Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
AnneOmie schreef:Die van mijn paard is nu zeker niet mooi bekapt en hij kan er ook absoluut niet mee overweg, hij struikeld echt over zijn eigen voeten! Ik ga deze week foto's maken van voor en na!
AnneOmie schreef:Nou ik vind het niet zo keileuk![]()
![]()
Ik lach er nu wel om maar kan er eigenlijk wel om janken... Ik heb nu al weer 2 weken niet kunnen rijden en had Wanroij willen starten... heb ik weer allemaal kunnen afblazen vanwege verkeerd beslag/bekappen
henny_w schreef:scoxxx schreef:Niet iedere DA is goed in hoefzweren openleggen. We hebben hier bijvoorbeeld 4 veeartsen in onze regio. Slechts 1 veearts is in staat hoefzweren open te leggen.
Maaruh... over het algemeen lukt het mij ook wel hoorAlleen deze keer ffkes niet.
Overigens, was het paardje van mijn zus.
Ik denk dat het ook met een beetje lef te maken heeft.
Een dierenarts kan op allerlei gebied ontzettend goed zijn maar toch niet goed heel diep durven snijden in een hoef op zoek naar een abces.
Ik ken er ook wel een die prima een ontsteking in de hoef kan diagnosticeren maar als het diep zit liever heeft dat een bep. hoefsmid er bij komt om het te openen.
Ieder z'n 'fort'
scoxxx schreef:Trouwens... dubbele lippen op voorpootjes is erg fout, volgens Van Nassau:
De wanden worden opgeklemd en de hoornschoen gaat deformeren (een andere vorm aannemen).Hierdoor gaan de zijwanden stuk en de verzenen krijgen daardoor te veel druk die op zijn beurt weer lager worden. Het gevolg hiervan is dat de voet lange tenen krijgt
Deighton schreef:Klopt Henny, daarbij is het ook een kwestie van een beetje durven en in kunnen schatten hoe dik een zool is.
fransje23 schreef:scoxxx schreef:Trouwens... dubbele lippen op voorpootjes is erg fout, volgens Van Nassau:
De wanden worden opgeklemd en de hoornschoen gaat deformeren (een andere vorm aannemen).Hierdoor gaan de zijwanden stuk en de verzenen krijgen daardoor te veel druk die op zijn beurt weer lager worden. Het gevolg hiervan is dat de voet lange tenen krijgt
Heeft Omar dan ijzers met een dubbele lip voor? Of heb ik iets gemist?
Ijzers met dubbele lippen leek een tijdje een trend maar ik zie het momenteel zelden. Ik ken ook smeden die overigens echt een achterijzers aan de voorhoeven doen. Equi-libriumbeslag wat toch ontwikkeld is voor het goed afrollen etc. heeft ook een variant met dubbele lippen (en een zonder lippen). Zou daar niet over nagedacht zijn?
Kymalin schreef:Het verschil tussen de equi libriumijzers en de achterijzers zit 'm met name in de plaats waar de lippen zitten. Ben de EL ijzers heb je inderdaad varianten met dubbele lippen maar die lippen zitten verder naar voren geplaatst dan bij een achterijzer. Dit zodat de hoef nog wat ruimte heeft om uit te zetten bij.
fransje23 schreef:Ik dacht al dat er bij die ijzers overnagedacht moest zijn.![]()
AO; bij smalle hoeven zou je toch juisit geen dubbele lippen moeten hebben omdat die de groei in de breedte belemmeren? Tenminste dat lijkt mij, maar als een smid van de kliniek het zegt zou ik het ook direct aannemen.
Maar ook smeden op klinieken hebben soms rare gewoontes. Er is ook een smid op een kliniek in Nederland die vrijwel alles beslaat met aluminium beslag. Vind ik ook zo raar...
Esperanza schreef:Maar klinieken hier in NH, daar ben ik dus nog nooit geweest...
Th0mas schreef:Ik vind dat arabesk bij meeste filmpjes fout heeft beoordeeld en ik vind dat wel schandalig want je geeft ook les van natuurlijk bekappen...
fransje23 schreef:Ik ben zeer benieuwd naar jouw beoordeling van de filmpjesWaar zit Arabesk er naast en waarom etc.
AnneOmie schreef:Bodegraven! Over mijn arts daar ben ik wel heel erg te spreken, die is erg kundig en erg blij mee. Met de smid alleen iets minder blij dus en die was trouwens ook absoluut niet rustig en geduldig
Eleonoor schreef:Naussau heeft inderdaad niet op alles gelijk. Ze zijn erg tegen ijzers met dubbel lips voor. Maar ze vergeten duidelijk te vermelden dat hun bezwaar is voor normale achter ijzers onder de voorvoeten te slaan. Er is nogal een verschil tussen achter ijzers of klapijzers voor voor voet. Bij ee normaal achterijzer loop je bij de voorvoet wel degelijk het risico dat de voet aan de zijkant niet kan wijken bij landen. Als er een goed passend ijzer wordt gebruikt waarbij de lippen niet klemmend gaan werken is van dit bezwaar geen sprake.
Th0mas schreef:http://www.youtube.com/watch?v=5z5OjjoBQNo
hier zie je dat het afrollen eigenlijk nét iets te lang duurt. Het afrollen duurt langer omdat de dynamix het afrolpunt verder naar voren leggen.
http://www.youtube.com/watch?v=3twzfewswIw
Dat is de enige nadeel van hippoflex omdat er geen afronding bij de toongedeelte waardoor achterhoef bijna raakt tegen voorhoef
De zo bejubelde schokdemping van kunststof beslag vind ik érg tegenvallen, de schokgolf is bijna net zo heftig als bij onderstaand filmpje bij de draver met ijzers. De schokdemping van het beslag an sich is misschien beter, maar de gehele schokdemping van hoef en ondervoet wordt beperkt doordat de straal geen contact heeft met de grond en het bovenliggende straalkussen wordt niet benut.