[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 07:39

bij mijn paard werd ook kogelartrose vast gesteld vorig jaar in deze periode, en ik moest ook wandelen (gelukkig hoefde de mijne nog niet te worden ingespoten) maar hij mocht wel overdag gewoon op de wei staan met de kudde.

ik sta er af en toe toch wel van te kijken dat verschillende DA zoveel verschillende adviezen en aanpak plannen hebben over dezelfde aandoening.

wat een leuke foto's Berdien!!! knapperd!

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:26

Isapaardje schreef:
norton84 schreef:
hij heeft er idd zin in maar helaas loopt hij denk ik nog steeds niet zuiver
kan zich idd beter voelen as hij geen pijn voelt

Nee maar dat zou ook helemaal apart zijn denk ik. De dierenarts had verwacht dat hij gewoon altijd een afwijkende gang zou houden omdat hij dat gewricht gewoon anders belast, maar daar is weinig meer van te zien. Dat naar buiten draaien en scheef wegzetten van zijn been, doet hij niet meer.
Hoeven zijn zowel door medicijnen als de overbelastingsbevangenheid ook niet meer wat het geweest is, en dan de artrose nog die niet plots na 8 weken weg zal zijn.
Dit alles bij elkaar genomen en dan dus dat hij zonder pijnstiller staat, doet hij het in mijn ogen helemaal niet slecht.
Wacht komende winter rustig af wat hij gaat doen; altijd spannende periode met harde grond en zo straks weer.

idd heb je helemaal gelijk in. en zolang hij pijn vrij kan lopen is het toch fijn en wat maakt een afwijkende gang dan uit.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:32

riddeltje helaas herken ik het stukje ondanks pijnstiller toch kreupel blijven lopen. dit klopt echter niet. ik heb daarom 2 onafhankelijke dap laten komen. in mijn geval was mijn paardje op. hoelang geef je de pijn stilling en hoeveel kun je bijvb de dosis tijdelijk ophogen. laat dus goed onderzoeken wat de problemen zijn. mijn paardje was ook niet geschikt als grasmaaier en dus de moeilijkste beslissing uit mijn leven gemaakt.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:37

bedankt voor je reactie norton84

ik wil volgende week foto's laten maken om zekerheid te hebben inderdaad.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:20

Guur en nat weer en mijn bejaarde vliegt in volle galop met vliegende wissels om de pas door de wei. Natte wei, regen en wind en ze stoof me een partij in het rond :oo Had niet gedacht haar ooit nog zo uit haar plaat te zien gaan. Geeft wel aan dat artrose echt met pieken en dalen gaat, ze heeft slechte dagen gehad maar is nou weer zo ontzettend goed :D

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:28

Berdien schreef:
Guur en nat weer en mijn bejaarde vliegt in volle galop met vliegende wissels om de pas door de wei. Natte wei, regen en wind en ze stoof me een partij in het rond :oo Had niet gedacht haar ooit nog zo uit haar plaat te zien gaan. Geeft wel aan dat artrose echt met pieken en dalen gaat, ze heeft slechte dagen gehad maar is nou weer zo ontzettend goed :D

ooh wat fijn Berdien!!!
dat maakt mijn dag altijd zo goed wanneer ik mijn paard lol zie maken!

(alleen altijd jammer dat ik me dan direct zorgen moet maken of hij niette ver gaat en straks spierbevangen staat, maar dat is een klein detail :o )

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:38

Ik vind het ook doodeng hoor, als je ziet hoe ze in de ankers vloog, keerde op haar slechte been en vanuit die draai weer verder stoof... %) Maar ja, ze doet het zelf denk ik dan maar, het is ook niet alsof ik haar tegen kan houden :=

Jes is ook twee keer spierbevangen geweest dus ik ken je gevoel. Nou scheelt het dat ze een nieuwe strook gras krijgen en dan dribbelt het hele stel altijd wat heen en weer. Cooling down als het ware :))

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:47

oh hahahah ze stapt zichzelf nadien netjes uit!
dat is wel heel goed!

Mister kan af en toe zo ontzettend explosief uit de hoek komen als hij aan het spelen is, en vergeet dan wel eens dat zijn spieren ook moeten afkoelen.

helaas loopt Mister nu vrij snel slecht omdat hij net op een nieuwe wei staat, maar vanaf morgen is het weide seizoen over hoorde ik net, en moet hij weer op de paddock.
heel vervelend voor hem, maar ik kan zijn dieet wel wat beter onder controle houden zo.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:51

Of op warmen... als je inderdaad ziet hoe het hele stel vanuit het niets de kolder in de kop krijgt en met grof geweld (het blijven Tinkers :)) ) door de wei denderen en dan weer hop, kop omlaag en weer stil staan.. Daar doen wij dan al die warming up voor het rijden voor :+

Jessie blijft deze winter op de wei en komt niet meer op stal. Vind het héél spannend maar denk wel dat dat het beter voor haar is. Meer beweging én een drogere wei. Enige is dat ze niet meer op kan drogen op stal. Maar ook met dit weer heeft ze het nog niet koud zonder deken dus dat geeft wel hoop :j

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:59

bij ons is dat bijna niette doen, wij zitten hier met klei grond en in de winter is alles een grote slik bende. in de omgeving zijn er hooguit een paar paarden die in de winter ook op eht land staan, de rest moet allemaal of op stal of op paddocks.
anders hebben we in de zomer geen weide meer over, alleen maar blubber.

het droogt ook gewoon niet.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:19

Dat is inderdaad bijna geen doen, kleigrond. Onze weides rondom de stal worden wel nat, erg nat, maar drogen ook wel weer. En er staat 's zomers ook gras op. De wei waarin zowel Jessie als haar zesjarige zoon staan ligt fors hoger en blijft eigenlijk altijd wel droog. Ideaal :j Daarnaast is er veel natuurlijke beschutting rondom de wei dus dat is ook fijn. Vind het vooral een fijn idee dat moeder en zoon weer samen komen te staan, dat staan ze al twee jaar niet meer nu. Jes staat in de zomer apart met drie anderen op een kale wei omdat ze niet te dik mogen worden, haar zoon staat in de grote groep op vol gras. En in de winter ging Jes naar de weides bij stal en bleef Flynn op de winterwei. Nu blijven ze beiden op de winterwei en staan ze ook weer samen :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:24

Mijn paard heeft nu een jaar of 5 nu kogel artrose. Vanaf dat moment van sta gewisseld waar ze 24 uur per dag buiten staat. Ivm klei grond kunnen we niet ze op de weide laten. In de zomer bij een goede bodem gaan ze er overdag op. Verder de hele dag op het harde en een paddock. Ze kan een rondje lopen etc. Kan de stal in als ze wilt. Hier doet ze het top mee, zelfs gestopt voorlopig met gelatinaat voeren. Nooit stijf of een slechte dag zou er bijna aan twijfelen als ik de foto's niet had gezien.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:25

dat is wel super leuk Berdien! mama en zoon weer samen!
ik hoop voor je dat het een succes is met je dame ook in de winter op de wei!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:30

Mijn paard (tinker) gaat deze winter het land op 24/7 buiten op 20 hectare. ( hij staat nu 24/7 op een klein landje sinds 4 weken) ik ben echt heel benieuwd en ook wel wat zenuwachtig over hoe hij het gaat doen.
Hij krijgt straks wel iets minder regelmatig zijn glucosamine. Zou dat erg zijn ?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:41

Wat is iets minder regelmatig? Af en toe een dagje kan geen kwaad omdat je een spiegel opbouwt,die niet meteen weg is als je een keer een dag niet geeft.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:21

Hij krijgt het nu dagelijks. Smorgens en s avonds. Straks 5 keer per week denk ik.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:37

kom jullie nog even op de hoogte brengen, vndaag zijn de foto's gemaakt, heeft klein beetje artrose in de knie, maar dit zou geen klachten moeten veroorzaken volgens DA

dus ik denk dat ik jullie weer kan verlaten en jullie enorm veel sterkte wens met jullie paarden

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:20

Wat fijn quibje!

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:48

dank je
succes jullie, zal veel aan jullie denken

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:56

Ik zou hier heel graag om jullie mening willen vragen.

Ik zit met het volgende:
Mijn haflinger Story heeft kogelartrose in beide voorbenen. Voorheen liep hij onregelmatig en nu met een goed supplement loopt hij weer helemaal rad en doen we licht bakwerk en verder rijden we zoveel mogelijk buiten. Ik heb altijd goed rekening gehouden met zijn artrose en de dingen die we daarbij konden doen.

Nu is het zo dat we beiden ontzettend gek zijn op springen. Dit hebben we al een tijd niet gedaan uiteraard vanwege de artrose, behalve een enkele boomstam in het bos.

Nu heb ik altijd gezegd dat ik heel graag een keer mee zou willen doen aan de haflingerdagen in Ermelo.
Dressuur is niet ons ding maar springen dus wel. Er wordt een parcour van 70cm gesprongen op de zaterdag en op de zondag wordt er een crosstraining gegeven.

Omdat Story het op het moment zo ontzettend goed doet zit ik in dubio of ik daar volgend jaar augustus aan mee zal doen. Aan de ene kant weet ik niet of die ene keer in het jaar uitmaakt voor zijn artrose en aan de andere kant wil ik heel graag omdat we er beide zo'n plezier in hebben.

Wat vinden jullie? Denken jullie dat die ene keer in het jaar zou kunnen en zou het kwaad kunnen (doelende op zijn artrose)?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:05

Ik zou het niet doen. Mijn dierenarts raadde het wel sterk af.
Je paardje gaat nu lekker,ik zou het risico niet nemen voor een enkel parcourtje. Bij de landing komen namelijk grote krachten op het gewricht.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:03

Ik zou even overleggen met je dierenarts, hij weet precies in welke mate je paard het heeft. Ik mag wel sprongetjes maken en een enkel parcoursje springen voor onderlinge wedstrijden.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:51

Dat is wel een goed idee, ga ik dat zeker even doen.
:)

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:49

Hoi,

wat geven jullie jullie paarden?
ik geef nu glucosemine van dr horse. heb alleen niet echt het idee dat het wat doet. en las dat hier ook veel suiker in zit?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:01

Ik geef Joint comp van Phytonics

Het is echt per paard bekijken wat wel en niet werkt.
Ik spring ook niet met Lorenz.
Vind het ook erg jammer vind springen erg leuk maar het is beter voor hem.