Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnneOmie

Re: Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:10

Nu 5 weken pas! Met 2 weken begon hij zichzelf heel erg aan te tikken en heeft zich in de buurt van zijn griffelbeentje aangetrapt. Mijn DA (Bodegraven) was bang dat dat gebroken was, foto + scan laten maken, maar godzijdank was het alleen maar een flinke bloeduitstorting. Ik ben er onderhand ook echt helemaal klaar mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:38

AnneOmie schreef:
Die van mijn paard is nu zeker niet mooi bekapt en hij kan er ook absoluut niet mee overweg, hij struikeld echt over zijn eigen voeten! Ik ga deze week foto's maken van voor en na!

Grote kans dat hij niet goed kan afrollen van voren, dat hij net niet op tijd weg is met het wegzetten van zijn voorvoet en idd na 5 weken dat zijn tenen te lang zijn. Ik ken dat probleem goed, had mijn paard vroeger ook. Is echt simpel op te lossen door de voetas netjes te zetten door de smid.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:54

AnneOmie schreef:
Nou ik vind het niet zo keileuk Haha! Nagelbijten / Gniffelen Ik lach er nu wel om maar kan er eigenlijk wel om janken... Ik heb nu al weer 2 weken niet kunnen rijden en had Wanroij willen starten... heb ik weer allemaal kunnen afblazen vanwege verkeerd beslag/bekappen Boos!

Verkeerde bewoording mijnerzijds inderdaad. Sorry Knipoog Bloos
Ik kan me je gemoedstoestand heel goed voorstellen.

Ik hoop zo voor je dat vrijdag je uitmuntend beslag brengt. En wat Russel schrijft is correct. Moet gewoon goed komen met Omar!!!

Trouwens... dubbele lippen op voorpootjes is erg fout, volgens Van Nassau:
De wanden worden opgeklemd en de hoornschoen gaat deformeren (een andere vorm aannemen).Hierdoor gaan de zijwanden stuk en de verzenen krijgen daardoor te veel druk die op zijn beurt weer lager worden. Het gevolg hiervan is dat de voet lange tenen krijgt

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:39

henny_w schreef:
scoxxx schreef:
Niet iedere DA is goed in hoefzweren openleggen. We hebben hier bijvoorbeeld 4 veeartsen in onze regio. Slechts 1 veearts is in staat hoefzweren open te leggen.

Maaruh... over het algemeen lukt het mij ook wel hoor Tong uitsteken Alleen deze keer ffkes niet.
Overigens, was het paardje van mijn zus.

Ik denk dat het ook met een beetje lef te maken heeft.
Een dierenarts kan op allerlei gebied ontzettend goed zijn maar toch niet goed heel diep durven snijden in een hoef op zoek naar een abces.
Ik ken er ook wel een die prima een ontsteking in de hoef kan diagnosticeren maar als het diep zit liever heeft dat een bep. hoefsmid er bij komt om het te openen.

Ieder z'n 'fort' Knipoog

Klopt Henny, daarbij is het ook een kwestie van een beetje durven en in kunnen schatten hoe dik een zool is.
Ik heb tegenwoordig een digitale thermometer met een laser, waarmee je op afstand de temperatuur kan meten. Is inm iddels een prima hulpmiddel gebleken om te ondersteunen bij het lokaliseren van hoefzweren.

Groet,
Simon

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 23:01

scoxxx schreef:
De wanden worden opgeklemd en de hoornschoen gaat deformeren (een andere vorm aannemen).Hierdoor gaan de zijwanden stuk en de verzenen krijgen daardoor te veel druk die op zijn beurt weer lager worden. Het gevolg hiervan is dat de voet lange tenen krijgt

Heeft Omar dan ijzers met een dubbele lip voor? Of heb ik iets gemist?

Ijzers met dubbele lippen leek een tijdje een trend maar ik zie het momenteel zelden. Ik ken ook smeden die overigens echt een achterijzers aan de voorhoeven doen. Equi-libriumbeslag wat toch ontwikkeld is voor het goed afrollen etc. heeft ook een variant met dubbele lippen (en een zonder lippen). Zou daar niet over nagedacht zijn?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:42

Deighton schreef:
Klopt Henny, daarbij is het ook een kwestie van een beetje durven en in kunnen schatten hoe dik een zool is.

En hoe schat je dat in, hoe dik een zool is???

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:34

fransje23 schreef:
scoxxx schreef:

Heeft Omar dan ijzers met een dubbele lip voor? Of heb ik iets gemist?

Ijzers met dubbele lippen leek een tijdje een trend maar ik zie het momenteel zelden. Ik ken ook smeden die overigens echt een achterijzers aan de voorhoeven doen. Equi-libriumbeslag wat toch ontwikkeld is voor het goed afrollen etc. heeft ook een variant met dubbele lippen (en een zonder lippen). Zou daar niet over nagedacht zijn?

Het verschil tussen de equi libriumijzers en de achterijzers zit 'm met name in de plaats waar de lippen zitten. Ben de EL ijzers heb je inderdaad varianten met dubbele lippen maar die lippen zitten verder naar voren geplaatst dan bij een achterijzer. Dit zodat de hoef nog wat ruimte heeft om uit te zetten bij.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:46

Ik zal vrijdag zeggen dat ik geen dubbele lippen wil Sheila Haha! Ik had dat idd ook gelezen op de site van Van Nassau! De smid van Bodegraven zei dat Omar zo beter kon afrollen en niet meer kon struikelen. Het moest de 1e keer iig zo omdat Omar zulke korte/smalle voeten had dat hij hem bijna niet normaal op een ijzer kreeg. Zijn voeten moesten goed kunnen groeien.

Franca, Omar heeft nu idd een soort klapijzer, met dubbele lippen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:03

Kymalin schreef:
Het verschil tussen de equi libriumijzers en de achterijzers zit 'm met name in de plaats waar de lippen zitten. Ben de EL ijzers heb je inderdaad varianten met dubbele lippen maar die lippen zitten verder naar voren geplaatst dan bij een achterijzer. Dit zodat de hoef nog wat ruimte heeft om uit te zetten bij.

Ik dacht al dat er bij die ijzers overnagedacht moest zijn. Haha!

AO; bij smalle hoeven zou je toch juisit geen dubbele lippen moeten hebben omdat die de groei in de breedte belemmeren? Tenminste dat lijkt mij, maar als een smid van de kliniek het zegt zou ik het ook direct aannemen.

Maar ook smeden op klinieken hebben soms rare gewoontes. Er is ook een smid op een kliniek in Nederland die vrijwel alles beslaat met aluminium beslag. Vind ik ook zo raar...

edit;typo

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:45

fransje23 schreef:
Ik dacht al dat er bij die ijzers overnagedacht moest zijn. Haha!

AO; bij smalle hoeven zou je toch juisit geen dubbele lippen moeten hebben omdat die de groei in de breedte belemmeren? Tenminste dat lijkt mij, maar als een smid van de kliniek het zegt zou ik het ook direct aannemen.

Maar ook smeden op klinieken hebben soms rare gewoontes. Er is ook een smid op een kliniek in Nederland die vrijwel alles beslaat met aluminium beslag. Vind ik ook zo raar...

Juist dat lijkt me niet ok. Als iemand maar krampachtig vasthoud aan 1 (zijn!) methode. Kan nooit goed zijn als je niet meer open staat voor andere dingen. En ook niet alle kliniken zijn even goed. Toch?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:02

Hahaha nee blijkbaar niet Esperanza Haha! Zou je toch eigenlijk wel verwachten. Ik geloof dat Ton van Soest wel erg goed is, maar die had ik dan helaas niet

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:20

Welke kliniek ben je dan geweest? Heb gelukkig zelf niet heel veel ervaring met dit soort dingen, maar ik ben met mijn paard in Emmeloord geweest ivm heftige hoefzweer en ik vond de smeden daar erg kundig en rustig.

En ik ben voor andere onderzoeken in de Lingehoeve geweest, omdat mijn paard daar geweest was voor ik hem kocht. De DA daar (Erik) was ook erg kundig. Maar klinieken hier in NH, daar ben ik dus nog nooit geweest...

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:09

Bodegraven! Over mijn arts daar ben ik wel heel erg te spreken, die is erg kundig en erg blij mee. Met de smid alleen iets minder blij dus en die was trouwens ook absoluut niet rustig en geduldig

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:11

Esperanza schreef:
Maar klinieken hier in NH, daar ben ik dus nog nooit geweest...

Ik ook niet.

Sterker nog, ik ben met mijn eigen paard nog nooit bij een kliniek geweest.
(Franca:klopt af op onbehandeld hout)

Volgens mij kiezen de meeste mensen toch voor Bodegraven, Emmeloord of eventueel Utrecht.

Heeft jou paard ook beslag gehad in Emmeloord, Nancy? Lachen

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:21

Ik vind dat nassau niet alles gelijk heeft, ik ken hoop paarden die echt heel goed op voorklappers lopen en de hoeven worden absobluut niet smaller en langer van... Bij de voorklappers rollen ook makkelijk af, ik zie echter geen belemmering en het hoef landt dan ook weer keurig plat.

Ik vind dat arabesk bij meeste filmpjes fout heeft beoordeeld en ik vind dat wel schandalig want je geeft ook les van natuurlijk bekappen... Scheve mond

Bij mijn paard moet wel voorijzers hebben omdat het anders te veel aan binnenkant van voorhoeven slijten en brokkelen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:24

Mijn DA raadde Emmeloord aan toen mijn paard dus zooo kreupel was van de hoefzweer. Mijn paard heeft daar 2 x beslag gehad. Ze hebben de hoefzweer uitgesneden en beslag met zooltjes gedaan. De keer er na heb ik mijn paard dus maar weer naar Emmeloord gebracht. De smeden daar zijn echt super, ik kan niets anders zeggen. Kundig, snel en rustig en zeer lief voor mijn paard.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:35

Th0mas schreef:
Ik vind dat arabesk bij meeste filmpjes fout heeft beoordeeld en ik vind dat wel schandalig want je geeft ook les van natuurlijk bekappen... Scheve mond

Ik ben zeer benieuwd naar jou beoordeling van de filmpjes Lachen Waar zit Arabesk er naast en waarom etc.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:37

fransje23 schreef:
Ik ben zeer benieuwd naar jouw beoordeling van de filmpjes Lachen Waar zit Arabesk er naast en waarom etc.

Ik ben ook zeer benieuwd

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:17

Ik ben ook benieuwd. Wie A zegt moet ook B zeggen Haha!

samoth

Re: Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:17

Een arabier, traditioneel bekapt.
Met het blote oog viel het me op dat hij toonlandde en vroeg of ik hem mocht filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=bIU8Y90KYOo

Ik vind dat het echter net niet toonlandt, linksvoor al helemaal niet.

De natuurlijk bekapte Tinker

http://www.youtube.com/watch?v=si7QUK4OY0o

bij 11, 1.02 zie je duidelijk dat LV eerst buitenkant van het verzenen raakt en dan pas de rest van het hoef.

De (half?)arabier met hippoflex

http://www.youtube.com/watch?v=5z5OjjoBQNo
hier zie je dat het afrollen eigenlijk nét iets te lang duurt. Het afrollen duurt langer omdat de dynamix het afrolpunt verder naar voren leggen.
http://www.youtube.com/watch?v=3twzfewswIw
Dat is de enige nadeel van hippoflex omdat er geen afronding bij de toongedeelte waardoor achterhoef bijna raakt tegen voorhoef

De zo bejubelde schokdemping van kunststof beslag vind ik érg tegenvallen, de schokgolf is bijna net zo heftig als bij onderstaand filmpje bij de draver met ijzers. De schokdemping van het beslag an sich is misschien beter, maar de gehele schokdemping van hoef en ondervoet wordt beperkt doordat de straal geen contact heeft met de grond en het bovenliggende straalkussen wordt niet benut.

De draver met ijzers

http://www.youtube.com/watch?v=oxsekc5gyss

Ik kan niet goed beoordelen hoe de hoeven landen, Ik vind die schokgolf wel meevallen want die loopt wel ruim in mijn ogen. Als het schokgolf te groot was dan zou het paard korter en kramperig lopen.
Laatst bijgewerkt door samoth op 15-10-08 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

samoth

Re: Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:23

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:30

Naussau heeft inderdaad niet op alles gelijk. Ze zijn erg tegen ijzers met dubbel lips voor. Maar ze vergeten duidelijk te vermelden dat hun bezwaar is voor normale achter ijzers onder de voorvoeten te slaan. Er is nogal een verschil tussen achter ijzers of klapijzers voor voor voet. Bij ee normaal achterijzer loop je bij de voorvoet wel degelijk het risico dat de voet aan de zijkant niet kan wijken bij landen. Als er een goed passend ijzer wordt gebruikt waarbij de lippen niet klemmend gaan werken is van dit bezwaar geen sprake.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:25

AnneOmie schreef:
Bodegraven! Over mijn arts daar ben ik wel heel erg te spreken, die is erg kundig en erg blij mee. Met de smid alleen iets minder blij dus en die was trouwens ook absoluut niet rustig en geduldig

Zo ken ik hem niet, had je Ton van Zoest? Ik ken hem als heel geduldig.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:08

Thomas, bedankt voor de toelichting! Je argumenten zijn eerder genoemd. Feitelijk ziet bijna niemand in dit topic de toonlanding.
In de Hippoflex slijten de paarden zelf het punt waar ze afrollen. In dit geval zat het beslag er anderhalve dag onder dus misschien tekort omdat goed af te slijten. Verder betreft het een pony met een kort lijfje en enorme lange benen waardoor je, vermoed ik, sneller krijgt dat de achtervoeten bijna de voorvoeten raken. Overigens heeft de pony zichzelf nog nooit geraakt. Lachen

Eleonoor schreef:
Naussau heeft inderdaad niet op alles gelijk. Ze zijn erg tegen ijzers met dubbel lips voor. Maar ze vergeten duidelijk te vermelden dat hun bezwaar is voor normale achter ijzers onder de voorvoeten te slaan. Er is nogal een verschil tussen achter ijzers of klapijzers voor voor voet. Bij ee normaal achterijzer loop je bij de voorvoet wel degelijk het risico dat de voet aan de zijkant niet kan wijken bij landen. Als er een goed passend ijzer wordt gebruikt waarbij de lippen niet klemmend gaan werken is van dit bezwaar geen sprake.

Zoals ik het lees zijn ze echt tegen iedere vorm van ijzers met dubbele lippen voor.

Ik kan mij voorstellen dat als je de lippen wat meer naar voren plaatst ze minder knellend kunnen werken. Maar wat mij een beetje ontgaat is de functie. Voor goed afrollen kan een goede opzet toch volstaan en mocht je die niet op de juist plek krijgen kan je altijd een ijzer zonder lippen gebruiken en die zo bewerken dat het goed uit komt?
Wat ik schrijf is overigens mij eigen hersenspinsel Haha!

En natuurlijk heeft van Nassau niet altijd gelijk Knipoog

SamCo

Re: Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:16

Iedere teen groeit op een ijzer harder dan de verzenen (hielen). Heeft niks te maken met het hoefmechnisme ter hoogte van de teen: hielen slijten harder vanwege het in- en uitzetten op ijzer.
Je nagelt altijd tot aan het breedste gedeelte van de hoef (komt in de praktijk neer net over de helft zeg maar).
Daarachter vindt de beweging van het hoefmechanisme plaats.
Ik geloof niet in een hoefmechanisme op de teen; bekijk een oud ijzertje maar. Daarop zie je hoe een hoefmechanisme plaatsvindt door de sporen die deze achterlaat op een ijzer.
Zou een beweging moeten plaatsvinden op de teen, dan zou je op een oud ijzertje daar de sporen van terug moeten vinden (inclusief uitscheurende nagels).

Twee lippen verhindert een correcte teengroei en ik denk ook dat er onjuiste wrictie plaatsvindt ter hoogte van deze twee lippen (belemmerd correcte en brede/ronde groei teen).
Behalve Van Nassau zijn ook veel Belgische smeden erg anti 2-lippen-op-voorhoef. Niet voor niks lijkt me Knipoog
Eerlijk gezegd denk ik dat liploos nog het meest veilig is in dat opzicht.
Lippen geven extra houw-vast tijdens het eronder nagelen: minder groot risico dat het ijzer scheef komt te liggen tijdens het nagelen. En je hebt een een mooi ijkpunt om de opzet er symmetrisch in te smeden.
Een goed hoefsmid kan echter ook heel goed liploos werken.

Th0mas schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=5z5OjjoBQNo
hier zie je dat het afrollen eigenlijk nét iets te lang duurt. Het afrollen duurt langer omdat de dynamix het afrolpunt verder naar voren leggen.
http://www.youtube.com/watch?v=3twzfewswIw
Dat is de enige nadeel van hippoflex omdat er geen afronding bij de toongedeelte waardoor achterhoef bijna raakt tegen voorhoef

De zo bejubelde schokdemping van kunststof beslag vind ik érg tegenvallen, de schokgolf is bijna net zo heftig als bij onderstaand filmpje bij de draver met ijzers. De schokdemping van het beslag an sich is misschien beter, maar de gehele schokdemping van hoef en ondervoet wordt beperkt doordat de straal geen contact heeft met de grond en het bovenliggende straalkussen wordt niet benut.

Mmm, ik zie dat persoonlijk anders... letterlijk als figuurlijk Haha! Dan zou iedere blote hoef met wat hogere hielen (zoals mijn halve dravers bijvoorbeeld) een zelfde schokgolf ervaren als beslagen paarden?!?!
En zou ieder paard met wat slechtere stralen (bijv rotstraal), ook enorme schokgolven ervaren?!?!
Nee, ik ben het niet eens met Thomas. Knipoog
Ik zie duidelijk een groot verschil tussen het kunststof beslagen paardje en de RIM beslagen paardje qua schokgolf en -demping.

Overigens is de afrol bij kunststof volledig vrij, netals het Equilibrium-ijzer. Dat lijkt mij een groot voordeel ten opzichte van een gedwongen afrol in een centrale opzet van een RIM-ijzertje. Immers veel paarden rollen zijlang via de buitenkant af. Een gedwongen centrale afrol levert (mijns inziens) onnodige en ongewenste wrictie op bij deze paarden.