Ervaring renegade hoefschoenen gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:16

Hinke schreef:
@mandyke: als je paard echt slechte hoeven heeft zo ik voorzichtig zijn met overstappen op natuurlijk bekappen. Ik vind dat natuurlijk bekappers zich nogal blind kunnen staren op hun eigen manier van bekappen, maar denk dat het goed is advies te vragen van meerdere mensen. Misschien bijv een hoefsmid die verbonden is aan een kliniek? Ik laat de hoefsmid btw wel regelmatig komen. Maar elke 3 weken is wel weer erg vaak ;) Mijn natuurlijke bekapper vraagt 30 euro voor bekappen, dat is evenveel als wat mn normale bekapper vroeg.

De natuurlijk bekapper die bij ons komt heb ik liever niet aan mijn paardje. Die haalt altijd een deel van de zool eraf, als je dat doet bij Mandy loopt ze zeker 3 weken kreupel. Verder lijkt het me wel een bekwaam man hoor, misschien moet ik toch eens met hem erover praten en eens horen wat hij zegt. Hij komt van de andere kant van het land, dus even tussendoor langskomen zit er al niet in en dat vind ik toch al een nadeel. Hij komt zo om de 2 maanden om de hoeven na te kijken en bij te werken. Maar de prijs lag rond de 50€ voor bekappen (mede omdat hij van ver moet komen) maar dat gaat me toch iets te ver.

@Flurk : Met mijn paardje even zonder hoefschoenen rijden om de hoeven wat te laten slijten zodat haar schoenen terug zouden passen is geen optie, ze loopt veel te gevoelig op blote voeten net daarom dat ik schoenen (of zoals nu het geval is, ijzers) nodig heb.

SoshaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 23:12

Ik bekap mijn pony niet! Ik heb niet eens een kapmes. Ik vijl alleen maar.

En ik doe al helemaal niet aan "natuurlijk bekappen" of strasseren of wat dan ook, alhoewel een goede natuurlijk bekapper mijn pony niet anders op zijn hoeven zet dan een goede reguliere smid (jawel, ik laat mijn eigen gepruts natuurlijk regelmatig beoordelen door professionals zoals hoefsmeden en DA's). Vrij logisch ook, want het paard is natuurlijk bepalend voor hoe de hoef bekapt moet worden, niet een of andere stroming met een idee over een bepaald "model" voet.

En aangezien mijn pony een peesblessure aan een voorbeen heeft gehad, zal ik hem al hem al helemaal niet in de hielen laten zakken. Dit is voor de schoenen ook helemaal niet nodig. Het enige wat ik op de site van de fabrikant gelezen heb, is dat bij paarden met extreem hoge hielen, de Renegades niet altijd zullen passen.

Als je paard dus prima "uit de voeten kan" met je huidige smid, zou ik zeker niet op een ander gaan die volgens een andere methode werkt. Als je geen problemen hebt, moet je ze ook niet gaan zoeken ;)

Flurk

Re: Ervaring renegade hoefschoenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 11:36

Nou gisteren mijn eerste NEGATIEVE ervaring met deze schoenen.
Heerlijke rit gemaakt en niks gemerkt en wel paar x controlle uitgevoerd en ze zaten prima de schoenen.
Echter in het laatste stukje van de rit niet gemerkt dat 1 schoen is gaan draaien en ja hoor ding zat behoorlijk verkeerd.
Gelukkig heeft pony geen wondjes aan overgehouden en schoen weer normaal vastgemaakt en ook geen trauma eraan over gehouden.
Het was mijn 3e rit met deze schoenen en ik stond net op het punt om ze ook voor de achtervoeten te bestellen maar daar wacht ik eventjes mee.
3 weken geleden zijn deze aangemeten en ze passen prima maar toch nu 1x gedraaid rara hoe kan dit?

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 14:04

Ik heb binnenkort een paar renegade hoefschoenen (6 x gedragen) te koop, maat 2, in het zwart. Zodra ik het topic heb gemaakt, zet ik de link wel even in dit topic.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 14:42

En waarom doe je ze weg Kukkie?

Flurk, ik heb begrepen dat draaien vooral een kwestie van 'te krap' is. Dat dat na 3 weken gebeurt kan dus komen omdat de hoeven gegroeid zijn en nu net te groot worden voor de schoen.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 14:47

Ik doe ze weg omdat ze voor Flieck toch net ff te groot zijn en maat 1 net ff te klein, bij een ideale hoefvorm. Voor haar achterhoeven hou ik ze wel, maar voor wil ik liever de Easyboot Gloves.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 14:59

Get, da's ook balen, dat je net tussen twee maten in zit. Ze konden toch met een bepaald materiaal iets opgevuld worden? Dacht dat ik zoiets op de site gelezen had. Is dat geen optie?
http://www.renegadehoofboots.com/custom ... -boot.html
Bovenstaande is ook een oplossing bij draaien trouwens.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:10

Zo vandaag had ik geluk de hoefsmid welke mij hoefschoenen had verkocht zo'n 3 weken geleden was op stal voor een andere klant en hij had mooi nog even 5 minuten tijd om naar mijn pony te kijken.
Had afgelopen weekend voor de 3e x de schoenen gebruikt en sta op het punt om er nog 2 bij te kopen maar het laatste stukje van de rit was er inderdaad 1 schoen gaan draaien.
De smid en ik hadden niet het idee dat de schoenen te krap zaten maar met het randje wegvijlen zijn de voeten wel weer mooi glad dus zou het probleem opgelost moeten zijn

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:49

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:15

vandaag weer rit gemaakt (nummer 4) en alles bleef weer netjes zitten dus was in rit 3 schijnbaar een incident.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:49

Nou vandaag rit nr 5 of 6 gemaakt en ze begonnen weer iets te draaien.
Dus strakker gezet en probleem deed zich niet meer voor
Afbeelding

SoshaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 15:13

Hé grappig, vorige week ook voor het eerst ook een probleempje met een voorschoen. Mijn pony maakte even een raar huppeltje van schrik en was toen ineens hééél kreupel. Ik natuurlijk gelijk stoppen (beest is net beter) zat de schoen compleet achterstevoren en hij stond dus bijna compleet op de schoen.

Blijken dan toch best stevige schoentjes te zijn want dit gebeurde in draf op asfalt en de schoen is niet beschadigd.

Denk dat in mijn geval de voeten gewoon te lang waren geworden, kreeg ze ook maar amper aan.

Inmiddels heb ik zijn voeten natuurlijk bijgewerkt en verwacht/hoop het probleem niet meer te hebben. Zou wel heel fijn zijn, hij staat er nu nl mee buiten in de paddock. Hij had een hoef nl. zelf maar vast onder handen genomen of zo iets, ik heb nu een pony met 3,5 hoef :(

Maar dan ben je toch wel heel blij dat je van die schoentjes in de kast hebt staan ;)

SoshaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:20

Het draaien bleek bij mij inderdaad aan een te grote hoef te wijten geweest. Hou het nu weer netjes bij en geen problemen meer. Nog heerlijk gereden in de sneeuw *\o/* Nu durf ik het hier buiten niet aan, te veel platgereden en opgevroren stukken sneeuw/ijs aan de kant van de weg. Heb geen behoefte om ze op ijs uit te proberen.

Hij staat er nu ook iedere dag mee in de paddock van circa 08:00 tot 17:30 en het zit er aan het einde van de dag nog allemaal perfect onder. Paddock is keihard, maar geen last van aangereden en opgevroren sneeuw daar, dus weinig echt ijs waar hij op uit kan glijden. Maar mijn pony kennende, zal hij wel wilder doen dan tijdens een rit. Hij "knalt" nog al graag.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:38

Inmiddels is het alweer even geleden maar de ene keer draait de schoen wel en andere keer niet.
Dus ik ben nog niet 100 % tevreden.
Ga voorlopig dus ook nog niet aanschaffen voor zijn achtervoeten.
Op zich over de kwaliteit en antislip van de schoen ben ik ZEER tevreden en aan/uittrekken

SoshaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:20

Nee dat lijkt me ook niet prettig, als dat draaien vaker voorkomt. Misschien degene even raadplegen die ze je verkocht heeft? Misschien zijn ze nog wat beter passend te maken.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:40

hebben jullie geen last van snelle slijtage? ik heb rondom schoenen gekocht... en ze zitten echt super.... hij loopt er goed op.... geen schuurplekken..... zijn maar 1 keer uit gegaan omdat het klitterband niet goed zat ivm modder..... maar de slijtage..... pfffff mijn Jensje sleept wel erg met zijn achterhoeven maar na 10 ritten waren we al door de achterschoenen heen en mijn voorschoenen slijten ook snel. op aanraden van de verkopen met een soord spul aangesmeerd met vezeldoek (wat ze ook gebruiken om autotbumpers te repareren) maar dit ging er na een half uur rijden al af..... dus ik vond de schoenen wel een heel duur grapje in dit geval...... ik rij nog steeds met de voorschoenen maar vraag me af hoe lang ze mee gaan.

SoshaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:58

Nee, geen last van. Mijn pony zet achter draaiend af en je ziet daar wel een heel klein beetje slijtage, maar niet om te zeggen het eind komt al in zicht. Ik gebruik ze inmiddels best veel. Maar dat gaat natuurlijk wel over de zool, als jouw pony sleept dan slijt er waarschijnlijk een ander deel van de schoen (ook).

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:15

jha bij mij slijt echt het afrolpunt (aan de voorkant dus) hij is al wel veel minder gaan slapen maar toch helemaal z'n voeten op gaan tillen gaat hem denk ik niet worden....

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:37

slijten heb ik geen last van maar iedere keer gaat 1 van de schoenen toch regelmatig draaien.
Dus zit je de gehele rit steeds naar die schoenen te staren.
Echt ontspannen rijden is dat dus niet.
Momenteel zijn voeten van genoeg lengte en rijdt ik zonder de schoenen.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:35

van draaien heb ik eigenlijk nooit last gehad. ik vijl Jens z'n hoefjes wel af en toe bij.... zijn hoeven zijn dus eigenlijk altijd even groot

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:37

Flurk schreef:
slijten heb ik geen last van maar iedere keer gaat 1 van de schoenen toch regelmatig draaien.
Dus zit je de gehele rit steeds naar die schoenen te staren.
Echt ontspannen rijden is dat dus niet.
Momenteel zijn voeten van genoeg lengte en rijdt ik zonder de schoenen.

Passen ze wel goed? Als ze te groot zijn kunnen ze mss ook gaan draaien. Maar je bent dus niet zo positief over de schoenen?

Die van ankie passen eigenlijk alleen als ze net bekapt is. En ze passen dan alleen als ze door de natuurlijk bekapper bekapt is. Ze wordt nu steeds door mn vader bekapt, en dan krijg ik ze gewoon niet aan. Weet dus niet of ik ze nu ga houden, als ik er niet mee kan rijden heeft het niet veel nut. Het is al de grootste maat die er is, dus kan ook geen grotere nemen. Maar heb net weer zonder schoenen buiten gereden en ze krijgt dan toch wel snel lelijke hoeven...