Kan ieder paard zonder ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Re: Kan ieder paard zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 08:23

ikke schreef:
Hoeveel precies? Waarom zijn die bij de slager terecht gekomen en sinds wanneer is een dergelijk gering aantal representatief voor de gehele paardenpopulatie.
Helaas voor jou houden ook paarden zich gewoon aan de grondregels voor statistiek.................

Daar leest Arabesk toch overheen. Tenzij de cijfers in haar voordeel zijn. Alles wat het tegendeel bewijst wordt stoïcijns genegeerd. Dat is ook een manier van vasthouden aan je principes Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:48

En als ik dan met getallen uit wetenschappelijk onderzoek aankom is het ook weer niet goed, dan wordt er weer gezegd 'ja maar dat zegt ook niet alles', dus dat soort discussies ga ik niet meer aan. Te meer omdat alle informatie prima te vinden is met google.

Dus ik stel voor dat iedereen gewoon z'n ding doet en discussies niet persoonlijk maakt wegens onderhuids nog nasmeulende veenbranden Knipoog

Ik zei ook alleen maar ik heb genoeg hoeven gezien etc.... Of je na die mededeling wel of geen ijzers onder je paard slaat, zal mij echt een rotzorg zijn Dromen . Voor mij is in elk geval weer even her-bevestigd wat ijzers aanrichten.

Het 'allermooiste' ijzer dat er tussen zat, was een hoef met daaraanvastgeplakt een zooltje, daarop een ijzer en daarop weer een stuk plastic om de een of andere duistere reden Verward.

Wat voor mij het meest schokkend is, is dat toch elke keer weer duidelijk te zien is dat zelfs het interne hoefbeen schade oploopt door ijzers. Het hoefbenen (dat is het bot in de hoef) krijgt woekeringen wanneer er een ijzer onder heeft gezeten, ijzerloze hoeven hebben dat niet en hebben een prachtig glad botje in de hoef. En het allerschokkendste vond ik dat niet alleen de hoef uiteindelijk samengeknepen raakt, maar dat ook het bot zich naar de nauwere hoef vormt en smaller wordt.

Ik zal er wel een keer foto's van maken en kan iedereen voor zich uitmaken wat hij of zij doet met die informatie.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 03-09-07 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:00

Je kunt je afvragen in hoeverre die vermeende botdeformaties ook daadwerkelijk het lopen en de kwaliteit van leven van het betreffende paard beïnvloeden. Bij alle in het wild levende paarden werd bij onderzoek, bij dieren die nog geen 15 jaar oud waren (ouder worden ze praktisch niet in het wild) ernstige artrose aangetroffen. Dus dan maar concluderen dat in het wild leven zonder ijzers vreselijk slecht is voor een paard Knipoog ?

En dit beantwoordt ook niet de vraag van TS, kan ieder paard zonder ijzers?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:03

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:03

En mijn antwoord is nee. En nu Clown ?

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:11

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:18

mariekie schreef:
Wat kortzichtig zeg Frusty Frusty
Van sommige mensen hun standpunten word je echt Slapen
Ik heb het beste met mn pony voor dus van mij krijgt ze ijzers !!!

Het feit dat jij niet 1 argument noemt, maakt jouw reactie ook erg kortzichtig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:22

Ik denk dat níet ieder paard zonder ijzers kan...

Ieder wild paard wel.
Maar we zijn als mensen met paarden bezig, en we stellen onze paarden bloot aan ondergronden waar een paardenhoef niet voor gemaakt is.

Een tuigpaard dat 25km over de harde weg draaft, kán niet zonder een vorm van hoefbescherming (mogen ook hoefschoenen zijn hoor...), gewoon omdat 't dan te hard slijt.

Ik kom met die van mij eigenlijk nooit op de harde weg, dus die loopt lekker op blote voeten. En dat gaat al 10 jaar prima en probleemloos.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-09-07 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:23

Arabesk schreef:
Wat voor mij het meest schokkend is, is dat toch elke keer weer duidelijk te zien is dat zelfs het interne hoefbeen schade oploopt door ijzers. Het hoefbenen (dat is het bot in de hoef) krijgt woekeringen wanneer er een ijzer onder heeft gezeten, ijzerloze hoeven hebben dat niet en hebben een prachtig glad botje in de hoef. En het allerschokkendste vond ik dat niet alleen de hoef uiteindelijk samengeknepen raakt, maar dat ook het bot zich naar de nauwere hoef vormt en smaller wordt.

Waaruit blijkt dat de schade aan het hoefbeen van het ijzer komt en niet andersom? Dat de ijzers ondergelegd zijn juist omdat er een probleem was met de hoef?
Het probleem met kadaverhoeven is dat je niet kunt stellen dat ze een representatief gemiddelde zijn van het Nederlandse paard. Je krijgt toch een selectie uit een bepaalde hoek, waardoor het beeld vertekend raakt. En ja, er gebeuren heel vreemde dingen op het gebied van beslag en of die allemaal zo zinvol zijn, kun je ernstige twijfels bij hebben.
En Arabesk, een samengeknepen hoef kan ook heel goed ontstaan zonder ijzers.....

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:26

Sim0ne schreef:
mariekie schreef:
Wat kortzichtig zeg Frusty Frusty
Van sommige mensen hun standpunten word je echt Slapen
Ik heb het beste met mn pony voor dus van mij krijgt ze ijzers !!!

Het feit dat jij niet 1 argument noemt, maakt jouw reactie ook erg kortzichtig..

Zoals ik al meerde malen heb aangegeven in het topic moet mijn pony op ijzers Slapen
Dat er dan toch mensen zijn die blijven beweren dat alles zonder ijzers kan is kortzichtig ja... Knipoog

En bedankt voor het temmen
Laatst bijgewerkt door mariekie op 03-09-07 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:29

Waratje schreef:
Arabesk schreef:

Waaruit blijkt dat de schade aan het hoefbeen van het ijzer komt en niet andersom? Dat de ijzers ondergelegd zijn juist omdat er een probleem was met de hoef?
Het probleem met kadaverhoeven is dat je niet kunt stellen dat ze een representatief gemiddelde zijn van het Nederlandse paard. Je krijgt toch een selectie uit een bepaalde hoek, waardoor het beeld vertekend raakt. En ja, er gebeuren heel vreemde dingen op het gebied van beslag en of die allemaal zo zinvol zijn, kun je ernstige twijfels bij hebben.
En Arabesk, een samengeknepen hoef kan ook heel goed ontstaan zonder ijzers.....

klopt waratje, als je niet op de juiste manier bekapt, kan je ook samengeknepen hielen in de hand werken

Bij wilde paarden en bij paarden die zonder ijzers hebben gestaan, komen de beschadigde hoefbenen zoals je die ziet bij het dragen van ijzers gewoonweg niet voor.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:48

Moderatoropmerking:
Respecteer elkaars mening en blijf beleefd, dan blijft het leuk hier!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:55

Arabesk schreef:
Bij wilde paarden en bij paarden die zonder ijzers hebben gestaan, komen de beschadigde hoefbenen zoals je die ziet bij het dragen van ijzers gewoonweg niet voor.

Wilde paarden laat ik hierbij buiten beschouwing, die hebben sowieso een andere belasting van hun lijf. Het punt is dat wij onze paarden anders belasten dan een paard in het wild, dus er kunnen zich heel andere problemen voordoen door die andere belasting. Dat die beschadigingen alleen voorkomen bij paarden met ijzers, zegt mij nog steeds niets over oorzaak en gevolg. Het kan best zijn dat die beschadigingen komen van het dragen van ijzers, maar het kan ook zijn dat de ijzers worden ondergelegd omdat er problemen (beschadigingen) optreden door de (over-)belasting van de hoef. Je zult eerst aannemelijk moeten maken wat oorzaak is en wat gevolg is. (en dan hebben we het nog niet over mogelijke schade door ondeskundig beslag)

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:55

ik denk dat het per paard verschilt. ik heb paarden gehad die zonder ijzers niet konden lopen en paarden gehad die wel zonder ijzers konden. mijn ervaring is wel dat eenmaal er onder het vrij lang duurt of moeilijk is om ze er weer onder vandaan te halen. op dit moment heb ik een pony met sterke voeten en die loopt lekker zonder ijzers en daar rijd ik ook gewoon mee over de weg en dus zie ik er ook geen noodzaak in om ze er onder te zetten. die blijft dus zo lang mogelijk zonder.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:59

Het verschilt niet per paard, het verschilt per eigenaar; hoe die het paard huisvest en in welke mate hij of zij consessies wil doen.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:09

Arabesk schreef:
Het verschilt niet per paard, het verschilt per eigenaar; hoe die het paard huisvest en in welke mate hij of zij consessies wil doen.

Wil je hier mee zeggen dat ieder paard met ijzers een slechte eigenaar heeft ? Clown

En wat zou die dan volgens jou moeten doen....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:18

mariekie schreef:
Arabesk schreef:

Wil je hier mee zeggen dat ieder paard met ijzers een slechte eigenaar heeft ? Clown

En wat zou die dan volgens jou moeten doen....

Waarom duik je zo in de verdediging? Iedereen maakt keuzes naar eigen goeddunken. Arabesk kiest voor pertinent geen ijzers, al zou het betekenen dat ze nooit meer op haar paard kan rijden. Maar andere keuzes kunnen ook. Of jij een goede keuze maakt voor jou en je paard, zul jij moeten bepalen, dat kan een ander niet.
Er zijn diverse redenen om ijzers onder een hoef te leggen, waarvan de imo meest bizarre reden is "dat het zo leuk klinkt".
Ikzelf kies voor blote voeten bij mijn paard, omdat ze het werk dat ik normaal van haar vraag goed aankan op blote voeten. Als ik met regelmaat zou moeten kiezen om geen buitenrit te maken omdat de blote hoeven het niet aankunnen, dan komen er ijzers onder. Ik heb mijn paard niet alleen om naar te kijken, maar ook om er mee te rijden. Bovendien wil mijn paard graag lopen, dus als haar voeten dat niet aan zouden kunnen, krijgt ze ijzers. Maar ik zou dan ook kunnen kiezen om haar op de wei te laten staan zonder ijzers, het is maar net waar je het meeste waarde aan hecht.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:25

Mijn vraag is daarom ook hoe ik als eigenaar dan soncessies kan doen.

Mijn pony staat 24/7 op de wei en ze wordt niet meer bereden.
Toch staat ze op ijzers. Knipoog
Er is niets mis met dr hoeven, ze heeft geen atrose ect.
Wat is er dan zo slecht aan die ijzers die eronder zitten?
Zonder die ijzers was ze allang kapot geweest.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:34

mariekie schreef:
Mijn vraag is daarom ook hoe ik als eigenaar dan soncessies kan doen.

Mijn pony staat 24/7 op de wei en ze wordt niet meer bereden.
Toch staat ze op ijzers. Knipoog
Er is niets mis met dr hoeven, ze heeft geen atrose ect.
Wat is er dan zo slecht aan die ijzers die eronder zitten?
Zonder die ijzers was ze allang kapot geweest.

Tja, ik weet niet waarom die ijzers bij jouw pony eronder zitten en of ze inderdaad nodig zijn onder deze omstandigheden. Meestal is het zo dat bij gepensioneerde paarden artrose, hko of slechte hoornkwaliteit redenen zijn om ijzers onder te laten zitten. Uiteindelijk beschadig je wel de hoef met de nagels en bovendien beschadig je de inhoud van je portemonee als je onnodig ijzers onder laat leggen. En als ijzers wel nodig zijn om het paard pijnvrij te laten lopen, dan heb je nog de keuze (wel een heel wrange) om het paard in te laten slapen. Ik stel me zo voor dat je dat geen optie vindt Knipoog
Zoals ik zeg, het is aan jou om te bepalen of je een goede keuze maakt. Zolang je je keuze ergens op gefundeerd hebt, zul je van mij geen waarde oordeel krijgen. Duivel

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 12:14

Mijn pony heeft een fikse peesblessure gehad.
Omdat de dierenarts op de foto's weinig atrose aantof stelde de hij voor om mijn pony voor op ijzers te zetten met opzet omdat de pees dan anders belast word.

Geen rede om mijn pony in te laten slapen dus.
Ik heb geen idee of mijn pony zonder ijzers pijnvrij is..
Wel heb ik het idee dat als ik haar ijzerloos zet dr pees probleem weer op gaat spelen.

Het is dus mijn keuze om een pony die nog vrij vrolijk in het leven staat en die verder niets mankeerd te helpen met een ijzertje. Knipoog

ik heb het hier iedere keer met mijn smid weer over en hij zegt dat de kwaliteit van de hoeven zeer goed is dus een ijzer kan ze goed hebben.
Als een paard zonder ijzers kan zegt hij dit ook eerlijk en zal hij er nimmer een ijzer onder slaan.

Gelukkig heb ik dan ook een goede hoefsmid.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 14:11

Nou, dan doe je het toch goed? Ik zie geen probleem, hoor. Gewoon een goede reden voor ijzers en een baas die nadenkt over wat een paard nodig heeft. OK dan!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:15

nou er is een klein kansje dat ik van mijn geloof af moet stappen... ik heb altijd geroepen dat Faram zulke superhoeven heeft, geen ijzer nodig om die reden... maar het is acheruit gegaan, sinds hij VIEr JAAR geleden veel te kort bekapt is. hij was toen goed kreupel, er was haast geen zool meer etc. sindsdien is hij gevoelig geworden op steentjes, maar nu lijkt het erop dat het op asfalt ook niet goed gaat. hij is kreupel geweest, maar dat had niks met zijn hoeven te maken, en ik heb dus al een tijd erg weinig gereden (voor die tijd zadelproblemen dus ook minder gereden, drie buitenritten gemaakt in drie maanden tijd). nu merkte ik tijdens een wandeling op hoe gevoelig (op eieren) hij loopt op de weg. op de steentjes (waar we dagelijks over moeten, dat is al jaren zo, ook bij de vorige stalling hadden we daarmee te maken) is het helemaal erg, hij wil er amper overheen.

al met al is er in de afgelopen vier jaar amper iets aan verbeterd, sinds de slechte bekapping. mijn huidige smid werkt dus met de natural balance methode, en blijft van zool en straal af tot dusver. ik heb Faram nu het weer zo slecht gaat op de biotine staan, de vorige keer (twee jaar terug) dat ik dat gaf werd zijn hoornwand taaier, maar voor de zool scheelde het niets.
de zool is zo slecht, ik kan er met de hoevenkrabber in prikken en als ik zou willen ook stukken eruit bikken. de hoef laten wennen door dagelijks een stukje op steentjes te lopen helpt niet.

ik ben hier dus al vier jaar mee bezig, en op dit punt heb ik de keuze om er eens heel specifiek naar te gaan kijken, en wellicht tot een zooltje of zelfs ijzer over te gaan, óf Faram zijn buitenritten te ontzeggen, want hem pijnlijk laten lopen vertik ik. voor Faram erg sneu, want hij geniet van de buitenritten en wandelinen op zich, maar ik werk gewoon dat de lol eraf raakt. hij komt ook niet meer naar me toe in de wei, sinds we elke dag over de steentjes moeten voor zijn dagelijkse stukje stappen. ook als ik het leuker maak door even te gaan grazen in een volle berm helpt niets.

maar goed, het komt erop neer dat mijn smid op korte termijn Farams hoeven goed gaat onderzoeken, en dan bekijken we diverse oplossingen. als zij vindt dat een (tijdelijk) ijzertje (waarschijnlijk wordt het dan kunststof) de beste oplossing is, dan doen we dat. ik vertrouw hierin op mijn smid, en ik weet dat ik dat ook rustig kan doen. ALS het een ijzer wordt hoop ik dat de zool flink bij kan groeien, goed de nieuwe zool zal dan ook van slechte (niet- eeltachtige) kwaliteit zijn, maar hopelijk dan in ieder geval een stuk dikker.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:18

Mijn Cpony móet ijzers aan de voorhoeven, anders gaat hij kreupel lopen. Het is misschien ook op een andere manier op te lossen, maar wij doen het zo en hij is al 7 jaar niet kreupel meer geweest. Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:25

vaak is het een kwestie van de hoef laten wennen, en dat zeg ik dan ook altijd. maar zoals ik al zei, ben ik er nu met Faram vier jaar mee bezig, nou dan mag het toch wel een keer verbeteren zou je denken.
ik kan me nu dus ook beter voorstellen waarom mensen met een gevoelig paard overgaan op ijzers, het zou nooit mijn eerste keuze zijn maar feit blijft dat het voor het paard op een bepaald punt een uitkomst kan/ zal zijn.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:26

@merrieveulen, ik ben blij dat je het welzijn van je paard voorop zet, ook al kun je dan niet helemaal meer aan je principes vasthouden. Jammer dat het niet gelukt is, maar pijnlijke voeten is ook niet alles. En misschien is het tijdelijk op te lossen en kan het ijzers straks gewoon weer achterwege. En anders maar niet. Kunstsof is super enhij gaat er echt niet dood aan. Helemaal niet meer buitenrijden is ook zowat, zeker als je paard het zo fijn vindt.