Naam Natuurlijk bekappen misleidend?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Naam Natuurlijk bekappen misleidend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:42

hey Dani, thanks, ik wist niet dat dat zo heette maar mijn smid bekapt onze Shet ook zo met dat afgeronde, zij is TB.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:42

mmm,zo worden de voeten van de onbeslagen paarden hier door mijn smid ook gevijld...ook om het brokkelen van de hoefwand tegen te gaan.
goh,dus dat is de mustangrol,bijzonder zeg.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 14:45

detour schreef:
Heeft iemand hier een filmpje of foto van een mustangrol? Wat is dat?..

Ik ga het proberen uit te leggen; uitgangspunt voor wat betreft nb is de vorm van de natuurlijke hoef (in dit geval hebben we het over de Mustang) zoveel mogelijk te benaderen. De hoef van de Mustang typeert zich door lage verzenen, een brede straal en holle zolen. Doordat juist die verzenen zo laag staan zou je kunnen bedenken dat daardoor de toon van de hoef relatief lang is. Door de toon rond en terug te vijlen ontstaat de zgn. Mustangroll. Op de prairie waar de Mustang voor komt zijn de ondergronden vaak hard, onregelmatig en rotsachtig. Daardoor slijt er vanzelf een ronde toon aan de voet.

Ik heb dit niet gegoogled, dus het is mijn bewoording. Het kan dus ook dat het niet compleet is of wat dan ook maar dit is wat ik er van weet.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:46

timilon schreef:
mmm,zo worden de voeten van de onbeslagen paarden hier door mijn smid ook gevijld...ook om het brokkelen van de hoefwand tegen te gaan.
goh,dus dat is de mustangrol,bijzonder zeg.

Precies mijn reactie Haha!
Dat doet mijn TBer ook Ja

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 14:48

detour schreef:
hey Dani, thanks, ik wist niet dat dat zo heette maar mijn smid bekapt onze Shet ook zo met dat afgeronde, zij is TB.

Mijn smid doet het ook zo om de voet makkelijker af te laten rollen, hij noemt het ook geen Mustangroll, maar gewoon bekappen en terugvijlen. Ik denk dat het een term uit de NB wereld is.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:50

Citaat:
Bij NB wordt ten eerste al nooit in de straal gesneden.. De bekendste 'regel' is toch wel dat de straal de grond moet raken..
Misschien snap ik het niet helemaal, maar een paard die met zn straal op de grond loopt, loopt toch altijd gevoeliger?
En laat staan als je hem op puin gaat laten lopen..Klinkt in mijn oren heel apart..

Mijn paard heeft hoefkanker gehad waarbij de straal als een malle groeit en ik kan je wel vertellen dat wanneer die straal, de grond raakte hij bar slecht liep. En dat was in de periode dat de indicatie hoefkanker nog niet was vastgesteld..

Verder vind ik eht absurd dat zulke prutsers, cursussen geven..Ik neem aan dat deze foto's eigenlijk als promotie van....

dienen?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:53

Kymalin schreef:
Mijn smid doet het ook zo om de voet makkelijker af te laten rollen, hij noemt het ook geen Mustangroll, maar gewoon bekappen en terugvijlen. Ik denk dat het een term uit de NB wereld is.

En reken maar dat iedere lezer weet welke wereld jij bedoelt. De naam NB is misleidend, maar iedereen weet wat ermee bedoeld wordt.

Er kan dus een slotje op.

Op naar een volgend topic.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 14:56

ROFL Wat ben je toch een heeeeerlijk mens!!! Kusje Lovers

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:02

opala je wordt lachwekkend ROFL

mijn smid vijlt de hoeven al jaren zo, leuk dat dat nu een naam heeft

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:03

ik dacht dat er maar 1 wereld was,waarin verschillende denkrichtingen en overtuigingen etc aan de orde zijn.
maar goed opala,jij gaat uit van verschillende werelden,en de meesten hier gaan uit van 1 wereld met verschillende meningen,want imo wil een ieder toch het beste voor zijn paard.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:05

randie schreef:
Citaat:
Misschien snap ik het niet helemaal, maar een paard die met zn straal op de grond loopt, loopt toch altijd gevoeliger?
En laat staan als je hem op puin gaat laten lopen..Klinkt in mijn oren heel apart..

Mijn paard heeft hoefkanker gehad waarbij de straal als een malle groeit en ik kan je wel vertellen dat wanneer die straal, de grond raakte hij bar slecht liep. En dat was in de periode dat de indicatie hoefkanker nog niet was vastgesteld..

Als jouw paard niet gewend is om met de straal contact te maken met de grond kan ik mij voorstellen dat hij daar gevoelig op reageert. De straal hoort echter wel mee te dragen (net als de zool) zodat niet alle druk op de hoefwand terecht komt. Het voordeel is oa dat de hoef sneller gaat groeien, dat het paard een beter gevoel heeft met de ondergrond en daardoor meer grip heeft en minder snel zal struikelen.

En net zoals de hele hoef, past ook de straal zich aan aan de ondergrond, dus het is wel logisch dat je paard er niet in 1 keer lekker flexibel op weg liep.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:08

opala schreef:
detour schreef:
Allemachtig, Opala, wat ben jij een naargeestig en achterdochtig mens op dit topic;

Ik deel jouw mening Ja

Kun je je mening hier onderbouwen?
Mochten anderen mij ook zo ervaren hier, dan trek ik me terug en ga me maar eens klemzuipen. Verdrietig

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:29

Ik ga mijzelf klemzuipen ... vanavond Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:29

Kymalin schreef:
Nadya schreef:
Iemand die aan NH doet hoeft niet per definitie aan NB te doen of haar paard natural te houden. Clown

Natuurlijk niet! Haha!

Ik zei het maar even, omdat een aantal hier alles door elkaar lijken te halen.
Doet me er aan denken dat deze mensen niet helemaal schijnen te weten waar ze het over hebben, ook al lijken zij overtuigd te zijn van wel. Haha!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:43

wat ik nu zo vreemd vind aan de foto's is dat er zo in die straal gesneden is
niks geen gevijl, duidelijk gesneden, ook is de zool uitgesneden waardoor er geen contact is met de grond
mijn idee is ook dat de straal, verzennen en zool mee moeten dragen
zo bekapt mijn TB ook de hoeven van mijn paarden

detour opala gaat zich maar klemzuipen als dat haar gelukkig maakt , lijkt me niet van toepassing voor jou

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:46

Spatter, dat neem ik dan maar als een complimentje, hoor! Knipoog

Vind mezelf nl niet zo heel naargeestig eigenlijk. En een slachtoffer ook niet. Bloos

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 15:51

Dani62 schreef:
Het voordeel is oa dat de hoef sneller gaat groeien, dat het paard een beter gevoel heeft met de ondergrond en daardoor meer grip heeft en minder snel zal struikelen.

Dit heb ik al vaker voorbij zien komen. Wat ik me afvraag; kijk, dat de hoef sneller gaat groeien is een voordeel als je regelmatig over de weg of andere harde ondergronden rijdt. Maar ik rij of in de bak of door de berm. Wat voor voordeel heeft het dan in gevallen zoals die van mij dat de hoef sneller groeit?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:52

detour welnee, snap niet eens waar ze het vandaan haalt Ach gut
plaats maar een vrolijk gediggie Tong uitsteken

ik kom inderdaad een aantal posters steeds tegen en ze blijven maar stoorzender spelen in ieder topic
ook best knap als je dat kan
ik snap er alleen de lol niet van

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:53

jammer dat er 1 iemand een topic kan verzieken Boos! . ik vind het namelijk wel intressant!!!

vanmiddag foto's gemaakt van mijn perfect bekapte merrie. erg TB. zijn afgelopen vrijdag bekapt.
nou kom maar op met jullie ongezouten mening.
Moet er bij zeggen dat voor nu wel iets korter is dan normaal omdat we die schimmel eruit willen hebben. zie re-voor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hoe zou een NB omgaan met een schimmel? of zit er dan geen verschil tussen TB en NB?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:00

minkie van mij zou er iets meer van de verzennen afmogen
ik vind je paardje erg stijl staan
verder vind ik dat er veel van de straal is afgesneden en dat sneetje tussen de hoefballen had van mij juist iets ruimer uitgesneden mogen worden zodat ik dat schoon zou kunnen houden

die scheurtjes onstaan volgens mij omdat hij teveel rechtop wordt gezet en teveel druk krijgt op de voorrand van de hoef
scheurtjes dienen helemaal uitgesneden te worden anders kom je er nooit vanaf
nu blijft de hoef steeds doorscheuren

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:02

Ik heb niets tegen TB (mits goed uitgevoerd natuurlijk), maar ik heb wel iets tegen het te snel grijpen naar hoefijzers. Knipoog

Ik heb ervaring met beiden met mijn paard en NB bevalt ons beiden gewoon beter. Sam heeft gezondere, veel sterkere voeten gekregen en loopt prima op steentjes, grind, de verharde weg e.d. En ik vind de holistische benadering van mijn bekapper een stuk prettiger en meer aansluiten op mijn eigen ideeen over het houden van paarden. Daarnaast is hij ook nog eens een stuk vriendelijker voor mijn paard, maar goed, ik heb enorme pech gehad met twee van die onbehouwen, gestresste hoefsmeden. Lachen

De hoefsmid die nu een aantal paarden bij ons op stal bekapt, is een stuk vriendelijker in de omgang met paarden, maar ik ben niet enthousiast over zijn manier van bekappen en nog wat andere dingetjes...... Knipoog

Bovendien, waarom zou ik nu weer overstappen op TB, als NB ons zo goed bevalt en wij helemaal in het plaatje van 'natural' vallen? Haha! Tong uitsteken

Minkie; ik vind de verzenen iets te hoog.....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:05

zonder dat ik foto's van opzij gezien heb kan ik me niet aan de indruk ontrekken dat dit paard met een gebroken hoefas staat en daarom wel iets mag zakken in de verzenen.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:06

spatter schreef:
minkie van mij zou er iets meer van de verzennen afmogen
ik vind je paardje erg stijl staan
verder vind ik dat er veel van de straal is afgesneden en dat sneetje tussen de hoefballen had van mij juist iets ruimer uitgesneden mogen worden zodat ik dat schoon zou kunnen houden

die scheurtjes onstaan volgens mij omdat hij teveel rechtop wordt gezet en teveel druk krijgt op de voorrand van de hoef
scheurtjes dienen helemaal uitgesneden te worden anders kom je er nooit vanaf
nu blijft de hoef steeds doorscheuren

bedankt voor je toelichting,
ik weet dat eigenlijk die scheur (schimmel) er uit moet worden gesneden. maar dat doe je ook niet zomaar. en aangezien we het zo aardig binnen de berken houden en het eigenlijk al een stuk is opgeknapt heeft ze haar dit keer wat korter bekapt.
is trouwens maar 1 malig, ze loopt toch iets gevoelig.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:07

Kymalin schreef:
Dit heb ik al vaker voorbij zien komen. Wat ik me afvraag; kijk, dat de hoef sneller gaat groeien is een voordeel als je regelmatig over de weg of andere harde ondergronden rijdt. Maar ik rij of in de bak of door de berm. Wat voor voordeel heeft het dan in gevallen zoals die van mij dat de hoef sneller groeit?

Als de straal contact maakt met de grond, is er meer doorbloeding en dus een beter hoefmechanisme en dat bevordert de hoefgroei. Ik vind dat je daardoor kan stellen; hoe sneller de hoefgroei, hoe gezonder de hoef.
Een hoef die niet goed groeit is een hoef in een slechte conditie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:20

Voor diegenen die niets schokkends konden ontdekken aan de foto's van de "natuurlijke bekapping": ten eerste waren de hoeven compleet scheef bekapt! Tenen veel te lang en als je de foto's bekijkt van de onderkant, een hoef die correct bekapt is, hoort er niet als een soort puntschoen uit te zien zoals dezen, maar mooi rond. Om over de toestand van de zool en de verzenen nog maar te zwijgen want die zag er erbarmelijk uit.