[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 14:27

Ik geef tegenwoordig tabletten - gaan erin als koekjes, voorals als je er af en toe even een pepermuntje tussendoor smokkelt!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:31

Ik heb de tabletjes pas besteld, zal van de week wel binnen zijn, ben benieuwd, ik hoop dat ze het lusten ;-)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:31

Vertel vertel, Dubbeldun! Komt dat uit de USA misschien? Vash was vorig jaar na alle medicijnen die hij dagelijks vis de mond in een appelmoesspuit kreeg re-de-lijk gedesensibiliseerd, maar dat is nu alweer láng geleden. Moet hem waarschijnlijk binnenkort ook weer ontwormen, ik voorzie een drama. Die grote pillen werken ook niet altijd. Groot paard op stal hier vond na de halve dosering dat het wel welletjes was en deed z'n mond er niet meer voor open :D . Daar sta je dan...

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:33

Ik wist niet eens dat je het ook als pillen kan geven :)

Hier hebben we gister worteltjes gegeten ( :+ ) en ik had 1 plakje bewaard voor Tryggur en die gister gegeven :o Echt maar een klein stukje voor het idee, dat leek me een keertje geen kwaad kunnen toch? Hij vond het iig heerlijk :D :))

Hij krijgt ook nog elke dag een spuit met magnesium met een beetje appelmoes light :j Op een gegeven moment was ie het zat en ging ie steeds weglopen, maar hij is het inmiddels zo gewend dat ie gewoon blijft staan zonder halster oid en dat ik zo die spuit naar binnen schuif, krijgt ie daarna lekker z'n F4F en vind ie het allemaal prima gelukkig :j

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:43

DubbelDun schreef:
@fancylover : ik doel dus juist niet op 'zweten na het rijden', maar op de kou die op die geschoren plekken 'harder' aankomt als op die delen waar langer haar zit (in droge toestand dus :D ).
De hals en borst zijn juist de delen die er altijd uitsteken nl.

Ik zou dan eerder een streep aan de zijkant van de hals tot over de ribben scheren. Hier kun je tenminste een deken/halsstuk over doen om het warm te houden als ze 'in rust' zijn.

in principe zou hij zonder deken buiten kunnen staan met dit model. Dit doe ik natuurlijk niet!
Dit zijn echter wel de stukken waar hij het snelste zweet.
Ja soms moet je kiezen wat nu eigenlijk beter is, ik ben wel heel blij dat ik het nu zo gedaan heb. Hij is lekker actief en is sneller droog.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:44

Het verhaal op zich klinkt heel dodgy, dus ik begrijp dat veel mensen er niet in zullen geloven :D
Ik heb de pillen gevonden op de Amerikaanse ebay. Ze werden verkocht door een Griekse DA en hij liet ze maken bij dezelfde fabriek als waar de bekende grondstoffen voor pasta's van bekende merken vandaan komen.
Die ik heb zijn gelijk aan de betere wormpasta's.
En zit 50 mg Ivermectin en 625 Praziquantel per pil in
Citaat:
1 bottle contains 40 pills
40 pills treat 20 (1100 lbs) Horses
Dosage: 1 pill for each 550 lbs body weight

Hij heeft meerdere soorten en ook voor honden/katten en schapen.

Helaas vonden de grote jongens het niet zo leuk dat hij dit deed en hebben hem via ebay een ban laten geven. Ook is de kontrole in de fabriek nu strenger.
Hij is zelf nu érg moeilijk te bereiken en reageert zelden op mail, of pas na lange tijd.
Op ebay heeft ie haast 6000 feedback en de meest zijn positief, soms een enkeling die geen geduld had en dacht dat het niet meer kwam :)

Ik heb zelf voor enkele mensen wel eens wat besteld en alles is netjes geleverd en ook hun ervaringen zijn positief (a.i. geen wormen meer).
Als ze niet zouden werken dan zou ik na 6 jaar toch echt wel iets moeten merken denk ik :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:39

Dat zijn maar 2 of 3 pilletjes voor een paard...handig zeg! Welk formaat hebben ze (en smaak). Zag dat hij nu niets meer te koop heeft, wees maar zuinig op de voorraadje dus!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:59

De pillen zijn 1,5x0.5 cm en je kunt ze ook nog makkelijk doormidden breken om heel goed te kunnen doseren. Ze zouden appelsmaak moeten zijn, maar dat heb ik zelf proefondervindelijk maar niet willen bevestigen :D
Hij heeft nu idd niets meer te koop omdat ie een ban heeft :) of had, want het feit dat ie een ban heeft kan ik dus ook niet meer vinden. Vroeger stond dat er nl wel bij.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:19

Hierbij laat ik even weten dat ik nog meelees (niet alles, maar wel regelmatig) en meeleef, met degenen die zorgen hebben. Hier gaat het wel aardig, twijfel nog steeds of pony nu bevangen was of niet, bute is afgebouwd en meen nog steeds iets te zien op asfalt..................
Op andere momenten denk ik weer dat ik gek ben, en me alles verbeeld (heb)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:48

DubbelDun schreef:
Spuiten is hier een ramp. Bij Boon iig, bij Missy doe je hem er zo in :D
Ik gebruik al jaren pillen, al voordat ze hier ze bijdehand werden en ze ook gingen maken. En niet die idioot grote dingen van hier die paarden zgn lekker zouden vinden en zo uit de hand zouden eten (mooi niet dus :D )
Nee, ik ben erg blij met mijn pillen en ben er zuinig op :) Ik heb nog 1,5 potje staan die goed is tot 2012, dus ik kan nog even voorruit :)

Dit klinkt interessant. Wat voor pillen zijn dit, waar zijn ze te krijgen en wat zijn de werkzame bestanddelen ?

Oo, ik zie dat ze niet meer te koop zijn. Jammer zeg...

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:53

lolclub schreef:
SpikyBlue schreef:
Dat is ook het eerste wat in mij opkwam.

SpikeyBlue

Wil je ook eens proberen uit te leggen waarom je dit denkt ?
Ik heb op Horseshoes.com wel foto's gezien van mediale of laterale sinckers en dan is de uitgroei heel anders.
De hoef begint dan vanuit de kroonrand te verdikken en vervolgens weer recht te groeien en blijft dit ook doen over de gehele afgroei,
bij Hittie is het niet meer als een streep van een cm breed en alleen aan de buitenkant.

Ah, natuurlijk!
Zodra de balans in de hoef verstoord is zie je vaak dat zich aan één kant (in dit geval de buitenzijde) een ribbel of flare vormt. Als het hoefbeen niet kaarsrecht naar voren is gekanteld, maar ook iets naar buiten (en dat hoeft maar heel weinig te zijn) kan je, door inwendige druk, aan de zijkant een verstoring zien.
Wat ook heel goed zou kunnen is dat het paard de buitenzijde van de voet meer heeft belast (om de binnenzijde te ontlasten? Daar moet ook een reden voor zijn zoals hoefzweertje, pijn in de bandjes etc.) of dat de hoef een beslagbeurt wat meer binnendoor heeft gestaan. Het heeft in ieder geval met druk te maken. Het hoorn 'moet' ergens heen en stroopt zich dan als het ware een beetje op.
Je ziet, als je goed kijkt, ook dat er een 'deuk' in de gehele wand zit in dat gebied, vanaf de kroonrand al.

Het kan ook zijn dat er iets heel anders gaande is hoor, ik zie alleen maar een foto en weet natuurlijk niet hoe/wat/waar/waarom en ik ken het paard niet, dus of je hier veel waarde aan moet hechten betwijfel ik ;)
Wat zegt je eigen HS erover dan?

Wij kopen altijd een jaarpakket bij onze dierenarts. Daarin zitten 4 wormenkuren (Equest, Equimax en nog 2), een ontwormschema en een gratis mestonderzoek. Ik ben er wel tevreden over. En natuurlijk goed de mest uit het land halen, is erg belangrijk.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:06

SpikyBlue schreef:
Ah, natuurlijk!
Zodra de balans in de hoef verstoord is zie je vaak dat zich aan één kant (in dit geval de buitenzijde) een ribbel of flare vormt. Als het hoefbeen niet kaarsrecht naar voren is gekanteld, maar ook iets naar buiten (en dat hoeft maar heel weinig te zijn) kan je, door inwendige druk, aan de zijkant een verstoring zien.
Wat ook heel goed zou kunnen is dat het paard de buitenzijde van de voet meer heeft belast (om de binnenzijde te ontlasten? Daar moet ook een reden voor zijn zoals hoefzweertje, pijn in de bandjes etc.) of dat de hoef een beslagbeurt wat meer binnendoor heeft gestaan. Het heeft in ieder geval met druk te maken. Het hoorn 'moet' ergens heen en stroopt zich dan als het ware een beetje op.

Ze heeft in het begin van de bevangenheid inderdaad haar voet zijwaarts weggezet.
Dus in plaats van wat je normaal ziet bij bevangen paarden dat ze de tonen gaan ontlasten en op de hielen gaan lopen ging zij haar rechtervoet naar buiten zetten vanuit haar schouder voor ze hem neerzette.
Dit was ook een van de redenen waarom er destijds niet direct aan bevangenheid werd gedacht maar eerder aan een peesje oid.
Ik kan me alleen niet meer herinneren of ze nou eerst de buitenkant van de hoef neerzette of juist de binnenkant (ik denk de binnenkant gezien de bewegings afloop).

SpikyBlue schreef:
Je ziet, als je goed kijkt, ook dat er een 'deuk' in de gehele wand zit in dat gebied, vanaf de kroonrand al.

Ja Hittie haar golfende hoeven ;) , ze heeft aan alle hoeven deuken aan de buitenkant, ik heb wel foto's waar het beter op te zien is.
De hele familie heeft dit trouwens, broerlief loopt op dezelfde soort voeten rond, ze hebben ook allemaal een streep over het midden lopen.
Als je haar op blote voeten laat lopen en de natuurlijke slijtage haar werk laat doen breekt de voetas naar voren en krijgt ze stijle kleine hoefjes met een weke koot, ze veert ook enorm in de draf, dat zie je volgens mij wel meer als ze week gekoot zijn toch ?

Hier een foto van haar als 4 jarige, net een paar maanden onder het zadel, ikzelf ben effe incognito }> , maar check het doorveren van de koten en de buiging in de gewrichten

Afbeelding

SpikyBlue schreef:
Het kan ook zijn dat er iets heel anders gaande is hoor, ik zie alleen maar een foto en weet natuurlijk niet hoe/wat/waar/waarom en ik ken het paard niet, dus of je hier veel waarde aan moet hechten betwijfel ik ;)
Wat zegt je eigen HS erover dan?

Je kan helemaal gelijk hebben hoor, het moet toch ergens vandaan komen..
Mijn hoefsmid weet het niet zo goed en wijt het aan de schrale voeding vanuit die tijd, ik moet je wel eerlijk bekennen dat het live ook nauwelijks opvalt.
de ring is alleen zichtbaar als de hoeven nat zijn en als de foto zo recht van opzij genomen wordt, als je er van boven af opkijkt zie je hem maar nauwelijks

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:37

even reactie op de pillen van DD ;-)
Ik heb ze bij DD afgenomen en altijd een tevreden gebruiker geweest :-)
Vanaf vorig jaar laat ik de mest onderzoeken en mijn paarden zijn nog steeds 'wormvrij ' .

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:10

Heftig filmpje zeg..

Wij hebben vanmorgen goed nieuws gehad.
Benji werd 2x per dag ingespoten en nadat die hoefzweer is ontdenkt ging het alsmaar beter. Vanaf gister is hij nog maar 1x ingespoten en vanmorgen toen ik belde was hij nog niet ingespoten en ging rete goed! De DA wilde kijken of hij de dag zonder spuit door zou komen, zoja, dan mag hij MORGEN naar huis :D :D

Dan zijn we er natuurlijk nog láng niet! Thuis moet hij nog op totale box rust. Maar hij is iig weer thuis in zijn vertrouwde omgeving, met zijn bestje maatje :)

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:18

Afbeelding

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:55

;( Nado is weer mis.....

Ws door bekappen vorige week, er is niet veel afgegaan, maar door de uitgroei van de winterbevangenheid van vorig jaar (veel rechter dan de plattere onderkant van de hoef) heeft er best een grote standverandering plaats gevonden en loopt hij nu ook meer op zijn zool...

Hoefsmid komt morgen om te kijken of hij de zool wat kan verlichten, heb hem op de schoenen gezet en de metacam en ascal. En nu heeeeeeel hard duimen dat deze aanval (die nu nog licht is) niet doorzet en dat alle maatregelen die ik voor deze winter heb genomen zinvol zullen zijn.

Ik zit bijna te huilen, van verdriet en frustratie... Hoe enorm mijn best ik ook doe voor hem, er hoeft maar even iets anders te zijn en het gaat weer mis...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:24

Nado schreef:
;( Nado is weer mis.....

Ws door bekappen vorige week, er is niet veel afgegaan, maar door de uitgroei van de winterbevangenheid van vorig jaar (veel rechter dan de plattere onderkant van de hoef) heeft er best een grote standverandering plaats gevonden en loopt hij nu ook meer op zijn zool...

Hoefsmid komt morgen om te kijken of hij de zool wat kan verlichten, heb hem op de schoenen gezet en de metacam en ascal. En nu heeeeeeel hard duimen dat deze aanval (die nu nog licht is) niet doorzet en dat alle maatregelen die ik voor deze winter heb genomen zinvol zullen zijn.

Ik zit bijna te huilen, van verdriet en frustratie... Hoe enorm mijn best ik ook doe voor hem, er hoeft maar even iets anders te zijn en het gaat weer mis...

jee...dat is echt *piep*
:(:) ik heb het met je te doen |(
Rotziekte ook! :(

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 01:03

Veel sterkte Nado :(:) ,
Ik hoop en duim dat de hoefsmid morgen wat voor je betekenen kan en dat hij gauw weer opknapt.

Yvanka,
Wat een schattig roze voetje ;) , Wat een goed nieuws joh, misschien is Benji wel thuis voor het weekend ;)
wat heeft hij op de foto nou aan zijn achtervoeten (witte kleur) ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 01:14

Even een zakelijke mededeling tussendoor:

Paars merkte terecht op dat in de openingspost van dit topic eigenlijk te weinig informatie stond over het belangrijkste voer dat een HB-paard mag hebben: hooi!
Op basis van haar tekst en wat tekstueel gesleutel mijnerzijds en de onvolprezen hulp van onze mod ThePast03, is de OP aangepast en naar wij hopen verbeterd!

Oorspronkelijke tekst was:

Voer: Dikke paarden: Laat een dik paard niet hongeren, dus wel voldoende hooi blijven geven! Een te snelle afname van calorieën kan Hyperlipidaemie veroorzaken. In dit geval probeert het paard de tekorten aan glucose te herstellen door gebruik van lichaam eigen vetten. Hierbij komen hoofdzakelijk Lipide vrij en worden in het bloed afgegeven. Dit kan gevaarlijke vervettingen van centrale organen tot gevolg hebben. Hyperlipidämie ziet men in een bloedonderzoek door het hoge vetgehalte. Het komt vooral voor bij dikkere paarden en in de laatste maanden van de dracht.

en nu de nieuwe tekst:

Voer:
Dikke paarden: Is je paard te dik, neem dan geen drastische maatregelen maar stel met beleid een dieet in. Het eerste advies wat een dierenarts je zal geven is om het krachtvoer ( brok, muesli en aanverwante voersoorten) uit het dagelijkse dieet te schrappen. Laat een dik paard echter nooit hongeren, dus wel voldoende hooi blijven geven! Een te snelle afname van calorieën kan Hyperlipidaemie veroorzaken. In dit geval probeert het paard de tekorten aan glucose te herstellen door gebruik van lichaams-eigen vetten. Hierbij komen hoofdzakelijk Lipiden vrij en deze worden in het bloed afgegeven. Dit kan gevaarlijke vervettingen van centrale organen tot gevolg hebben.

Ruwvoer, de belangrijke basis in de voeding van élk paard!
Als er voedingsadvies gegeven wordt, wordt er vaak gesproken over DS gehaltes. DS staat voor droge stof. Het DS gehalte is een waarde in % die wordt gebruikt om aan te geven uit hoeveel droge stof een ruwvoer bestaat en uit hoeveel water. Alle ruwvoer bevat een percentage vocht, water. Dat weegt mee in het werkelijke gewicht. Om precies te kunnen berekenen hoeveel vocht er in verschillende soorten ruwvoer zit is een DS-gehalte nodig. Globaal kun je zeggen dat weidehooi voor ong. 85% uit droge stof bestaat en 15-20% uit water. Iedere afgewogen kilo hooi, bestaat dus voor 850 gram uit droge stof, de rest is water. Voor voordroogkuil gelden lagere DS gehaltes. Deze DS waarde zeggen echter niets over de voedingswaarde!
Een paard kan gemiddeld maximaal 2 – 2,5% van het lichaamsgewicht aan droge stof (DS) ruwvoer opnemen. Een paard op dieet heeft minimaal 1 – 1,5% van het lichaamsgewicht nodig aan droge stof ruwvoer. Geef voldoende, reken het goed uit. Te weinig ruwvoer geven is niet goed voor de darmwerking van een paard en kan zoals hierboven omschreven Hyperlipidaemie tot gevolg hebben. Ook voor een goede darmwerking heeft een paard nu eenmaal veel vezels nodig. Als je je paard toch moet laten afvallen, zul je het moeten zoeken in de soort ruwvoer, en daarop kan je dan gaan "sturen". Zorg eerst voor een betrouwbare meting van het gewicht van je paard en bereken dan wat je dagelijks zou moeten voeren aan hooi. Om het juiste gewicht van de hoeveelheid hooi te bepalen is een weegapparaatje heel handig – een hangweegschaal ( unster) komt hierbij goed van pas. Je hangt je hooinet eraan en je weet precies hoeveel je voert!
Op de website van Voervergelijk.nl vind je een Kennisbank – in dat hoofdstuk kun je precies zien wat we verstaan onder een ‘normaal’ gewicht volgens het zgn. Body Scoring System.
Heeft je paard eenmaal weer een goed (lees: gezond) gewicht bereikt, kun je je hooigift gaan bijstellen en dan is 1,5 -2% van het lichaamsgewicht een goed uitgangspunt.

Welk hooi?
We kennen allemaal het gewone weidehooi. Dit is er in vele soorten en vormen, afhankelijk van het soort grasland waarvan het is geoogst en welk tijdstip van het jaar. Dan is er voordroogkuil, in plastic verpakt, wat vaak al een wat hogere voedingswaarde heeft. Tenslotte is er ook graszaadhooi, dat noemen ze ook wel gedorst hooi. Het is afkomstig van grassen die worden gekweekt voor de graszaad produktie. Het wordt eens per jaar geoogst, eind juli begin augustus. Dan wordt het graszaad eruit gedorst en hou je dus als rest product het graszaadhooi over. Het gras heeft dus gebloeid en heeft zaad gezet. Het is om die reden behoorlijk grofstengelig, en omdat de grasplant de voedingsstoffen aangewend heeft om zaad te vormen, is dit hooi ‘armer’ aan voedingsstoffen voor het paard in vergelijking met gewoon hooi of voordrooghooi. Hou er wel rekening mee dat graszaadhooi hard is van structuur (het is tenslotte vergelijkbaar met stro) en dat dit het darmstelsel van het paard kan irriteren. Voorzichtigheid is dus geboden ( ook ivm koliek!) en het is aan te bevelen niet van het éne moment op het andere alleen maar graszaadhooi te geven. Het beste is om graszaadhooi te mengen met gewoon hooi. Er zijn verschillende soorten: rietzwenk, roodbeemd en engels raai.
Voor paarden die hoefbevangen geraakt zijn, wordt vaak het zgn. ‘overjarige’ hooi aanbevolen. Ook dit hooi bevat nog maar weinig voedingsstoffen en is dus in de afvalfase goed bruikbaar. Wel is overjarig hooi vaak stoffig en je doet er verstandig aan het hooi voordat je je paard voert, een tijdje te laten weken in een kuip water. Dat scheelt ook weer in de suikers – na een paar uurtjes weken is circa 30% van de suikers uit het hooi verdwenen.
Kun je geen overjarig hooi krijgen, dan kun je de voedingsstoffen in 'gewoon' hooi ook behoorlijk verminderen door het hooi zoals beschreven, te laten weken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 01:15

Nado: hou moed joh! Heel veel sterkte!!

Yvanka: Gefeliciteerd! En wat een schattig roze pootje :)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 01:37

Top JP! Nu hoef ik alleen nog maar te onthouden dat voor een opbouwschema mensen op pagina 36 terecht kunnen :D . Het maakt het weer een stukkie vollediger.

Roze voetje waar ze netjes op stáát!! Fijn joh!
@Nado, je bent er meteen snel bij, bekappen blijft altijd toch een risicovol moment hoor, en het is mensenwerk, een mm teveel eraf en het kan de bekende druppel al zijn. Heb zelf maar eens een sok met een te dik naadje bij je teen. Auw.
Mijn duimen draaien dat je op tijd bent, je kan niet alles voor zijn joh, wel frustrerend want je doet zo je best. Wees maar blij dat je "wintermaatregelen" al genomen had, dat helpt vást goed mee. Laten we hopen dat het snel beter zal gaan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 01:43

paars schreef:
Top JP! Nu hoef ik alleen nog maar te onthouden dat voor een opbouwschema mensen op pagina 36 terecht kunnen :D . Het maakt het weer een stukkie vollediger.

Misschien toch nog een hoofdstukje erbij? :D

"Het gaat beter, en wat nu? Revalidatie na herstel van de HB"

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:47

@Nado: balen zeg! Maar Tyra had ook een terugval, ook vlak na bekappen/beslaan (weet niet zeker of dat er mee te maken had), ook meteen aan de bute gegaan, en 't is geen 'full blow' bevangenheid geworden. Onze d.a. (die van Luciënne en mij) zegt dat terugval na bekappen nog heel erg lang voor kan komen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 11:05

Hier weer een leesvoertje voor het weekeinde! Mogelijk preventief onderzoek naar het voorkomen van hoefbevangenheid?

Platelets Might Play Early Role in Laminitis by: Tracy Gantz
November 04 2010, Article # 17195 The Horse.com

Laminitis begins well before clinical signs occur, at the cellular or even the molecular level, and addressing platelets might be a key to prevention or early treatment. Jamie Textor, DVM, Dipl. ACVS, an equine surgeon and PhD candidate at the University of California, Davis, spoke about the role of platelets in laminitis during the Sept. 17-18 Laminitis West Conference, in Monterey, Calif.

Inflammation is central to most cases of laminitis, and Textor discussed cellular events that happen before that inflammation manifests itself in clinical signs.
"Early on, we're talking about cellular events," Textor said. "That's going to be the best opportunity we have to intervene, by understanding the cellular processes and trying to target some of them before they become a vicious cycle."
The components of laminitic inflammation at the cellular level are neutrophils, platelets, and monocytes. Textor focused on platelets because research indicates that they are inflammatory cells, are very sensitive to endotoxins, and might be the first responders in laminitis.
When platelets activate, they aggregate or clot (creating blood clots to stem bleeding) and then change shape radically. They also contain and release vasoconstrictors, and that restriction of blood flow in the foot could lead to laminitis. Textor cited a 1998 study showing that inhibiting platelet activation prevented laminitis in experimental setups. Subsequent studies have confirmed that platelet aggregation is an early indicator of laminitis.
"We've got a triple threat here," said Textor. "We've got our platelets activating early, probably the very first response. We've got the neutrophils (a type of white blood cell) getting activated. They start interacting with the endothelium (lining of blood vessels) and start to go across it (into the laminae). After that time, laminar breakdown begins."
Knowing this sequence of events might allow veterinarians to develop potential therapeutic strategies. Speaking generally about approaches to prevention, Textor said, "We could prevent these cells from ever getting (to the laminae) or ever being activated. We could block the things that they deliver--we could prevent the vasoconstrictors from doing their thing. Lastly, maybe we could enhance the protective mechanisms that tissue might already have in place."

Platelets = trombocyten (bloedplaatjes) - zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedplaatje

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:10