Ervaring met gebroken griffelbeentje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marsan

Re: Ervaring met gebroken griffelbeentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:32

Wat dikker mag wel,als het been maar niet warmer is !!

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 18:49

been mag wel wat warmer zijn hoor...
Alleen niet echt heel warm...

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 22:46

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 23:02

morgen naar DA met Wis, alweer Scheve mond

ze heeft zichzelf 8 weken geleden een flinke open wond bezorgt lnksachter, tijdens de stalrust bezorgde ze zichzelf een flinke schiefel rechtsvoor, op de hoogte van de schiefel op deze afbeelding die ik hier op blz 3 va dit topic vond

Afbeelding

wond aan achterbeen gaat nu eindelijk goed en heb er weer 5x opgezeten, maar inmiddels is de schieffel 2x zo groot geworden en het voorbeen is erg overvuld en flink warm
morgen op de foto, juist vanwege de plaats van de schiefel wordt er ook gedacht aan gebroken griffelbeentje..ze is er iig lomp genoeg voor Scheve mond
hoop iig dat de pees niet beschadigd is..

morgenmiddag 16.00 bij DA zijn, ik hou jullie op de hoogte
heb pas 4 blz van dit topic gelezen maar vind t erg interessant, en tot nu toe alleen goede dingen gelezen gelukkig, ga nu met een beetje een gerust gevoel slapen en lees de rest van het topic later nog, en plaats uiteraard morgen een update!

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 06:34

Sterkte Renske vandaag ook ik heb vandaag een afspraak bij mijn DA voor een scan met Black, Hij heeft eergister gek gedaan en gister was het been gevuld met vocht. Ik weet niet wat ik moet denken.
Ook ik hou jullie op de hoogte.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:27

Jeetje Renske, wat een pech heb jij ook met de paarden! Sterkte ermee!!! Ach gut

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 12:21

Sterkte Renske !!

Wij zijn alweer een tijdje bezig met opbouwen van het rijden.
Ik merk wel dat ze snel moe is,echt helemaal geen uithoudingsvermogen meer.
Hebben jullie paardjes dat ook?
Of zijn jullie alweer helemaal bezig?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 12:46

thnx Lachen

jullie ook allemaal sterkte met het opbouwen, en Blackjee succes bij de DA vandaag!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 14:11

Absoluut Marsan. Ebo is gewoon na 5 minuten draf uitgeput..... Ik heb nu een schema opgesteld en ga hem volledig volgens dat schema weer in conditie brengen.

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:48

pablo is weer aardig op conditie..
Rij al weer helemaal met hem in de les en heb zelfs zaterdag weer wedstrijd met hem..

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:53

Super dat Pablo weer gewoon de oude is!

Hoe is het gegaan Blackje?

Versace heeft ook weinig conditie, rij hem ongeveer 20 min, half uur dat kan hij wel aan.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 19:29

nou niets gebroken gelukkig maar echt geweldig is het ook niet

ff mezelfgequote uit een ander topic, scheelt typewerk Knipoog

Renske_ schreef:
de schieffel zit op een enorme rotplek, iets lager dan was deel van het griffelbeentje operatief verwijderd en was het wrsch opgelost geweest
iets hoger dan had het op een minder beweeglijke plek gezeten, was het ook makkelijker geweest

Nu zit het op een plek die bij beweging&belasting flink gaat zitten irriteren waardoor de schiefel dus aktief blijft, waardoor het been dik wordt en Wis er niet lekker op loopt.
2 maanden boxrust en stappen aan de hand was het 1e advies, maar omdat Wis tijdens de boxrust ivm wond in week 4 zichzelf deze schiefel bezorgd heeft leek dat dus niet echt een goede oplossing..
Nu is besloten om haar de opfok in te doen, zal herstel langer duren omdat ze dus blijft bewegen maar de hoop is dat ze zich netjes zal gedragen, niet veel zal rennen maar rustig gaat grazen.
september/oktober haar voorzichtig weer gaan belasten en dan is het afwachten wat het been gaat doen...
nu was hij nml ook netjes rustig en had al een paar weken rust gehad maar na 5x rijden was het dus weer helemaal foute boel
ik heb het ff helemaal gehad, wat een ellende weer Verdrietig

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 19:37

Niet goed!! doordat de vorige dierenarts die ik erbij heb gehad zon 4 maanden geleden niet goed heeft gekeken is het als het ware verwaarloosd het deukje is ontzettend goed genezen maar de pees is niet goed het zit te dicht op het griffelbeen waardoor er irritatie komt als hij teveel heeft gedaan dit komt ook door de deuk zei hij, Ik kan in ieder geval nooit meer volledig aan het werk als het een sportpaard was is hij afgekeurd ik moet nu 2 weken lang 10 minuten draven op een verende bodem geen weg, en ook geen zand, daar moet ik nu in gaan lopen als ik met hem wil rijden is het voor mij te zwaar dan mag Black er niet in rijden.. als dat goed gaat moet ik een maand lang 20 minuten draven gaat dat goed dan kan ik hem licht oppakken maar niet te zwaar werk meer vragen, als het been na 20 minuten dik is moet ik een stapje terug doen verder mag hij wel over 2 weken los, dan is voor mij het enige positieve dat hij lekker met de zomer op het land kan.. Tsjah ik weet niet wat ik ervan moet denken ik voel me een beetje rot, ik heb ook aan hem gevraagd of Black pijn had, maar dit had hij niet ik wil namelijk niet dat hij pijn heeft!
Niet het nieuws waar ik op gehoopt had!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 19:42

das rot Blackje Ach gut
net als bij Wisje dus, irritatie na belasting.. geeft mij weer minder hoop dat ik na een zomer rust in oktober weer een gezonde Wisje heb Scheve mond

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 19:45

Ja, Indd rot! En hetzelfde als Black inderdaad, Maar wie weet hoe de schiefel reageerd.. Ik hoop voor je dat Wisje rustig blijft tijdens haar ''vakantie'' Ik baal in ieder geval als een stekker Ik hoop voor ons allebei dat de paardjes iets opknappen.. Get wat een rotnieuws hebben we eigenlijk gehad he? En ik ging nog wel met goede moed naar de dierenarts!!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 19:50

pff ja idd, ik ging ook redelijk vol goede moed naar de DA
wist immer sdat wis(in tegenstelling tot mn andere 2 paarden) op alle voorgaande foto's helemaal 100% goed was en ik had zoiets van ach ze is jong&gezond&sterk enzo en na allemaal positieve verhalen in dit topic dacht ik echt ow dit komt wel goed

zit t bij wis dus net weer op een rotplek Scheve mond

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 19:55

Ja inderdaad zal je altijd zien.. Black is dan al 16, maargoed had dit niet echt verwacht Ik ben in ieder geval doodop ik had een afspraak om 3 uur en hij kwam pas om half 7 hij had autopech..

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:19

het zit je ook niet mee met je paarden renske..
Bah zeg...

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 06:51

Jeetje Black, dat is niet zo'n goed nieuws! En Renske ook al, bah!

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:30

Ik ga dit topic even blijven volgen. Niet omdat ik er zoveel aan kan toevoegen, maar wel dat door dit te lezen, ik een sterk vermoeden heb wat mijn paard aan zijn achterbeen heeft. Ik heb enkele foto's getrokken maar staan thuis op de harde schijf.

Een vraagje; dat griffelbeentje, als je daarover wrijft kan je dan precies zo'n bolletje voelen halverwege?

Mijn nieuw paardje ben ik drie weken terug gaan ophalen. In die week tijd tussen gaan kijken, beslissen en ophalen heeft ze daar nog op de wei gestaan. Toen we ze van de trailer haalden zag ik dat haar achterbeen een serieuze wonde had(alsof in de draad gezeten of kloppen gekregen) en dat er een bult opzat aan buitenkant/zijkant. Maar ...ze loopt absoluut niet kreupel.
Tvoelt aan als een stukje been, je kan er wat op duwen...
Moet ik denken aan een gebroken griffelbeentje??

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:47

lijkt me beter dat je er een DA naar laat kijken... Zo via internet kunnen we moeilijk bepalen wat het is...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:56

het hoeft geen gebroken griffelbeen te zijn.
mijn pony heeft meerdere schieffels,daar is door het aantikken alleen het botvlies beschadigd
aan de binnenkant van haar voorbeen heeft ze bijna 2 jaar geden wel haar griffelbeen op meerdere plaatsen gebroken gehad maar dat is vanzelf weer geheelt in de wei
ze was toen 9mnd drachtig en we konden niet scannen.
ze heeft toen heel even kreupel gelopen,maar met die andere 4 schieffels uis ze nooit kreupel geweest.
ik zou wel de DA even bellen ,je kan gel/creme krijgen om de schieffel te laten slinken.

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:38

Als klap op de vuurpijl heeft Black een ontsteking in zijn been zitten door het scheren om het been te scannen is er een piepkleinwondje onstaan daarover is die gel gegaan, en ik heb het er wel goed afgehaald maar niet goed verder gekeken het gevolg vanochtend het been was 3x zo dik en hard van het vocht dus straks komt de dierenarts hij adviseerde me om zijn temeperatuur op te meten had geen koorts, maar ik vertrouw het niet stel dat het een ontsteking is en als ik 3 dagen wacht kan hij misschien helemaal niet meer lopen.. Zuchtt

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 17:54

Jee zeg ......zou idd weer vee arts raadplegen.

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:29

Nou geen ontsteking maar het is een reactie van de pees, ik vind het in ieder geval erg vreemd, want na de scan heb ik nog even met hem gelopen maar hij was rustig toen heb ik nog 10 minuten zijn been afgekoeld en daarna in zijn stalletje. en de volgende morgen had hij echt een olifantenbeen dus ik vind het erg vreemd, Ik blijf denken door het wondje want als hij gek heeft gedaan dan was hij niet zo dik had ik vorige week ook, Hij heeft nu en prikje gehad en het been werd meteen wat dunner na het stappen nu 4 dagen stappen dan licht aan het werk, wordt het dik komt er weer een echo..