[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eliana

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:18

Wat fijn Lotte!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:26

Ik kom hier meelezen!

Op de laatste pagina zie ik veel heen en weer over divers beslag maar zijn er in dit topic ook HB paarden die (natuurlijk) bekapt worden?
Wat is jullie ervaring hiermee?

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:43

Ja ben super blij! Lijkt nu toch eindelijk de juiste kant op te gaan!

Wat betreft beslag - de mijne werd al jaren natuurlijk bekapt en is vorige week pas op ijzers gezet. Dit puur omdat hij gekanteld is en hoefbeen in 1 hoefbeen ook gezakt is en dierenarts en hoefsmid gaven beide aan dat ijzers het beste waren in dit geval. Als ik het op had kunnen lossen zonder ijzers dan was dit fijner (en goedkoper :') ) geweest maar gezien hoefsmid bang was voor mogelijk verder kantelen/ zakken toch besloten voor ijzers te gaan met zooltjes zodat je op de hiel iets tegendruk heb. Het is een lastige hoor natuurlijk bekappen/ ijzers maar denk dat het afhankelijk is van paardje.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:20

Ja ik snap wat je zegt! Ik heb ook een NB maar wel eentje die ook zegt van áls het niet anders kan dan ijzer eronder. Fijne balans vind ik dat! Wel open minded zeg maar en geen oogkleppen. Soms moet je wel...

Ik heb nu een pony die zeeer licht HB is, maar we zijn er heel op tijd bij gelukkig!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:45

sanso schreef:
Ik kom hier meelezen!

Op de laatste pagina zie ik veel heen en weer over divers beslag maar zijn er in dit topic ook HB paarden die (natuurlijk) bekapt worden?

Mijn paard is meermaals bevangen geweest, altijd zonder kanteling. Al die tijd natuurlijk bekapt. In de tijd van HB dan wel elke 4 weken omdat de stand iets anders gezet werd om t hoefbeen wat te ontzien. Elke 4 weken is voor mijn paard wel altijd nodig geweest.

Wel zijn er periodes geweest dat mijn paard op hoefschoenen met zooltjes stond (niet 24/7)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 14:09

Mijn ponys worden ook iedere 4 weken bekapt en de stand is ook wat aangepast nu inderdaad, met exact dezelfde manier/reden als die van jou @slmt9

Hagel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:42

sanso schreef:
Ik kom hier meelezen!

Even onder mijn meeleessteen vandaan komen. :D

Die van mij! Heel prettig. Ze heeft ook ervaring met HB paarden en bekapt natuurlijk op de natuurlijke manier (hielen kort houden oa). Zij doet er alles aan zodat mijn paard zijn hoefjes beter kan afrollen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 22:32

Hier geen nb maar gewoon een ouderwetse smid die liever geen nageltjes in mijn pony zijn voeten wilde. Dus plakduplo’s eronder. We kregen hem in zijn lijf niet stabiel en toen heeft hij ook een aantal maanden op imprints gestaan. Nu sinds 7 weken weer op blote voeren.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:45

Er kwam een Shetlander voorbij gewandeld }:0

Daarna zijn we nog een rondje buitenuit gewandeld waarbij ze natuurlijk eerst als een dikke vette volbloed moest doorstappen :+

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:41

Zo, hagelslag, ze lijkt wel een volbloed, gaat goed zo te zien!!!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:48

assebassie schreef:
Zo, hagelslag, ze lijkt wel een volbloed, gaat goed zo te zien!!!

Ja de 1/4de deel arabier kwam weer even omhoog _O-

Aankomende dinsdag is het trouwens 20 weken geleden dat ze hoefbevangen werd.
Het voelt nog als de dag van gister

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:54

Die geluiden :') lijkt wel een raptor hahaha

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 22:04

Nou zo extreem actief is ze ook echt al vrij lang niet meer geweest.
Dus het was echt genieten.
Mijn oudste zus noemde haar al een olifant _O-

De eerste kilometer van de wandeling moest ik ook echt flink aanpoten... Had ik haar iets te veel touw gegeven was ze weg geweest. Maarja na 16 jaar ken je haar wel

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:41

sanso schreef:
Ik kom hier meelezen!

Hier ook blootvoets, natuurlijk/anatomisch bekapper, om de 4 weken.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:04

Hey! We zijn weer een paar dagen verder en zitten nu op 8.5 week sinds hij hoefbevangen werd. Hij is inmiddels nu ook een dag van de pijnstillers af en vind hem zelf vrij goed lopen. We lijken eindelijk weer wat beter te gaan! Van de week ging hij ook klein stukje draven in zijn paddockje en gaf wat bokjes dus hij voelt zich erg goed. *\o/* laten we hopen dat het zo aanhoudt en het steeds beter gaat.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 17:43

Fijn lotte, dat is goed nieuws!!
Krijg het filmpje niet geopend....

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 19:30

Afgelopen donderdag heeft ze nieuw beslag gehad. De dierenarts adviseerde zooltjes en een omgekeerd ijzer en de hoefsmid heeft er toch wat anders op gedaan: zooltjes, siliconen en haar ijzer is aan de voorkant iets dunner gemaakt en aan de achterkant een balkje geplaatst zodat daar meer op gedragen wordt. Vrijdag voor het laatst pijnstillers gegeven en gisteren heeft de eigenaar gelongeerd 15 min, veel gestapt en even gedraafd en toen liep ze redelijk zei de eigenaar.
Heb zelf vanmiddag even paar passen op het harde gedraafd en ze liep al een stuk beter, morgen ga ik haar zelf even longeren. Hoop dat het goed blijft gaan zodat we er binnenkort weer op kunnen!

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 20:28

xxxmh schreef:
Afgelopen donderdag heeft ze nieuw beslag gehad. De dierenarts adviseerde zooltjes en een omgekeerd ijzer en de hoefsmid heeft er toch wat anders op gedaan: zooltjes, siliconen en haar ijzer is aan de voorkant iets dunner gemaakt en aan de achterkant een balkje geplaatst zodat daar meer op gedragen wordt. Vrijdag voor het laatst pijnstillers gegeven en gisteren heeft de eigenaar gelongeerd 15 min, veel gestapt en even gedraafd en toen liep ze redelijk zei de eigenaar.
Heb zelf vanmiddag even paar passen op het harde gedraafd en ze liep al een stuk beter, morgen ga ik haar zelf even longeren. Hoop dat het goed blijft gaan zodat we er binnenkort weer op kunnen!

Wat fijn zeg en wat mega snel! Hier is de mijne nu 5 dagen van de pijnstillers af maar loopt wel erg stijf. Heb hem een mini beetje novacam gegeven maar voelt wel alsof ik nog weken af ben van longeren/ draven. Maar fijn dat die van jou zich al zo goed voelt! Hopelijk blijft dat mooi aanhouden :)

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 20:39

Lotte_Wessel schreef:
xxxmh schreef:

Wat fijn zeg en wat mega snel! Hier is de mijne nu 5 dagen van de pijnstillers af maar loopt wel erg stijf. Heb hem een mini beetje novacam gegeven maar voelt wel alsof ik nog weken af ben van longeren/ draven. Maar fijn dat die van jou zich al zo goed voelt! Hopelijk blijft dat mooi aanhouden :)

Ja ze heeft dan wel 6 weken op de pijnstillers gelopen hoor. Maar het kwam dat ze niet goed liep door de hoefkanteling en een platte zool.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 20:48

Ik zou nog helemaal niet longeren maar hooguit rechtuit stappen. Zeker niet draven op harde ondergrond..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 20:58

Daar sluit ik me bij aan. Longeren is behoorlijk belastend, zeker voor hoeven die een klap hebben gehad van de hoefbevangenheid.

Ik heb met grietje in het begin op de wei gestapt, waarbij ik de bochten ruim aansneed. We begonnen de eerste week met 5 minuten. Als ik geen terugslag zag deed ik de week erop 5 minuten bij

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:37

judithM schreef:
Ik zou nog helemaal niet longeren maar hooguit rechtuit stappen. Zeker niet draven op harde ondergrond..

Even 3 meter draven om te kijken hoe ze loopt met het nieuwe beslag.

En we weten niet 100% zeker of ze paar weken terug bevangen is geweest, want ze had niet de typische kenmerken van hoefbevangen. Toen ze in het begin dit jaar bevangen was en ze weer goed liep hebben we ook eerst gelongeerd voordat we erop kunnen want ze heeft teveel energie. Aan de hand is ze soms niet te houden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:49

Zijn er geen foto's gemaakt dan?

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:00

capopjekop schreef:
Zijn er geen foto's gemaakt dan?

Ja paar weken terug maar begin dit jaar niet. En ze waren al een paar jaar terug iets gekanteld. Dus we weten doordat er geen foto's eerder dit jaar is gemaakt of het er al was of niet.

eefjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:57

Ik kom ook even meelezen.

Mijn Shetlander is nu voor de 3e keer dit jaar hoefbevangen. Ze is voorgaande jaren ook elk jaar wel één keer bevangen geweest, ondanks dat ze elke dag maar een klein strookje gras krijgt met graasmasker op. Op dit beetje gras na krijgt ze alleen (arm) hooi. Ik kan haar ook niet 24/7 op het zand zetten, want dan gaat ze zand eten en krijgt ze zandkoliek (dit hebben we ook al geprobeerd).

Ze is niet te dik en ik begin me echt af te vragen wat ik nu nog kan doen om te voorkomen dat ze steeds bevangen raakt. Er zijn nog nooit foto's van haar hoefbeentjes gemaakt, dit ben ik nu wel van plan. Al ben ik een beetje bang voor wat ik mogelijk op de foto aan kan treffen.

Wat adviseren jullie mij om te doen?