Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
detour schreef:Heeft iemand hier een filmpje of foto van een mustangrol? Wat is dat?..
timilon schreef:mmm,zo worden de voeten van de onbeslagen paarden hier door mijn smid ook gevijld...ook om het brokkelen van de hoefwand tegen te gaan.
goh,dus dat is de mustangrol,bijzonder zeg.
detour schreef:hey Dani, thanks, ik wist niet dat dat zo heette maar mijn smid bekapt onze Shet ook zo met dat afgeronde, zij is TB.
Misschien snap ik het niet helemaal, maar een paard die met zn straal op de grond loopt, loopt toch altijd gevoeliger?Citaat:Bij NB wordt ten eerste al nooit in de straal gesneden.. De bekendste 'regel' is toch wel dat de straal de grond moet raken..
Kymalin schreef:Mijn smid doet het ook zo om de voet makkelijker af te laten rollen, hij noemt het ook geen Mustangroll, maar gewoon bekappen en terugvijlen. Ik denk dat het een term uit de NB wereld is.
randie schreef:Citaat:Misschien snap ik het niet helemaal, maar een paard die met zn straal op de grond loopt, loopt toch altijd gevoeliger?
En laat staan als je hem op puin gaat laten lopen..Klinkt in mijn oren heel apart..
Mijn paard heeft hoefkanker gehad waarbij de straal als een malle groeit en ik kan je wel vertellen dat wanneer die straal, de grond raakte hij bar slecht liep. En dat was in de periode dat de indicatie hoefkanker nog niet was vastgesteld..
opala schreef:detour schreef:Allemachtig, Opala, wat ben jij een naargeestig en achterdochtig mens op dit topic;
Ik deel jouw mening
Kymalin schreef:Nadya schreef:Iemand die aan NH doet hoeft niet per definitie aan NB te doen of haar paard natural te houden.
Natuurlijk niet!
Dani62 schreef:Het voordeel is oa dat de hoef sneller gaat groeien, dat het paard een beter gevoel heeft met de ondergrond en daardoor meer grip heeft en minder snel zal struikelen.
spatter schreef:minkie van mij zou er iets meer van de verzennen afmogen
ik vind je paardje erg stijl staan
verder vind ik dat er veel van de straal is afgesneden en dat sneetje tussen de hoefballen had van mij juist iets ruimer uitgesneden mogen worden zodat ik dat schoon zou kunnen houden
die scheurtjes onstaan volgens mij omdat hij teveel rechtop wordt gezet en teveel druk krijgt op de voorrand van de hoef
scheurtjes dienen helemaal uitgesneden te worden anders kom je er nooit vanaf
nu blijft de hoef steeds doorscheuren
Kymalin schreef:Dit heb ik al vaker voorbij zien komen. Wat ik me afvraag; kijk, dat de hoef sneller gaat groeien is een voordeel als je regelmatig over de weg of andere harde ondergronden rijdt. Maar ik rij of in de bak of door de berm. Wat voor voordeel heeft het dan in gevallen zoals die van mij dat de hoef sneller groeit?