En daar gaan we weer. Hoefbevangenheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Re: En daar gaan we weer. (Hoefbevangenheid dankzij nat. bekappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 18:39

Yinnar het blijft gewoon jammer dat je sommige dingen aanhaalt die niet toegeligt zijn om je standpunt duidelijk te maken. dat vinden sommige waaronder ik kortzichtig.
Het komt op mij over alsof je standpunt vast staat en er niets meer bij of af kan. Elke keer krijg ik het gevoel dat het geen zin heeft om dingen te achterhalen danwel te beargumenteren omdat het meteen weer wordt weggewuift. zoals je aangeeft degene die beweert dat het zo gaat moet dat eerst maar eens bewijzen. Dat komt wat mij betreft van twee kanten. Zoals het op de site van HN staat komt het over of ze enorme onderzoeken hebben gedaan en die onderzoeken zou ik dan wel eens willen zien.
Je moet weten hoe of wat is voorafgegaan aan een foto voor je kunt oordelen of de conclusies die eraan verbonden worden rechmatig zijn.
Zoals hoefnatuurlijk zelf aangeeft is het zo dat het niet per definitie zo is dat de belemmering van een ijzer gezondheidsklachten veroorzaakt bij het paard. En niet alle beslagen paarden benen zijn zo slecht doorbloed als op het plaatje zo ook kan het zijn dat een niet beslagen been slecht doorbloed kan zijn.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 18:48

Heb het hele topic doorgelezen.

Ik heb ook zo mijn twijfels bij het verhaal van Babeth en vind het nogal kort door de bocht dat ze het NB de schuld geeft.. Ik heb twee weken geleden zelf een cursus natuurlijk bekappen gedaan bij Wout Overbeeke (mijn NB'er) en je krijgt inderdaad geen diploma oid.. Ik ben niet van plan de hoeven van mijn paard zelf al bij te gaan houden, pas na de vervolgcursus en dan nog onderleiding van een professionele NB'er..

Ik ben ook benieuwd wat we van Babeth te horen gaan krijgen (al denk ik dat als het niet goed gaat met Milka na die 10 weken, ze dat echt niet hier gaat verkondigen, omdat ze daarmee zichzelf onderuit haalt.)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 18:52

Inge_ schreef:
Heb het hele topic doorgelezen.

Ik heb ook zo mijn twijfels bij het verhaal van Babeth en vind het nogal kort door de bocht dat ze het NB de schuld geeft.. Ik heb twee weken geleden zelf een cursus natuurlijk bekappen gedaan bij Wout Overbeeke (mijn NB'er) en je krijgt inderdaad geen diploma oid.. Ik ben niet van plan de hoeven van mijn paard zelf al bij te gaan houden, pas na de vervolgcursus en dan nog onderleiding van een professionele NB'er..

Ik ben ook benieuwd wat we van Babeth te horen gaan krijgen (al denk ik dat als het niet goed gaat met Milka na die 10 weken, ze dat echt niet hier gaat verkondigen, omdat ze daarmee zichzelf onderuit haalt.)

En dat laatste is dus een groot vooroordeel. Je kent me niet en je weet dus niet hoe ik zal reageren. Als ze na die 10 weken slecht zou lopen, zet ik dat er alsnog op. Ik ben niet zo iemand die zich ergens onderuit gaat l*llen. En dat je twijfeld aan mijn verhaal is jammer. Maar dat is jou keus. Maar het slaat werkelijk nergens op. Beter het topic maar even helemaal goed doorlezen dan trek je die conclusie misschien niet meer.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 18:54

Ik zeg je toch net dat ik het hele topic heb doorgelezen? Knipoog
Ik ken jou inderdaad niet, en daarom zei ik ook; ik denk ipv ik weet zeker.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 18:59

Beter voortaan even 2x nadenken voor je wat zegt, want ik heb al een duidelijke uitleg erover gegeven.
@ Yinnar: je hebt nog steeds geen antwoord op mijn vraag gegeven. Knipoog

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:01

oosterhoff schreef:
Zoals het op de site van HN staat komt het over of ze enorme onderzoeken hebben gedaan en die onderzoeken zou ik dan wel eens willen zien.

Ik heb een paar pagina's terug allerlei niet-HN sites gegeven en ook allerlei boeken erover.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:06

Babeth schreef:
Yinnar schreef:
Bel de faculteit diergeneeskunde te Utrecht maar. Die hebben dit ooit uitgelegd. Zij enten dan ook altijd voor in de borst.
Het heeft niets te maken met een allergische reactie. Het is al weer jaren geleden maar als je wilt kan ik de precieze reden nog wel eens vragen.
In de hals wordt echt afgeraden.

Het ligt er denk ik maar net aan om welke enting het gaat.

Ik doel op de combi influenza/tetanus.
Die willen ze pertinent niet in de hals doen.
Je kan dan veel sneller spieren raken. Er zitten meer spierbundels in de hals dan in de borst.
In de borst ziten ook wel spieren maar voornamelijk vet. Als je in de hals met enten een spier raakt kan dit leiden tot ernstige stijfheid en in een enkel geval zelfs slecht aflopen.
Ik heb net even geïnformeerd bij een vriendin die 18 jaar heeft meegelopen op een manege met de wekelijkse controles van da DA. Ze heeft het zelfs een keer van dichtbij meegemaakt met een paard wat verkeerd in de hals was gespoten.
Het kan ook goed gaan natuurlijk maar om problemen te voorkomen is het aan te gevelen altijd in de borst te enten.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 19:09

Yinnar schreef:
Ik doel op de combi influenza/tetanus.
Die willen ze pertinent niet in de hals doen.
Je kan dan veel sneller spieren raken. Er zitten meer spierbundels in de hals dan in de borst.
In de borst ziten ook wel spieren maar voornamelijk vet. Als je in de hals met enten een spier raakt kan dit leiden tot ernstige stijfheid en in een enkel geval zelfs slecht aflopen.
Ik heb net even geïnformeerd bij een vriendin die 18 jaar heeft meegelopen op een manege met de wekelijkse controles van da DA. Ze heeft het zelfs een keer van dichtbij meegemaakt met een paard wat verkeerd in de hals was gespoten.
Het kan ook goed gaan natuurlijk maar om problemen te voorkomen is het aan te gevelen altijd in de borst te enten.

Maar de DA's hier uit de omstreek die letten er goed op dat ze niet in de spier enten. Ik moest ook een paard 2x enten (was een soort antibiotica) en dat moest ook in de hals. Maar wel in het gedeelte waar geen spier zit. En oplettende dat er geen bloed bij komt.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:09

Babeth schreef:
Beter voortaan even 2x nadenken voor je wat zegt, want ik heb al een duidelijke uitleg erover gegeven.
@ Yinnar: je hebt nog steeds geen antwoord op mijn vraag gegeven. Knipoog

Had ik toch al gedaan??
Welke vraag dan. Wil je hem nog een keer stellen?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 19:11

Babeth schreef:
IJzers niet de oplossing? Kom dan eens met een goed antwoord en onderbouw die eens sterk? En kom niet met het antwoord dat ze door ijzers slechter gaat lopen, want je weet niet hoe mijn paard is, loopt en heeft gelopen. Er zijn zoveel paarden die door ijzers weer beter zijn geworden.

Dit was de vraag. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Babeth op 16-03-07 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:12

Mijn paard wordt ook in zijn hals geent, maar ik wist niet dat dat niet altijd even veilig is.. Zal er de volgende keer opletten dat hij in zijn borst wordt geend. Lachen

Babeth, jij wilde met de ijzers toch hoefbevangenheid voorkomen? Waarom dan niet stijfheid in de hals voorkomen door in de borst te gaan enten? Knipoog

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 19:13

Inge_ schreef:
Mijn paard wordt ook in zijn hals geent, maar ik wist niet dat dat niet altijd even veilig is.. Zal er de volgende keer opletten dat hij in zijn borst wordt geend. Lachen

Babeth, jij wilde met de ijzers toch hoefbevangenheid voorkomen? Waarom dan niet stijfheid in de hals voorkomen door in de borst te gaan enten? Knipoog

Omdat het bij ons met enten altijd goed gaat. Onze DA's letten er goed op dat ze niet in de spieren enten. Knipoog Nog nooit heeft 1 last gehad van stijfheid, dus waarom veranderen als het zo prima gaat? Knipoog
Bedoel ze kunnen van alles wel eens iets krijgen. Als je overal rekening mee zou moeten houden, was het paarden houden geen doen meer.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:14

Sim0ne schreef:
Op zo'n reactie als deze laatste (van Ikenenindi) moet je gewoon niet reageren Babeth, zo ongenuanceerd en duidelijk niet het hele topic gelezen: gewoon laten banketstaaf!

nahja!!! kom op zeg! ik val niemand aan ofzo. vroeg alleen of het niet gewoon een foute nber is geweest per toeval...

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 19:15

@ ikenindi: Ik denk dat ze deze reactie gaf omdat je zei dat je aan mijn verhaal twijfelde.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:16

Babeth schreef:
Inge_ schreef:

Omdat het bij ons met enten altijd goed gaat. Onze DA's letten er goed op dat ze niet in de spieren enten. Knipoog Nog nooit heeft 1 last gehad van stijfheid, dus waarom veranderen als het zo prima gaat? Knipoog
Bedoel ze kunnen van alles wel eens iets krijgen. Als je overal rekening mee zou moeten houden, was het paarden houden geen doen meer.

Bij ons is het ook altijd goed gegaan maar als er wel problemen kunnen ontstaan ook al wordt er nog zo goed opgelet, beter voorkomen dan toch?

Net als met de hoefijzers van Milka, met een hoefzweer is het juist beter zonder hoefijzers, waarom heb je dan toch voor verandering gekozen mbt ijzers?

Paarden zijn idd gevoelige dieren en daar zou je dus wel rekening mee moeten houden, ook al wordt het misschien wat duurder of ingewikkelder voor jezelf.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 19:20

Inge_ schreef:
Bij ons is het ook altijd goed gegaan maar als er wel problemen kunnen ontstaan ook al wordt er nog zo goed opgelet, beter voorkomen dan toch?

Net als met de hoefijzers van Milka, met een hoefzweer is het juist beter zonder hoefijzers, waarom heb je dan toch voor verandering gekozen mbt ijzers?

Paarden zijn idd gevoelige dieren en daar zou je dus wel rekening mee moeten houden, ook al wordt het misschien wat duurder of ingewikkelder voor jezelf.

Blijkbaar heb je toch het topic niet goed gelezen. Ze staat niet op ijzers voor die zweer.
En zoals ik al zei, als je overal rekening mee moest houden en overal aanpassingen voor moet doen, wordt het paarden houden onmogelijk. Tijdens bekappen kan er wel eens in de straal gesneden worden. Ga je dan de hele wereld afzoeken naar een andere methode? Nee dus. Een paard kan in de wei zich verstappen en kreupel lopen, ga je je paard dan binnen zetten om het te voorkomen?
Dat bedoel ik dus. Dat is geen doen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:21

@ Ikenindi: ik had het over dat over 1 kam scheren...

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:21

Ik weet waarom ze op ijzers staat, voor de mogelijke hoefbevangenheid. Rolleyes

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:22

Babeth schreef:
Inge_ schreef:

Blijkbaar heb je toch het topic niet goed gelezen. Ze staat niet op ijzers voor die zweer.
En zoals ik al zei, als je overal rekening mee moest houden en overal aanpassingen voor moet doen, wordt het paarden houden onmogelijk. Tijdens bekappen kan er wel eens in de straal gesneden worden. Ga je dan de hele wereld afzoeken naar een andere methode? Nee dus. Een paard kan in de wei zich verstappen en kreupel lopen, ga je je paard dan binnen zetten om het te voorkomen?
Dat bedoel ik dus. Dat is geen doen.

Zulke dingen zijn idd moeilijk te veranderen, maar zoiets simpels als waar je paard wordt geent is wel te doen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 19:24

Inge_ schreef:
[

Zulke dingen zijn idd moeilijk te veranderen, maar zoiets simpels als waar je paard wordt geent is wel te doen.

Klopt, daar heb je ook gelijk in. Maar zolang de DA goed oplet waar hij spuit, zie ik het probleem er niet zo van in. Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:26

Babeth schreef:
@ ikenindi: Ik denk dat ze deze reactie gaf omdat je zei dat je aan mijn verhaal twijfelde.

en dat mag ik niet zeggen? jij geeft een nogal groffe beschuldiging tegenover het hele nb gebeuren. jij beweert om het kort te zeggen dat nb hoefbevangenheid veroorzaakt... en ik zeg dat ik het daar niet mee eens ben. ik ben van mening dat het vast eens een keer fout kan gaan met nb, maar dat kan net zo goed met tb... ligt dan aan de smid.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:27

ik zeg niet dat alles wat Babeth zegt netjes is, maar dan hoef jij daar toch niet op dezelfde manier mee door te gaan...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:29

ik zeg toch niets verkeerds??? citeer dan eens wat er in jouw ogen verkeerd is aan mijn bericht? ik snap uberhaupt niet waar je over valt. ik beschuldig niemand ergens van!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 19:30

ikenindi schreef:
Babeth schreef:

en dat mag ik niet zeggen? jij geeft een nogal groffe beschuldiging tegenover het hele nb gebeuren. jij beweert om het kort te zeggen dat nb hoefbevangenheid veroorzaakt... en ik zeg dat ik het daar niet mee eens ben. ik ben van mening dat het vast eens een keer fout kan gaan met nb, maar dat kan net zo goed met tb... ligt dan aan de smid.

Ik heb al eerder in dit topic vermeld dat het waarschijnlijk niet aan het NB lag, maar aan de NBer. En of het nu aan NB ligt, de NBer of ergens anders aan, mijn paard loopt weer en wil weer lopen. Dat is wat belangrijk is.
En mijn excuses heb ik allang gedaan voor het iets wat zwartmakend ten opzichte van NB. Maar dat willen sommigen blijkbaar niet lezen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:31

Jij zegt dat zij alles over 1 kam scheert en dat zei je mijns inziens op een harde manier, zoals ik je gequote heb..... Ik denk dat hier nu wel genoeg over is gezegd