[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 11:25

Dat had ik er al onder gezet maar voor de nederlandstaligen wél in het nederlands :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:56

Interessant stukje weer... verklaart een beetje waarom je soms voor onverwachte "verrassingen" staat.

Ik zal me even voorstellen... ik heet Don (maar ben "meisje" ;) ) Ik heb 3 paardjes. Een Haflinger van 21 jaar, die na 3 jaar revalideren in Frankrijk weer bij me terug is. Een Fjord van 6, die de reden is waarom ik hier zo driftig mee zit te lezen en een mini hengst van 1,5 die ik ook al op dieet moet gaan zetten. Ik heb mijn paarden nooit krachtvoer gegeven (althans, de laatste 5 jaar niet meer) en voordien gaf ik sowieso al veel hooi, wat iedereen debiel vond. De Fjord is afgelopen winter hoefbevangen geworden. Hij was wel te dik, maar had daar geen last van...de reden van de plotselinge HB...geen idee :? Het kan veroorzaakt zijn door onze verhuizing. Dat brengt stress met zich mee, ander hooi ook en een andere bodem, dus ander gras. En de overdreven strenge winter met de daaraan gekoppelde mindere beweging (glad en hard bevroren grond) De daarop volgende HB had te maken met het fijne feit dat de mensen die bij ons een stukje huurden in het voorjaar vonden dat de paarden best dag en nacht op het land konden en derhalve tegen onze wens in, de draden van het land open gooiden. _-:( Mensen exit en paddockparadijs aangelegd met matig toegang tot gras. Dat ging goed tot hij daarna weer HB kreeg. Heb nu ontdekt dat dit kwam door wat een paar pagina's terug werd beschreven over de regen na grote droogte (met schade en schande word je wijs |( ) vervolgens heeft hij een hele zooi zweren gekregen, waarvan de laatste een paar weken geleden uit de kroonrand is komen zetten. Gelukkig een verhaal met (voorlopig) een goede afloop. Hij loopt weer als vanouds (helaas heeft hij nooit als een gazelle over de hei gezweefd, maar meer als een ploffertje rond gestampt :P ) De hoeven zijn hol...de laatste rotte stukjes groeien er langzaam maar zeker uit (brede witte lijn en wat los hoorn bij de toon) De laatste weken is hij behandeld met Chinese kruiden, Gluco Blance van Phytonics en magnesium citraat. Behandeling hoeven is volgens de Jamie Jackson/Pete Ramey methode gedaan. Dus lage hielen, losse troep voor zoveel mogelijk wegvijlen, voorzichtig lopen op zachte ondergrond etc. Ik voer ook formula4feet en de hoeven, die al nooit slecht waren, zijn nu behoorlijk hard en groeien goed. Wat ik ook niet mag vergeten is de hulp van mijn ouwe trouwe Haflinger, die hem zoveel mogelijk heeft aangemoedigd om toch vooral gezellig mee te blijven doen. De mini die hèm wel met rust laat en alleen zachtjes groomt, terwijl hij de Haflinger als kauw speeltje gebruikt }> en onze jonge hond die bij hem ging liggen en zijn neus aflikte als hij op de grond lag. Best griezelig, want het hondje is niet zo groot (ca. 30cm hoog) en de Fjord is een flinke van tegen de 1,48!

Ik wil bij deze ook iedereen die zo tobt heel veel sterkte toewensen en zeggen dat het niet altijd rot hoeft af te lopen :(:)
En de mensen die zo veel dingen uitzoeken en de moeite nemen dit te posten wil ik uiteraard ook bedanken.
En DD ook bedankt dat je me op dit topic hebt gewezen... mooie toevoeging aan alle andere sites met informatie die onder mijn favorieten staan. _/-\o_

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:07

Buitenzinnig. :(:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:29

Hé BZ :D

@JP: mooi stukje tekst weer :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 13:35

BZ.. ook maar even officieel welkom..! Heb net even in je profiel gekeken, en ben in totale verbijstering... Afbeelding
en nu wil je vast weten waarom!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:02

Jannepauli schreef:
BZ.. ook maar even officieel welkom..! Heb net even in je profiel gekeken, en ben in totale verbijstering... Afbeelding
en nu wil je vast weten waarom!

Sorry... was even aan de telefoon... ja ik wil graag weten waarom :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:27

JP Goed stuk !,

mag ik een hele kleine correctie erop maken ?

Jannepauli schreef:
Het beste is om graszaadhooi te mengen met gewoon hooi. Er zijn verschillende soorten: rietzwenk, roodbeemd en engels raai.

Het is Roodzwenk en Veldbeemd, er zijn dus 4 soorten te verkrijgen in Nederland.

Jannepauli

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 16:05

De correctie stond al in de startblokken maar de mod is er even niet, so watch this space!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:50

Jannepauli schreef:
De correctie stond al in de startblokken maar de mod is er even niet, so watch this space!

+:)+

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:55

Heb er een combi van gemaakt :+ , roodbeemd.... ik raakte altijd al in de war van die soorten, solly!!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:05

Jannepauli schreef:
Heb net even in je profiel gekeken, en ben in totale verbijstering... en nu wil je vast weten waarom!

ik ben eigenlijk ook best wel nieuwsgierig :o ;)

paars schreef:
Heb er een combi van gemaakt :+ , roodbeemd.... ik raakte altijd al in de war van die soorten, solly!!

Misschien is roodbeemd wel heeeeeel erg lekker, de roodzwenk vinden ze maar zozo hier...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:23

Citaat:
ik ben eigenlijk ook best wel nieuwsgierig

Ze weet de spanning wel op te voeren hè? :P
Vermoedelijk is ze verbijsterd dat mijn paarden niet veel eerder hoefbevangen zijn geraakt....(wegens chronisch te dik :oo)

Echt, ik heb al ruim 30 jaar paarden en die waren nooit magertjes. Op advies van vooruitstrevende DA 25 jaar geleden al gestopt met krachtvoer en veel hooi gegeven. Daar werden ze buikig van en zeker ook wel dik, maar nooit last gehad van HB. Dit kwam als een totale verrassing...altijd aan gras laten wennen, altijd beweging gegeven....dik ja, HB nee...met niet 1 van het hele stel. En nu het bij de Fjord is gebeurd, blijft hij gevoelig. Je kunt je zelf wel voor je kop slaan dan. 8)7 Maar goed, we zijn nooit te oud om te leren, Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald...etc. etc. :P Zelf kan ik me 3 slagen in de rondte vreten, ik word niet dik.... :Y) Dat is dan niet automatisch op je paard van toepassing kennelijk...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:54

Buitenzinnig gezien de dikke nek van je fjord zou denk ik een IR onderzoekje geen kwaad kunnen. ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:22

Buitenzinnig schreef:
Citaat:
ik ben eigenlijk ook best wel nieuwsgierig

Ze weet de spanning wel op te voeren hè? :P
Vermoedelijk is ze verbijsterd dat mijn paarden niet veel eerder hoefbevangen zijn geraakt....(wegens chronisch te dik :oo)

Echt, ik heb al ruim 30 jaar paarden en die waren nooit magertjes. Op advies van vooruitstrevende DA 25 jaar geleden al gestopt met krachtvoer en veel hooi gegeven. Daar werden ze buikig van en zeker ook wel dik, maar nooit last gehad van HB. Dit kwam als een totale verrassing...altijd aan gras laten wennen, altijd beweging gegeven....dik ja, HB nee...met niet 1 van het hele stel. En nu het bij de Fjord is gebeurd, blijft hij gevoelig. Je kunt je zelf wel voor je kop slaan dan. 8)7 Maar goed, we zijn nooit te oud om te leren, Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald...etc. etc. :P Zelf kan ik me 3 slagen in de rondte vreten, ik word niet dik.... :Y) Dat is dan niet automatisch op je paard van toepassing kennelijk...

ze zijn inderdaad dik :D
Dat kan jaren goed gaan en dan in ene gaat het toch fout.
Ook zie ik een vette speknek.... :o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 21:54

Nou.. weer efkes een dienstmededeling!!
Tug wees mij erop dat m'n verhaaltje over overjarig hooi niet juist is -- tja, als deel van de vele generaties paardenvolk dacht ik ook dat oud of overjarig hooi niet alleen arm in vitamientjes is, maar dat ook de energiewaarde laag was. Hoe vaak hoor je 't niet: oud hooi geven.. Tug wees mij er terecht op dat oud hooi in feite even rijk aan koolhydraten|suikers is en dat dit advies dus niet in orde is. De Op is dus wederom aangepast, met dank aan de oplettendheid van Tug, en voor het herplaatsen onze moddie ThePast03!

In het hoofdstukje: "Welk hooi?" stond aan het eind deze tekst:

Er zijn verschillende soorten: rietzwenk, roodbeemd en engels raai.
Voor paarden die hoefbevangen geraakt zijn, wordt vaak het zgn. ‘overjarige’ hooi aanbevolen. Ook dit hooi bevat nog maar weinig voedingsstoffen en is dus in de afvalfase goed bruikbaar. Wel is overjarig hooi vaak stoffig en je doet er verstandig aan het hooi voordat je je paard voert, een tijdje te laten weken in een kuip water. Dat scheelt ook weer in de suikers – na een paar uurtjes weken is circa 30% van de suikers uit het hooi verdwenen.
Kun je geen overjarig hooi krijgen, dan kun je de voedingsstoffen in 'gewoon' hooi ook behoorlijk verminderen door het hooi zoals beschreven, te laten weken

Dat is vervangen door:

Er zijn verschillende soorten: rietzwenk, roodzwenk en engels raai.
Tenslotte: Voor paarden die hoefbevangen geraakt zijn, wordt vaak het zgn. ‘overjarige’ hooi aanbevolen. Overjarig hooi zou nog maar weinig voedingsstoffen bevatten en daardoor voor een paard op dieet aan te bevelen zijn. Helaas… het is een hardnekkig fabeltje… Onderzoek heeft uitgewezen dat hooi, dat meer dan een jaar oud is, nog net zoveel eiwitten en suikers bevat als vers hooi.
Wat wel uit oud hooi verdwenen is, zijn de kwetsbare vitamines zoals Vitamine A, D, E en K. In die zin is het overjarige hooi dus wel ‘arm’. Je kunt je echter afvragen of het voor een ziek paard verstandig is om juist dan minder vitamines te geven. Bespaar je de moeite om op zoek te gaan naar overjarig of oud hooi !
Wil je daadwerkelijk je verse hooi wat minder voedselrijk maken en de water-oplosbare koolhydraten ( = suikers!) zo veel mogelijk verwijderen, dan is daar een simpele oplossing voor: laat het hooi minstens een uur weken in een kuip met vers water! Na een uurtje weken ben je al circa 30% van de suikers kwijt. De vitamines daarentegen blijven wel bewaard.

Zo... en nu willen jullie zeker weten....... :D ... okay, okay, dat komt in een volgende post!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:52

Jannepauli schreef:
Zo... en nu willen jullie zeker weten....... :D ... okay, okay, dat komt in een volgende post!

Het is inmiddels 2 uur later..... :z :? ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 00:10

Ja sorry, heb m'n dag niet...
niet alleen heb ik nu zelf ook HB ( lees voor de 'H' geen hoef maar heup - donders wat doet dat pijn), kwam vandaag m'n nieuwe supercomputer maar ik krijg de oude bestanden er niet in op de manier die ik wil (Windows7 en Office 2003 wil niet samen met m'n oude office 2000, verdorie) .. en om 't geheel af te ronden kreeg Pauli vanavond fikse koliek. Ik heb 'm even flink zitten knijpen, dat ging echt niet goed. Heftig, heftig.. Maar goed.. voorlopig is er weer rust in dit tentje, Pau staat nu weer kalmpjes op stal, te rammelen van de honger waarschijnlijk, want alles wat in 't lijf zat is er vanavond uitgespoten.
*zucht*

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:17

Jannepauli schreef:
Ja sorry, heb m'n dag niet...
niet alleen heb ik nu zelf ook HB ( lees voor de 'H' geen hoef maar heup - donders wat doet dat pijn), kwam vandaag m'n nieuwe supercomputer maar ik krijg de oude bestanden er niet in op de manier die ik wil (Windows7 en Office 2003 wil niet samen met m'n oude office 2000, verdorie) .. en om 't geheel af te ronden kreeg Pauli vanavond fikse koliek. Ik heb 'm even flink zitten knijpen, dat ging echt niet goed. Heftig, heftig.. Maar goed.. voorlopig is er weer rust in dit tentje, Pau staat nu weer kalmpjes op stal, te rammelen van de honger waarschijnlijk, want alles wat in 't lijf zat is er vanavond uitgespoten.
*zucht*

ik heb je weleens erger meegemaakt hoor :D
Jee koliek! Dat is niet best!
Sterkte met je heup en pauli! :(:)
De computer is nog het minst erg ...toch? ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 00:23

Nou.. m'n computer is wel m'n zakelijke levenslijn.. ik heb die echt nodig om in de Quote 500 te blijven hoor.. }>
Heb inmiddels wel een computerprof gevonden en hopelijk gaat die morgen m'n bitjes op orde brengen.

Eén positief punt, de reddende-engel-arts van vanvond vond Pauli super lopen!

Het buitenzinnige mysterie hou ik maar tot morgen in nevelen gehuld, dan staat m'n hoofd vast wel weer naar een lekker smulverhaal!

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:32

Zo, inmiddels weer tig posten erbij sinds mijn laatste reactie.
Wel meegelezen,maar het gaat hier zo snel dat het voor mij onmogelijk is om overal op te reageren...
Dus iedereen weer bedankt voor de info, en :(:) voor iedereen die het nodig heeft...

Met Luus gaat het lekker, we zijn kilometertjes aan het maken en het gaat hartstikke goed.
Ik genoot altijd al van de ritjes die ik met haar maakte maar nu zit er toch "een extra kersje op de taart"omdat ik de afgelopen maanden toch een aantal keer serieus heb gedacht dat dit nooit meer zou kunnen.
We hebben woensdag een groot rondje gereden, zelfs voorzichtig een galopje gedaan!
Mijn dochter gaat volgend weekend weer een rustig lesje op haar proberen.
Tis wel een draak op stal geworden. Ik denk dat dit komt omdat ze van de zomer zo verwend is, als enige zieligerd in de stal heeft ze heel wat aandacht gekregen en het valt nu een beetje tegen dat niet iedereen de volle aandacht voor haar heeft.
Nu is ze verhuisd en staat tevreden in een ruimere box, in een rustigere stal omdat ze woensdag een plank uit haar box heeft getrapt toen er leskinderen op stal waren. Gelukkig niks bezeerd, en eigenlijk heeft ze het wel slim voor elkaar zo.

lolclub schreef:
Jannepauli schreef:

Het is inmiddels 2 uur later..... :z :? ;)

Ben ook nieuwschierig naar de ontknoping, kan anders niet rustig slapen 8-)

Lees net van de koliek, en je heup, sterkte :(:)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:51

Super die aanvulling in de opening!!

Hier ook nieuws! Gisteravond vergadering gehad op stal. Vanalles besproken natuurlijk. Maar we krijgen dus waarschijnlijk kokos in de bak! Iedereen (die gebruik wil maken van de bak.. ik rij wel niet, maar betaal wel gewoon mee want kan ik er wel gewoon in grondwerken enzo) betaald een deel mee en dan elk jaar een vast bedrag en dan zorgt de boer dat het goed onderhouden gaat worden (je komt er nu bijna niet doorheen) en wanneer nodig nieuwe kokos erbij enzo. Er ligt al drainage en zand met houtsnippers, maar komt nu dus de kokos in wss. En laatst heeft de vriend van een stalgenoot al licht gemaakt echt super. Ennnn er komt over 2 weken iemand van Bioron (?) iig die komt een voorlichtingsavond geven over voeding op biologische bedrijven en grasland enzo. Ennnnn de boer vroeg of er mensen zijn die hun land bemest willen (is al jaren niks aan het land gedaan) en zo ja waarmee (moet dus ook mogelijk zijn op biologisch bedrijf). Ik heb dus al aangegeven dat ik wel graag Tryggur zijn landje bemest wil :j Alleen dan dus de vraag waarmee en wanneer. Wacht zowiezo ook die voorlichtingsavond even af :j Dacht zelf gewoon aan koeienmest injecteren, dat heeft de boer eerder wel gedaan, maar denk inmiddels dat er al zo'n 5 jaar geen mest meer over het land is gegaan.

Jannepauli

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 11:48

Mesten is goed!
Niet tig keer per jaar en geen varkensmest, maar gewone drijfmest uit de koeienstallen moet je toch echt tenminste één keer per jaar over je land uitrijden. Als de bodem te arm wordt gaat het gras óók in de stress en de gevolgen daarvan kennen we. Dus wel doen!

BioRon en consorten verkopen allerlei dure mestsoorten, zo biologisch als wat. Als je dat er voor over hebt kun je het overwegen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:02

Is Pauli weer opgeknapt ?

sterkte met je heup trouwens, en wat je PC betreft... effe goed rammelen wil wel eens helpen :+

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:04

Ja dat mesten goed is weet ik :j Daarom ben ik er ook héél blij mee dat de boer het weer overweegt.
Vroeger deed de boer 1 keer per jaar injecteren met koeienmest :j Dat doet ie dus al jaren niet meer (misschien speelt dat ook wel mee in de bevangenheid van Tryggur dat er al jaren geen mest meer over het gras was gegaan :o ). Mijn voorkeur ging dus uit naar weer injecteren met koeienmest (probleem is alleen dat de boer bijna geen koeien meer heeft en dus ook niet veel mest := ), maar dacht vraag hier ook even wat de beste opties zijn ivm de hb. En wat misschien de beste periode zal zijn om dat te doen.

Wat betreft die Bioron, ik ben er niet bekend mee :n En ze komen niet zozeer om dingen te verkopen (al zullen ze dat vast wel willen :)) ) maar vooral om voorlichting te geven op stal. De boer is een echte koeienboer maar er staan steeds meer paarden, en hij wil zelf ook meer leren over het houden daarvan en hoe het grasland goed beheren enzo (maar dus wel biologisch) en hij is ook behoorlijk geschrokken van het hele gebeuren met Tryggur. En zijn nog een paar mensen die graag hun land bemest willen enzo. Dus ik vind het toch wel heel goed dat hij er allemaal toch zo voor open staat nu :j Vooral omdat hij er in het begin ook niet aan wilde dat hb door fructaan wordt veroorzaakt en niet door eiwit en dat soort dingen. Hij is er nu druk mee bezig om proberen dingen te verbeteren en zich er zelf ook meer in te verdiepen :j

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:08

@Lucyknol
Dat gaat hard, is Luus al zo opgeknapt ?
zelfs al een galop gereden, ik durf dat nog niet hoor ;)
Hoe gaat het met de afgroei vd hoeven, lijkt het goed ?