[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:26

mysa schreef:
Kymalin schreef:
Verward Wat?

Te kort bekapt over steentjes lopen. Haha! Haha! Haha!
(een goed verstaander heeft maar een half woord nodig, dat hij ook nog eens tussen de regels doorleest.)

Soms ben ik wat traag Haha!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:27

djoni schreef:
@ kymalin Ja, maar ze loopt alleen op gras, maargoed. Ze staat nu in een klein stukje afgezette wei, met een flinke laag zand Ja

Wel goed dat je in ieder geval maatregelen hebt genomen OK dan! . Nu alleen maar hooi voeren, geduld hebben en pony goed in de gaten houden. Zie je al wat verbetering (alhoewel dat wel heul snel zou zijn...).

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:42

Ik belde net m'n DA om af te spreken voor deze namiddag. KOMT IE NIET MEER!! Whaaaaa, hij vroeg hoe het met haar was. En ik vertelde dus goed, al 2 dagen gewandeld en geen warme hoefjes meer, ook geen duidelijke pols Lachen.

En hij zegt: ah goed, nou ja, je weet hoe ik over de weide denk, met mondjesmaat hé. Let goed op, hou ze goed in de gaten en veel bewegen.

Hij geeft nog wat medicatie af bij m'n man op de zaak voor om de 3 dagen.

Man wat zit ik met een EI!! Ik wil haar doodgraag op de wei maar ben toch zooooooo bang.

Heb al een heel klein stukje wei afgezet, vooral voor de eerste dagen want moet toch opletten dat ze het gras niet tekort afknabbelt hé. En ik probeer nog een weekje een regeling met de boer te treffen.. ik dacht haar buiten te zetten als ik thuis kom van werken (17u) tot ong 21u.

Wat denken jullie, heeft dit kans op slagen??

Trouwens vanaf wanneer is het gras terug iets veiliger - juli??

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:59

Of het kans van slagen heeft, tja dat is gewoon een kwestie van afwachten. Het zou misschien goed kunnen gaan maar de kans dat het mis gaat is mijnsinziens vele malen groter.
Hoelang ben je nu onderweg met de bevangenheid, nog niet zo heel erg lang toch? Voordat je je paard weer goed hebt ben je volgens mij meestal een paar maanden verder.
Dat weitje wat je hebt afgezet hoe groot is dat? En laat dat dan eerst door andere pony's/paarden nog even HELEMAAL kaal eten.

Een weitje van ca. 10 bij 10 meter zou groot genoeg zijn om wat te bewegen en weinig te eten. Je kunt dan gewoon voldoende hooi bijvoeren.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:04

Ow ja, maar het is echt klein hoor, ik denk een 5 op 12 ofzo.

Ik zou het heel graag laten kaal eten door andere paardne of pony's maar die mogelijkheid heb ik niet. Wat ik had er eigenlijk nog liever koeien op gezet, die eten ook het onkruid weg.

Maar je moet echt dwars door m'n tuin met de dieren om bij de wei te kunnen.
En ik vrees ook dat anderen niet het risico willen lopen dat hun paarden ook hoefbevangen worden hé.

Ik was wel van plan om wekelijks een stuk af te maaien met de bosmaaier.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:52

De bosmaaier is ook een idee of gewoon met de grasmaaier. Succes ermee, het is altijd moeilijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:46

wij maaien de weides ook met de grasmaaier flink kort,zo staat er minder onkruid...wel tijm enzo...en ze zeggen weleens een korte wei is een schone wei,wat parasieten betreft...

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:51

Kan je niet een paar schapen lenen een paar dagen. Die van ons hebben zo'n stukje zo gras en onkruid vrij. Haha!

Hier laat ik de paarden maar 1,5 u per dag op de wei, die eerst grondig gekortwiekt is door de dames schaap. de dames schaap verhuizen naar het volgende stuk en een week later volgen de dames paard weer.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:39

Schapen ja, heb ik over gedacht. Maar was er niet iets met wormen op een schapenwei?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:54

Bedoel je leverbot? Zijn eigenlijk slakjes. Dat kan inderdaad voorkomen, maar meestal alleen bij natte weides, bijvoorbeeld oevers van sloten of iets dergelijks.

Edit, schapen mag je tegenwoordig ook niet meer zomaar houden. Ze moeten een nummer in het oor hebben en geregistreerd zijn. En daarvoor moet je ingeschreven staan. Het kan wel als particulier, maar schijnt best prijzig te zijn. Als je verder niks met schapen hebt is het wel een vrij kostbare oplossing Knipoog Aan de andere kant, schapen zijn wel erg gezellig *LOL*
Laatst bijgewerkt door Tanja_dB op 05-06-08 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:55

Verdrietig Het is echt hartverscheurend om te zien hoe je pony dappere pogingen doet om een paar stapjes te zetten, terwijl ze duidelijk pijn heeft.. Ik stond bij haar, en ik was bijna gaan huilen, zo erg vond ik het.. Maar misschien overdrijf ik ook wel.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:00

djoni schreef:
Verdrietig Het is echt hartverscheurend om te zien hoe je pony dappere pogingen doet om een paar stapjes te zetten, terwijl ze duidelijk pijn heeft.. Ik stond bij haar, en ik was bijna gaan huilen, zo erg vond ik het.. Maar misschien overdrijf ik ook wel.

Ik denk dat iedereen hier in het topic je begrijpt. Het is zo rot om dat aan te zien. Die machteloosheid is verschrikkelijk. Hier moet je pony even doorheen, hoe rot dat ook is. Sterkte!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:03

Je kan ook een paar schapen lenen van de boer in de buurt. Onze 4 schapen krijgen niet de hele wei kort, dus halen wij er geregeld nog een paar bij bij de boer verderop. De schapen staan bij hem allemaal geregistreerd. In ruil daarvoor helpen wij in het voorjaar bij het lammeren (en dat vind ik geweldig om te doen: al die bevallingen: van dat rond springende lammetjes grut. Super).

@djoni
Net wat Wesse lady zegt: wij weten hier allemaal hoe vreselijk het is om een paard met hoefbevangenheid te zien. Ik heb geregeld huilend bij Image in haar box gelegen. Het deed zo'n pijn om haar te zien strompelen.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:09

WesseLady schreef:
Edit, schapen mag je tegenwoordig ook niet meer zomaar houden. Ze moeten een nummer in het oor hebben en geregistreerd zijn. En daarvoor moet je ingeschreven staan. Het kan wel als particulier, maar schijnt best prijzig te zijn. Als je verder niks met schapen hebt is het wel een vrij kostbare oplossing Knipoog Aan de andere kant, schapen zijn wel erg gezellig *LOL*

Schapen zijn kl#te beesten... Knipoog Mijn ouders hebben schapen (komt eigenlijk omdat ik zo nodig schapen bij m'n pony wilde Bloos ), maar het zijn echte uitbrekers. Nadat we lammetjes hadden gekregen, wilde ik wel de "familie nr.3"(=Blértje, Zusje en Nr.3) overnemen, maar dat waren de allerergste. Ik heb ze mooi bij m'n ouders gelaten... Nagelbijten / Gniffelen

@djoni: Het is idd hartverscheurend om te zien, maar zoals WesseLady al zei...je moet er even doorheen. Het is voor de pony's een fysieke hel, maar voor ons is het een emotionele hel. Verdrietig

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:37

Victory-Boy schreef:
WesseLady schreef:

Schapen zijn kl#te beesten... Knipoog Mijn ouders hebben schapen (komt eigenlijk omdat ik zo nodig schapen bij m'n pony wilde Bloos ), maar het zijn echte uitbrekers. Nadat we lammetjes hadden gekregen, wilde ik wel de "familie nr.3"(=Blértje, Zusje en Nr.3) overnemen, maar dat waren de allerergste. Ik heb ze mooi bij m'n ouders gelaten... Nagelbijten / Gniffelen

Haha, dat is het enige wat ik van mijn schapen heb geleerd: een goede omheining bouwen Huilen van het lachen Uitbreken kunnen ze inderdaad heel goed. Die wol geleidt ook niet, dus je kan schrikdraad zetten wat je wil, maar daar hebben ze geen enkele last van Tong uitsteken

Janouk, dat is wel een handige oplossing! Boer blij, jullie blij Haha!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:18

@ victory boy
Laat E.T., Sharkie, Saffier en Girl het niet horen Extreme duivel
Het zijn alle 4 potlammeren met de fles groot gebracht. De boer vindt ze ook eigenwijs en ik weet niet waarom Bloos (haha, ze zijn namelijk niet bang en laten zich ook niet opjagen) Maar met vangen bij het verweiden is het ideaal als ze in de kudde lopen: want ik roep onze meiden en de overige 100 schapen komen tegelijk ook aanrennen: wagens open en die van ons lopen zo de wagen in.
Dus de boer is echt wel blij met mijn dames.

De dames zijn ook echt niet verwend hoor
Afbeelding

Afbeelding

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:48

Haha die schapen hebben het zeker niet slecht Lachen
Wij hebben vorig jaar ook twee schaapjes erbij gehad sho en arma Nagelbijten / Gniffelen
Saros vond het leuk om ze af en toe op te jagen Duivel maar inderdaad werkte het draadje voor de klimop alleen voor de pony's, en die was dus tot schaap-op-twee-poten-hoogte afgevreten Clown

Voordat de schapen er waren heb ik trouwens een keer een kuurtje van de VA gehad voor de pony's tegen leverbot, werkte als een soort wormenkuur, preventief.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:16

Mijn omheining is niet schapen-bestendig...

Trouwens, iedereen zegt toch dat net het afgegraasde gras veel fructaan bevat??

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:35

Lieke_M: dat is ook zo, maar ik denk dan maar dat als er NIKS staat aan gras, dan kunnen ze er toch ook nooit heel veel fructaan afhalen. En dan kan het paard toch enkele uren naar buiten.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:42

Ik heb me in de eerste plaats daarstraks een Graasmasker besteld, bij gebrek aan andere oplossingen..

Dus eerst beetje opbouwen, gras afmaaien en graasmasker.. Hopelijk is dit voldoende om haar gezond te houden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:37

Duivel ik ben boos.
Iemand, wie weten we niet, niemand zegt wat Duivel heeft de paarden eergisteren gras gegeven dat de dag daarvoor was afgemaaid. Onze paarden staan in een stal met 4 paarden, van 3 andere mensen. En langs de weg was gemaaid. Bij de stal komen soms de overburen of de buren langs.
Ik zwaar in de stress toen ik een berg gras bij Stan in de box zag liggen. Ik weet dus niet hoeveel hij heeft gehad in totaal, want niemand meldt zich.
Maar goed.... hij liep vandaag dus niet lekker. Gisteren is mijn verzorgster geweest, die zag niets, maar goed zij kent hem niet zo goed en weet niet zoveel van paarden (voor de rest schat van een mens, ben erg blij met haar).
Kijk ik naar zijn hoeven, waar ik net zo trots op was: hartstikke rommelig. Zool is wittig, krab er zo stukken uit.
Tja wat nu weer.
Hoeven goed schoongemaakt, zal morgen wat er rommelig uitzien eraf halen en de hoefsmid maar weer bellen.
Maar ik ben zo ontzettend boos. Wie geeft ze nu gewoon opeens gras en dan ook nog van dat net afgemaaide.
Dus we beginnen weer enigszins bij het begin. Stan's hoeven zien er nu veel slechter uit dan dat ze er maanden hebben uitgezien.
Verdrietig en het vervelendste vind ik nog dat hij gevoelig loopt. Bah.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:18

Ik kan me voorstellen dat je daar enorm van baald. Afgemaaid gras kan ook nog gaan klonteren en dus koliek veroorzaken.
'k Hoop voor je dat het allemaal meevalt.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 08:44

Inderdaad ik heb zelf ook een pony met chronische hoefbevangenheid. Ik weet hoe je je voelt als je weer helemaal opnieuw moet beginnen.
Veel succes, ik hoop voor je dat hij er weer terug helemaal bovenop komt!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 08:47

MaaikeUshi schreef:
Duivel ik ben boos.
Iemand, wie weten we niet, niemand zegt wat Duivel heeft de paarden eergisteren gras gegeven dat de dag daarvoor was afgemaaid. Onze paarden staan in een stal met 4 paarden, van 3 andere mensen. En langs de weg was gemaaid. Bij de stal komen soms de overburen of de buren langs.
Ik zwaar in de stress toen ik een berg gras bij Stan in de box zag liggen. Ik weet dus niet hoeveel hij heeft gehad in totaal, want niemand meldt zich.
Maar goed.... hij liep vandaag dus niet lekker. Gisteren is mijn verzorgster geweest, die zag niets, maar goed zij kent hem niet zo goed en weet niet zoveel van paarden (voor de rest schat van een mens, ben erg blij met haar).
Kijk ik naar zijn hoeven, waar ik net zo trots op was: hartstikke rommelig. Zool is wittig, krab er zo stukken uit.
Tja wat nu weer.
Hoeven goed schoongemaakt, zal morgen wat er rommelig uitzien eraf halen en de hoefsmid maar weer bellen.
Maar ik ben zo ontzettend boos. Wie geeft ze nu gewoon opeens gras en dan ook nog van dat net afgemaaide.
Dus we beginnen weer enigszins bij het begin. Stan's hoeven zien er nu veel slechter uit dan dat ze er maanden hebben uitgezien.
Verdrietig en het vervelendste vind ik nog dat hij gevoelig loopt. Bah.

Heel frustrerend, ik zou ook m'n bloed op het kookpunt hebben. Ik hoop voor je dat het met een sisser afloopt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 08:48

leuk van die mensen die altijd denken dat je beesten geen eten krijgen.....
ik hoop dat het allemaal meevalt!!!