Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 15:56

[BEH] Hoefsmid weer een beschermd beroep.

Hier een interessante stellingname, of hoefsmid weer een beschermd beroep zou moeten worden waarop ik volmondig ja zeg. (voor de fanatieke NB's onder ons, hoefsmeden kunnen meer dan beslaan, ze bekappen namelijk ook en echt, er gaat lang niet altijd een ijzer onder!!!!!)
In het kader van het paardenwelzijn zou het echt geweldig zijn en verder vind ik dat er broodnodig toezicht moet komen op de uitwassen van NB. Strasser is is bepaalde landen al verboden, is ook niet vreemd als je bedenkt dat er vaak uitdraait op een half jaar dierenkwelling, onder de mantel van "het paard moet er even door heen".

De overheid, regering, ministeries, ze staan overal met de neus boven op maar de doe-het-zelf-paardenbekappers mogen nog altijd hun gang gaan, ik kan het niet meer volgen. Als je een hond te hard aait ga je op de bon bij wijze van, maar zit je met zeer geringe kennis van anatomie wekelijks te manicuren en verpunken aan de hoeven van je paard of andermans paard, dan is dit gewoon toegestaan, of is dit een geval van wat niet weet wat niet deert???

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:07

He dat topic ken ik, erger nog ben gedeeltes van mijn eigen tekst die ik hier heb geschreven tegen gekomen in de paardenkrant waar de zelfde vraag werd gestelt Knipoog

Gisteren had mijn vriend de bijeenkomst van het clubje smeden waar hij bij hoort.
Ik heb dit topic toen ook te naar voren gebracht en het natuurlijke bekappen.
Het beste zou zijn dat de opleiding tot hoefsmid een speciale bekap opleiding ernaast gaat geven.
Er zijn in de opleiding nu best wel wat mensen die afvallen omdat ze het ijzer gedeelte niet halen.

Het zou een uitkomst zijn als de opleidingen insprong op dit gebeuren en een erkende en goed opleiding zou starten voor allen bekappen, deze opleiding zou dan uit meer dagen bestaan en een goed afgeronde stage.

Als men na het behalen van deze opleiding aan het werk gaat dan weet je in ieder geval zeker dat deze een goede basis heeft.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:11

@Zahlina; joh!!! Dat jij dat topic kent! Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:17

Citaat:
Het zou een uitkomst zijn als de opleidingen insprong op dit gebeuren en een erkende en goed opleiding zou starten voor allen bekappen, deze opleiding zou dan uit meer dagen bestaan en een goed afgeronde stage.

Als men na het behalen van deze opleiding aan het werk gaat dan weet je in ieder geval zeker dat deze een goede basis heeft.

Luid applaus en tromgeroffel!!!!!!!!!!!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:32

Zijn Arno en Arabesk nu echt van Bokt vertrokken??? Of zijn ze nog met hun paarden over het asfalt aan het galloperen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:55

Ik heb het allemaal een beetje doorgelezen.

1 ding viel mij op.
Zeurende NB'ers die zeggen dat elk paard per se blootvoets moet. En tb'ers die zeggen dat NB een schande is en dat een paard ijzers nodig heeft.

Kan men niet inzien dat elk paard anders is?
Wij hebben een NB'er die ook rijksgediplomeerd hoefsmid is.
Die doet wat de paarden nodig hebben. Bij mijn quarter slaat ie er de plates onder (foto's in mijn profiel van mijn lijdende paard) en beslaat als het nodig is. Als het niet nodig is bekijkt ie wat het paard nodig heeft.
Geen 1 paard is hetzelfde, waarom zou je daar zo moeilijk over moeten doen?
Waarom niet accepteren dat ieder zijn eigen keuze's maakt?

[***]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:58

Goeie reactie Niels, waar iedereen in dit topic over viel was dat er werd gepredikt alsof elk paard volgens dezelfde methode kon worden bewerkt, en dat gaat niet op. Ik heb dus ook geen moeite met een gediplomeerde smid die tevens NBer is, maar wel met mensen die na een dagje les er maar op los kappen, that's the point, en dan verder niet letten op beenstand, voetassen etcetera maar van mening zijn dat steunsels overbodig zijn, hielen laag dienen te staan en een paard op ijzers zetten zo ongeveer derdegraads dierenmishandeling is!!!!!!

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:00

Ik ben tegen de 1 dagscursus, en tegen het veranderen van stand zonder naar de beenstand te kijken.

Verder zeg ik zeker niet dat elk paard op ijzers MOET. Ik denk dat elke eigenaar wel van zijn eigen paard kan zeggen of hij ijzers nodig heeft ja of nee!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:00

Ik heb moeite met de zogenaamde gediplomeerde smeden die paarden mishandelen maar waar geen zak aan gedaan wordt...
Waar denken jullie dat NB vandaan komt? Had het een kans gehad als al die zogenaamde gediplomeerde smeden (MBO'ers) echt zo goed waren?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:01

suleilitha schreef:
Goeie reactie Niels, waar iedereen in dit topic over viel was dat er werd gepredikt alsof elk paard volgens dezelfde methode kon worden bewerkt, en dat gaat niet op. Ik heb dus ook geen moeite met een gediplomeerde smid die tevens NBer is, maar wel met mensen die na een dagje les er maar op los kappen, that's the point, en dan verder niet letten op beenstand, voetassen etcetera maar van mening zijn dat steunsels overbodig zijn, hielen laag dienen te staan en een paard op ijzers zetten zo ongeveer derdegraads dierenmishandeling is!!!!!!

dit is nét op een paar blz's terug uitgelegd, dat dat NIET zo is! Boos!

[BEH] Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

LEZEN voordat je begint te roepen, dit is nou precies wat we bedoelen met maar wat blèren zonder te lezen en zonder je erin te verdiepen

iedereen papegaait elkaar na dat NB beenstanden en voetassen niet belangrijk vindt, maar is dit ook werkelijk zo, of is het 'van horen zeggen' en 'iedereen zegt dat het zo is'

Steunsels zijn ook niet overbodig, ze houden de hoefwand vast ze hebben wel degelijk een functie, maar ze zijn niet bedoeld om op te lopen.
Laatst bijgewerkt door arno8 op 29-06-08 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:02

Kymalin schreef:
Zijn Arno en Arabesk nu echt van Bokt vertrokken??? Of zijn ze nog met hun paarden over het asfalt aan het galloperen?

nou net te lezen van niet en meneer is not amused

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:04

en ja we waren inderdaad aan het galopperen over asfalt Cool, ondanks de droogte nog geen flintertje van de hoef afgebroken of iets eraf gesplinterd. En dat terwijl we geen vet olie of andere middelen gebruiken.

Oja en verder waren we bitloos aan het rijden door de duinen. Sigaar Levensgevaarlijk want elke keer rollen tegenliggers zowat van hun paard als we zien dat we zonder bit rijden, als ze ons passeren kijken ze nog drie keer om omdat ze hun ogen niet geloven. Ik denk dat we maar gaan rijdn met T-shirts met achterop de tekst 'ja goed gezien inderdaad zónder bit en zónder ijzers'
Laatst bijgewerkt door arno8 op 29-06-08 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:05

Ach, ik zou het niet verkeerd vinden zo'n 1 dagscursus.
Maar dan wel van je eigen hoefsmid en dan alleen voor het onderhoud. Dat je een stukje kan bijvijlen als het te lang wordt.
En ook er op hameren dat de smid even vaak als normaal moet komen.

Een beetje kennis van de hoef is imo niet verkeerd, maar blijf wel realistisch en weet dat je zelf niet na 1 dag kan bekappen.

Wendy: Wat maakt het uit dat het MBO'ers zijn? Het gaat om vakmanschap en niet of iemand een universitaire opleiding heeft gedaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:05

Wendy schreef:
Ik heb moeite met de zogenaamde gediplomeerde smeden die paarden mishandelen maar waar geen zak aan gedaan wordt...
Waar denken jullie dat NB vandaan komt? Had het een kans gehad als al die zogenaamde gediplomeerde smeden (MBO'ers) echt zo goed waren?

Het hangt er van af wat je onder mishandelen verstaat, bovendien is een mep uitdelen geen mishandeling als een paard je probeert te meppen.
Strasser en dat soort praktijken, en alle paarden volgens hetzelfde patroon bekappen, dat is pas mishandeling!!!!
En ja, tuurlijk heeft NB bekappen en dan ook nog zelf doen een kans in Nederland, land van penning zestien waar men elke euro liefst eerst tien keer blauw knijpt alvorens die uit te geven.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:09

Ja daarom zetten we onze paarden ook buiten in de vrieskou, al dat stro wordt zo duur. En biks kost ook teveel geld, dekens beginnen we trouwens ook niet aan, want dat kost ook een lieve duit. Een fatsoenlijk zadel kunnen we ook niet betalen, handig die boomloze dingen die passen overal op. En een hoofdstel? Nee joh, weet je wat dat kost? Een stalhalster is goedkoper en daar rijden we dan ook mee.

Kom op zeg, suleith dinges, wat vind je zelf nou van deze manier van discussieren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:14

Nou, ik vind jouw manier van discusseren helemaal niks, Arno. Bovendien is nog steeds niet bewezen dat NB beter is voor paarden. We hebben te maken met gedomesticeerde paarden en niet met loslopend grootwild, dat is het verschil.
Jullie hebben geen greintje respect voor iedereen die op traditionele wijze een paard houdt, rijdt, beslaat, bekapt of wat dan ook, dan krijg je al snel een wisselwerking als deze.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:28

schreeuwen dat wij moeten lezen dat jullie wel op beenstaand letten en dat soort gedoe meer.

De foto's doen anders blijken. En nog kun je zo hard zeggen dat het 1 malig was, deze studenten hebben het verkeerd geleerd, en zullen het dus verkeerd doen.

En bewijs maar eens dat het eenmalig was.

Waarom probleemhoeven behandelen als cursisten alleen gezonde hoeven mogen en behandelen en al dat meer...

En dan kun je wel allemaal k*tsmoesjes op tafel gooien maar je maakt jezelf er alleen maar ongeloofwaardiger mee.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:30

arno8 schreef:
suleilitha schreef:

dit is nét op een paar blz's terug uitgelegd, dat dat NIET zo is! Boos!

[BEH] Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

LEZEN voordat je begint te roepen, dit is nou precies wat we bedoelen met maar wat blèren zonder te lezen en zonder je erin te verdiepen

iedereen papegaait elkaar na dat NB beenstanden en voetassen niet belangrijk vindt, maar is dit ook werkelijk zo, of is het 'van horen zeggen' en 'iedereen zegt dat het zo is'

Nou ik ben met stomheid geslagen Arno Verward
Is de mening van PN veranderd ?
Ik kan me de heftige discussies nog goed herinneren met vooraanstaande PN'ers hier op Bokt.
Toen ik over de voetas begon was dat grote onzin. Daar hoefde je niet naar te kijken. Ook moesten de hielen vooral laag. Hoe lager hoe beter.
Toen ik een voorbeeldfilmpje op PN aanhaalde waar je een paard met hele lage hielen in draf in de kogel heel erg door ziet zakken zag ik het fout.
Dat hoorde zo en was juist goed.
Ik bekapte al een paar jaar natuurlijk voordat de site PN opgericht werd.
Ik heb in het begin menig keer geattendeerd op het feit dat de verzenen en steunsels door elkaar gehaald werden en dus verkeerd benoemd.

Papegaaien JAAA.... van de vooraanstaande PN'ers zelf.
Oh ja, ik ben daar geblokt, teveel kritiek gehad Hamer

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:32

De discussie wordt er niet gezelliger op........Mijn paard staat (op dit moment) 24 uur per dag buiten met zn maatje de shet. En das niet omdat ik natuurlijk wil, maar omdat dat voor mij de beste situatie is hier. Hij heeft ijzers omdat hij anders gaat toontreden en ik zelf niet over de kennis beschik om dit tussen de hoefsmid beurten door bij te houden, in de winter draagt hij een deken omdat voor MIJ handiger is........De situatie van het paard van de buurman is geheel anders omdat hij andere eisen stelt aan zijn paard. Mn shet word als je het zo wilt zien volledig natuurlijk gehouden, geen deken, geen krachtvoer etc. etc.......omdat dat voor MIJ de beste manier is. En is dat niet altijd zo? Iedereen houd zijn paard op de manier die de eigenaar het beste uitkomt, simpelweg omdat er heel erg weinig mensen zijn die hun paard als weidevulling houden. Niet iedereen heeft een stuk land om de paarden altijd buiten te laten, niet iedereen kan en wil bitloos rijden, maar in mijn ogen beschikt NIEMAND over de kennis de hoeven van zijn paard op een goede manier bij te houden na een cursus van één dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:34

Ik heb ook meerdere kreten van PN gelezen waarin wordt gesteld dat de voetas niet belangrijk zou zijn, omdat het paard daar niks van merkte. Over het feit dat ze standaard de verzenen er bekant onder vandaan vegen heb ik nog geen enkele goed onderbouwde uitleg gelezen, want die is er gewoonweg niet, het is niet goed te praten.
Verder moeten wij allemaal zogenaamd beter lezen maar Arabesk en Arno nemen ook niet de moeite open te staan voor lieden die een andere optiek zijn toegedaan dan zijzelf.Hoezo tunnelvisie??

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:36

Wendy schreef:

Tuurlijk, nbers zijn er altijd geweest. Alleen niet zoveel in het nuchtere nederland.

Valt te vergelijken met natuurlijk genezers, hebben ook jaren moeten vechten voor een plekje in de maatschapij. Maar nog zijn er zat die toch de geleerden verkiezen boven de natuurlijk genezers.

Van beide is bewezen dat het goed KAN zijn. Maar niet altijd hoeft. De ene gelooft heilig in het natuurlijk(ondanks dat het ze niet helpt) en zullen pas terug gaan naar de geleerden als er echt geen uitweg meer is.

Ook ik ben op de natuurlijke weg geweest nadat geleerden weinig konden doen, maar met de natuurlijke medicijnen werd het nog erger. Nu ben ik weer vaste klant in het umcg.

Ieder kiest voor zich wat bij hem past. Maar dat betekent niet dat het of het ene of het andere slecht is. Het is maar net wat bij je past.

En je moet ieder in zijn waarde laten voor wat hij kiest, en niet je menig op dringen, Arno.

Maar die 1 dags cursus kan gewoon niet want ze leren verkeerd bekappen, en dat is luidt en duidelijk te zien in beeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:38

Precies, op de manier waarop we het hier in dit topic krijgen voorgeschoteld zie je gelijk dat het kaf zich hier van het koren scheidt.
Ze hebben zelfs een cursist gehad van dertien jaar, grote genadde, waar ben je dan mee bezig???

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:40

Dat ik kies voor traditioneel bekappen betekent niet dat ik alle hoefsmeden goed vind. Ik heb in 7 jaar al 4 de deur gewezen, en uit ervaring met vroegere paarden en stages ken ik ook genoeg hoefsmeden die niet eens een blik op mijn paard mogen leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:44

Ik heb in het verleden ook twee keer een smid de deur gewezen, maar ik hecht meer waarde aan een goeie smid die oog heeft voor mijn paarden en er gevoel voor heeft dan dat ik ze overlaat aan iemand of aan mezelf na het volgen van een cursus van een dag, laat dat duidelijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:46

De titel luidde:
Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Mijn antwoord: Niet! Je kunt na een dagcursus helemaal niet bekappen en moet met messen en vijlen van paardenhoeven afblijven.
Ik hoop hier mee de vraag van de heer en mevrouw Snijdood, die deze cursussen geven, ruimschoots te hebben beantwoord Haha!