[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:24

Verdrietig Dat klinkt niet fijn Ach gut het leest vooral als peesproblemen, (veroorzaakt door botwoekeringen?)

Tibia is het scheenbeen (pijpbeen?)

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 19:34

ja ze zeggen dus geen spat idd. Bij botten is irritatie te zien, daarom wil hij volledige botscan. Raar he geen spat

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 19:45

Tis raar he maar had al die tijd al twijfels of het wel spat was.Hij denkt dat die pezen van veulen af aan al niet goed zijn pfff

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:48

haf_jessie schreef:
Tis raar he maar had al die tijd al twijfels of het wel spat was.Hij denkt dat die pezen van veulen af aan al niet goed zijn pfff

Dat is niet leuk om te horen zeg, maar hopen dat ze er nog wat aan kunnen doen Scheve mond

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:30

Maar waarom zei Bodegraven dan wel dat het spat was? Hadden die wel wat op de foto gezien? Had je zelf die foto's ook gezien? Wat zei deze arts over de prognose van de peesblesure? Ik hoop zo voor je dat het goed komt..

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 17:44

De prognose van peesblesuure is wel goed, maar hij denkt dat er meer aan de hand is in hele lijf. In heup is ze ooit geopereerd, ook botreactie te zien, en nu in been ook botreacties. Ik ben bang dat het door haar hele lijf zit.16 april krijgt ze een scintigrafie(botscan) en daar hangt de hele prognose vanaf

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:23

Nou ik duim voor je dat het maar goed nieuws word en niet zo slecht als wat je denkt Ach gut

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 20:20

Vandaag mijn eerste dressuurles gehad met Twister Go jij! Go jij!

We hebben op zich alleen nog maar gestapt, omdat we voornamelijk met het buigen zijn bezig geweest (hij belast zijn spatbeen op beide handen 'te' veel (plaatst die meer onder de massa dan de andere)). Maar hij liep helemaal rad Pling (en hij heeft niet geprobeerd om me eraf te gooien Haha! ).

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 08:38

Lekker hoor weer je eerste dressuurles.

Fijn dat het zo goed is gegaan rustig op naar de volgende dan maar Knipoog

X_XnicoleX_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:18

5 jaar geleden (nog bij z'n vorige eigenaar) is bij mijn pony ook spat geconstateerd. een lichte vorm in z'n rechter sprong-gewricht. Mijn arabiertje reed toen alleen maar heel zwaar western (fenching, reining, spinnen, snel stoppen enzo) en stond toen ook op glij-ijzers. Na een tijdje wilde die niet meer spinnen en dat soort dingen, toen heeft zij foto's laten maken en bleek die dus een lichte vorm van spat te hebben. Het kan nu weer aan elkaar gegroeid zijn zei ze, want hij doet gewoon weer alles (ik rij wel dressuur met m nu) wat denken jullie? Ik spring ook niet hoger dan 60 cm. ivm z'n spat omdat ik bang ben dat het weer (terug)komt...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:59

Fijn Jenny, klinkt als een leuke les.

Nicole, ik cross nu weer M met een paard met spat. Als ze gewoon goed lopen (wel goed in de gaten houden) kun je best weer een sprongetje maken.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:48

X_XnicoleX_X schreef:
5 jaar geleden (nog bij z'n vorige eigenaar) is bij mijn pony ook spat geconstateerd. een lichte vorm in z'n rechter sprong-gewricht. Mijn arabiertje reed toen alleen maar heel zwaar western (fenching, reining, spinnen, snel stoppen enzo) en stond toen ook op glij-ijzers. Na een tijdje wilde die niet meer spinnen en dat soort dingen, toen heeft zij foto's laten maken en bleek die dus een lichte vorm van spat te hebben. Het kan nu weer aan elkaar gegroeid zijn zei ze, want hij doet gewoon weer alles (ik rij wel dressuur met m nu) wat denken jullie? Ik spring ook niet hoger dan 60 cm. ivm z'n spat omdat ik bang ben dat het weer (terug)komt...

Fijn dat hij nu goed loopt! Het kan ook zijn dat beginnende spat, die goed behandeld wordt, stabiel blijft. Dus dan hoeft de gewrichtsspleet van de sprong niet dicht te groeien, omdat die nagenoeg in tact is en geen kreupelheid (meer) geeft.

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:29

Met de spat van mijn paard gaat het aardig, moet volgende week weer terug naar d.a. Maar nu heeft ze weer iets anders. Alle 4 de benen hebben gevoelige verzenen en ze loopt zoveel mogelijk op de toon (voorkant). Ze is echt heel zielig, zo kijkt ze me ook aan, zo van 'waarom laat je me nou over die harde ondergrond stappen, dat doet zeer'. In de stal weet ze ook niet precies hoe ze moet staan. Dit is nu sinds een paar dagen. En het ging zo lekker met rijden... nu dit weer. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 21:54

Fijn dat het met jullie paarden goed gaat.
Ik moet jessie morgen naar de lingehoeve brengen, dan krijgt zee maandag die scintigrafie, en dinsdag heb ik de uitslag.
Als het heel erg is en ze heeft pijn laat ik haar daar inslapen.
Het wordt een heftig weekje denk ik

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 20:37

haf_jessie schreef:
Fijn dat het met jullie paarden goed gaat.
Ik moet jessie morgen naar de lingehoeve brengen, dan krijgt zee maandag die scintigrafie, en dinsdag heb ik de uitslag.
Als het heel erg is en ze heeft pijn laat ik haar daar inslapen.
Het wordt een heftig weekje denk ik

Laten we dan maar hopen dat het niet erg is.
Ik wens je heel veel sterkte en duim voor je

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 20:58

Heel veel sterkte met Jessie!! Ik zal ook voor je duimen!!

Een poosje terug heb ik een berichtje geschreven in dit topic, omdat ik spat vermoedde bij mijn haflinger.
Vrijdag zijn we voor een thermografie naar de Vallei geweest, en daar is na het maken van foto's uitgekomen dat ze inderdaad in haar beide spronggewrichten spat heeft (links iets erger dan rechts) en daarnaast ook Kissing Spines in haar rug.
Voor haar leeftijd zagen haar spronggewrichten er niet erg slecht uit. De gewrichtsspleten waren nog heel mooi te zien, maar aan de uiteinden zaten haakjes. Op een keuring zou ze er waarschijnlijk een 2tje voor krijgen.
Gelukkig zijn er nog wel vooruitzichten voor haar, en slaat de behandeling niet goed aan dan gaat ze alsnog fijn met pensioen Lachen Ik ben in elk geval blij dat ik weet wat ze heeft!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 14:54

Haf_Jessie: Ik duim ook mee!!!!!

Heureka: ik heb geen idee. Kan ze hoefbevangen zijn?

Ireentjuh: Balen dat je paard toch spat heeft! Maar wel fijn dat je nu weet wat ze heeft. Wat voor behandeling krijgt je paard en wat willen ze er mee bereiken?

Ps Twister loopt nog steeds goed Pling 's Morgens laat ik hem werken en erna mag hij de rest van de dag de wei op Party!! Wel staat hij alleen, omdat hij anders met mijn andere pony gaat spelen (zie onderaan in profiel) en dat mag hij pas over een half jaar van de veearts..

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:00

Poeh spannend hoor haf_jessie. Hoop er het beste van! Veel succes!

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 15:54

Hoefbevangen: Ja daar dachten wij ook aan. Gisteravond voelde ik aan de hoefrand r.a. een bobbeltje die opensprong!! Vandaag is de smid geweest en inderdaad zat er nog een laatste beetje van een hoefzweer... Maar dat verklaart nog niet waarom ze l.a. onregelmatig en stijf liep vorige week. Pfff, ik wordt er echt moedeloos van. Maar goed, een hoefzweer is het minst erg in dit geval.

The story goes on...

sik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:44

ik heb ook een pony met spat. na 2 jaar omrommelen is het volledig over. ik kan haar weer elke dag rijden en ze springt weer over 1.10 m. ze krijgt homeopatische druppen en we doen natuurlijk hoefbekappen. ze heeft nog nooit zo goed gelopen (Y)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:54

Heureka: heeft ze soms links achter spat? Misschien dat ze door die hoefzweer r.a. ontlast en l.a. overbelast?

Nadientsjuu: dat klinkt goed Ja Wat voor behandeling heeft jouw pony gehad? En wat voor homeopatische druppels krijgt ze nog? Ik geeft teunisbloemolie, omega 3, 6 en 9 olie en glucosamine (en Easy Going en Luchtwegkruiden en vitamine poeder Nagelbijten / Gniffelen )

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 07:57

Nadientsjuu: ben ook wel benieuwd wat voor druppels jij je pony geeft. Ik geef het zelfde als Jennyxx en ben ook nog aan het rommelen met mijn pony. Dan loopt ze de sterren van de hemel en dan is het weer niets. Heb al het een en ander geprobeerd en ben nu weer toe aan de volgende stap. Hopenlijk helpt dat. Door wie laat jij je pony bekappen??

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 08:40

Hoi meiden, de uitslag van de scan is binnen.
Bij beide heupen is bij de aanhechting van spier/ pees botreactie te zien, dat verklaart het korte lopen.
Zelfde bij rechtervoorbeen.
Dit is weer iets wat niet vaak voor komt, maar ze geven 70% kans dat het goedkomt.
Er is dus niks met de rug of met spat aan de hand, het valt mij alles mee.De behandeling is een infuus met tildren, en rust.
Ik mag haar vandaag weer ophalen, ik ben zo blij

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:36

Fijn dat het zulk goed nieuws is hebben we toch niet voor niks voor je zitten duimen Haha!

Mijn merrie staat nu sinds zondag bij de hengst.
En krijgt word nu donderdag/vrijdag hengstig gespoten, omdat na een onderzoek bleek dat ze als hengstig geweest.
En nu maar hopen dat ze dan snel naar huis mag Tong uitsteken

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:32

haf_jessie schreef:
Hoi meiden, de uitslag van de scan is binnen.
Bij beide heupen is bij de aanhechting van spier/ pees botreactie te zien, dat verklaart het korte lopen.
Zelfde bij rechtervoorbeen.
Dit is weer iets wat niet vaak voor komt, maar ze geven 70% kans dat het goedkomt.
Er is dus niks met de rug of met spat aan de hand, het valt mij alles mee.De behandeling is een infuus met tildren, en rust.
Ik mag haar vandaag weer ophalen, ik ben zo blij

Twister had ook 70% kans op genezing en hij loopt nog steeds rad zelfs op de kleine volte enzo (http://www.mijnalbum.nl/Album=TOZRILQ8) Pling Hopelijk gaat het met Jessie net zo!! Weten ze hoe ze aan die botreacties komt? Is het ook een vorm van arthrose? Arthrose in het spronggewricht wordt spat genoemd, maar arthrose bij bv het straalbeentje wordt hoefkatrolontsteking genoemd. Wat voor rust moet ze? Stalrust?