Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:23

Hallo! :)

Sinds enige tijd ben ik mij meer gaan interresseren in hoefjes.
Zelf kan ik (nog) niet echt advies geven.

Nu ben ik benieuwd wat jullie van mijn paard z'n hoefjes vinden.

Even wat hoef-geschiedenis:
We kochten haar (± een jaar geleden) met zwaar verwaarlooste hoeven, was nog nooit bekapt.
Mijn smid heeft dit laatste jaar de hoeven beetje voor beetje gecorrigeerd. Vooral achter had ze verschrikkelijke ducky-voetjes.
Verder stond ze erg hoog op haar hielen. Ook heeft ze al een hele tijd rotstraal. (tips zijn van harte welkom)
Binnenkort komt de smid weer, dan ga ik ook beginnen met hoof en sool hardener.

Hier komen de foto's.

Voorhoeven vooraanzicht:
Afbeelding

Voorhoeven zijaanzicht:
Afbeelding

Rechtsvoor:
Afbeelding

Linksvoor:
Afbeelding

Achterhoeven vooraanzicht:
Afbeelding

Achterhoeven zijaanzicht:
Afbeelding

Linksachter:
Afbeelding

Rechtsachter:
Afbeelding

Ik weet dat ze er niet perfect uitzien.. Zoals al gezegt, het is nog werk in uitvoering ;)

Alsvast bedankt! :D

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:44

scoxxx schreef:
Joke_x_Remy schreef:
Ik ben hier al enkele maanden zowat aan het meelezen en heb intussen ook de hoeven van mijn pony Joke op de foto gezet :)
Ze is 17 jaar en steeds traditioneel bekapt, maar heeft gelukkig nooit ijzers gehad.
In februari '10 heb ik een cursus NB gevolgd en sindsdien probeer ik Joke's hoeven zelf te onderhouden. Af en toe worden ze gecontroleerd door een traditioneel bekapper die me zegt wat hij zou doen, maar voor de rest blijft hij eraf :o
(De voorhoeven heb ik vorige week nog gedaan, de achterhoeven zijn intussen alweer eventjes geleden. Vandaag lukte het me helaas niet wegens pijnlijke rug..)

:)

wat zegt jouw bekapper over de hielen van Joke?

Daar heeft hij geen commentaar op gegeven. Hij zou enkel de zool voor een deel weggesneden hebben..
Zijn haar hielen niet goed volgens jou dan?

timokyana

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 05:15

bedankt voor jullie mening,paard staat buiten met hooi.
Zelfde paard als met de zweer.
paard zet overigens haast geen stap en als ze dat doet loopt ze zwaar belabberd.Ze staat altijd buiten,ga zo een plekje apart inrichten op alleen een zandstuk,zodat ze voldoende binnen krijgt.
Ik ga idd anders bekappen,ze werden netjes bijgehouden maar nu is het wel extreem.
als het zo blijft zal ik de da moeten laten komen.
ze heeft echt heel veel pijn en stappen is echt geen optie,daar is ze niet voor in staat.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:47

Hallo!
Mijn paard heeft sowiso 1 tot 2 keer per maand een ijzer eraf, in de wei.
Ze staat met springschoenen in de wei, dus hoe het komt?
Weten jullie misschien wat we hieraan kunnen doen?
Het ligt niet aan de hoefsmid, met een andere hoefsmid hadden we hetzelfde probleem.
Alvast bedankt! :D

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:02

Evita_3 schreef:
Ik weet dat ze er niet perfect uitzien.. Zoals al gezegt, het is nog werk in uitvoering ;)

Alsvast bedankt! :D

Joke_x_Remy schreef:
Daar heeft hij geen commentaar op gegeven. Hij zou enkel de zool voor een deel weggesneden hebben..
Zijn haar hielen niet goed volgens jou dan?

Beide paarden laten hetzelfde beeld zien: te lange hielen die naar voren schuiven en bij Evita omklappen.
Hielen bij beide paarden kunnen een stuk korter, waardoor dat "nauwe op hakkenschoentjes staan" ook wat zal verminderen.
Verdeel je de hoef van Evita bijvoorbeeld in 3 stukjes, zie je dat de hielen gaan dragen op 2/3de van de hoef, dat houdt in dat 1/3de van de hoef (hielgedeelte hoef incl. hoefballen) klaarblijkelijk niet/veel minder draagt.
Kortom, "foute" drukverdeling in/op/van de hoef: idealiter draagt de hoef min of meer 100% zeg maar en niet 66-70% zoals de hoefjes van Evita.

Beenstand verandert niet voor zover ik kan zien op de foto's, als beide paarden kundig bekapt worden + hielen lager.

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:18

scoxxx schreef:
Beide paarden laten hetzelfde beeld zien: te lange hielen die naar voren schuiven en bij Evita omklappen.
Hielen bij beide paarden kunnen een stuk korter, waardoor dat "nauwe op hakkenschoentjes staan" ook wat zal verminderen.
Verdeel je de hoef van Evita bijvoorbeeld in 3 stukjes, zie je dat de hielen gaan dragen op 2/3de van de hoef, dat houdt in dat 1/3de van de hoef (hielgedeelte hoef incl. hoefballen) klaarblijkelijk niet/veel minder draagt.
Kortom, "foute" drukverdeling in/op/van de hoef: idealiter draagt de hoef min of meer 100% zeg maar en niet 66-70% zoals de hoefjes van Evita.

Beenstand verandert niet voor zover ik kan zien op de foto's, als beide paarden kundig bekapt worden + hielen lager.

Ik ben nog steeds bezig met Joke lager op haar hielen te krijgen, ik vijl maar enkele millimeters meer per keer af, dus dat neemt wel wat tijd in beslag als je weet van welke hielen ze komt :o (Heb daar helaas nooit foto's van genomen)
Ik dacht dat haar achterhoeven bijna goed zaten, nog enkele mm te gaan. Haar voorhoeven is een nog iets langere weg..

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:12

Dankje scoxxx! :)
Dus de hielen korter...
Kan dat in 1 keer? (aangezien de beenstand toch niet veranderd?)

Hoe bedoel je dat de hielen omklappen? Dat zie ik niet helemaal.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 18:09

scoxxx schreef:
Sizzle schreef:
. Misschien heeft de infectie zich naar binnen gewerkt na het opensnijden. .

Dan zie je -denk ik- niet 2 dikke achterbenen, maar slechts 1 dik been.

momenteel 4 dikke benen rondom de kogels en ook een haf die vrij kort loopt.
ik hoop dat het nog goed komt,ze staat nu alleen op zand zodat ze zo min mogelijk hoeft te bewegen.
Als het zo blijft bel ik morgen nogmaals de veearts.ik hoop dat de bute zijn werk doet,ze loopt echt heel erg naar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 18:49

scoxxx schreef:
Sizzle schreef:
. Misschien heeft de infectie zich naar binnen gewerkt na het opensnijden. .

Dan zie je -denk ik- niet 2 dikke achterbenen, maar slechts 1 dik been.

Enerzijds wel als je een lokale ontsteking in het been zelf hebt, maar als het het lichaam in gegaan is kan het overal tot uiting komen en koorts opwekken. Het zal niet het eerste paard met koorts zijn dat opgelopen benen heeft en vooral achterbenen zijn daar vaak gevoeliger voor (vraag me niet waarom) dan voorbenen is mijn ervaring.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 17-10-10 18:50, in het totaal 2 keer bewerkt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 18:50

paard heeft geen koorts gelukkig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 18:51

Als ze nu nog zo pijnlijk staat zou ik zeker even een DA laten komen morgen (en evt antibiotica laten geven).

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 18:56

in overleg met de da geef ik nu 2x dgs bute.
indien het morgen nog zo is zal ik inderdaad de veearts weer bellen.
helaas is zij niet de enigste die pijnlijk staat,wel de enige die het zo uit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:00

Toch maar een andere smid volgende keer dan?
Vervelend hoor om je paarden zo te moeten zien strompelen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:05

gadverdamme,ben er ziek van echt,vind het zo erg,ook omdat de persoon gewoon echt een aardige man is.maar goed...
op zoek naar een nieuwe smid dus,maar hoe en waar?
Vind het zo lastig om een 'goede 'te vinden.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 05:36

Evita:

Als tip voor rotstraal: Wij ernstige rotstraal gebruiken wij tijdelijk formaline. Is naar en giftig spul maar werkt echt uitstekend tegen rotstraal.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 08:33

ik had een keer beloofd dat ik nog eens foto's zou posten! bij deze... heb wel enkel de voorhoeven, want de batterij was plat:+
RV
Afbeelding
Afbeelding
LV
Afbeelding
Afbeelding

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:45

timokyana schreef:
gadverdamme,ben er ziek van echt,vind het zo erg,ook omdat de persoon gewoon echt een aardige man is.maar goed...
op zoek naar een nieuwe smid dus,maar hoe en waar?
Vind het zo lastig om een 'goede 'te vinden.

Die ernstig kreupele: wellicht is de hoeflederhuid geirriteerd (richting ontsteking) dankzij de werkzaamheden van die "aardige man"? Te rigoreus te werk gaan, kan een soortje ontstekingsreactie geven zeg maar van de hoeflederhuid. Enigzins vergelijkbaar met je eigen nagels te kort knippen tot redelijk in het leven = pijnlijk/irritant + geeft vaak ook een soort verdikking van de vinger.

Kortom, wellicht hoefbevangen, met of zonder hoefbeenkanteling. Heb je foto's?

En wat weerhoudt je om zelf de vijl ter hand te nemen na bijv een cursus? Zo ben ik ook eens begonnen, na een stuk of 8 hoefsmeden vervlo*kt te hebben omdat ze zo "kundig" en "aardig" waren.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:48

20 nov begint de cursus ;-)
morgen ben ik in de mogelijkheid foto's te maken.
Ze loopt meer,dus wel iets vooruitgang.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:34

Zoiets heeft mijn paard ook eens gehad timokyana.
Gewoon nét iets teveel van 't goede door ook zo'n 'aardige' smid.
Heb 'n week bute gegeven en 'm in de modder/natte zand gezet, daarna ging 't langzaam beter.
Achteraf had ik die smid toen al de laan uit moeten sturen, daarna heeft-ie het drama nog groter gemaakt namelijk.
Maar dat is achtraf gezeur natuurlijk, nu heb ik een fijne smid die goed naar 't paard kijkt en ik hou 'm tussendoor bij, gewoon vijltje erlangs.
Gaat prima zo hoor. :)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:18

Gimli_ schreef:
Zoiets heeft mijn paard ook eens gehad timokyana.
Gewoon nét iets teveel van 't goede door ook zo'n 'aardige' smid.

De professionele smeden hebben vaak een soort ideaal plaatje in hun hoofd, waarnaar ze bekappen.
Zo zie je bijv bij platvoetjes + dunne zolen wel eens/soms wat extra "bulpje(s)" van hoefmateriaal in de hoefzool, die -denk ik- een soort tegendruk/extra bescherming geven aan het hoefbeen, soort zoolverdikker.
Het ziet er vaak niet "fraai" uit, maar heeft wel een functie. Die "bulpjes" worden vaak weggekapt om zo de hoefzool schoon te kappen, maar desbetreffend paardje kreupelt dan vrijwel direct.
Je herkent die "bulpjes" omdat ze geen flaky material zijn. En alles wat niet-flaky is, laat ik altijd zitten (kleine niet veel voorkomende uitzonderingen daargelaten).

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:13

Dta heeft mijn paard idd ook gehad bij haar voorhoeven, die 'bulpjes'. Dan liep ze beter, en dan kwam de smid en dan was het gelijk weer stijf en kreupel op het harde... Die 'bulpjes' gaan uiteindleijk ook weer weg als je er niks aan doet, en meestal blijven ze dan wel goed lopne, tot de smid weer de hele zool uit kapt...

Binnenkort gaat de mijne van de kunststof af na 16 weken. Ik heb geeeeeen idee hoe ze gaat lopen. Op de ijzers haar juist geholpen hebben, of dat het erger is geworden, of nogsteeds het zelfde.
Ze is altijd heeeeeel gevoelig geweest op het harde en vaak ook in bermen met eikeltjes er in (waar het hier echt van wemeld). Uiteindelijk had ik zo veel geprobeerd dat ik het helemaal zat was, en tecgen mijn prinsiepes in, kunststof er onder heb laten slaan. Het haag nu hardstikke goed, ze is vrolijk met rijden, met buitenritten barst ze van de energie, en ze maakt zich niet meer zo veel zorgen waar ze haar voeten neer zet. Op een positieve manier dus. Ze baggerd lekker overal doorheen en overheen.
Maar ik ben dus een beetje bang wat er gaat gebeuren als ik haar van de kunststof af haal. Of het uberhaubt wel haalbaar is voor haar om pijnvrij rond te lopen over verharde wegen (met of zonder mij er op). Ik heb geen idee wat ik kan verwachten..
Maar ik wil toch graag weten wat jullie ervaringen zijn (en ik weer, ieder paard is anders, maar alsnog) en hoe het is bevallen een gevoelig paard weer van de ijzers af te halen...

Mocht nou uiteindelijk blijken dat ze echt niet zonder ijzers kan lopen ga ik aluminium proberen ipv kunstsof.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:16

jij hebt haar toch al vaker van de ijzers afgehad? Of niet?

Sowieso zou ik voorlopig met hoefschoenen rijden,

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:21

Nope, ze staat ook voor het eerst op ijzers (kunststof)...

Voorlopig met hoefschoenen rijden was ik ook van plan. Maar als zometeen de paddock hard is van ijs enzo, dan moet ze alsnog pijnvrij naar buiten kunnen, en dus ook op de harde padock... Dan ga ik haar niet op hoefschoenen zetten (die moet ze dan zowizo 24/7 om, omdat de staleigenaar die natuurlijk niet iedere keer braafjes om gaat doen en weer af doet...
Mijn ervaringen met hoefschoenen zijn daarbij tot nu toe niet zo geweldig, ze krijgt er vaak dikke benen van door het gewicht en doordat ze niet 100% aansluiten... Daar waar ze met het kunststof weer helemaal geen last heeft gehad, geen dikke benen zelfs niet na de langste ritten...

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:33

Heb je ook gewoon zandpaden waar je rijd? dan kan je het afwisselen,

Maar goed ze staat niet zonder reden op kunststof, werd ze toch te gevoelig?
Of kwam het door te kort bekappen oid?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:46

Zandpaden zijn hier wel te vinden, maar er slecht van kwaliteid, waardoor op het harde rijden vaak zelfs verstandiger is. Ik probeer wel altijd zo veel mogenlijk berm mee te pakken, daar waar kan.

Ze staat idd niet zonder reden op kunstsof. Ik ben echt anti ijzer, en ben ook van mening dat er veel te veel paarden op ijzers staan voor de mode...
Ik heb haar in het begin traditioneel laten bekappen, daar kreeg ze kneuzingen van en heel erg gevoelig. Toen heb ik er een andere smid bij gehaald, die heeft haar ook TB bekapt. Dat ging wel ietsen beter. Ze had toen iig geen kneuzingen meer in de hoeven. Maar ze was nogsteeds heel erg gevoelig. Ik heb er daarna een NB'er bij gehad. Die heeft haar hoeven toen een heel eind op weg geholpen en op de straten ging het wel iets beter, maar nogsteeds niet geweldig. Veel struikelen en op eieren lopen. Ik heb daarna een poosje het heft in eigen handen genomen en heb haar hoeven zelf onderhouden wat onder toezicht van een smid ging. Die was overgens altijd erg tevreden over mijn werk. Maar alsnog bleef het iedere keer struikelen en kreupelen op het harde.
Toen ben ik uiteindleijk gaan kijken voor hoefschoenen. daar heb ik ook een poosje mee gereden. Maar dat was zo mogenlijk een nog groter drama dan zonder. Ze kreeg er erg dikke benen van en daar door ook vaak warme benen, waar ik helemaal niet blij mee was, omdat ze daar uiteindelijk ook niet lekker op liep natuurlijk...
Toen heb ik met pijn in mijn hart toch besloten haar te laten beslaan. En dat gaat eigenlijk super. Ze is vrolijk, en echt helemaal niet narrig. Wat ze vroeger best vaak was, als ik heel eerlijk ben (zelfs zo vaak dat ik op het punt stond haar te verkopen). En ze is werklustig, ze staat met plezier op de wei, ze loopt nu liever over het harde dan door de berm. Na lange buitenritten heeft ze ook geen last meer van dikke benen, wat ze vroeger zonder 'ijzers' wel had...
Ik ben dus eigenlijk heel tevrede, en twijfel dus ook een beetje aan het besluit haar van het beslag af te halen... Ik weet het niet zo goed. Juist omdat ze nu zo lekker in haar vel zit, dat wil ik niet verpesten door haar van het beslag af te halen en ze toch weer pijn krijgt... Maar aan de andere kant zou ik niets liever willen dan dat ze gewoon lekker blootvoets door het leven kan...