[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xEline

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:17

Ik begrijp nu waarom mijn pony stil moet staan. Er zijn stamcellen in de kogel gespoten en die moeten eerst hun plek vinden.
Nou heeft ze de eerste twee dagen veel gelopen in de wei, k hoop niet dat dit heel erg is. Nu toch maar op stal omdat ze echt niet stil kon staan in de wei. Pff wat voel k me rot en heb ik medelijden, hopelijk is alles niet voor niets.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:32

Ik geef glucosamine van pharmahorse. Zitten verder geen toevoegingen bij.

xEline,waarom is je paard op de wei geweest dan?

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:42

Ik vond het sneu om haar op stal te doen, en de dierenarts zei dat het wel mocht als ze stil stond. Maar ze doet niets anders dan rond lopen. Op stal staat ze wel rustig.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:10

Hallo,

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening en adviezen.
Het gaat om een 5 jarige fries. Ze heeft sinds eind maart vocht boven de knieen. Begin augustus zijn we ermee naar de kliniek gegaan. Buigproeven waren goed en ze loopt niet kreupel op harde of op zachte ondergrond. Foto gemaakt en er is een lichte vorm van artrose te zien. Hij heeft haar gespoten en met paar dagen waren de vochtbulten weg. Daarna met haar aan de hand stappen. 3 weken later weer bulten. vervolgens weer na de da. Bij de linker knie heeft hij het leeg laten lopen. En er kwam dradentrekkende vocht uit dus dat was een goed teken. Da heeft haar weer gespoten en ze moest een weekje op rust en daarna weer oppakken ook weer rijden. Dit hebben wel heel langzaam aan gedaan. Maar de vochtbulten zijn weer terug. Ik heb de da weer gebeld en hij stelt voor om een maand lang een vast schema kwa training aan te houden en dan te kijken hoe het gaat en een foto maken om te kijken of de artrose erger is geworden. Paard is toontredend en zakt iets door de knie naar buiten.

Wat vinden jullie hiervan?

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:47

tja ik kan je alleen mn mening geven maar tja echt advies

ik zou ipv inspuiten kiezen voor supplement
(je hebt het nog over lichte artrose. zou het echter gevorderde artrose zijn zou ik zeggen inspuiten).

heb je al via natuurlijke manier geprobeerd vocht weg te krijgen bijvb met groene leem of met supplementen.

blessures zijn uitgesloten??
bijvoorbeeld breukje in de knie waardoor het omliggende weefsel geïrriteerd is en er dus vocht blijft zitten. of bijvb gevallen op de knie??

maar fijn is het niet 5 en al artrose.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 16:33

ze heeft het aan beide knieen. En er is een foto gemaakt dus breukje is niet mogelijk.
Probleem is eigenlijk dat in zon korte tijd ze al twee keer behandeld is maar het binnen 3-4 weken de vochtbulten er weer zijn. Ik vraag me dan af hoe kan dat? Wat is daar de oorzaak van? Zou de artrose zich zo snel ontwikkelen?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 16:50

ik heb bij mijn artrose paard nooit geen vocht bulten gehad op zijn kogel. dus ik herken het niet

Alida67

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 20:37

Onze ruin krijgt Marstall Glissando. Super, ik kan het iedereen aanbevelen. Hij heeft 3 jaar artrose en we hebben verschillende supplementen geprobeerd, maar dit werkt echt super. Hij is zo fit en absoluut niet meer onregelmatig.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 08:34

helaas is het zo wat bij jouw goed werkt werkt bij andere vaak niet of bijna niet maar ook soms wel.
ik gaf ook brok met hoge dosis glucosamine maar dat hielp nooit afdoende. wel fijn dat jouw paard het er goed op doet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 09:37

Dat is idd zeker zo. Vaak een kwestie van uitproberen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 10:16

Klopt, wat voor de één werkt doet bij de ander niks. Mijn merrie reageert bijvoorbeeld heel goed op verschillende supplementen. Haar weidemaatje juist weer helemaal niet, die heeft al zoveel geprobeerd en niks helpt echt.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 12:34

Groene klei kan ik inderdaad eens proberen. Dat zou tegen het vocht kunnen helpen. Ik merk aan paard niet dat ze er last van heeft maar zie de bulten met de dag groter worden. Heel tegenstrijdig want de da zegt dat ze wel gereden moet worden. En ik merk dan ook echt niks ze loopt gewoon goed. Wel valt me op dat het doorzakken in de knieen naar buiten toe ze 2012 niet had en dat het steeds erger wordt.

ElBalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:56

Oké, hier gaan we dan..

Ik heb een 12 jarige KWPN merrie 4 maanden geleden gekocht bij een handelaar, ze stond daar tussen de slachtstallen.
Je zal wel zeggen, wie koopt er nou een paard dat tussen de slachtstallen staat.. Nou ja ik.
De handelaar wist zelf niet veel over haar verleden, enkel dat ze op een manege gestaan heeft, en dat ze nu ' dood ' moest omdat ze in omgang onhandelbaar zou zijn.
Nou ja mooi niet dus.. Op drie weken tijd kon ik haar borstelen en aanraken, en met het rijden heeft ze nooit een kick gegeven.

We gingen van jumping, naar jumping. Want dat deed ze zo graag, ze houd van springen!
Tot een maand nadien, ze opeens plots op drie benen mank stond. We dachten aan een blein, dat was het niet, ontstekingsremmers, teug rijden, weer mank.
Korte pijn, en dan maar foto's laten maken.

Daar kwam uit dat ze artrose heeft in haar hoefbeen, artrose is niet erg. Maar maakt een erg scherpe punt..
Er zijn dagen waarop ze haar kiplekker voelt, maar er zijn ook dagen waarop ze amper 100meter kan gaan..

Vandaag komt de dierenarts weer langs, omdat ze ook extreem vermagerd is en ik er geen gram meer bij krijg.
Ik heb nog drie opties:

- Ontzenuwen
- Kraakbeen stamcellen (6 maanden boxrust na operatie)
- Cortisone

Waar trek je de grens, en wat maakt het draagbaar voor mijn paard? Ik wil haar zonder pijn verder door het leven laten gaan, mijn ouders zijn razend kwaad. Ik heb al ongelooflijk veel geld besteed, en zo een operatie (die kraakbeen stamcellen) is ook een operatie van 1600 euro zonder revalidatie bij geteld..

Ik zit met mijn handen in mijn haar, er zijn dagen waarop ze mij nog laat zien waarom ze wilt leven, maar er zijn ook dagen dat ik twijfel of ze nog wel gelukkig is.

Ze krijgt al glucohorse bij, en heeft speciaal beslag.

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:07

Ik geef mijn fjord horseflex en daar doet hij het tot nu toe erg goed op.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:43

tja ik weet hoefbeen problemen zijn pijnlijk. denk hierbij aan hoefbeen kantelingen
ik zelf zou hooguit nog cortison injectie proberen. eventueel beslag met zooltjes zou dat je nog kunnen helpen??

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:57

artrose op het hoefbeen, is dat hetzelfde als in het hoefgewricht?
Ik ga mee met de mening van Hutch, ik zou ook de cortison-injectie proberen en dan stoppen. Mss reageert ze er wel goed op, mss wel niet.

Mijn merrie had artrose in het hoefgewricht en heb die injectie met ontstekingsremmer (en hyaluronzuur) geprobeerd. Na een 4-tal weken stond ze alweer mank. Toen wist ik ook dat het wel heel erg ernstig was... Artrose is een degeneratieve aandoening. Verbeteren doet dat niet. Enkel stagneren en slechter worden is wat je kan verwachten!

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:17

ik heb je verhaal nog even zitten overdenken
persoonlijk denk ik ook gezien het vermageren en er niet bij krijgen dat de natuur je iets duidelijk probeert te maken.
in mijn ogen als je zo een paard een paar maanden op stal zet met flink eten dan krijg je een dikker paard wat nog wat op brengt bij de slacht( stond ze daarom dus niet op de slachterij)

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:52

Ik denk dat de discussie van wel of niet verstandig is geweest om Het paard van de slacht te halen niet aan de orde is. De ts heeft ervoor gekozen om dit paard te nemen en haar vraag is wat zij met deze aandoeningen het beste kan doen qua behandeling. Ik moet zeggen dat ik het zelf niet gauw had gedaan maar heb wel respect voor mensen die dat doen terwijl je weet dat het je een hoop geld en verdriet kan kosten. Ik hoop dat er toch iets voor dit paard gedaan kan worden en ze er nog plezier van kan hebben want het is een leuk paard.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:46

Opie1991 schreef:
Ik denk dat de discussie van wel of niet verstandig is geweest om Het paard van de slacht te halen niet aan de orde is. De ts heeft ervoor gekozen om dit paard te nemen en haar vraag is wat zij met deze aandoeningen het beste kan doen qua behandeling. Ik moet zeggen dat ik het zelf niet gauw had gedaan maar heb wel respect voor mensen die dat doen terwijl je weet dat het je een hoop geld en verdriet kan kosten. Ik hoop dat er toch iets voor dit paard gedaan kan worden en ze er nog plezier van kan hebben want het is een leuk paard.

Ik vind het net mooi dat ElBalia het paard een 2de kans gegeven heeft! Mss was dat een beetje onduidelijk in mijn bericht. En natuurlijk kan je verschillende behandelingen proberen. Maar ik zou gewoon kiezen voor een injectie in het gewricht. Sommige paarden reageren daar erg goed op. Echter sommige ook niet omdat de artrose al te ver gevorderd is. En dan weet je ook direct van ok het is wel erg gesteld met mijn paard. Zo zie ik het! Als ElBalia graag een andere behandeling kiest, dan wens ik haar gewoon het beste en hoop ik echt dat het werkt! Het is gewoon door al die miserie die ik meegemaakt heb met mijn merrie... pfff ik wens het niemand toe. Daarom dat ik mss een beetje cru gereageerd heb. mijn excuses :)

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:35

denk eerder dat dat op mijn reactie was katje. ik vind het super dat ze het gedaan heeft. alleen vraag ik me dan af kan dat de reden niet geweest zijn. en idd mijn keuze zou ook alleen de injectie zijn. die kosten ook weer 150 euro

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:33

Mijn vriendin heeft gister van de da ekyflex arthro gehad. Best duur 125 euro voor 2 maanden maar schijnen goede resultaten te hebben. Ze hebben ook een site.

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:38

@hutch en katje. Ik bedoel het niet lelijk naar jullie toe maar het feit is dat de ts het paard nu al heeft. Maar ik deel jullie mening dat je heel wat op je hals kan halen als je zo paard koopt. En hutch ....vervelend al je ellende met je merrie maar ik kan er helaas ook over meepraten

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:39

Ik bedoel katje met je merrie .... Sorry!

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:08

Mag ik mij hier ook melden?

Mijn paard is vorige week geconstanteerd met artrose in het linkervoorbeen en spat op beide achterbenen met rechtsachter beenfragmenten in het spronggewricht.
Hij kreeg voordien glucosamine bij van Horseflex, dit krijgt hij uit maar daarna niet meer.
DA heeft nu zelf poeder voorgeschreven waar dat oa ook inzit (MS en Glucosamine).
Hij is geinfiltreerd en doet het daar nu goed op (hij is nog maar een week terug thuis dus we zien wel hoe het vorderd) als het goed aanslaat en hij pijnvrij blijft zetten we dat voort.

Nu wil ik kijken of er de mogelijkheid is om via beslag de artrose in z'n voorbeen wat te verhelpen, maar ik weet niet of dat ook z'n spat zou kunnen verlichten, weet iemand daar meer over?

Bedankt!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:06

Ja tuurlijk Quebelle welkom ook al is het niet onder leuke omstandigheden.