Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Arabesk schreef:sinds wanneer is de zool van een paardenhoef dragend???
Arabesk schreef:Steunsels worden wel degelijk weggesneden bij NB.
Arabesk schreef:Cyteks heeft niets maar dan ook niets van doen met NB
bart6699 schreef:Arabesk schreef:sinds wanneer is de zool van een paardenhoef dragend???
De hoef bestaat uit harde weefsels en zachte weefsels.
De harde zijn; hoefwand, zool, straal en hoefbeen.
De zachte zijn; witte lijn, straalkussen, en nog een paar weefsels die hoorweefsel laten groeien.
Bij een ontleding wordt dit ook duidelijk.
En onder ontleding versta ik niet het doorzagen van een hoef, maar het verwijderen van elk onderdeel los.
Als de hoefwand, zool en straal zijn verwijderd van een slachthoef, dan zie je dat de rest van de hoef uit heel zacht materiaal bestaat.
Zo zacht, dat bij aanraking het weefsel al gelijk beschadigd is.
Als het paard in zijn hoefschoen zou hangen, dan moet je dus iets van verbindende structuren aantreffen die de hoefwand aan de hoefbeen zou verbinden.
Maar je vind alleen maar heel zacht weefsel tussen hoefwand en hoefbeen.
Hieruit kan je concluderen dat de aanname dat een hoefbeen in de hoefschoen "hangt" niet correct is, maar dat het hoefbeen steunt op de zool en straal.
De hoefwand heeft een beschermende functie.
bart6699 schreef:Als het paard in zijn hoefschoen zou hangen, dan moet je dus iets van verbindende structuren aantreffen die de hoefwand aan de hoefbeen zou verbinden.
Citaat:Wat bij jou de nagel is, is bij het paard de hoefwand. (Sommigen noemen de hoefwand de "draagrand", maar deze benaming is ontstaan omdat dat nou eenmaal de enige plek was waar je een ijzer aan vast kon timmeren, in werkelijkheid hoort de hoefwand niet te "dragen". Vanaf nu gebruiken we de naam "draagrand" niet meer.)
Terug naar de nagel van je vinger. Waar groeit de nagel? Hij wordt onderaan steeds langer, maar iedereen weet dat de nagel niet aan de onderkant groeit maar op de plek waar hij uit je vinger lijkt te schuiven: de nagelriem. Bij paarden is dit precies zo, alleen noemen we die plek de kroonrand.
Als je er over nadenkt is het heel bijzonder dat de nagel (en hoef) zo groeit. Hij lijkt immers vastgekleefd te zitten aan de huid eronder, maar kan desondanks toch naar beneden groeien zonder dat de aanhechting loslaat!
Deze aanhechting is een waar kunststukje van de natuur en o zo belangrijk. Als deze aanhechting al dan niet gedeeltelijk loslaat dan doet het erg zeer als je probeert je nagel iets op te lichten.
Bij een paard heet deze magische hechtingslaag Laminae, ofwel "de witte lijn". Meestal is deze zichtbaar als een zwart-vuile rand aan de onderkant van de hoef, maar als je hem schoonraspt is hij geelachtig/ivoorwit. Vandaar die naam.
Laminae lijkt een beetje op de strepen aan de onderkant van een paddestoel. Er is een laag op het hoefbeen en een andere laag op de binnenkant van de hoefwand. De twee lagen sluiten op elkaar in als een soort klitteband en resulteert in een verbazingwekkend sterke verbinding: Er zijn twee mensen nodig om van een kadaverhoef de hoefwand van het hoefbeen los te trekken.
Op de foto's rechts zie je de binnenkant van de hoefwand met de laminae duidelijk zichtbaar. (De zwarte vlekken zijn pigmentvlekken; het was een gestreepte hoef).
Wij mensen gebruiken onze nagel niet om op te lopen dus als hij een beetje zwak is of loslaat is dit niet zo'n ramp: we vermijden dan gewoon dat we de nagel op kunnen tillen met een pleister of zo. Bij paarden is de witte lijn van groot belang, want hiermee zit de hoefwand aan het hoefbeen geplakt. Als je de botten van het paard volgt dan staat het paard niet op de zool maar "hangt" als het ware aan de hoefwand. Als de witte lijn verzwakt of loslaat dan valt het hoefbeen omlaag en drukt dan op de zool. Deze is niet bestand tegen het gewicht van het paard en raakt dan chronisch ontstoken.
Net als bij mensen is het heel gevoelig en onaangenaam als de aanhechting tussen hoefwand en de onderliggende weefsels verzwakt is. Helaas komt het bij veel paarden voor dat de witte lijn zwak is. De grootste oorzaken zijn hoefijzers, te weinig beweging en een verkeerde manier van bekappen. Al deze dingen leiden tot een slecht werkend hoefmechanisme (zie hieronder), en daarmee een slechte doorbloeding. Een zwakke witte lijn is het resultaat van een gebrekkige doorbloeding!
! Veel paarden hebben, door gebrek aan voldoende doorbloeding in de hoef, een verzwakte witte lijn. Je kan dit zien doordat de hoefwand een kromming naar buiten toe heeft en/of de zool plat is door het omlaag zakkende hoefbeen.
Het hoefbeen is het bot dat in de hoef zit. Het hoefbeen rust niet op de zool maar "hangt" via de witte-lijn-verbinding aan de hoefwand.
Hiernaast zie je een foto van een doorgezaagde hoef. Duidelijk is het hoefbeen te zien dat precies in de hoef past.
De hoef is gebouwd rond het hoefbeen; de vorm van de hoef komt overeen met de vorm van het hoefbeen.
Om het hoefbeen zit een laag die we de hoeflederhuid noemen (corium). De hoeflederhuid is zeer rijk van bloed voorzien. De hoef is een belangrijk orgaan voor de overleving van het paard; het heeft een grotere doorbloeding dan de meeste andere organen, alleen de lever en nieren hebben een nog hogere doorbloeding. Alle weefselopbouw, onderhoud en genezing in de hoef zijn sterk afhankelijk van een voortdurende toevoer van voedingstoffen via het bloed.
De hoeflederhuid aan de onderkant van het hoefbeen produceert de zool en straal. Aan de buitenkant produceert de hoeflederhuid de "witte lijn" (laminae) die het hoefbeen stevig vasthoudt aan de hoefwand, een soort levend klitteband.
De hoefwand wordt geproduceerd door de kroonrand en groeit langs de buitenkant van het hoefbeen omlaag, daarbij stevig vastgehouden door de witte lijn. De groei vanaf de kroonrand tot aan de bodem neemt ongeveer een jaar in beslag.
Citaat:Waarom steunsels wegsnijden als ze een belangrijk constructie zijn van de hoef?
Waarom zijn steunsels na 8 weken weer terug gegroeid?
bart6699 schreef:De hoef bestaat uit harde weefsels en zachte weefsels.
De harde zijn; hoefwand, zool, straal en hoefbeen.
De zachte zijn; witte lijn, straalkussen, en nog een paar weefsels die hoorweefsel laten groeien.
Bij een ontleding wordt dit ook duidelijk.
En onder ontleding versta ik niet het doorzagen van een hoef, maar het verwijderen van elk onderdeel los.
Als de hoefwand, zool en straal zijn verwijderd van een slachthoef, dan zie je dat de rest van de hoef uit heel zacht materiaal bestaat.
Zo zacht, dat bij aanraking het weefsel al gelijk beschadigd is.
Als het paard in zijn hoefschoen zou hangen, dan moet je dus iets van verbindende structuren aantreffen die de hoefwand aan de hoefbeen zou verbinden.
Maar je vind alleen maar heel zacht weefsel tussen hoefwand en hoefbeen.
Hieruit kan je concluderen dat de aanname dat een hoefbeen in de hoefschoen "hangt" niet correct is, maar dat het hoefbeen steunt op de zool en straal.
De hoefwand heeft een beschermende functie.
Citaat:Waarom steunsels wegsnijden als ze een belangrijk constructie zijn van de hoef?
Waarom zijn steunsels na 8 weken weer terug gegroeid?
In de natuur/evolutie verdwijnen alle onderdelen van een lichaam als ze geen nut meer hebben.
Vroeger heeft de mens waarschijnlijk een staart gehad en nu hebben alleen nog maar een stompje als stuitje/staartbeen.
Door de steunsels te verwijderen verzwak je de constructie van de hoef en kan de hoef vervormen.
Dus waarom onderdelen van een hoef verwijderen, die zeker wel een functie hebben?
Citaat:Gedeeltelijk ben ik dat met je eens, want bekappen en beslaan is ook niet hetzelfde.
Alleen het bekappen als voorbereiding voor het aanbrengen van het Cytekbeslag heeft veel overeenkomsten met Natuurlijk bekappen.
je snijdt zo min mogelijk zool weg, laat de straal grondcontact maken en de steunsels verwijder je niet.
SpikyBlue schreef:Sterkte met het verlies gekke_koei, vreselijk gewoon..
Wat betreft het beslag; ik heb Cytek NL een demo zien geven, en mijn mening is alleen maar versterkt.
CarinaR schreef:Daarnaast heb ik afgelopen donderdag een paard zien galoperen, wat zeer ernstige wekekootstand heeft en spierbevangen is...
Needje schreef:CarinaR schreef:Daarnaast heb ik afgelopen donderdag een paard zien galoperen, wat zeer ernstige wekekootstand heeft en spierbevangen is...
Welke idioot laat een paard dat spierbevangen is galoperen dan?!
OrissE_GipsY schreef:orisse staat er ook op, en op een gegeven moment,
kwam ik op stal, had ze gewoon pony hoefjes
heeft die ******* er gewoon weer een maat kleiner ijzer onder gegooid en heel de hoefwand weg gevijlt bij de voorhoeven![]()
ik kan niet snappen, dat zulke mensen zich hoefsmid mogen noemen, of uberhaupt met dit beslag mogen werken.
het slaat helemaal nergens op. die beesten sterven van de pijn.
en nu maar hopen dat het nog goedkomt en niet zo afloopt als hier door sommige mensne beschreven wordt![]()
niet aan beginnen die cyteks!!!
Lenneke_ schreef:OrissE_GipsY schreef:orisse staat er ook op, en op een gegeven moment,
kwam ik op stal, had ze gewoon pony hoefjes
heeft die ******* er gewoon weer een maat kleiner ijzer onder gegooid en heel de hoefwand weg gevijlt bij de voorhoeven![]()
ik kan niet snappen, dat zulke mensen zich hoefsmid mogen noemen, of uberhaupt met dit beslag mogen werken.
het slaat helemaal nergens op. die beesten sterven van de pijn.
en nu maar hopen dat het nog goedkomt en niet zo afloopt als hier door sommige mensne beschreven wordt![]()
niet aan beginnen die cyteks!!!
En ik snap niet dat jij bij een hoefsmid blijft als je het zo'n slechte smid vind. Ik vind dat je als paardeneigenaar nog altijd verantwoordelijk bent om een smid te zoeken die jij kundig genoeg vind.