Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:15

MontyRulezz schreef:
Goh Gulpje, bij jou hetzelfde verhaal als bij mij dus!! Dat is inderdaad weer janken :(:) .

Inmiddels kan ik er wel weer om 'lachen' hoor. Prognose is zeer gunstig en hij mag gewoon de wei op, dat is al een enorme winst tov de vorige keer *\o/*
Dat ik erom kan lachen is alleen omdat hij zo kreupel was deze keer dat ik dacht dat het nooit meer goed zou komen. Ik bereidde me voor op afscheidnemen en hoe rot dit ook weer is, het is bekend terrein, ik weet dat ik hem weer goed kan krijgen want het is me al eerder gelukt. Ook mooi was dat zijn vml blessurebeen er prachtig uitzag. Dat betekent dat die 3 maanden training hem goed hebben gedaan, althans voor zijn rechterbeen wel dan :')

Uiteindelijk zullen we wel weer een keer die laatste puntjes voor de Z kunnen halen. En lukt dat niet, ik ben al gelukkig als ik hem een beetje kan gymnastiseren/buitenrijden.

Ik ga jouw verhaal even opzoeken, ook mooi kudt met peren voor jou dus? :*

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:16

@All, dank jullie voor het dubbele welkom. Fijn dat ik mee kan praten, maar inderdaad beroerd dat dat nodig is.

@Leetje: in ieder geval fijn dat er vlot wat aan te doen is voor je paard. Tweet kan ook slecht zonder ijzers, zijn voeten slijten -ook enkel in het weiland- harder dan dat ze vanzelf aangroeien. En die gaat dan dus ook echt moeilijk lopen, na enige tijd zonder ijzers.

Oh, Gulpje dat is echt beroerd, dat hij nu weer geblesseerd is!
en 2 jaar? Pfoee, dat is wel even anders dan mijn oorspronkelijke beeld. Dat wam neer op 3 weken niets doen, en dan -als hij goed draaft- zelf weer kalm aan gaan opbouwen...

Ik heb vanochtend uitgebreid overleg gehad met mijn bijrijdster. Gisteren stond Tweet weer iets voller op het been, maar ook wat warmer. Rechts ook overigens, niet alleen links. Maar ik heb er geen goed gevoel bij.
En wat jullie in dit topic al aangeven, (is ook mijn eigen ervaring) je eigen gevoel klopt vaak wel.
Ik heb dan ook contact opgenomen met de Lingehoeve voor overleg, en wat mij betreft ook een vervolgscan. Ik heb de assistente die aan de telefoon zit het verhaal uitgelegd, en gevraagd wanneer een scan handig zou zijn. Zij laat de beenblessure-veearts vandaag terugbellen voor overleg. Wanneer een scan en wat te doen tot die tijd.
Dus ik wacht even af hoe dat gesprek gaat.
Maar ik wil zelf in ieder geval graag weten hoe het er van binnen uitziet, ik heb de indruk dat de rare fratsen die hij heeft uitgehaald met de koliek, en ook de mogelijke verstapping in de paddock hem geen goed gedaan hebben. Ik ben dan ook een beetje huiverig voor de uitslag. Maar wil het wel graag weten, dan kun je tenminste gericht en verstandig verder.
Ik wil Tweet graag heel houden, en nog zo lang mogelijk plezier met hem kunnen maken. Als dat betekend dat ik nu een poos extra rustig aan moet doen, dan is dat maar zo.

Deze keer wil ik in ieder geval uitgebreid overleg met de vee-arts. Hoe ziet het er uit, en hoe PRECIES verder. Niet alleen algemeen laat maar even staan en dan weer opbouwen. Dat is me te vaag.
Bovendien wil ik het totale plaatje ook bespreken. Dus ook Tweety's enorm snelle vetopbouw, en het feit dat het eigenlijk een paard is dat voor zijn totale welzijn en lijf wat meer zou moeten lopen... Maar voor dat been dus mogelijk niet. Of misschien wel, valt het allemaal mee op de scan en ziet het er eigenlijk gewoon mooi uit. Maar ik ben bang dat dat laatste meer wishfull thinking is, dan echt realiteit.

Oh, en ook de eventuele bescherming wil ik meenemen in het gesprek met de vee-arts. Wat voor Tweet, met zijn blessure het beste is.

Ik hou jullie op de hoogte van het gesprek met de vee-arts, en de mogelijke scan-datum.

San

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:23

Jeetje Gulpje... wat een pech... :(:) maar idd bekend terrein en dit gaan jullie weer overwinnen.

Goed dat je actie onderneemt Femke... En pas loslaten als je precies weet wat er met Tweet aan de hand is.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:36

Nou Femke, ik denk dat het ten eerste heel goed is dat je luistert naar je gevoel want dat klopt bijna altijd en verder dat het super is dat je je goed gaat laten voorlichten door de VA. Nogmaals heel veel succes!

Dankjewel Sansje (ik wilde Sansa (Stark) typen :) )

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:50

Gulpje schreef:
MontyRulezz schreef:
Goh Gulpje, bij jou hetzelfde verhaal als bij mij dus!! Dat is inderdaad weer janken :(:) .

Inmiddels kan ik er wel weer om 'lachen' hoor. Prognose is zeer gunstig en hij mag gewoon de wei op, dat is al een enorme winst tov de vorige keer *\o/*
Dat ik erom kan lachen is alleen omdat hij zo kreupel was deze keer dat ik dacht dat het nooit meer goed zou komen. Ik bereidde me voor op afscheidnemen en hoe rot dit ook weer is, het is bekend terrein, ik weet dat ik hem weer goed kan krijgen want het is me al eerder gelukt. Ook mooi was dat zijn vml blessurebeen er prachtig uitzag. Dat betekent dat die 3 maanden training hem goed hebben gedaan, althans voor zijn rechterbeen wel dan :')

Uiteindelijk zullen we wel weer een keer die laatste puntjes voor de Z kunnen halen. En lukt dat niet, ik ben al gelukkig als ik hem een beetje kan gymnastiseren/buitenrijden.

Ik ga jouw verhaal even opzoeken, ook mooi kudt met peren voor jou dus? :*

Ja, ik moet zeggen dat ik deze keer ook minder gestrest ben hoor. Hij mag eigenlijk niet op de wei, maar hij is op de wei rustiger dan alleen op stal dus gaat hij gewoon op de wei.
En de blessure is nu hetzelfde als bij zijn vorige na een maand of 4-5 dus mag ik niet klagen. Ik heb zijn pees woensdag in laten spuiten met Heparine wat het herstel moet bevorderen. Over 2 maanden weer scannen en dan hoop ik dat het er heel goed uit ziet.

Ik hoop alleen dat zijn andere pees goed blijft totdat dit been herstelt is, daar ben ik banger voor dan het huidige blessurebeen.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 18:08

Jeetje Monty wat sh.. zeg!!!! Nu het andere been ;-(...
Heel veel sterkte.

Femke jee ook een verhaal... bah,.. en dat "vage" komt me ook bekend voor van de DA.
Je eigen gevoel volgen vind ik ook heel belangrijk. Dat doe ik nu ook...
Inderdaad ook heel goed oppassen dat ook al lijkt het van buiten beter, het toch veel slechter kan zijn. Helaas heb ik dat ook ervaren...3 maand geleden helaas nog...

BIj mij gaat het dus ook niet zo goed. Na de checkligamentblessure werd zijn minischiefeltje opeens heel groot en ging op de pees drukken. Terwijl we net weer alles mochten en dat ook super ging afgelopen zomer. Maar helaas,.. nu hebben we net weer 3 maand "rust" gehad, wel in de wei en buiten gereden en licht in de bak. Maar het lijkt of de oude cl blessure weer opspeelt.

Na al een tijdje geen werk, en de laatste 2 jaar veel DA kosten heb ik momenteel geen reserves meer en moet mijn paard nu helaas ook verhuizen naar een goedkopere stal,.. wat ik vreselijk vind omdat hij enorme heimwee heeft. Ik ben zo bang voor weer een terugval. heb al homeopatische druppels tegen heimwee/stress etc gekocht en ik hoop zo dat het wat helpt. Arm dier,.. Maar valt in deze tijd niet mee zonder werk, alleen, met koophuis en paard (pfff),..

Gulpje voor jou ook balen zeg dat het andere been nu aan de beurt is. "gelukkig" kun je erom lachen (nou ja, ik snap wat je bedoelt hoor).

Noa is de jouwe nog steeds oke?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:56

Jeetje Monty, Gulpje en Qizz.. Het zit jullie ook niet mee :(
Wel fijn dat ze in ieder geval lekker de wei in kunnen, maar het is gewoon flink balen! Je hoort het inderdaad vaker, tijdens de blessure belasten ze het andere been meer en vervolgens krijgen ze een blessure aan het 'goede' been. Moet er niet aan denken!

Qizz wat vervelend dat je moet verhuizen van stal, het komt vast wel goed. Neem aan dat daar ook andere paarden staan, meestal hebben ze dan vrij snel weer een maatje. Maar snap dat je zelf ook stiekem heimwee hebt haha. Zou ik ook hebben hoor!! Veel sterkte gewenst in ieder geval (ook Gulpje en Monty.)

Die van mij is inderdaad tot op heden goed. Sinds november vorig jaar weer 'normaal' aan het rijden. Rijden 2x per week een zware dressuurles en 2x per week gaat ze lekker op buitenrit met mijn bijrijder. Ze krijgt standaard 1 dag vrij in de week dan probeer ik minstens een half uur te wandelen en krijgt ze haar klei behandeling := en 1x in de week longeer ik. Heb tot nu toe stuk of 8 sprongetjes gemaakt, maar dat durf ik eigenlijk niet zo heel goed. Terwijl ze in de wei flink uit haar plaat gaat. Buiten doet ze het ook super goed, zelfs als de bodem redelijk zwaar is merk ik daar de volgende dag weinig van. Dus even afkloppen!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:56

Pfoee, wat een hoop mensen met vervolg-pech zeg. Alle drie mensen die ook al heel lang in dit topic reageren volgens mij, ik heb van de verschillende paarden al heel wat verhalen gelezen.
Ik hoop echt enorm voor jullie alle drie dat de pech onderhand een keer ophoud.

Ook fijn om te lezen dat sommige paarden wel echt goed lijken te herstellen. Maar ik lees eigenlijk bij iedereen tussen de regels door wel de angst voor een terugval. Ik kan me dat ook enorm goed voorstellen.

Bij mij:
Veearts heeft teruggebeld. Net op dat ene moment vandaag dat ik mijn mobiel niet strak in mijn hand bij me had. (Echt serieus, vanaf 13.00 dat ding continue max. een meter bij me vandaan, zelfs op het toilet.) Vaste telefoon ging, die had kuren, boven de 2e lijn gepakt. En op dat moment gaat mijn mobiel. Ik was net te laat om hem op te nemen.
Vee-arts heeft boodschap ingesproken waar ik niet erg blij van word. Komt erop neer dat hij maandag niet werkt, maar dat als ik maandag de kliniek bel, dat ze dan wel opnieuw een terugbel notitie voor hem klaar leggen. De vee-artsen bellen met anoniem nummer. Daar kan ik me op zich iets bij voorstellen, je hebt geen zin in mensen die continue om ieder wissewasje aan de telefoon hangen. Maar dit was wel echt heel frustrerend, en ik vind het op het grove/botte af.
Frustraties eerst even van me af gepraat tegen mijn bijrijdster, dus zet het hier redelijk subtiel neer. Maar ik was best wel een tikkie nijdig. Zo goedkoop is het nu allemaal ook niet, en ik bel ook niet ieder moment om gratis advies. (Nooit)

Maar goed. Voor nu: mijn bijrijdster is vandaag wezen wandelen aan de hand, half uurtje. (Ze was net met die gele aan het wandelen toen ik gefrustreerd appte over de voicemail van de vee-arts. Ze belde al wandelend terug)
Tweet zag er op zich goed uit. Linkerbeen was zelfs iets minder warm dan rechtsachter. Bult was er wel, dat is nu eenmaal een fikse bult. Maar zeker niet idioot hard of dik vandaag. Dat was in ieder geval een beetje een opluchting.
Tot en met maandag gaan we maar alleen aan de hand stappen, ik (we, in overleg met bijrijdster) durf het risico niet meer helemaal aan om erop te gaan zitten.
Maandagochtend direct een scan inplannen, dan maar niet eerst overleg met vee-arts. Ik wil toch sowieso die scan. En dan zorg ik dat ik -als ik de scan afspraak heb- ik een lijstje met vragen meeneem. Want ik heb gemerkt dat ik heel veel vragen heb. Maar dat als je ter plekke bent, met je eigen emotie, een suf gespoten paard en nog zo het een en ander, dat je gewoon vergeet om al die belangrijke vragen te stellen.
En deze keer laat ik me dus niet afschepen met een half verhaal. Dat zal ik ook wel duidelijk aangeven.
Gaat een duur jaar worden, qua vee-arts kosten. Is het ondertussen al. Wat ben ik blij dat ik in het voorjaar, na anderhalf jaar zonder vast werk, weer een leuke baan heb gevonden. Dat komt nu wel heel goed uit. Anders had ik echt behoorlijk in de knoop geraakt.

Ik zal morgen eens een foto maken van de plek op het been van Tweety. Dan hebben jullie een beetje een idee.
Dan zal ik ook even een fotootje van Tweety totaal opzoeken.

Ik vond het ook leuk om zo hier en daar foto's van jullie paarden tegen te komen. Dan heb je een beetje een beeld bij het dier.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:23

Jeetje Femke, wat een verhaal. Ik vond het in eerste instantie al heel overmoedig van de DA om het advies te geven dat als hij na 2 weken, voor het oog goed zou lopen je al mocht gaan opbouwen. Kwam eigenlijk ook een beetje uit mijn eigen verleden. Ik was in Februari voor de "laatste" controle scan. Toen liep hij klinisch helemaal goed, dus mocht hem weer mee naar huis nemen en lekker verder uitbouwen. Ik er toch op gestaan dat de scan er kwam. Is gedaan en bleek gelijk te hebben. Maar goed, heel goed dat je op je strepen staat en die scan sowieso wilt hebben. Goed van je dat je een lijstje maakt. Ik kwam ook altijd met veel vragen terug van een afspraak. Gelukkig kon ik altijd bellen en kreeg dan de behandeld arts zelf aan de lijn. Maar krijg ook altijd een duidelijk verhaal mee, dus komt niet zo vaak voor.....
Maar lekker dat lijstje maken en de vragen stellen.
Ben benieuwd naar een foto, zowel van paard als het been.

Balen van de terugvallen Gulpje en Qizz!
Lastig zo in je eentje Qizz. Maar er zijn altijd moeilijkere tijden, die opgevolgd worden door betere tijden. Daar houden we ons dan maar aan vast.

Hier gaat het eigenlijk prima. Ik heb hem 2 weken geleden van de wei afgehaald. Ik mocht opbouwen alsof ik over een paar maanden een B proef ga rijden. Dus die figuren enzo. Hij pakt het echt super op. Hij had vandaag vrij, en heeft weer ijzers onder zijn voeten gekregen.
Wat ik wel grappig vond. Ik merkte pas hoe voorzichtig op het harde hij eigenlijk liep, toen hij weer met ijzers rondliep. Dan zet hij zijn voeten zoveel relaxter op de grond dan ijzerloos. Hij staat helaas rechtsachter wel zo scheef dat dit in minimaal 2-3 beurten pas recht gezet kan worden. Morgen er weer op en dan komt mijn vader mee om foto's te maken. Dus als er een paar leuke plaatjes tussen zitten, zal ik ze wel geheel off-topic plaatsen als jullie het leuk vinden.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 23:33

Oh Liedjuh dat had mijn paard ook heel erg. Die liep net of ie op eieren liep zonder ijzers. Ging bij hem ook helemaal niet goed en ze moesten er weer onder. Maar je kunt echt zo goed dan het verschil merken.

Noa top dat het goed gaat. Springen is eng he,.. vind ik ook. Heeft de jouwe na wat sprongetjes nog weleens een dikker been of reageert het totaal niet meer?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:40

Qizz schreef:
Oh Liedjuh dat had mijn paard ook heel erg. Die liep net of ie op eieren liep zonder ijzers. Ging bij hem ook helemaal niet goed en ze moesten er weer onder. Maar je kunt echt zo goed dan het verschil merken.

Noa top dat het goed gaat. Springen is eng he,.. vind ik ook. Heeft de jouwe na wat sprongetjes nog weleens een dikker been of reageert het totaal niet meer?

Ja, helaas wel. Na het springen is die wat dikker, maar als ik dan 20 minuten later terug kom is die weer dun. En zolang die elke keer weer dun wordt, vind ik het nog niet zo'n probleem. Mijn paard leeft echt voor het springen, dus vind het ook zielig om het haar te ontzeggen..
Maar heb natuurlijk nog niet zoveel gesprongen, in het begin werd het been al dik na 1 sprong (a la 20 cm :') ) nu kan ik in ieder geval al 1 sprong pakken zonder dat het been meteen reageert. Dus ook daarin probeer ik heel rustig op te bouwen. Met buitenrijden werd het been eerst ook dik na afloop, nu ook neit meer gelukkig! Ze heeft laatst zelfs een rit van 4 uur gemaakt, volgende dag wel flinke spierpijn maar been zag er top uit. Dus hopelijk blijft het goed gaan!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:25

Jeetje zeg... Wat een ^%#{% van die dierenarts. Hier gaat dat wel anders. Ik heb gewoon naast het nr van de kliniek een 06 nr van de arts. En de assistentes plannen gewoon de scan in. Balen dat je nu nog langer moet wachten.

Ik ben gisteren weer bij m'n meisje geweest. Ze liet zich zowaar makkelijk pakken en had een gezellige bui. Ze ziet er nog steeds goed uit gelukkig. Pees ziet er ook wel oké uit. Iets verdikt nog wel. Ze staat nu een maand op de wei. Nog 3 a 4 maanden te gaan.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 10:24

Noa; de mijne leeft ook voor het springen dus ik zit met hetzelfde dilemma. Maar als je vaker sprong werd het been bij de jouwe minder dik? Ik denk ook dat het been echt weer wennen moet. Mijne had m toen ik wat sprongetjes deed wel langer dik. Ongeveer een dag. Begint 1 a 2u na het werk op te komen ongeveer... nu heb ik alweer even niet gesprongen.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:59

Mijne vind het springen ook helemaal geweldig. Maar voorlopig de eerste paar maanden echt nog niet hoor!
Hoe doen jullie dat eigenlijk met loszetten en de opbouwfase? Ik durf het niet zo goed aangezien die van mij uitspattingen maakt. Ik zit er natuurlijk nu pas weer 8 keer op.... Maar toch, zou lekker zijn als hij wat kan rondscharrelen en rollen....

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:47

Heb die van mij gewoon in de wei gezet, ogen dicht gedaan en maar even laten uitrazen. Als dat ook weer 'normaal' is, dan doen ze niet zo gek meer hoor.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:56

Zorgen dat ze met behoorlijke honger de wei op gaan... De eerste keer endan gelijk nahet rijden

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:17

Wei hebben wij niet. Sta midden in den haag. Dus zou sowieso paddock worden. Maar ondanks wei of voer heeft hij na het rijden nog energie voor 10. Maar zou hem graag met zijn vriendinnetje los zetten, alleen die is ook van het uitbokken en dergelijke en die gaat rustig een kwartier los. Vandaar dat ik een beetje bangig ben.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:27

N0a schreef:
Heb die van mij gewoon in de wei gezet, ogen dicht gedaan en maar even laten uitrazen. Als dat ook weer 'normaal' is, dan doen ze niet zo gek meer hoor.

ik hier ook, ga overdag ook niet meer na stal toe..
denk dat mijn hart dat niet overleeft

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:32

Lijkt me ook heel moeilijk... :7 hoef er nu niet over na te denken.. Ze staat nu gewoon 24/7 buiten. Nadat de scan gweest is im september moet ik na gaan denken over een geschikte plek waar we naartoe zouden kunnen. Het liefst zou ik naar een loopstal op zoek gaan voor haar... Maarja... Dat is lastig te vinden. Moeilijk

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:54

@Liedjuh, Erg lastig.

Zou dit werken voor jouw paard?: Je laat jouw paard doen wat hij op dit moment mag, zodat hij in ieder geval even eruit is geweest. In de tijd dat je dat doet, laat iemand anders zijn vriendinnetje in de paddock, eventueel zelfs -met beleid en verstand- iets opjagen zodat de ergste druk daar vanaf is.
Dan bij elkaar in de paddock, met een goeie stapel ruwvoer. In de hoop dat ze door het voer en het feit dat ze hun frissigheid al kwijt zijn zich alletwee fatsoenlijk gedragen.
Ik kan me voorstellen dat dat voor de eerste paar keer wel een optie is. Een beetje veel geregel om dat altijd zo te doen, maar zijn ze eenmaal weer gewend aan vrij lopen, dan zal de kans op uitspattingen ook minder groot zijn.
eventueel de eerste paar keer met bescherming aan zijn blessurebeen. (Verwarming is in principe niet handig natuurlijk, maar als je uitspattingen verwacht is de optie van bescherming voor 1 of 2 keer wellicht toch te prefereren. Overleg dat anders even met de vee-arts wat dit aangaat)

Ik las ook iemand -Gulpje ??- die het paard een lichte sedatie gaf in de wei in eerste instantie. Is natuurlijk ook nog een optie.

De keuzes en beslissingen zijn vreselijk lastig, dat heb ik ondertussen ook al wel gemerkt.

Het is mij in dit topic wel duidelijk dat iedereen in ieder geval zijn uiterste best doet om de beslissing te nemen die het beste is voor het paard.

Wat betreft Tweet: vandaag zagen zijn benen er eigenlijk wel goed uit. In ieder geval niet meer warm, rechts en links niet. (Blessure is links-achter) Linksachter zag er eigenlijk vrij goed uit, bult was een stuk zachter dan de afgelopen dagen.
In ieder geval prettig dat het er vandaag oke uitzag. Maar die scan komt er sowieso toch.
Vandaag lekker een minuutje of 35 aan de hand gewandeld. Tot na de scan in ieder geval alleen aan de hand, niet erop.

Tweet's blessurebeen. Is niet een foto van vandaag, maar volgens mij van vorige week ergens. Het wisselt per dag. Soms dikker soms dunner. Maar op zich is dit wel een foto die een redelijk beeld geeft van de plek.
Afbeelding Afbeelding
Als je heel goed kijkt zie je zelf een klein plekje met wat littekenvorming. Dat is de plek waar hij dus hoogstwaarschijnlijk geraakt is door een ander paard. Net links van het midden, aan de onderzijde van de eigenlijke verdikking. Bovenkant kogel in feite, en duidelijk ruim boven de spoor.

en een fotootje van Tweety totaal:
vorig jaar op fotoshoot
Afbeelding
afgelopen voorjaar op een dag dat ik zin had in teuten... Mijnheer staat te pitten in t zonnetje.
Afbeelding

EVDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:15

Wat een dilemma's allemaal! Ik heb angel overdag in haar eentje in de paddock, gelukkig houd ze zich goed rustig. Bij ons staat een paard op stal met een knieblessure, deze kreeg ook (logisch natuurlijk ) enorm veel energie en deze kreeg een speciaal kruidenmengsel dat haar wat rustiger maakte. Volgens mij vergelijkbaar met special calmer van wendals herbs. Is geen langdurige oplossing natuurlijk, maar wellicht is het iets voor tijdelijk. Ik Zit inmiddels op 25 min stappen per dag met Angel, vandaag vond ik haar echter wat moeilijk lopen, maar weet niet of dat komt door de enorme stijfheid van haar door het stilstaan of door de pees zelf. Vind het nog steeds lastig inschatten, ook omdat elk trekje of bultjeof verdikking nu zo op valt. Over 2 weken de tweede scan, hoop dat er iets van verbetering te zien is.. het opbouwen doet ze prima, maar heb zelf het vermoeden dat het niet veel beter eruit zal zien. Komt de veearts voor de scan naar jullie toe of gaan jullie naar een kliniek? Vorige keer ben ik daarheen gegaan maar omdat dit nogal een ramp was om ponybeest de kliniek binnenn te laten gaan zie ik er niet echt naar uit om weer zo'n drama aan te gaan ter plekke. Vandaag kreeg ik het advies om door het water (stal zit dichtbij een meertje) te gaan stappen, maar vind dit zelf nogal een eng idee, wat denken jullie? Is dit nou juist goed of is dit juist niet aan te raden?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 11:10

@Femke_Tweety: eerlijk gezegd vind ik het belachelijk dat ze je tot nu toe zo aan hebben laten rommelen met je paardje!!
Bij mij heb ik gelijk laten scannen zodat ze precies konden zien wat er van binnen aan de hand was en daarop hebben ze een behandelplan vastgesteld en me ook alle opties gestuurd qua behandelingen die ik kon laten doen wat ook echt nut had bij zijn huidige blessure. Ik weet dus precies waar ik aan toe ben met stappen en ca tijdsduur van alles. Elke blessure is nl anders en moet anders mee omgegaan worden. BIj zijn vorige blessure had hij heel veel baat bij shockwavetherapie, maar bij deze blessure had hij veel meer baat bij het inspuiten van zijn pees. Ook mag ik het stappen nu veel sneller opbouwen als bij zijn vorige blessure. Ongeveer 2 x zo snel zeg maar.

De dikte van het been is in dit stadium eigenlijk geen richtpunt van hoe het er van binnen uit ziet. Het feit dat het been zo veel blijft werken als in warmer worden en het oplopen van het vocht, betekend in feite alleen maar dat het been heel erg aan het werk is om het weefsel te herstellen en de onsteking te verwijderen. Daarom is ook het koelen heel goed. Ook als het been dadelijk een tijd dun zou zijn en blijven betekend het niet dat het van binnen ook weer goed is.

Scannen zou ik in jouw geval dan ook zeker doen. Ook als ik je foto's zie. En dan weet je precies waar je aan toe bent en wat je kunt verwachten.
Wat een mooie paard heb je trouwens!! Echt een lekker ding :D .

@EVDM, die van mij werd bij de eerste blessure ook aardig stijver hoor! Komt ook doordat ze het blessurebeen flink ontlasten en daardoor hun lijf helemaal anders gaan gebruiken. Die van mij was aan het einde van zijn eerste blessure helemaal scheef en die heb ik toen een paar keer laten behandelen door de osteo. Deze keer zijn ze naar mij toe gekomen om te scannen. En ik zou zeker geen andere adviezen aannemen, alleen van je da! Ik heb dit ook gevraagd aan mijn da nu bij de 2e blessure en die gaf me aan dat dit alleen maar goed is als de pees hersteld is en je wilt de kracht van het nieuwe weefsel op gaan bouwen. En ook dan moet het met beleid en kun je niet zo maar door water heen gaan stappen want als je teveel doet beschadig je het nieuwe weefsel weer. Dus dit soort dingen zou ik alleen in overleg met je da doen.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:14

MontyRulezz schreef:
De dikte van het been is in dit stadium eigenlijk geen richtpunt van hoe het er van binnen uit ziet. Het feit dat het been zo veel blijft werken als in warmer worden en het oplopen van het vocht, betekend in feite alleen maar dat het been heel erg aan het werk is om het weefsel te herstellen en de onsteking te verwijderen. Daarom is ook het koelen heel goed. Ook als het been dadelijk een tijd dun zou zijn en blijven betekend het niet dat het van binnen ook weer goed is.

aan deze tekst heb ik wat aan :j
sinds ze weer aan werk is, is het been heel klein beetje dik. maar niet dik
gisteren extra schepje msm bijgevoerd en been is vandaag weer goed.
dus nu even nieuwe pot bestellen, wat ik geloof nu volledig dat msm werkt :+

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:16

Afbeelding

3de x er weer op <3 brave pony

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:25

_Mellanie schreef:
MontyRulezz schreef:

aan deze tekst heb ik wat aan :j
sinds ze weer aan werk is, is het been heel klein beetje dik. maar niet dik
gisteren extra schepje msm bijgevoerd en been is vandaag weer goed.
dus nu even nieuwe pot bestellen, wat ik geloof nu volledig dat msm werkt :+

Msm werkt niet zo snel hoor := , dat het been de ene dag dikker of dunner is, heeft ook te maken met de weerswisseling. Wanneer het warmer wordt, zit er meer vocht in het been. Als het de volgende dag dan weer wat kouder is, is het been mooi strak.

Geen pijl op te trekken dus vanaf de buitenkant