[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 09:45

charaz welkom, helaas van je paard zn bevangenheid natuurlijk... gaat het wel nog steeds vooruit?

ipsilonka ik duim voor jullie!

ik heb eindelijk de uitslag. Hij heeft insuline resistentie. Geen Cushing!
Het gaat nog steeds beter. de padjes houd ik nog even onder, met tape want het verband is doorgelopen (hij loopt dus weer meer!!!!) en dinsdag afwachten dan komt de smid.
De bute moet ik nu om de dag gaan afbouwen, zo ook de ascal en tranqigel.

Ipsilonka

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:49

Wij ook, eerste gezicht lijkt het wel wat beter. Maar ben erg kritisch en mag van mezelf (en haar baasje dus ook) pas woensdag een oordeel klaar hebben. Een week de tijd geven. Maar ben wel gister naar 3 zakjes bute gegaan. Heb haar vandaag nog niet gezien, manlief heeft supervisie thuis vandaag.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:51

Faya is jou Da zelf over ir begonnen en een onderzoek ernaar gedaan of jij ? heb onze dierenarts alleen nog maar over eventueel cushing horen spreken maar aan ir heb ik ook al lopen denken al ken ik daar eigenlijk niet veel van weet wel dat het allemaal zowat samenhangt?
Ik heb ook de indruk dat jullie altijd zoveel medicatie krijgen die van mij heeft op het moment alleen equipalazone gegeven een paar zakjes en dat was het. Ook al is de bevangenheid acuut al meermaals opgetreden !

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 16:53

Idifix: Meerdere d.a.'s schrijven in eerste instantie ook alleen bute voor (equipalazone of prodynam). Pas als daar geen resultaten mee geboekt worden geven ze ook nog tranquigel of Ascal.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:32

FF, wel fijn geen cushing.

IR onderzoek heb ik gevraagd bij mijn dierenarts, die ging daar gewoon in mee, erg fijn.
Wat betreft medicatie. Ik kreeg toen Metacam, Tranquigel en Ascal. Wel veel, maar pony was er ook wel heel slecht aan toe.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:22

Weet jij nog welke dosis ascal, dyonne?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:26

Nee, ik weet wel dat ik het toen niet veel vond. Volgens mij gewoon een zakje per keer.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:09

Ok, is wel redelijk normaal denk ik, bute is namelijk ook al bloedverdunnend.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:50

mijn dierenarts komt hier zelf mee. ook toen bij mijn klanten.

en zij gaat ook zelf helemaal op onderzoek uit wat je kunt geven. Zij kwam met de equilife 4f4 van paardnatuurlijk.nl en daar de magnesium ook van. En van de paardendrogist de Laminix.

En ik kreeg vorig jaar als eerste metacam + ascal.
Dit jaar was het standaard om metacam + ascal + tranqigel te geven blijkbaar. En omdat de metacam niet werkte kreeg ik daarna die buut zakjes.
Voor mij shet zijn de doseringen:
Ascal een zakje per dag. tranqigel een streepje per keer: 2 x per dag. en bute eerst 1x per dag een half zakje. Nu 2x per dag een half zakje.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:36

bute is altijd een vaste hoeveelheid per zakje, maar Ascal komt in diverse eenheden per zakje. Bijv. 300 of 600

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:39

ah ok! dat weet ik zo uit mn hoofd niet.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 11:04

mysa schreef:
bute is altijd een vaste hoeveelheid per zakje

Ik heb veelal los poeder gehad wat de buut betreft. ... erg onhandig om dat goed te doseren trouwens, vandaar dat ik ooit in de humane apotheek 0,25 gram heb laten afwegen in een maatbekertje. Wist ik iets beter wat ik gaf.
Zakjes zijn wat dat betreft handiger, maar daar zitten weer vulmiddelen in en dat verschilt per merk.
Equipalazone of ProDynam zit groot verschil in.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:01

FahyaFemke schreef:
charaz welkom, helaas van je paard zn bevangenheid natuurlijk... gaat het wel nog steeds vooruit?

ipsilonka ik duim voor jullie!

ik heb eindelijk de uitslag. Hij heeft insuline resistentie. Geen Cushing!
Het gaat nog steeds beter. de padjes houd ik nog even onder, met tape want het verband is doorgelopen (hij loopt dus weer meer!!!!) en dinsdag afwachten dan komt de smid.
De bute moet ik nu om de dag gaan afbouwen, zo ook de ascal en tranqigel.

met insuline resistentie hoef je ook niet blij te zijn :+
Maar dat is redelijk te regelen door een dieet.
Het schijnt dat Pergolide de suikerhuishouding weer normaal krijgt in geval van cushing.
Geen idee of dat bij ieder paard werkt als ze geen cushing hebben.Bij sommige wel.

Mijn paard heeft IR door cushing.Dus het kan zeer wel met elkaar te maken hebben.
Ook denk ik dat veel paarden na een fikse bevangenheid gewoon IR hebben.Maar dat is mijn mening ;)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:12

Dat laatste is hier dus niet het geval, paar bevangenheden maar geen IR. Ik zoek het in de richting van een verstoorde darmwerking.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:04

Nee ik ben daar ook helemaal niet blij mee... dat zei ik ook niet toch :+
ik ben alleen wel heel blij dat het nog steeds beter gaat!!!

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:41

En ir wordt vastgesteld door?bloedonderzoek neem ik aan?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:45

ja klopt. Ze gingen als eerste testen op Cushing. En als daar niks uit kwam ook gelijk op IR. en dat is er dus uitgekomen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:51

mysa schreef:
Dat laatste is hier dus niet het geval, paar bevangenheden maar geen IR. Ik zoek het in de richting van een verstoorde darmwerking.

maar die komt dus vaak omdat een paard een teveel krijgt....en een 'normaal' paard kan gewoon vrolijk eten zonder dat er iets fout gaat....mijn fries bijvoorbeeld.Hooi heb ik het over. ;)

Als Pablo teveel hooi krijgt gaat het fout,en die krijgt al vele malen minder dan frieso.
Maar dat komt dus door zijn IR....het lijkt wel of die darmen sneller 'overlopen' ....het allemaal niet goed kunnen verwerken.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:54

mysa schreef:

Hoe weet je dit zeker?

Mijn merrie is op IR getest door bloedonderzoek waarbij dierenarts al aangaf dat dit geen 100% uitslag is. Er is een betere test (namelijk op de kliniek om de zoveel tijd meten), maar hier heb ik niet voor gekozen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:20

Als de d.a. zegt dat deze test die ze gehad heeft betrouwbaar is neem ik dat maar aan. Pony van vriendin kreeg dezelfde test en werd wel onmiddelijk i.r. verklaard. Afgezien van bevangenheid ook nooit andere kenmerken zoals vetophoping of harde manenkam. Staat trouwens wel op rantsoen alsof ze i.r. is, geen gras, afgewogen hooi, geweekt hooi maandenlang, en toch bevangen worden..... Enige waarschuwing is winderigheid, als ze winden gaat laten weet ik dat er weer een aanval aan zit te komen.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:48

Ik herken hier zo een beetje vanalles . Die winden laten dat gaat bij mijn pony bij periodes .. hij heeft ook een hele tijd altijd diarree gehad of toch iets in die aard zijn staart hing altijd heel vol. En de Da zei dat hij de eiwitten niet verteerd kreeg en daardoor dus die plattere mest. Het enige wat ik nu zie bij hem is dat hij nooit echt veel looplust heeft en voor zover hij bij mij is ook niet heeft gehad. Ik probeer hem dagelijks 10 min op de piste te laten werken dus afwisselend stap/draf maar het is of je moet hem bijna voortduwen. Ik vraag me dan af heeft hij pijn? is hij lui ? als je een stukje bij hem aan de hand gaat wandelen is hij vlotter.

hij staat nu op wei maar daar staat echt bijna niks van gras op. En de rest is dus hooi en wortelen .. maar als ik het hier zo hoor kunnen ze van 100duizenden redenen bevangen worden :/

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:18

van wortelen sowieso, die zitten vol suikers meen ik.

de diarree heb ik bij een klant dr ponies ook gezien: die kunnen niet tegen het grove hooi. Dus hebben zacht weidehooi nodig. Graszaad was een drama, alles er onder. Nu gaat het al een poosje goed. Helaas raakt het hooi op, dus dacht ze te gaan mengen met ander hooi van andere leverancier: alles weer aan de rees. Zo moeilijk!

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:13

ja, het is zo tegenstrijdig van mijn Da mocht ik de wortelen niet weglaten hij ging verstoppingskoliek krijgen zei hij.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:18

Idifix schreef:
ja, het is zo tegenstrijdig van mijn Da mocht ik de wortelen niet weglaten hij ging verstoppingskoliek krijgen zei hij.

Dat valt wel een beetje mee.
Klein scheutje zonnebloemolie over het voer en je paard krijgt geen verstoppingskoliek.
Zorg voor genoeg vezels en vitaminen :)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:44

voer krijgt hij niet he :)