[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:52

Lieke_M schreef:
Ik las gisteren dat onkruid veel suikers bevatten. Dat zou mede de reden zijn dat pony's alsnog hoefbevangen geraken ondanks een kale wei maar wel met onkruid. ....

Sommige onkruiden kunnen hoog scoren in NSK.
Hoewel veel paardeneigenaren beseffen dat bepaalde paarden een beperkte weidegang vereisen, is men in het algemeen van mening dat onkruid weinig voedingswaarde bevat. Zij zijn verbaasd als hun paarden hoefbevangen raken op een wei die hoofdzakelijk onkruid en weinig gras bevat. Veeproducenten weten over het algemeen wel dat bepaalde onkruiden een zeer hoge voedingswaarde hebben, vooral het koolhydraten-gehalte. Kochia, een droogteplant uit de Ganzevoetfamilie, staat bekend als smakelijk en begeerlijk veevoer in droge streken (3). Reigersbek (Redstem filaree) komt oorspronkelijk uit Spanje, meegebracht als veevoer door Spaanse ontdekkingsreizigers naar de Verenigde Staten.

Niet alle suikers zijn fout. Je hebt oa. enkelvoudige en meervoudige suikers.
Er zijn verschillende soorten, zelfs koolhydraten van granen worden omgezet in suikers.
Een bep. gehalte aan suikers werkt zelfs probiotisch in de darmen. Suikers uit bijv. melasse.
Echter een teveel is weer niet goed. Maar dat zal voor elk paard weer verschilend zijn hoeveel TE is.

Feit is dat het paard vroeger juist helemaal niet zoveel aan gras at maar juist ook kruiden (door ons vaak onkruiden genoemd) en boomblad, takjes en schors.
Juist een kale wei is nmm. gevaarlijk voor hoefbevangenheid. Ongeacht of er (on)kruiden in staan.

Veel eigenaren denken dat als de paarden maar in superkort gras lopen ze dan geen last krijgen.
Zowel voor zomereczemers als hoefbevangen paarden blijkt dit toch vaak niet op te gaan.

Ik heb zelf jaren lopen stoeien met beide paarden van ons die flink zomereczemer waren.
Van alles geprobeerd.
Ze zijn inmiddels al weer een paar jaar zomereczeem af.
Ze komen rond deze tijd maar 1 uur max. in de wei waar het gras kniehoog staat.
In juni en juli gaan ze 2 tot 3 uur per dag in de wei verdeeld over 2x
Augustus en september zijn een soort van 2e meimaand en dan worden ze weer gekort naar 1 a 2 uur per dag.
Verder lopen ze in de rijbak en krijgen 4x per dag hooi naast de weidegang.

In de wintermaanden lopen ze de hele dag in het gras.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:38

janouk schreef:
Hele grote mijlpaal
Dus. tatatatata.................besloten dat Image in juli voor het eerst op de club een officiele dressuurwedstrijd meerijdt. We schrijven haar in en beslissen een week van te voren of we echt gaan. Maar dan hebben wij een doel om naar toe te werken.
12 augustus vorig jaar heeft ze haar laatste dressuurproef gereden, daarna is ze bevangen geraakt. En als het allemaal lukt, dan loopt ze binnen een jaar weer een dressuurproef.

(wees maar niet bang, we blijven elke dag beoordelen of we goed bezig zijn. Image wordt 4 x in de week getraind, de andere dagen heeft ze rust en hersteltijd. En bij iedere misstap slaat mijn hart nog op hol, maar dat zal wel nog heel lang blijven. Maar nu hebben wij een gericht doel om naar toe te werken).

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:42

Dynamiek: het heeft bij Indiana heel erg goed uitgepakt, hoewel ik wel erg bang ben geweest dat het mis zou gaan en Indiana bijv. weer hoefbevangen zou worden. Kon ze dan wel alle medicijnen krijgen die ze nodig enz. enz.?
Verder krijgen drachtige merries vanaf de 8ste maand merriebrok. Dat durfde ik dus niet aan, maar je weet wel dat het veulen niets te kort mag komen. Daarom heb ik contact opgenomen met de Laminitis Clinic en die hebben me verzekerd dat als ik Formula4Feet zou geven als supplement naast de Spillers Happy Hoof, het met het veulen helemaal goed zou komen.
Ze hebben gelijk gekregen.

Indiana geeft nu bijna 3 weken melk en dat is dus voor haar lijn weer heel erg goed en voor haar speknek want die is nog nooit zo soepel geweest als nu.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:33

Ik kom hier ook maar even binnenvallen, ga zometeen even de beginpost doorlezen. We hebben 2 weken geleden een pony voor mijn zusje gekocht, die sinds zondag hoefbevangen blijkt.. Medicijnen gekregen, maandag leek het al stukken beter te gaan, maar vandaag had ze duidelijk veel pijn.. Ze wilde nauwelijks een stap verzetten, het arme beestje Ach gut

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:38

Ach jee, wat erg, koop je een nieuwe pony, is ie bevangen... Heb je hem al uit de wei gehaald? je kunt hem het beste alleen even (oud) hooi geven.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:53

Het hooi dat we nu hebben is vrij oud, het is van vorige zomer. Uit de wei halen gaat helaas niet, omdat we geen stal tot onze beschikking hebben. Wel gaan we een klein stukje wei afzetten, en daar zand laten storten oid, zodat de ondergrond zachter wordt.

In het begin van het topic is de koud water/ lauw water discussie, waar kun je nu het beste mee koelen?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:55

Het zou het mooiste zijn als je inderdaad een stukje kunt afzetten en hem daar met de voeten in de modder zetten, dat koelt de hoeven en remt de ontsteking.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:00

Dat is echt balen, zeg. Koop je een nieuwe pony, is hij al zo snel bevangen.
Net wat Kymalin aanraadt, alleen hooi geven, liefst een modderpoeltje maken waar hij zijn hoeven kan koelen, pijnstillers en hopen, duimen, bidden dat hij snel weer beter wordt.

Ach gut

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:04

@Janouk: ik had je geqoute maar mijn verhaal eronder was verdwenen, ik wilde zeggen;
Dat had ik vorig jaar ook toen ik Kylian voor het eerst weer startte, een slag om de arm en bang voor een misse pas. De eerste keer weer starten (L1) was de bodem keihard en ik hield m'n hart vast, maar het ging goed en we hadden 2x winst. En het gaat nog steeds goed!Ik hoop voor jou dat jij straks een zelfde soort verhaal hier plaatst, heel veel succes in ieder geval!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:05

Kymalin schreef:
janouk schreef:
Hele grote mijlpaal
Dus. tatatatata.................besloten dat Image in juli voor het eerst op de club een officiele dressuurwedstrijd meerijdt. We schrijven haar in en beslissen een week van te voren of we echt gaan. Maar dan hebben wij een doel om naar toe te werken.
12 augustus vorig jaar heeft ze haar laatste dressuurproef gereden, daarna is ze bevangen geraakt. En als het allemaal lukt, dan loopt ze binnen een jaar weer een dressuurproef.

(wees maar niet bang, we blijven elke dag beoordelen of we goed bezig zijn. Image wordt 4 x in de week getraind, de andere dagen heeft ze rust en hersteltijd. En bij iedere misstap slaat mijn hart nog op hol, maar dat zal wel nog heel lang blijven. Maar nu hebben wij een gericht doel om naar toe te werken).

hier dus

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:10

Ik ging net voor het eerst met m'n pony stappen (ernaast hé) en het ging prima. Ze was op en top gelukkig en ik denk dat we toch iets meer dan een km hebben gedaan.

Ben thuis ook even haar hoeven gaan kuisen, buiten zag ik stukken beter dan in de nogal donkere koeiestal..

Ik zag dus op de 4 hoefjes 4 witte lijnen.

Wat moet ik hier nu uit opmaken? Dat ze hoefbevangen is geweest (ja dat was wel duidelijk) of dat ze nog hoefbevangen is??

Versmallen die dingen terug? Of gaan die voledig terug weg? Of moet de hoefsmid die wegvijlen??

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:54

De witte lijn is altijd te zien, alleen als een paard bevangen is wordt hij breed. Als de hoef helemaal opnieuw is uitgegroeid, zie je weer een smalle lijn (meestal). Moet er wel bij zeggen dat de verbreding van de witte lijn niet zo snel te zien is meestal. Bij mijn pony pas na 8 maanden een beetje, terwijl ze toch heel erg bevangen is geweest.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:50

Die van mij heeft nu, 15 maand later normale hoeven die in een normaal tempo groeien maar nog wel steeds een iets verbrede witte lijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:13

geerke schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

geerke heeft nog nooit van z'on brede witte lijn gehoord,gelukkig...

Afbeelding

deze foto's heb ik maar even opgezocht,ik weet trouwens niet of dat mag,zoniet excuses
dit is de witte lijn van pablo,3 jaar geleden voor het laatst hoefbevangen geweest(van 10x)
je gelooft het niet maar hij loopt goed....dit zijn foto's in de tussenfase van het bekappen,daarna vijlt hij bijna alles weg en is de voet weer "normaal"
Pablo wint het toch wel denk ik....blinkt hij toch nog ergens in uit...

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:34

Goh, bedankt voor de duidelijke foto's.
Ik moet zeggen dat die lijn me nooit eerder is opgevallen.. Misschien ook omdat ik toen niet wist dat het met hoefbevangenheid te maken had.

Kan het zijn dat die lijn minder opvalt als ze ijzers ophebben. Want ik moet toegeven dat ik nog nooit een hoef gezien had zonder ijzers en ik moet er nog aan wennen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:05

Als je je paard op ijzers hebt dan kun je de witte lijn inderdaad niet zien, daar valt het ijzer dan overheen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:59

Hoi allemaal, ik ben op het moment in Engeland voor werk dus heb weinig tijd om overal op te reageren, maar voor Dynamiek misschien handig om mijn ervaring te horen mbt dracht en bevangenheid.

Aurora is voordat ze drachtig werd een paar keer bevangen geweest (in de tijd dat ik er nog niet zo op lette ook). Toen ze drachtig was, en de tijd met Saros aan de voet heeft ze nooit ergens last van gehad. Hele zomer op de wei gestaan (niet extreem volle wei maar ook zeker geen bevangen-proof wei!)
Ik heb Saros pas laat afgespeend, hij was toen bijna een jaar. En de zomer daarna is het weer fout gegaan.
Blijkbaar heeft de dracht en veulentijd haar zoveel extra energie gekost dat het de bevangenheid heeft tegengehouden.
Ik zou zeker overwegen Aurora weer te laten dekken. Maar aangezien ik er al twee heb, ze allebei zeker niet kwijt wil en een volgend veulen niet zou kunnen verkopen (ben ik te emo voor) is dat er niet van gekomen.

Mijn verhaal is natuurlijk maar een voorbeeld, heb ook weleens gehoord van drachtige paarden die toch bevangen werden (staat ook ergens in het topic geloof ik).

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:11

De pony die wij dus gekocht hebben, verdenken we ook van drachtig zijn.. We wilden een scan laten doen, maar de dierenarts vond het te riskant met de pony, waarom weet ik eigenlijk niet.

Wat ik me afvraag, zou een hoefsmid kunnen zien dat een paard hoefbevangen wordt? Want onze hoefsmid is ong. een week voor ze hoefbevangen werd langs gekomen, en heeft haar voorijzers er toen afgehaald. We vroegen nog of dat ok was, maar dat kon volgens hem prima.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:14

kan het niet zijn dat de pony gewoon gevoelige zolen heeft omdat ie net van de ijzers af is?

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:25

Volgens onze dierenarts is ze hoefbevangen, en dan zou ze wel echt extreem gevoelige zolen moeten hebben.. Maarja, zoveel weet ik nou ook weer niet van hoeven af Clown Ik weet niet of het normaal is dat ze dan zoveel pijn heeft, zonder hoefijzers?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:00

Als ze te kort bekapt zijn dan kunnen ze ook heel gevoelig lopen en veel liggen. Mijn oude merrie loopt zonder ijzers stokkreupel op kinderkopjes en grint.

biesbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:30

pijnlijk lijkt me dat

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:31

Verward Wat?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:04

Kymalin schreef:
Verward Wat?

Te kort bekapt over steentjes lopen. Haha! Haha! Haha!
(een goed verstaander heeft maar een half woord nodig, dat hij ook nog eens tussen de regels doorleest.)

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:08

@ kymalin Ja, maar ze loopt alleen op gras, maargoed. Ze staat nu in een klein stukje afgezette wei, met een flinke laag zand Ja