeven al goed bijgegroeid, maar haar achterhoeven zijn nog steeds redelijk kort.
En met de winter in zicht wil ik haar niet op ijzers zetten.

Daarom dacht ik aan hoefschoenen, maar ik vraag me af of deze niet makkelijk uitvallen of schuurplekken veroorzaken?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:20

AstraGirlie schreef:
Afbeelding

Wow.... dat ziet er niet "fijn" uit: totaal geen garnituur + takken zijn te kort. Idealliter eindigen de takken ter hoogte van de hoefballen, liefst nog iets langere takken zodat de hele hoefschoen min of meer draagt op het ijzer zeg maar.
Tevens kan ik me ook voorstellen dat het achterste gedeelte van de hoef min of meer achterover kantelt.... over de takken heen (beetje plastisch omschreven, zal mm-werk zijn) en dat de buigpezen dus overbelast kunnen worden dientengevolge.
De hoefschoen op deze foto wordt voor slecht 2/3de ondersteunt door het onderliggende ijzertje.

Hielen zijn veels te lang.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:23

AstraGirlie schreef:
Zou jij hem vooraan ook van ijzers halen dan, zodat het makkelijker is om deze telkens bij te raspen?

Absoluut! Zeker als ijzers niet nodig zijn, ajb niet onder laten tikken ;-)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:26

Oliiviia schreef:
Daarom dacht ik aan hoefschoenen, maar ik vraag me af of deze niet makkelijk uitvallen of schuurplekken veroorzaken?

De een zweert bij hoefschoenen, de ander vindt het een crime. Ik denk dat je het zelf zal moeten uitproberen om te kijken of het in jouw straatje past, of niet.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:30

gohya schreef:
Afbeelding
Afbeelding

Wow.... dat is prachtig om te zien zeg! Zo goed herstelt op die leeftijd!
Welke hoefsmid/DA heeft dit paardje "onder handen" gehad? Buiten de goede zorgen van nieuwe??? eigenaar natuurlijk!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:38

scoxxx schreef:
gohya schreef:
Afbeelding
Afbeelding

Wow.... dat is prachtig om te zien zeg! Zo goed herstelt op die leeftijd!
Welke hoefsmid/DA heeft dit paardje "onder handen" gehad? Buiten de goede zorgen van nieuwe??? eigenaar natuurlijk!

Toen ik haar kocht zag de hoef er niet zo uit als op de eerste foto's hoor.Er zijn toen 2 bokkers geweest die de hoef behandelt hebben en die er een D.A.en hoefsmid hebben bij gehaald.Dankzij deze 2 bokkers is niet de hele hoef "eraf"gevallen.
De kroonrand was al dicht maar er zat wel nog steeds een flinke scheur van onder naar boven,tot net onder de kroonrand.
Mijn eigen hoefsmid uit Nunspeet heeft de hoeven nu 2 x bekapt,hij weet hoe hij zulke hoeven moet bekappen.Verder ik heb haar hoef behandeld met mijn handen en de scheur ging toen vanzelf van boven naar onder dicht.Duurde eigenlijk ook helemaal niet zo lang,hooguit 1maand.
D.A. heb ik er niet bij hoeven te hebben.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:03

Bedankt

Ok, die voorste ijzers gaan er dus ook af volgende keer de hoefsmid langskomt...
Want het wordt maar erger en erger... :o
Vraag ik dan of hij nu de hielen wil inkorten en de toon, of moet dit heel geleidelijk aan?
Alleen op wandeling loopt hij een pak minder snel en gevoeliger en steentjes, maar das in de winter sowieso minder...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:11

AstraGirlie schreef:
Want het wordt maar erger en erger... :o
Vraag ik dan of hij nu de hielen wil inkorten en de toon, of moet dit heel geleidelijk aan?

Uiteraard wordt het erger en erger dankzij de steeds langere en langere hielen ;-)
Vreemd dat jouw hoefsmid dit niet heeft (in)gezien?
Direct inkorten of geleidelijk is volledig afhankelijk wat de hoef "te bieden" heeft in real life. Is haast niet te zeggen via een foto.
Maar wellicht kan je je zelf (wat meer?) verdiepen in hoe een hoef min of meer zou moeten/kunnen zijn? Dan herken je ook wat sneller slecht hoefsmidwerk, nu ja bekapwerk met name. Het ijzerwerk ziet er nml wel netjes uit zo op de foto.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:25

De 3 andere paarden hier bekapt en beslaat hij ook, en die hebben geen problemen, maar bij hem dus blijkbaar wel. Hij doet alles eigenlijk heel netjes, maar blijkbaar toch niet ideaal voor Rocks.
Ik had hem gevraagd om grotere ijzers op te leggen maar ik moest blijkbaar doortastender zijn...
Achteraan was het eigenlijk echt zo erg, met die losse nagels, dat ik er nu gewoon genoeg van heb, alles eraf :-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:45

timokyana schreef:
ik heb foto's gemaakt van mijn witte merrie en mijn haflingerruin.
Ik hoor heel erg graag jullie mening ( en ik hoop ook op die van spikeyblue :o )

Ik zie niet direct hele rare dingen op de foto's. Misschien dat je het gevoelig gaan na een 'grote' bekapping van je haf kunt voorkomen als je vaker tussendoor de voeten bijhoudt. De dikke kogels en slecht lopen van je schimmel zou ik toch eerder zoeken in iets anders zoals hoefbevangenheid of onvolledig genezen van de hoefzweer. Heb je er al een DA bij gehad?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:00

op de foto's van astragirlie wil ik scoxxx nog even aanvullen dat ik het met haar eens ben en dat te zien is dat de hoeven toegevijld zijn naar het (veel te kleine) ijzer. %)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 00:09

Goya, wow! Top dat deze hoeven er weer zo netjes bovenop zijn gekomen. Hoe lang heeft dit proces geduurd?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:02

Goya, wauw, dat dat opdie leeftijd nog helemaal is goed gekomen, super! Zag er naar uit met die wond en loslating zeg! Pfff.

Idd, hoelang heeft het proces geduurd? Zal wel lange tijd over heen zijn gegaan? BIj mijn paard was haar kroonrandwond (zelfde plek, maar minder erg (geen loslating)) iets minder dan een jaar helemaal uitgegroeid, maar nu nog steeds is haar hoefgroei nog rommelig daar (ruim 3 jaar nadat het is gebeurd)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:51

Tancreda4 schreef:
Goya, wauw, dat dat opdie leeftijd nog helemaal is goed gekomen, super! Zag er naar uit met die wond en loslating zeg! Pfff.

Idd, hoelang heeft het proces geduurd? Zal wel lange tijd over heen zijn gegaan? BIj mijn paard was haar kroonrandwond (zelfde plek, maar minder erg (geen loslating)) iets minder dan een jaar helemaal uitgegroeid, maar nu nog steeds is haar hoefgroei nog rommelig daar (ruim 3 jaar nadat het is gebeurd)

Ik weet zelf niet hoe lang het heeft geduurt voor die wond boven de kroonrand dicht ging.
Het paard stond toen nog ergens anders waar ze zeer slecht verzorgd werd.Er waren 2 bokkers die ook op die stal stonden die haar hoef hebben verzorgd.Toen ze bij mij kwam had ze alleen nog die scheur van onder tot boven aan de kroonrand.Die scheur is [toen ze bij mij stond] binnen 1 maand helemaal dicht gegaan.Maar het is allemaal in ieder geval in 1 jaar tijd genezen voor zover ik weet.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:00

AstraGirlie schreef:
kynshiri schreef:

hij heeft enkel een maand of 3 op ijzers gestaan toen er nog een gat in de zool was. toen de DA bevestigd had dat dat voldoende gehard was om door de weide mee te lopen, is hij meteen van de ijzers gegaan.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:18

de witte van mij betert iets,er is regelmatig contact met de dierenarts.Zwelling neemt inmiddels wat af,het is volgens mijn dierenarts een reactie op de bekapping geweest.
nu moet ik erbij vermelden dat dit paard met regelmaat met een hoefzweer staat,altijd achter.
Hier zal een reden voor zijn,schijnbaar heeft ze toch hele gevoelige voeten.
Ik hoop dat ik hier in de toekomst meer duidelijkheid in ga krijgen.

De haf bleek overigens een ander medisch probleem te hebben,niet hoef gerelateerd :-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:40

Misschien dat je er goed aan doet om je schimmel eens op de foto te zetten. Wie weet zit er wel een los botsplintertje die steeds ontstekingen veroorzaakt.

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:47

Exuses voor mijn afwezigheid afgelopen dagen. Vandaar nog geen antwoord gegeven.
Super bedankt voor alle tips over rotstraal :D
Ik zal weer foto's plaatsen als ze bekapt is...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:31

AstraGirlie schreef:
Ik had hem gevraagd om grotere ijzers op te leggen maar ik moest blijkbaar doortastender zijn...

Grotere ijzers is niet 1-2-3 the issue: de manier waarop deze hoefsmid bekapt is niet zo fraai.... ook een goede traditionele hoefsmid zou een paard met dit soort hoeven veel korrekter bekappen = m.n. en o.a. hielen lager/aanpakken. Dat had zijn "professioneel" oog gewoon moeten zien.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:57

timokyana schreef:
de witte van mij betert iets,er is regelmatig contact met de dierenarts.Zwelling neemt inmiddels wat af,het is volgens mijn dierenarts een reactie op de bekapping geweest.

't is toch godgeklaagd dat je paard na een bezoekje van de HS aan de pijstillers moet.... Ik zie het al voor me dat ik aan de paracetamol moet na een bezoekje aan mijn pedicure ^). Dan is de smid echt met de botte bijl te werk gegaan, daar ben je lekker mee :(:)