Cytek ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Cytek ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:02

wat mij tegenstaat aan traditioneel beslag, de straal en zool mogen niet meer meedoen. mijn paard staat sinds kort op kunststof ijzers voor, deze zijn voorzien van een straalbrugje en zijn extra breed, zodat ook de zool gestimuleerd wordt.

ik kan nu (na een dikke maand) het verschil al zien, de zool ontwikkelt mooi dik eelt, wat eerder niet aan wilde groeien waardoor mijn paard extreem gevoelig was. dit werd veroorzaakt door een veel te korte bekapping door een traditioneel smid, VIER JAAR geleden. Faram's hoeven (met name voor) herstelden onvoldoende, maar met dit beslag lijkt het erop dat we het weer terug gaan krijgen in zijn oorspronkelijke staat, nl keihard, onverslijtbaar en op alle soorten ondergrond bruikbaar.

mijn paard heeft altijd op blote voeten gelopen, en imo kan dat bij ieder paard met gezonde hoeven en benen. echter, door één verkeerde bekapping was het goed verpest. dankzij het beslag wat hij nu heeft wordt de zool wel gestimuleerd, maar slijt niet af, zodat hij mooi dik kan worden, zoals hij ook ooit was. bij de bewuste bekapping is bijna de hele zool weggehakt en van de straal was ook bijna niks meer over.

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 23:20

Arabesk schreef:
sinds wanneer is de zool van een paardenhoef dragend???

De hoef bestaat uit harde weefsels en zachte weefsels.
De harde zijn; hoefwand, zool, straal en hoefbeen.
De zachte zijn; witte lijn, straalkussen, en nog een paar weefsels die hoorweefsel laten groeien.
Bij een ontleding wordt dit ook duidelijk.
En onder ontleding versta ik niet het doorzagen van een hoef, maar het verwijderen van elk onderdeel los.
Als de hoefwand, zool en straal zijn verwijderd van een slachthoef, dan zie je dat de rest van de hoef uit heel zacht materiaal bestaat.
Zo zacht, dat bij aanraking het weefsel al gelijk beschadigd is.
Als het paard in zijn hoefschoen zou hangen, dan moet je dus iets van verbindende structuren aantreffen die de hoefwand aan de hoefbeen zou verbinden.
Maar je vind alleen maar heel zacht weefsel tussen hoefwand en hoefbeen.
Hieruit kan je concluderen dat de aanname dat een hoefbeen in de hoefschoen "hangt" niet correct is, maar dat het hoefbeen steunt op de zool en straal.
De hoefwand heeft een beschermende functie.

Arabesk schreef:
Steunsels worden wel degelijk weggesneden bij NB.

Waarom steunsels wegsnijden als ze een belangrijk constructie zijn van de hoef?
Waarom zijn steunsels na 8 weken weer terug gegroeid?
In de natuur/evolutie verdwijnen alle onderdelen van een lichaam als ze geen nut meer hebben.
Vroeger heeft de mens waarschijnlijk een staart gehad en nu hebben alleen nog maar een stompje als stuitje/staartbeen.
Door de steunsels te verwijderen verzwak je de constructie van de hoef en kan de hoef vervormen.
Dus waarom onderdelen van een hoef verwijderen, die zeker wel een functie hebben?

Arabesk schreef:
Cyteks heeft niets maar dan ook niets van doen met NB

Gedeeltelijk ben ik dat met je eens, want bekappen en beslaan is ook niet hetzelfde.
Alleen het bekappen als voorbereiding voor het aanbrengen van het Cytekbeslag heeft veel overeenkomsten met Natuurlijk bekappen.
je snijdt zo min mogelijk zool weg, laat de straal grondcontact maken en de steunsels verwijder je niet.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 08:27

bart6699 schreef:
Arabesk schreef:
sinds wanneer is de zool van een paardenhoef dragend???

De zachte zijn; witte lijn, straalkussen, en nog een paar weefsels die hoorweefsel laten groeien.
En onder ontleding versta ik niet het doorzagen van een hoef, maar het verwijderen van elk onderdeel los.
Als de hoefwand, zool en straal zijn verwijderd van een slachthoef, dan zie je dat de rest van de hoef uit heel zacht materiaal bestaat.
Als het paard in zijn hoefschoen zou hangen, dan moet je dus iets van verbindende structuren aantreffen die de hoefwand aan de hoefbeen zou verbinden.
Hieruit kan je concluderen dat de aanname dat een hoefbeen in de hoefschoen "hangt" niet correct is, maar dat het hoefbeen steunt op de zool en straal.

Dit kan toch niet? Je geeft zelf al aan dat er alleen zacht weefsel zit om het hoefbeen. Dus kan het nergens op steunen. Samen met het gegeven dat op het moment dat het hoefbeen de zool raakt bij bv een bevangen paard het te pijnlijk is voor een paard om te lopen. Dus zal het niet steunen op de zool. Het hangen wordt imo zo genoemd juist omdat het "vrij" hangt in de hoef. Hoefwand zit "vast" aan kroonrand en zo verder aan het paard.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:12

bart6699 schreef:

De witte lijn is de verbinding tussen hoefwand en hoefbeen Pling

Citaat:
Wat bij jou de nagel is, is bij het paard de hoefwand. (Sommigen noemen de hoefwand de "draagrand", maar deze benaming is ontstaan omdat dat nou eenmaal de enige plek was waar je een ijzer aan vast kon timmeren, in werkelijkheid hoort de hoefwand niet te "dragen". Vanaf nu gebruiken we de naam "draagrand" niet meer.)
Terug naar de nagel van je vinger. Waar groeit de nagel? Hij wordt onderaan steeds langer, maar iedereen weet dat de nagel niet aan de onderkant groeit maar op de plek waar hij uit je vinger lijkt te schuiven: de nagelriem. Bij paarden is dit precies zo, alleen noemen we die plek de kroonrand.
Afbeelding
Als je er over nadenkt is het heel bijzonder dat de nagel (en hoef) zo groeit. Hij lijkt immers vastgekleefd te zitten aan de huid eronder, maar kan desondanks toch naar beneden groeien zonder dat de aanhechting loslaat!
Deze aanhechting is een waar kunststukje van de natuur en o zo belangrijk. Als deze aanhechting al dan niet gedeeltelijk loslaat dan doet het erg zeer als je probeert je nagel iets op te lichten.

Bij een paard heet deze magische hechtingslaag Laminae, ofwel "de witte lijn". Meestal is deze zichtbaar als een zwart-vuile rand aan de onderkant van de hoef, maar als je hem schoonraspt is hij geelachtig/ivoorwit. Vandaar die naam.

Laminae lijkt een beetje op de strepen aan de onderkant van een paddestoel. Er is een laag op het hoefbeen en een andere laag op de binnenkant van de hoefwand. De twee lagen sluiten op elkaar in als een soort klitteband en resulteert in een verbazingwekkend sterke verbinding: Er zijn twee mensen nodig om van een kadaverhoef de hoefwand van het hoefbeen los te trekken.

Op de foto's rechts zie je de binnenkant van de hoefwand met de laminae duidelijk zichtbaar. (De zwarte vlekken zijn pigmentvlekken; het was een gestreepte hoef).

Wij mensen gebruiken onze nagel niet om op te lopen dus als hij een beetje zwak is of loslaat is dit niet zo'n ramp: we vermijden dan gewoon dat we de nagel op kunnen tillen met een pleister of zo. Bij paarden is de witte lijn van groot belang, want hiermee zit de hoefwand aan het hoefbeen geplakt. Als je de botten van het paard volgt dan staat het paard niet op de zool maar "hangt" als het ware aan de hoefwand. Als de witte lijn verzwakt of loslaat dan valt het hoefbeen omlaag en drukt dan op de zool. Deze is niet bestand tegen het gewicht van het paard en raakt dan chronisch ontstoken.

Net als bij mensen is het heel gevoelig en onaangenaam als de aanhechting tussen hoefwand en de onderliggende weefsels verzwakt is. Helaas komt het bij veel paarden voor dat de witte lijn zwak is. De grootste oorzaken zijn hoefijzers, te weinig beweging en een verkeerde manier van bekappen. Al deze dingen leiden tot een slecht werkend hoefmechanisme (zie hieronder), en daarmee een slechte doorbloeding. Een zwakke witte lijn is het resultaat van een gebrekkige doorbloeding!

! Veel paarden hebben, door gebrek aan voldoende doorbloeding in de hoef, een verzwakte witte lijn. Je kan dit zien doordat de hoefwand een kromming naar buiten toe heeft en/of de zool plat is door het omlaag zakkende hoefbeen.

Het hoefbeen is het bot dat in de hoef zit. Het hoefbeen rust niet op de zool maar "hangt" via de witte-lijn-verbinding aan de hoefwand.

Hiernaast zie je een foto van een doorgezaagde hoef. Duidelijk is het hoefbeen te zien dat precies in de hoef past.

De hoef is gebouwd rond het hoefbeen; de vorm van de hoef komt overeen met de vorm van het hoefbeen.

Om het hoefbeen zit een laag die we de hoeflederhuid noemen (corium). De hoeflederhuid is zeer rijk van bloed voorzien. De hoef is een belangrijk orgaan voor de overleving van het paard; het heeft een grotere doorbloeding dan de meeste andere organen, alleen de lever en nieren hebben een nog hogere doorbloeding. Alle weefselopbouw, onderhoud en genezing in de hoef zijn sterk afhankelijk van een voortdurende toevoer van voedingstoffen via het bloed.

De hoeflederhuid aan de onderkant van het hoefbeen produceert de zool en straal. Aan de buitenkant produceert de hoeflederhuid de "witte lijn" (laminae) die het hoefbeen stevig vasthoudt aan de hoefwand, een soort levend klitteband.

De hoefwand wordt geproduceerd door de kroonrand en groeit langs de buitenkant van het hoefbeen omlaag, daarbij stevig vastgehouden door de witte lijn. De groei vanaf de kroonrand tot aan de bodem neemt ongeveer een jaar in beslag.
Afbeelding

Citaat:

ze worden teruggebracht tot zoolhoogte. En net als de hoefwand. Beide groeien in 8 weken terug, maar dat betekent nog niet dat bijv. de hoefwand dus ook dragend is. In Nederland slijten de hoefwand en met name de steunsels gewoon te weinig. Bij wilde paarden slijten beide door contact met ruwe onregelmatige ondergronden

Afbeelding

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:02

bart6699 schreef:

Wat is dat nou voor redenatie? Omdat de witte lijn zacht is, is het geen verbinding? Als je alle zachte weefsels bij een mens weg haalt, blijven de botten heus niet overeind staan hoor. Ik weet niet hoe je erbij komt dat de witte lijn geen verbinding is tussen de hoefwand en het hoefbeen, maar ik ben heel benieuwd waar je dat vandaan hebt.

Citaat:
In de natuur/evolutie verdwijnen alle onderdelen van een lichaam als ze geen nut meer hebben.
Vroeger heeft de mens waarschijnlijk een staart gehad en nu hebben alleen nog maar een stompje als stuitje/staartbeen.
Door de steunsels te verwijderen verzwak je de constructie van de hoef en kan de hoef vervormen.
Dus waarom onderdelen van een hoef verwijderen, die zeker wel een functie hebben?

Voor de duidelijkheid: steunsels snijden we terug tot aan de zoo. De functie van de steunsels is simpel: het is gewoon de hoefwand die om de hoef heen gevouwen is, waardoor hij beter blijft zitten. Als de hoefwand alleen rond zou lopen en geen knik zou maken aan de uiteindes, zou hij veel makkelijker los kunnen laten. Op DIE manier moeten ze dus steun geven, maar ze moeten niet te ver boven de zool uitgroeien.

Dat steunsels groeien is geen reden om ze niet te verwijderen, steunsels zijn gewoon hoefwand. Een hoefwand die te lang wordt, moet je bijvijlen of bijsnijden. Waarom wordt hij dan te lang? Omdat een paard hier te weinig slijtage te verduren krijgt: te weinig op harde rotsige bodems loopt. als je alles dat groeit zou laten groeien, dan moet je dus ook nooit meer je paard bekappen...

Citaat:
Gedeeltelijk ben ik dat met je eens, want bekappen en beslaan is ook niet hetzelfde.
Alleen het bekappen als voorbereiding voor het aanbrengen van het Cytekbeslag heeft veel overeenkomsten met Natuurlijk bekappen.
je snijdt zo min mogelijk zool weg, laat de straal grondcontact maken en de steunsels verwijder je niet.

Zo lijkt het wel of cytek mee wil liften op het succes van natuurlijk bekappen...

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:22

Sorry, Bart6699, maar ik kan me totaal niet vinden in je reacties.. Ik zie het juist precies andersom.. Je hebt het over 'harde en zachte weefsels', ik heb het gewoon over de lederhuiden en de hoornige opperhuiden. Het hoefbeen wordt beschermd door het hele hoefbeenpakket, de (zool-)lederhuid en de hoornige zool. Maar als je de wand van een paard weg zou halen, zou het paard niet meer kunnen staan. Hiermee wil ik zeggen, dat élk onderdeel van de hoef belangrijk is en meedraagt, zowel wand als straal en een gedeelte zool. Maar niet alléén de zool en straal.. Daarom ga ik niet mee in de term "zoolbeslag".
Je schreef: "Als het paard in zijn hoefschoen zou hangen, dan moet je dus iets van verbindende structuren aantreffen die de hoefwand aan de hoefbeen zou verbinden." Klopt, de plaatjeslagen. De wand ís verbonden met de lederhuiden en het hoefbeen. Een hoef kan imo best veel hebben, hele gedeeltes wand kunnen gecuretteerd worden bij een aandoening, maar de wand is TE belangrijk om niet mee te laten dragen en moet imo zéker tweederde mee doen.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:14

Sjuust OK dan! en neit anders.
Ik wil nog ff toevoegen dat steunsels wel een belangrijke functie hebben in de hoef.Ze zijn een soort uitslag beperking,van het hoefmechanisme.
Met andere woorden ze zorgen ervoor dat onder extreme omstandigheden
de hoef niet overstrekt,of te ver uitvouwt.
Nederlandse rassen,bijv Gelderspaard,maw die rassen die op zachte bodem hun oorsprong vinden,hebben ook vaak veel minder steunsel.
Andalusiers,NewForest,Quarters,bijvoorbeeld weer vrij veel.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 10:11

even een update... wille heeft zijn been gebroken afgelopen vrijdag en heb ik dus in moeten laten slapen.

dit was dus rechtsachter waar hij al kreupel op was en waar hij van begin af aan last van had met die klote cytecs.

had ik die k.utijzers nou maar nooit genomen dan was hij er misschien nog geweest...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 10:17

Een been breken door de cyteks Verward

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 10:32

sinds hij achter cytecs heeft gehad sleepte hij heel erg met zijn achterbeen. dat werd van kwaad tot erger.
toen hij weer opgewone ijzers kwam werden zijn benen gigantisch dik en kreeg hij zware overbelasting. hij had bindweefselvorming op zijn pees.
daardoor heeft hij heel lang kreupel gestaan en stapte hij regelmatig mis met rechtsachter, hij ging overhoef... en daardoor is zijn been minder sterk geworden waardoor het bot zo kon breken.. het is ws gebeurd door een banketstaaf misstap met een verkeerde draai. maar wel heel typisch dat het weer dat rechterachterbeen was die dus al was verzwakt door die prutijzers

dus ja.. indirect denk ik dat cytecs heel wat meer met de botten en pezen van je paard doen dan dat men je wil laten geloven...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 10:42

Hhmm, ik denk dat het wat ver gezocht is, zoals je het benadert; wat niet wegneemt dat het pokke is dat het is gebeurt. Sterkte daarmee.
Ondertussen ben ik overigens wel overtuigd dat het principe van cytek gewoon niet deugd. Gelukkig heb ik vooralsnog geen bescherming nodig bij mijn paarden, maar mocht dat ooit opspelen, komen er dus geen cyteks onder, zoveel is mij wel duidelijk.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 12:12

ik vind erg vervelend voor je, sterkte...
Maar ik kan niet geloven dat je paard indirect daar aan is overleden...
Anders had mijn paard zn benen ook moeten breken of wat dan ook... ik heb een paard met zeer ernstig spat wat geopereerd is en hij slecht bleef lopen... nu 11maand later is t amper meer te zien.
Daarnaast heb ik afgelopen donderdag een paard zien galoperen, wat zeer ernstige wekekootstand heeft en spierbevangen is...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:13

Maar alsnog, sterkte met het verlies

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:42

Sterkte met het verlies gekke_koei, vreselijk gewoon..

Wat betreft het beslag; ik heb Cytek NL een demo zien geven, en mijn mening is alleen maar versterkt.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 13:49

SpikyBlue schreef:
Sterkte met het verlies gekke_koei, vreselijk gewoon..

Wat betreft het beslag; ik heb Cytek NL een demo zien geven, en mijn mening is alleen maar versterkt.

Heb jij de DVD ook meegenomen?
Ik heb de demo niet gezien maar mijn vriend heeft de DVD meegenomen.
Ik heb hem om 2 uur s' nachts gekeken en kan zeggen dat ik er echt misselijke van werd.
Het gemak waarmee men deze dingen niet passend onder de hoeven van paarden worden gerampt en daarna het verwijderen van de teen waardoor men in mijn optiek klompvoetjes creeert.
Ben mij ook rot geschrokken om het maat ijzer wat men gebruikt, heb hier een cytek ijzer liggen die onder mijn hengst zou moeten passen volgens cytek, dat ding is zo inimini dat ik mij kan voorstellen dat mijn paard echt niet meer loopt als ik die rotzooi er onder gooi.

Het toppunt vind ik nog wel hoe de cytek smeden aan hun certificaat komen:
Ijzers bestellen bij Cytek en daarna het filmpje bekijken op de site en men is ineens cytek gecertificeerd Gestoord

Je ontkomt er namelijk niet aan dat cytek bezig is met heel veel mensen ervan te overtuigen dat dit zo goed is dat er toch klanten om vragen.
Maar gelukkig heeft cytek voldoende argummenten tegenzich om mensen ervan te doen overtuigen dat het echt niet goed kan zijn voor de hoeven van een paard want dit heeft echt helemaal niets te maken met het respecteren van de paardenhoef.

Grethal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 17:17

Ach, en zo is de cirkel rond en beginnen we weer opnieuw met de discussie.

Ik kan me gelukkig prijzen want al onze paarden lopen fantastisch op de cyteks (en sommige al een fiks tijdje) en het loop mechaniek is zelfs stukken verbeterd! Ik hou niet van veranderen als er geen problemen zijn, maar om het ijzer nu overal de schuld van te geven.........
Hier dus "uit ervaring" een positieve reactie w.b. het ijzer bij bijna al onze paarden op stal.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:04

Ik blijf erbij dat Anouar met cytek beter liep dan met gewone ijzers, maar met kunststof loopt hij gewoon nog beter.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:44

orisse staat er ook op, en op een gegeven moment,
kwam ik op stal, had ze gewoon pony hoefjes Boos!
heeft die ******* er gewoon weer een maat kleiner ijzer onder gegooid en heel de hoefwand weg gevijlt bij de voorhoeven Boos!

ik kan niet snappen, dat zulke mensen zich hoefsmid mogen noemen, of uberhaupt met dit beslag mogen werken.

het slaat helemaal nergens op. die beesten sterven van de pijn.
en nu maar hopen dat het nog goedkomt en niet zo afloopt als hier door sommige mensne beschreven wordt Huilen

niet aan beginnen die cyteks!!!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 19:10

CarinaR schreef:
Daarnaast heb ik afgelopen donderdag een paard zien galoperen, wat zeer ernstige wekekootstand heeft en spierbevangen is...

Welke idioot laat een paard dat spierbevangen is galoperen dan?! Verward

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 19:52

Needje schreef:
CarinaR schreef:

Welke idioot laat een paard dat spierbevangen is galoperen dan?! Verward

Uhm niemand... deed t zelf... maar bedacht me later dat t er wel knullig bijstaat... dier is nu niet meer spierbevangen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:16

OrissE_GipsY schreef:
heeft die ******* er gewoon weer een maat kleiner ijzer onder gegooid en heel de hoefwand weg gevijlt bij de voorhoeven Boos!

ik kan niet snappen, dat zulke mensen zich hoefsmid mogen noemen, of uberhaupt met dit beslag mogen werken.

en nu maar hopen dat het nog goedkomt en niet zo afloopt als hier door sommige mensne beschreven wordt Huilen

En ik snap niet dat jij bij een hoefsmid blijft als je het zo'n slechte smid vind. Ik vind dat je als paardeneigenaar nog altijd verantwoordelijk bent om een smid te zoeken die jij kundig genoeg vind.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:24

Lenneke_ schreef:
OrissE_GipsY schreef:

En ik snap niet dat jij bij een hoefsmid blijft als je het zo'n slechte smid vind. Ik vind dat je als paardeneigenaar nog altijd verantwoordelijk bent om een smid te zoeken die jij kundig genoeg vind.

het gaat hier niet om mijn eigen dier, maar om het dier wat ik voor een ander rijd,
altans dat was de bedoeling, maar nu gaat dat dus niet, aangezien het beest sterft van de pijn.

mijn paarden zouden er nooit zo bijstaan, wees daar maar niet bang voor Rolleyes

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:13

ach, wat boeit het allemaal.. ik breng er mijn beestje niet mee terug.. maar ik weet dat ik toen een foute keus heb gemaakt... en dat ik daar erg veel ellende van heb gehad.. al dan niet zijn overlijden, danwel zijn kreupele been... want wel degelijk dat dat is gekomen van de cytec.

en dat er paarden zijn die er super op lopen??prima.. maar dat zijn wel de paarden over het algemeen die al allerlei beengebreken hebben..
willem had nooit geen pas kreupel gelopen in zijn hele leven.. maar ach.. hij had met zijn gewone ijzers weer supermooie voeten.. zonder scheuren en zonder donald duck voeten.... maakte zijn pas weer goed af en was minder aan de telgang in stap dan eerst...

maar goed.. doet je paard het er prima op.. dan is dat alleen maar fijn.. ik sla mijzelf voor mijn kop dat ik me ooit heb laten overhalen..

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 19:00

Ik vond nog een foto van 1 van de Haflingers die tijdens de trektocht op Cytec ijzers liep. Volgens haar eigenaresse liep ze er mooi ruim op, maar ik vraag me af wat voor een gang dit is......
Afbeelding

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:36

Ik heb vandaag ook te horen gekregen dat mijn pony beter op cytek ijzers kan dan op de ijzers van de gebroeders van nassau.
Mijn pony is ernstig hoefbevangen geweest, en het cytek ijzer zou haar hoef weer in de juiste balans krijgen.
Ik moet er nog wel even over nadenken als ik dit topic lees.