[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:47

Nee maar je voert hem wel ruwvoer toch?
Daar kun je ook genoeg overheen gooien en desnoods met een wormenkuurspuit.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:03

ja,dat is waar! bedankt voor de tip.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:42

die van mij krijgt zijn zonnebloemolie in een bakje: en dan strooi ik daar zijn kruiden in (de Laminix vd paardendrogist)

hij liep als een trein vanavond naar zn stalletje *\o/*

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:28

Hi,

Even een positief verhaal over hoefbevangeheid. Ik heb vorige jaar eerder een berciht geplaatst over mijn merrie. Ze was erg ziek, kon niet meer lopen en de DA gaf haar na een paar weken helemaal op. Toch was ze nog erg vrolijk (ondanks de pijn) en at goed. Ik heb dus doorgezet (ondanks alle reacties uit mijn omgeving..). Ze is op rantsoen gegaan van alleen kruidenhooi, water en magnesium. En een zeer goede natuurlijke smid. en massages om haar lijf te helpen ontspannen.

Ze ging heel langzaam vooruit (echt langzaam) maar na 6 wk lag ze niet meer zoveel en wilde na wat moeite wel naar haar kleine stukje paddock wara zedan wel de hele dag stil stond. Na 8-10wk liep ze weer hele kleine stukjes op speciale hoefschoenen en ging ze in de paddock zelf ook weer kleine stapjes zetten (zonder schoenen).
Dit is langzaamaan steeds wat beter geworden.

Nu na bijna 6 maanden heb ik weer een blij en vrolijk paard die zonder schoenen op het harde loopt (mits het vlak is) en uit zichzelf sprintjes trekt en aan de longe lekker rent en bokt!

Ze heeft cushing en is IR, dus ik hou mijn hart vast voor de zomer, maar voor nu is ze weer helemaal terug (weliswaar veeeeeeel dunner :D )

Kortom... zelfs in een zeer ernstige situatie kan het nog op te lossen zijn. Kijk naar je paard, het gedrag en vertrouw op je eigen gevoel!!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 19:52

Bedankt voor je positiever verhaal. Mijn pony is meermalen bevangen geweest en er ook altijd weer bovenop gekomen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:59

Ik kom hier ook even binnenvallen...lees namelijk veel herkenbare zaken! Mijn merrie van 20 ook al een paar keer hoefbevangen...waarvan 1x heel erg, ze was opgegeven door de DA, maar had nog de wil om te leven, dus heb ik doorgezet en nu zijn we een jaar HB-vrij! *\o/* Ik herken goed wat Geerke schrijft over ''teveel ''...dan krijgt zij ook diaree en winderigheid...dussss...hooi, maar met mate want lijkt inderdaad wel of die darmen dat niet (meer) aankunnen. Ik heb heel goede ervaringen met Hippo Ex-Laminitis en Moeder Aarde van Bio-ron...misschien dat sommigen onder jullie hier wat aan hebben! Uiteraard naast een dieetje van droog hooi en Equilife F4F en strookbegrazing als de omstandigheden gunstig zijn...
Ze loopt en rent nu weer rond als een jonkie, veeeeele kilo's lichter dan ze ooit geweest is, en haar hoeven gaan ook echt de goede kant op volgens de smid...er is weer mooi nieuw gezond hoorn gevormd!
Ik kan alleen maar Suus bijtreden...volg je gevoel, ook in heel ernstige gevallen kan het kwartje weer de goeie kant op vallen!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:12

Ons probleem is meer dat ze snel te mager wordt, ik zou dus liever heel veel meer voeren maar dat durf ik niet

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 22:13

Onze ruin gaat weer ietsje beter krijgt op het moment magnesium en detox comp van pytonics, voor andere tips sta ik altijd open.

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 22:33

mysa schreef:
Ons probleem is meer dat ze snel te mager wordt, ik zou dus liever heel veel meer voeren maar dat durf ik niet

Dit is nu ook een probleem aan het worden bij mij. Tenminste als ze nog meer gaat afvallen. Dus als iemand nog tips heeft...
Ze krijgt nu ook grove luzerne van Hugho. Dat is erg goed en schoon spul zonder melasse en verder nog spelt. Maar dikker wordt ze niet...

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 22:41

maar hoe bepaal je hoeveel hooi?en ùoet je dat dan afwegen ofwat..ik zit op pensionstalling dus is allemaal niet zo evident.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 22:50

Nee, is lastig op pensionstal. Ik heb ze aan huis en voer 6.5kg verdeeld over 4 keer. Paard weegt ong 350-370kg. 1.5kg per 100kg lichaamsgewicht.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 23:06

mysa schreef:

kun je geen geweekte pulp geven?
Daar houd ik mijn Pablo mee op gewicht.Die mag ook niet teveel hooi vanwege IR.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 23:47

Kaya, M IJslander, V Tenessee Walking Horse, 16 jaar, ook de klos...

Afbeelding

Drie weken geleden zijn deze foto's gemaakt, na een paar weken twijfel - wel of niet hbv?
Ik behandel haar al jaren als IR paard (al twee keer eerder hbv geweest), compleet met de hele reeks aan bekende voorzorgsmaatregelen.
Altijd rekening houden met het weer, altijd beperkte tijd grazen, altijd uitkijken dat ze niet te dik wordt, natuurlijk bekappen.
De laatste keer (2009) aangepakt met magnesiumchelaat (wat een dramaspul om er in te krijgen!) en hooi.
Intussen de hele 2,5 ha. weiland opnieuw ingezaaid (was al paardenmengsel) met fructaanarm (Erurograss) en we winnen eigen hooi (maaien 's morgens bij bewolkt weer ivm fructaan).
Ze kreeg sindsdien geen krachtvoer (in hooi zou alles moeten zitten...). Ergens in 2011 werd haar manenkam weer dik. En dan bedoel ik niet gewoon dik, maar zeker 5 cm breed en betonhard, met van die strepen uitlopend naar haar hals. Alarmfase 1, maar ik wist niet meer wat ik er nou nog aan moest doen.

Alleen als de andere paarden iets kregen kreeg zij het laatste halfjaar een handje of twee Spillers Happy Hoof (koolhydraten+suikers totaal 7%). Intussen ook een zak Care4you van Pavo geprobeerd maar de Happy Hoof voelde beter.
Ze kreeg Glucobalance om te proberen van die enge alarmerende manenkam af te komen (ribben waren te zien). Er veranderde niets.
Ze kreeg Lamin-Ex. Er veranderde niets.
Ze kreeg Laminitis kruiden van Paardendrogist.

De ochtend van 24 januari kwam ik voeren en stak ze haar rechterhoef naar voren 'wijzend' met naar neus. Au. Ik voelde niets, geen zwelling, geen overmatige warmte, geen puls.
De hoefsmid zou een hal uur later komen en die dacht misschien een hoefzweer. Ze heeft weer zo'n naar gaatje in de witte lijn, misschien gaan ontsteken. Uitgehaald met een mesje, niets gevonden.
Een paar dagen later gaat het andere been meedoen... toch hbv??
Het vriest, de grond is hard maar manlief heeft de bak waar ze altijd lopen helemaal glad gemaakt met de shovel. Ze loopt moeizaam over de overgebleven hobbeltjes. Op het verharde erf loopt ze nagenoeg normaal. Ik haal er een holistisch dierenarts bij. Die meet niets bij de hoeven maar wel een blokkade bij de hals, net voor de schoft. We beginnen een behandeling.

In een paar dagen loopt ze beter, ik maak een wandelingetje met haar omdat ze al stijver wordt. Dat gaat uitstekend. Twee dagen later doe ik weer een wandelingetje en het gaat nog beter. Wow! Dan twee dagen later verslechtert ze en het weekend (natuurlijk...) is ze echt heel slecht.
Die maandag heb ik dus bovenstaande foto's gemaakt.

Door de jaren heen heb ik de wereld gelezen aan info over hbv en IR.
Nu moest het dan maar eens aangetoond worden en is er ook een IR kit aan te pas gekomen en is er op Cushing en Lyme getest.
Cushing en Lyme negatief, maar insuline veel te hoog.
Hoe dat kan... ze liep al heel lang aan het randje, en iets heeft haar daar nu weer overheen getild.
Ik verdenk een pak eerste snede hooi - alles wordt hier pas gemaaid als het uitgegroeid en uitgebloeid is en het zaad er uit valt. Toch was de eerste snede licht gefermenteerd. We voerden steeds tweede snede en hadden net twee pakken eerste snede opengemaakt omdat ze verdacht werden van beschadiging. De omloopsnelheid was best snel, we hadden net twee jonge RMH's erbij gekregen en dat jonge spul weet van wanten wat eten betreft. Het hooi was lang, grofstengelig, droog en rook heel fris licht gefermenteerd, echt voordroog.
Voor Kaya ws toch te veel.

Door een vriendin werd ik op het spoor gezet van Ron Aalders en zodoende kwam ik in dit topic terecht.
Intussen had ik vanwege de IR met een Amerikaanse arts en onderzoeker contact. Hij heeft een product ontwikkeld wat ervoor zou moeten zorgen dat een IR/hbv paard toch weer de wei op kan. Het is niet alleen dat product natuurlijk, maar hij heeft een site vol info over rantsoenen, grassoorten enz enz.
Hij had de Styrofoam pads aangeraden als eerste redmiddel, gevolgd door een bepaalde 'methode' die ik hier tegenkwam bij Ron Aalders.
Ik ben niet zo wild van wat voor ijzer dan ook, mijn eigen hoefsmid wilde het liever zonder oplossen. Hij heeft het hoefbeen parallel aan de grond gezet (op het gevoel) en haar op pads gezet, met gorillatape aan de hoef geplakt. Dat hield wonderlijk goed maar na 5 dagen liep ze nog geen streep beter en waren haar strakke, beendroge benen dik gevuld en sompig. Dit voelde niet goed.
Ik heb er even over gedaan om de logica te begrijpen, maar heb toen de stap gezet en heb Kaya door een bevriende hoefsmid laten helpen volgens het principe zoals Ronald Aalders ook hanteert en die US Dr Reily ook had aanbevolen. Wiebe de Vos heeft haar met de foto's erbij en een gradenboog helemaal uitgemeten parallel gezet (moest nog verder achterover), de teen nog meer ingekort, en op het wigvormige alu ijzertje gezet, dichtgemaakt met kunststof zooltje en twee componenten rubber.

Al meteen vond ze het een opluchting, ze kon op de achterkant van haar hoeven steunen zonder achterover te hoeven leunen en door het teruggebrachte afrolpunt kon ze ook haar voeten normaal vooruit zetten ipv wijdbeens lopen. Na een paar dagen was er niets meer te zien, liep ze weer helemaal normaal.
Wat een opluchting!!
Het zit er nu een week onder en ze is helemaal van de zere voeten af met haar 'Nike-Air's'.

Intussen heb ik het product uit de US gekregen en dat voer ik nu bijna 2 weken. Al na een dag of 5 kon ik de betonharde manenkam iets inknijpen. Nog een paar dagen later werd hij duidelijk 'sompig' en nu is de dikte en bolling (hij stond ook helemaal rond omhoog) zichtbaar afgenomen.
Ik wandel om de dag een stukje, ze werd al snel minder stijf, beweegt nu veel meer in de bak ook en loopt op alles normaal. Hard oppervlak was al et makkelijkst (raar...) maar nu ook grasbermen, het zand in de bak en zelfs het gebroken puin pad wat onze achteringang is.
Ze is door de d/a opgegeven, maar ik heb goede hoop dat ze er weer bovenop komt. Ze is afgeschreven voor de sport, maar een wandelingetje zal ze best weer aankunnen geloof ik. Dat zal nog wel een half jaar duren, afhankelijk van de hoefgroei (ze heeft een betonharde dikke snelgroeiende hoefwand) de zoolaangroei en of er weer een stabiele lamellenverbinding ontstaat.

Wij gaan dus even een poosje op testbeeld.
Bedankt voor al jullie informatie en links en gedeelde ervaringen, erg fijn!

Groet en beterschap voor jullie paardjes,
Karin.

@Mysa: als ze te mager worden is meer hooi voeren de beste optie en dat kan zeker geen kwaad bij een IR paard, tenzij het heel rijk hooi is.
Een leidraad is 2% van het lichaamsgewicht aan hooi. Mijn paardje krijgt iets minder, 1,8 % ongeveer, die is prima op gewicht en hoeft zeker niet aan te komen.
Maar bietenpulp (GOED weken!!) kan soms ook helpen, als ze het willen eten. Verder heeft Equiculinair.nl heel wat soorten voer wat zou kunnen aanzetten en zijn ze daar zéér goed op de hoogte wat IR en hbv betreft. Echt een aanrader als je voer zoekt, en ze sturen alles op. Ook in proefzakjes als je wilt.

En hooi afwegen hoeft niet zo'n probleem te zijn ook niet op een pensionstal: één keer wegen dan weet je hoeveel het ongeveer is, en dan vragen die hoeveelheid per dag te geven. Liefst in een slowfeeder met kleine mazen, bijvoorbeeld deze: http://www.equiculinair.nl/product_info ... ucts_id/72

Succes allemaal, het kan zo een gezoek zijn!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 00:33

Karin, wat naar dat Kaya zo slecht is geworden, maar deze ontwikkelingen klinken goed. Zij is van Gletta, toch ?

Ik denk dat er meerdere mensen geinteresseerd zijn in het spul uit Amerika dat je geeft, heb je daar een link van ?

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 00:52

Yep, Gletta was haar moeder en Lad's Black Buster haar vader. Ze had nog een volle broer, Kolur. Ook die is helaas niet meer...

Het is helemaal niet zo speciaal maar blijkbaar werkt de combinatie erg goed.
En nog iets: Kaya éét het tenminste! En graag ook. Ik kan haar niets geven wat 'nat' is - pulp of grasbrok of zelfs een handje water over haar voer vindt ze vreselijk. Ook nat hooi eet ze niet. Appel is lekker maar appelmoes is bleeeeeeehhhh. En bovendien wil ik dat niet. Ik heb haar de eerste twee weken weer chelaat gegeven, maar achter haar kiezen proppen met een spuit is de enige mogelijkheid. Dat werkt dus echt heel vervelend, mijn handen zijn niet zo flexibel en de spuit is te groot. Dan het gevecht van niet willen - het is gewoon heel erg naar branderig spul. Ja, ik heb het zelf geproefd :)
Na twee weken was er nog niets veranderd, misschien was dat nog wel gebeurd, maar ik was het gemieter met dat chelaat echt zo vreselijk zát!

Het product heet H.E.I.R.O.
De website is niet veel soeps maar de info is wel relevant. Ik had er als NL'er vanzelfsprekend wat moeite mee dus ben eerst op zoek gegaan naar meer gebruikers :D
Na zo veel enthousiaste verhalen heb ik contact gezocht en kreeg persoonijk advies. Ze stuurden het keurig op met 'gift' op de pakbon zodat ik geen extra belasting hoefde te betalen :)

Dit is de site:
http://www.equinemedsurg.com/Heiro%20article.html#5

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 09:23

Die enthousiaste verhalen over HEIRO heb je vast niet gevonden op de site en forum van ECIR .. daar wordt de goede man die het ontwikkelde als een complete charlatan afgeschilderd.. toch wel grappig ( en fijn natuurlijk!) dat het bij jouw paard effect heeft. Het is volgens mij overigens ook niet veel anders qua samenstelling als Glucobalance - staat op jouw verpakking vermeld wat er in zit?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 10:41

Zoals de 'oude garde' op dit topic wel weten, sukkel ik al jaren met mijn shetlander Isabella en haar hoefbevangenheid. Al die jaren nooit een duidelijke oorzaak kunnen vinden.
Geen achterliggende ziekten als IR en cushing, voor de zekerheid hield ik haar wel als IR paard, dus schraal op grof natuurhooi (vrij van ongewenste kruiden) en laag in suikers/zetmeel.

Maar keer op keer kwam het terug; ze viel erg af ook. Meer hooi voeren had weinig zin, want ze at het niet op. En ze werd erg mager; spierverval.
Ook dat kregen we niet terug. Wat ik allemaal niet geprobeerd heb ... ik ga het hier niet herhalen, want dan wordt het een lang verhaal. Mezelf erbij neer gelegd en een mooie gezonde grote maat shet erbij gekocht om weer te kunnen gaan mennen.
Hem op hetzelfde schrale dieet gezet, met dat verschil dat hij in het menseizoen een handje Pavo Care4Life kreeg ... super paardje; geen dag kreupel geweest .... tot begin februari.

Ik dacht aan verstapping, maar diep van binnen vreesde ik toch het ergste en dat werd na een paar dagen duidelijk zichtbaar ... hoefbevangen en nog ernstig ook.

Nou brak mijn klomp ... hoe was dat mogelijk. Schraler dan schraal voeren kon ik niet, tenzij ik over zou gaan op stro. Ook Isabella was er weer niet best aan toe, maar dat was 's winters bij haar altijd.

De zoektocht begon opnieuw ...
Sommigen van jullie had ik ook benaderd; hopend op die kleine tip, dat ene waardoor er een lampje ging branden, want dit was zo vreemd !!! ...
Ook hij had geen IR en Cushing (gelijk op laten testen). Toch nog schraler hooi gekocht, nog iets minder gaan voeren, maar al wetend dat dat niet kon; Isabella was al zo mager, die mocht niet nog meer afvallen want dan hield ik alleen nog botten met een velletje over ...

Puzzelen, puzzelen, uren aan een stuk ... en maar 1 conclusie ... het moest bij ons zitten in het veld. Zand in de darmen werd geopperd, wat best kon gezien ik ze op zand hou. Ze hadden hele winter vanwege het weer in de uitloop gestaan (zandbak) ... dus het zou in de uitloop moeten zitten; en toen op een ochtend gaf Isabella de uitkomst .... iemand had gezien dat ze aan de haag van de buren stond te eten. Die we in feite wel altijd snoeien, maar ze kon er toch bij.
Leek mijn geen probleem; beestje had gewoon trek in een keer iets anders, en wat kon laurier voor kwaad.
Tja ... de laurier bleek laurierkers te zijn, maar nog erger, die andere struiken waren Thuja's. En nog erger ... onze eigen boom midden in de uitloop, was een californische cipres en nog veel erger, alle bruine takjes van coniferen blijken OOK GIFTIG te zijn en dat wist ik niet !!!

Maar grote BINGO !! dus en het allergrootste puzzelstuk kon gelegd worden.

Juist in de winter, als de wei kort is en ze meer in de uitloop staan, krijgen ze meer van die bruine dorre takjes binnen omdat die boom altijd wel wat liet vallen wat in het hooi terecht kwam of waar dan ook. En dan nog wat snaaien langs de kant.
Niet genoeg voor acute vergiftiging, wel genoeg om toxinen in het bloed te geven en dus vorm van hoefbevangenheid.

De boom ligt inmiddels om, de afstand tussen waar de pony's lopen en de haag van de buren is enorm vergroot. Ik ben nu bezig met beide pony's te ontgiften, maar de bonte is er nog altijd slecht aan toe. Hij heeft zelfs erg kritiek gelegen toen ik van buut overstapte naar metacam omdat ik meende dat de buut niet aansloeg. Ik weet nu zeker dat metacam op de lever werkt en die was door de thuja vergiftiging al niet best. Hij heeft daarmee soort van leverkramp gekregen en kantje boord gelegen.

Ik ben dus nog erg aan het sukkelen met hem. Isabella is wat dat betreft beter.
Maar toch wilde ik dit verhaal alvast delen, omdat ik van mening ben dat er ALTIJD een oorzaak is als paarden plots zonder aanwijsbare reden hoefbevangen worden.

En nu ik het weet is het zo logisch ... en krijg ik vaak de vraag 'wist je dan niet dat coniferen giftig waren?'. Ja tuurlijk wist ik dat, maar ze konden in principe niet bij het groene spul, zeker niet bij die van ons. En ik dacht dat ze het niet zouden lusten ook.
Maar dat de bruine takjes ook giftig waren, wist ik niet; anders was er al veel eerder een lampje gaan branden. Helaas heeft het me bijna mijn tweede pony gekost voor ik er achter kwam.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 11:04

Ingrid... het zal toch niet waar zijn!!!!!!!
(Ik weet overigens wel dat àlle delen van die struiken giftig zijn, dus ook de dorre takjes, maar goed- wie denkt daar nou aan..)

Sterkte voor je bonte manneke, hoop dat hij er goed bovenop komt!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 13:33

Het kan haast niet anders JP. Het kon geen toeval zijn dat Yoob uit het niets ernstig bevangen raakte.
Dat zette iedereen hier aan tot speuren en meedenken.
Dat het zo voor de hand zou liggen, is te stom voor woorden; maar zie hier een overzicht van onze uitloop (nog voor de snoei).
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6SKQ6ZWZ.jpg

Het zijn niet zomaar een paar 'struikjes' zoals je ziet. De grote jongen in het midden (waar er tot voor kort zelfs 4 van stonden) gaf continu rommel op de grond. De waterbak en hooiruif staan er onder. Dus ja ... ze hebben continu, zeker in de winter als er minder anders te knabbelen is en ze echt van het hooi moeten leven, veel van die takjes naar binnen gewerkt.

Boom in het midden is er uit. De haag rechts is zover mogelijk (is van de buren) gesnoeid en uitloop is aan die zijde versmald, zodat ze er niet meer aan kunnen eten.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:04

De goede ervaringen kwamen van mensen in de RMH wereld (niet allemaal RMH die bevangen waren hoor :D).

Het zal altijd wel zo zijn dat het ene product bij de een werkt en het ander bij de ander. Inderdaad komen de ingrediënten overeen met Glucobalance, en met nog meer poducten. Gluco balance gaf bij mijn paard in het geheel geen enkele reactie en dit product heel duidelijke reactie.
Als dit zo neergesabeld wordt dan zou dat ook voor de Glucobalance moeten gelden en ik ken ook paarden die daar wel bij varen.

Ik heb het idee dat de ingrediënten allemaal wel ok zijn, maar dat de verhouding (of kwaliteit, manier van binden/winnen etc) weleens het verschil zou kunnen uitmaken, zoals dat bij veel meer medicijnen en producten geldt.

@Isapaardje - wat fantastisch dat je een mogelijke oorzaak hebt gevonden!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 14:39

RMH wereld? Wat is dat?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:40

Jannepauli schreef:
RMH wereld? Wat is dat?

Gokje = Rocky Mountain Horse

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:42

@Karin Ja, Kolur was een mooi paard, jammer dat hij er niet meer is. Bedankt voor de link.

@JP: Rocky Mountain Horse ;)

@Ingrid, hier hard aan het duimen dat het nu eindelijk gedaan is!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 14:46

Hmm.. dat zegt mij niks - RMH wereld zal niet aan wetenschappelijk onderzoek doen - mijn ECIR groep doet dat wel. Nou ja, het is natuurlijk fijn als HEIRO bij dit paard helpt ( althans: op de langere termijn moet je dat nog maar afwachten) maar er staan claims op zijn website die absoluut uit de lucht gegrepen zijn en die hij niet kan waarmaken. Dat vind ik best kwalijk.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:04

Als uit ervaring blijkt dat het helpt (meeste homeopathische medicijnen zijn ook niet wetenschappelijk bewezen) dan is mij dat een stuk meer waard dan wetenschappelijk onderzoek waarbij vaak causale verbanden ongelooflijk vergezocht zijn.
Is bijv. Glucobalance wel wetenschappelijk onderzocht? :)
Maakt mij niet uit hoor, als paarden ermee geholpen zijn dan ben ik bereid het bij mijn paard te proberen.
Veel meer keus heb ik ook niet...

Oh sorry, ja RMH wereld is Rocky Mountain Horses :)