Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 18:14

liedjuh2 schreef:
Ik ken het!
Ik heb zelf iedere keer 2,5 uur heen en terug gereden. Heen weg vaak met klamme zweet handjes van de spanning en op de terugweg af en toe dikke tranen. Is dan toch fijn om iemand te hebben die dan rijd.
Succes meid!

eerste keer ging ik moedig alleen in, wat heb ik een potje wezen janken terug weg.
Daarom heeft mijn vriend gelukkig gezegd ik neem vrij van mijn werk, om toch mij te steunen

San

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 18:45

Duim ontzettend ook hier!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:36

Haha begrijp ik! Dan kun je gewoon ongestoord een potje zitten janken zonder ook nog op de weg te moeten letten!

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:38

_Mellanie schreef:
morgen terug na de kliniek -O-

anderen en ik zelf denken ook dat het been weer goed is
maar durf niet te positief te zijn voordat het wel tegen valt -O-

als het been goed is op de scan mag ze nog lekker 5 weken het land op, wel snachts binnen.

dus morgen maar even overleggen of we na die 5 weken nog terug moeten komen voor een nieuwe scan voordat we weer beginnen met rijden

Ik ga voor je duimen :(:)

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:38

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 20:08

Waah top zeg. Ziet er fijn uit!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 20:18

Ziet er goed uit!! Mooi achterbeen gebruik ook!

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:31

Bedankt! :D

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 07:46

Mooie foto's hoor!!

@_Mellanie, heel veel succes vandaag!! Ik ga ook duimen voor je!

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:18

Het duimen heeft geholpen :J

eerste op het harde longeren, geen stap kreupel :D
toen de scan en er was niks meer te zien van een beschadiging.

Ik had wel voorgenomen om haar nog 5 weken stil te zetten ivm vakantie, maar van de da moeten we weer beginnen om de pees toch weer aan te sterken.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:39

*\o/* *\o/* *\o/* Gefeliciteerd!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:43

Ah wat top...kunnen jullie lekker gaan opbouwen.
HIer gisteren de 2e shockwave gehad en het been lijkt sinds een paar dagen weer zn oude vorm terug te krijgen. Over 3 weken controlescan en evt. 3e schockwave....
Paardje voelt zich af en toe iets te goed hihi...btje spaanse rijschool capriolen....gelukkig verder prima te hanteren.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:44

Yeahhh!! Gefeliciteerd... :)

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:44

Top! :D

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:59

Wat fijn! Gefeliciteerd.

Hier gister met longeren hield ik toch wel mijn hart vast hoor. Pfoe! Mevrouw was aan het bokken en rennen, door de bochten scheuren op de achterbenen. :/ ik vond het niet zo leuk. Maar toch door gelongeerd, omdat ze anders gewonnen heeft en voortaan veel eerder met longeren dit soort capriolen uithaalt. Gelukkig was er niks te zien aan het been, maar ik ging door de grond :') :+

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:15

Allemaal fijn nieuws! Gefeliciteerd!!

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:40

Fijn nieuws allemaal! Super!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 21:10

Hallo allemaal in dit topic.

Op zoek naar informatie kwam ik dit topic tegen. In de loop van de laatste anderhalve week heb ik dit volledige topic doorgelezen. Van pagina 1 tot en met hier. Dat is heel vreemd, ik heb van sommige mensen en paarden hier haast het idee dat ik ze persoonlijk ken, terwijl ik geen van jullie ooit ontmoet heb en niemand mij kent...

Ik hoop dat ik hier een poosje mee mag reageren, en af en toe wat vragen mag stellen en frustraties van me af mag schrijven.
Ik zal beginnen te vertellen wat er met mijn Tweety aan de hand is.
Gelukkig niet een heel zware blessure zoals sommige van jullie paarden. Maar ook weer niet iets om te simpel over te denken.
Een week of 6 geleden werd ik vrijdagavond gebeld door mijn bijrijdster. Ze was het bos in gegaan met Tweet, zoals wel vaker. Maar hij leek niet echt voorwaarts, en na even kijken of hij soepeler werd had ze het idee dat het toch echt niet goed zat. (Tweet is 19, en heeft soms even wat opstarttijd nodig) Ze is afgestapt, en aan de hand naar stal teruggelopen. Overigens is mijn bijrijdster geen jonge tiener, maar volwassen (rond de 40)
Op stal heeft ze mij gebeld.
Ik ben naar stal gereden, om toch zelf even te kijken. Tweets benen leken niet idioot war of dik, maar toch was er wel duidelijk te zien dat hij niet lekker liep, op linksachter. Het leek eigenlijk vrij hoog weg te komen.
Terwijl we staan te praten, en een beetje aan het brainstormen wat we ermee doen, loopt het been gigantisch op. In een paar minuten tijd was het been van hoef tot boven de sprong heel erg dik en heet. Een poos staan koelen, en toen toch maar gewoon op stal gezet. Eerst eens een paar dgane aankijken.

Volgende ochtend was het been nog wel dik, maar een stuk minder. Gekoeld, en verder niet veel aan gedaan. Gewoon met de 6 andere paarden het land op. Tweet alleen op stal is geen optie. Ooit eens geprobeerd, maar dan staat hij binnen 10 minuten zeik- en zeiknat van het bokken steigeren en draaien...
S'avonds weer gekoeld.

In de loop van de week blijven koelen, en werd het been dunner, en werd Tweety ook minder kreupel. Mooi dus.
Maar ergens zat er iets te knagen, zeker toen er na 6 dagen een fikse bult net boven de kogel overbleef, terwijl de rest van het been al redelijk mooi dun was. Op die bult zat een klein, iets opgedroogd wondje, een soort snee eigenlijk. Dat was in allereerste instantie eigenlijk niet te zien, gek genoeg.
Donderdagavond besloten dat ik toch een scan wou. Alleen de veearts laten komen heeft wat mij betreft niet zo veel nut bij kreupelheid, ik ga dan net zo lief direct naar de kliniek.
Tweety staat op stal in Rhenen, erg dicht bij Lienden / de Lingehoeve. Bovendien werkt mijn bijrijdster op de Lingehoeve (als dierenartsassistente bij de paarden, beeldvorming... (scans, rontgen etc) Dus de Lingehoeve was direct de logische keus.

Vrijdagochtend vroeg gebeld, en ik kon mooi op dezelfde dag terecht. (Ik laat in zo'n geval overigens niet weten wie mijn bijrijdster is, vind ik dan niet van belang)

Ik was behoorlijk bang voor een peesblessure, met name gezien de bult en het wondje op die plek.

Uiteraard een kreupelheidsonderzoek, buigproeven etc. En idd linksachter kreupel. Dat wist ik natuurlijk al. En ook volgens de vee-arts van het plekje net boven de kogel (En dus niet de knie, zoals in allereerste instantie het geval leek)
Vee-arts vond ook een scan het meest logisch. Had ik al verwacht dus daar waren we het vlot over eens.
Tweety's beentje opgeschoren (Zonder verdoving, braverd))
En de scanruimte in. Met vee-arts, mijzelf, bijrijdster (Die vrij was, maar dus wel op haar eiegen werkplekkie, heel vreemd...) en 2 stagiairs. Mijn bijrijdster assisteerde zelf tijdens de scan. Heel apart volgens haar, om dat bij je "eigen" paardje te doen.
Goed gezocht, en gelukkig, gelukkig, gelukkig: GEEN weefselschade. Wel een irritatie, precies ter hoogte van de bult. Met iets bindweefselvorming al. Op de banden rondom de kogel. (annulair ligament als ik het goed heb, die rondlopende band)
Viel de vee-arts mee, en ik was natuurlijk ook blij.
Tweety kreeg metacam mee voor 5 dagen. Vond ik in eerste instantie vreemd, omdat hij niet absurd veel pijn leek te hebben. aar de metacam is ook onsteking remmend, en zorgt voor minder bindweefselvorming/littekenweefsel. En daarmee minder risico op verklevingen. Dat maakt het al logischer.
Meest waarschijnlijke oorzaak: een trauma van buitenaf, dus een ander paard dat hem heeft aangetikt net boven de kogel. Zeker weten doe je zoiets niet.

Afspraak: Tweety 2 weken laten staan (Gewoon op paddock met de anderen, houdt uiteraard enig risico in, maar Tweety alleen op stal geeft nog veel meer risico)
Na 2 weken samen met mijn bijrijdster beoordelen op de rechte lijn op asfalt in draf. Loopt hij dan niet meer kreupel: heel rustig aan gaan oppakken in de training.
Prognose goed. Hij zal er mogelijk -vrij waarschijnlijk- een bult aan overhouden Maar dat is vooral cosmetisch, na goede opbouw in principe geen functiebeperkingen.

Exact een week later (2 weken na de oorspronkelijke blessure dus) wordt ik op mijn werk gebeld door mijn staleigenaresse, in paniek. Tweety heeft koliek, heftig. Ik met spoed naar stal vanuit mijn werk, vee-arts onderweg, staleigenaresse wandelt aan de hand met hem. (Vanaf dat ze hem te pakken had, hij rolde als een idioot en mepte tijdens het rollen alle kanten op met zijn benen)
Op het moment dat ik aankom is de vee-arts net weg. Tweet heeft darmontspanner en pijnstillers gehad, nu in de gaten houden.
Gaat in de loop van de dag ng niet super, 's avonds nog een keer vee-arts erbij. Opvoelen, extra pijnstillers en goedje dat de boel los moet maken. Dat helpt.
Zo goed dat mijnheer, die in de bak staat zonder de andere paarden, het nodig vin dom als een idioot te gaan lopen knetteren, bokken en vliegen. (Is normaal de rust zelve) Daar zit je dus niet op te wachten met een beenblessure. Voor de koliek is de beweging echter goed...
In overleg met vee-artsen voor de veiligheid en de steun in dit specifieke geval links-achter maar stevig in de bandage gezet, en Tweet geprobeerd niet te veel te laten vliegen. Viel niet mee.
In de loop van het weekend trekt de koliek gelukkig redelijk weg, heb wel een volle nacht op stal doorgebracht om alles in de gaten te houden.
Wonder boven wonder loopt het been nauwelijks extra op.

In de week die volgt een fiks dilemma. Tweet moest niet lopen (behalve paddock) voor zijn pootje. Voor zijn koliek moet hij echter eigenlijk iedere dag wat in beweging komen. (Koliek heeft waarschijnlijk te maken met de acute stop in training en beweging)
Met zowel de been-vee-arts als de koliek-vee-arts (beide van de Lingehoeve) overlegd. Koliek geeft meer schade en is gevaarlijker dan zijn been. Dus iedere dag maar 20 a 30 minuten gaan stappen.

Dus dat hebben we gedaan tot het volgende weekend. Dat was het weekend dat we mochten kijken of Tweet goed liep op het asfalt.
Zenuwachtig Tweet gepakt, camera in de aanslag en allebei een keer aan de hand gestapt en gedraafd, terwijl de ander kijkt. Tegen ons beider verwachting in, loot hij eigenlijk verrassend goed. Wat slapjes in al zijn gewrichten, met een enorme schommelbuik (jawel, van 3 weekjes niets doen..)
Maar links en rechts zet hij eigenlijk hetzelfde neer.

Mooi, rustig aan opbouwen dus. In eerste instantie nog een week gewoon aan de hand, wat we toch al deden. Nu wel af en toe met werkbandage linksachter, de bult slinkt dan beduidend mooier in het werk. (tegendruk) Aan het eind van de week Tweet mee voor de wandeling, maar ik heb het zadel erop gegooid. En zijn standaard peesbescherming voor, en dus de werkbandage linksachter. Lekker in mijn eentje op wandeling, na 10 minuten omgedraaid, opgestapt en rustig richting huis gestapt.
(Ik rij vrijwel nooit in de bak, en heb een paard dat gruwelijk heet kan zijn, maar ook absoluut eerlijk is in het werk Het zal niet voor iedereen de meest logische manier zijn zo, maar voor mij en Tweet is dit gek genoeg logisch)
Op stal direct bandage af, en kijken... De bult is zelfs nog wat meer geslonken dan normaal na wandeling, pfoeeeee wat een opluchting. Voor de zekerheid even koelen.
(Ik doe dit normaal niet standaard, alleen tijdens de acute ontstekingsfase, dus als het been echt heet is)
Ook de volgende dag ziet het er mooi uit.

Zo gaan we een weekje door, ook mijn bijrijdster er, behoorlijk gestresst, weer een keer op. (Hij is bij haar kreupel teruggekomen, en dat zit haar toch wel dwars. Had mij net zo goed kunnen gebeuren, zoiets gebeurt nu eenmaal)
Maar ook dat gaat goed.

In de loop van de week steeds wandelingen, en een stukje erop. de ene keer iets langer, de andere keer iets korter (Steeds 20 tot 40 minuten totaal, max 1 min erop)

Dat gaat goed.
In de loop van de 4 weken wel redelijk wisselend, soms wat dikker, soms wat dunner, maar nooit heet. Dikker en dunner lijkt met het weer te maken te hebben. Ook reageert niet alleen het blessurebeen, maar ook de andere drie, in iets minder mate. (Wel iedere keer weer zoiets van oh jee..)

Tot zondagochtend. Zaterdag heeft hij wat meer gelopen, maar niet idioot veel. Maar zondag staat hij met een dik been linksachter, en ook behoorlijk heet. Stress all-over weer. Nu weer koelen, en maar even niet lopen. Maandag weer een stuk dunner en koeler, nog niet helemaal oke. Alleen aan de hand op pad.
Waarschijnlijk heeft het niet gelegen aan wat extra werk zaterdag, maar heeft hij zich gewoon heel iets verstapt zondagochtend. Hij had ook vrij veel verse bijtplekjes, en de kudde was onrustig geweest. Maar zeker weten doe je het niet, en de stress is er direct weer. Oh jee, toch teveel gedaan??? zou het wel goed komen??? etcetera.
Maandag even goed gekeken, maar hij liep gelukkig niet kreupel.
Dinsdag was het been weer redelijk dun, maar wel een zware dag voor de blessure. Hoefsmiddag.
Nu heeft mijn hoefsmid veel ervaring met blessure-paarden. Dat is wel fijn, overlegd makkelijk. (Hij is inval-smid bij de Lingehoeve. Tsja, steeds weer die Lingehoeve, maar ik woon daar ook gewoon echt heel dichtbij...)
Hij vind het er lang niet verkeerd uitzien. Haalt een stuk van mijn stress van de steeds dikkere en dunnere bult weg door te zeggen dat dat wel eens goed zijn hele leven zo kan blijven. en dat dat verder geen drama is. En ook dat het vaker voorkomt dat het weer-gerelateerd lijkt te zijn.
Na overleg geen aangepast beslag, dat heeft volgens hem in dit geval nauwelijks toegevoegde waarde. Gewoon rustig aan door gaan.
Tweety is tijdens het bekappen en beslaan braaf, en geeft geen pijnreacties. Staat gewoon redelijk goed op linksachter, en trekt niet opvallend terug.

Volgende dag kan ik zelf helaas niet gaan kijken, maar mijn bijrijdster gaat wel. Geen opvallende verwarming of verdikkingen. Wel nog steeds aan de stevige kant, de bult. Maar dat was al vanaf zondag.
Voor de zekerheid lopen we de hele week gewoon aan de hand.

Die week gaat Tweet wel met graasmasker de wei op. Hij loopt 24/7 buiten op de paddock, en de groep gaat 2 x per dag een half uur de wei op. Verder onbeperkt voordroog. en een halve pavo koek per dag. Tweet groeit zowat dicht, en meer bewegen is nauwelijks een optie. Hij staat dan ook als een halve hannibal-lecter / kannibaal in de wei 2 keer per dag. Vliegenmasker en graasmasker, geen gezicht maar wel beter voor hem.

Ruim week na de hete kogel ga ik weer rustig een keer 10 minuten in het zadel tijdens de wandeling. Nu bijna met nog meer stress en angst dan de eerste keer. Maar gelukkig reageert het been gewoon goed.

De werkbandage linksachter lijkjt goed te werken, maar de meningen zijn zeer zeer verdeeld over elastische bandages. Vanuit verschillend werk bij verschillende stallen weet ik redelijk fatsoenlijk hoe ik zoiets moet aanleggen, ook over de kogel heen. Maar de minder positieve reacties her en der maken mij toch zenuwachtig. Dat, in combinatie met het feit dat het ook niet heel handig is om op de langere duur echt met bandages te gaan rijden en trainen, maakt dat ik op zoek ga naar bescherming voor de achterbenen. Bescherming die zeker voor de beginfase ook STEUN moet geven, en niet alleen bescherming tegen een tik van buitenaf. Dat is nog even behoorlijk zoeken, zoveel is er eigenlijk niet dat echt goed om de hele kogel heen gaat. Ik kom uit bij Eskadron-Ludger Beerbaum-3-in-1 beschermers voor de achterbenen.
Die kunnen ook redelijk aangetrokken worden, en gaan om de volledige kogel heen. Tot op heden lijken die oke. Ik gebruik ze nu ongeveer anderhalve week.
Als we straks weer langzaamaan wat meer kunnen gaan doen, heb ik er ook echt wat aan. Niet dat ik de rest van zijn leven altijd helemaal in de beschetming wil staan, maar zeker in de opbuoowfase vind ik het wel handig. (Ook als ik straks weer ga galopperen, de eerste keer weer over de brug etcetara)

Ondertussen ben ik ongeveer 6 weken van de star van de blessure. Tweet loopt op dit moment 20 tot 40 minuten per dag, waarvan 10 minuten onder het zadel. Dat lijkt oke te gaan.
Het idiote aankomen lijkt gelukkig te zijn gestopt.
Tweet vind het heerlijk als het zadel erop gaat. Op het moment dat je opstijgt gaan de oren naar voren, en wordt hij vrolijk. (Wel braaf, wil alleen graag vooruit...) Maf peerd.
Hoewel ik van een eerdere blessure al weet dat hij sacherijnig wordt als hij niets mag doen. (eerder ooit ruim half jaar gerevalideerd van een klap op zijn rechtervoorknie. ook een tik van een ander paard, maar staat totaal los van deze blessure. Is al enige jaren terug, hij had toen een botvliesontsteking van voorknie tot elleboog)

Voor de afwisseling doe ik wat klikker training af en toe, koppie fris houden. Maar niet te vaak, want je werkt dan tenslotte met voerbeloning, en hij is al behoorlijk aangekomen.)

De komende tijd is het de bedoeling om rustig aan door te gaan met opbouwen. Dat zal best nog wel een maand of wat kosten, maar de prognose is dus gelukkig erg goed.
p stal denken een hoop mensen dat hij best al weer mee kan voor een buitenrit van een 3 keartier tot een uur. Maar dat doen we toch maar even mooi niet.
Liever met wat meer beleid en rustig aan.
Ik vind dit al stresserig genoeg. Iedere keer weer de angst hoe het been zich houd, is het dikker, is het dunner, is het warmer of gewoon koel. Wat een rotbeslissingen allemaal, wat is nu verstandig, wat niet.

Wat dat aangaat heeft het lezen van dit topic me wel geholpen. Ondanks dat de blessure niet helemaal te vergelijken is, loop ik tegen een heleboel dezelfde dingen aan. Een boel dezelfde twijfels, welke bescherming, welke adviezen wel opvolgen, welke niet. De ideeen van allerlei mensen om je heen, van : je paard is toch niet meer kreupel? Waarom rij je dan niet gewoon etcetera.

Gelukkig zitten mijn bijrijdster en ik vaak behoorlijk op dezelfde lijn qua ideeën. Maar ik ben uiteindelijk degeen die moet beslissen hoe we het aanpakken. En och, wat wil je het graag goed doen voor je paardje!

Al iemand dit totaal gelezen heeft: respect!
Zo niet: in ieder geval bedankt iedereen voor al 142 pagina's vol adviezen, ideeën en ervaringsverhalen. Ze helpen mij behoorlijk.

Femke.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 21:21

Welkom femke. Je hele verhaal gelezen hoor. Wat lastig is dat als je zo moer balanceren tussen twee kwalen. De onzekerheid met opbouwen is killing. Zo moeilijk. Wat mij betreft ben je welkom hoor :)

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 21:38

Helaas Welkom Femke..

Jeetje wat een verhaal maar ik heb het gelezen :D

Sterkte er mee, gelukkig is je prognose goed. Wat ook fijn is omdat je al een wat ouder paard hebt.
We kennen de stress hier denk ik allemaal wel maar het enige juiste advies wat denk ik al 100x als het niet meer is in dit topic is langsgekomen is luister naar je hart en gevoel die weten het vaak het beste.
Succes met Tweet :)

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 21:42

Hoi Femke, jammer dat je je hier moet melden maar ik ben blij dat je aan onze verhalen wel al veel gehad hebt.
Knap dat je alle pagina's gelezen hebt, daar zul je wel een tijdje mee bezig zijn geweest :) !

Ook ik heb je verhaal gelezen en wil je als eerste even waarschuwen, alleen vanwege het feit dat zijn been rustiger is en niet meer zo opgelopen is, betekend niet dat het van binnen ook zoveel beter is. Ik las net je laatste stukje, over 3 kwartier tot een uur mee op buitenrit gaan wat andere mensen van stal vinden dat zou moeten kunnen, voorlopig zou ik dat zeker niet doen! Het is heel verleidelijk om te snel te veel te doen omdat het been er goed uit lijkt te zien, maar ik zou eerst eens laten scannen na een tijdje om te kijken hoe het er van binnen uit ziet. Dat is ook het verradelijke met dit soort blessures.

Probeer je niet teveel van meningen van andere mensen aan te trekken, helaas krijg je vaak goed bedoelde adviezen of ongevraagde meningen waar je helemaal niks aan hebt. Kijk wat de kliniek je zegt en volg ook je eigen gevoel omdat jij je paard het beste kent.
Hebben jullie geen opbouwschema meegekregen? De eerste 2 weken 10 minuten stappen, daarna 15 minuten stappen enz??
Goed dat hij zo goed buiten kan blijven.

Ik heb helaas inmiddels ook flink ervaring met deze rotblessure. Bandages worden ten zeerste afgeraden als bescherming. De pezen worden er veel te warm onder.
Aangeraden wordt om tijdens het stappen helemaal niks om te doen. Die van mij kreeg pas weer bescherming om vanaf dat we gingen draven, ondanks dat hij af en toe redelijk lomp is. Ik heb uiteindelijk voor deze gekozen: http://www.dochorse.nl/dalmar-eventer-front.html, voor de achterbenen hebben dezelfde maat.

Heel veel succes met de revalidatie!!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:04

Welkom Femke, wat een verhaal. Ondanks het feit dat ik niet meer zo actief ben in dit topic *even afkloppen*. Wil ik je wel alle succes wensen.
Het kan zijn dat de blessure is verergerd, wanneer dit zo is, dan moet je niet schrikken. Tot ongeveer 2 weken na het ontstaan van de blessure kan het namelijk verergeren. Ook bij mij was dit het geval. Na 1 week al laten scannen, en bij terugkomst was het gat nog groter dan voorheen. Balen!

Het beste raad ik je aan om zonder bandages of been beschermers te rijden. Wordt het alleen maar heet van, en kans op nieuwe blessures is groter. Je hebt wat dat betreft 'geluk', want achter tikken ze niet zo snel aan. Ook wat betreft de kreupelheid. Mijn paard was na 4 weken al niet meer kreupel, maar vervolgens toen ik terug kwam in de kliniek zat er een gat in van 5 bij 6 mm. (ongeveer, weet niet meer precies haha) dus geen kreupelheid zegt niks!

Belangrijkste is dat je je eigen gevoel volgt. Een beetje draf en vooral veel stappen op het harde is goed voor de pezen, ook voor genezende pezen. De pees wordt dan getriggerd om wat meer te gaan doen dan de pees klaarmaken voor een hele dag op de wei staan of in de box. Juist door te bewegen en stukjes te draven (tegen het advies in van de DA) bijv. om de dag. Kun je de pees rustig aan het werk zetten zodat die weet dat hij nog verder moet herstellen voor het 'zwaardere' werk.

Ik wens je verder veel succes! Mocht je nog vragen hebben, mijn pb box staat altijd open :)

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:12

Hoefsmid is bij mijn paardje geweest, der hoeven zijn te kort en ze loopt op der zolen, nu dus niet meer op de stenen en an de week komt hij waarschijnlijk speciale schoenen eronder zetten

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:29

Heftig verhaal Femke! Mijn paard heeft precies hetzelfde gehad, een irritatie/verrekking aan zijn annulair ligament rv. Alleen mocht ik niet zo snel opbouwen van mijn veearts. Ik heb er uiteindelijk 2 jaar over gedaan om het te laten herstellen. En nu is het weer janken geblazen want 3 maanden na de genezing van het rechtervoorbeen heeft hij nu dezelfde blessure in zijn linkervoorbeen. -O- Gelukkig deze keer minder heftig, we zijn er sneller bij. Maar alsnog moet ik de komende 2 maanden alleen maar aan de hand stappen. Denk dus toch dat je de blessure meer tijd zal moeten geven om te herstellen. Succes, en ook aan de rest!!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:10

Goh Gulpje, bij jou hetzelfde verhaal als bij mij dus!! Dat is inderdaad weer janken :(:) .