Natuurlijk bekappen ??????????????????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Re: Natuurlijk bekappen ??????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 00:07

*edit*

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 00:08

@Braindylan, ik durf te wedden dat jíj met een andere mening bent straks, of misschien ook wel niet Clown

maar ík zeker niet

Adrian51

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 00:13

Jammer..jammer..jammer dat deze discussie zo moet eindigen. Vakmensen die daarvoor hebben geleerd willen meestal hun vak zo goed mogelijk uitoefenen. Een timmerman wil timmeren en een slager wil slachten..daar is niets mis mee. Een hoefsmid wil ijzers onder slaan en ook bekappen..ook niets mis mee. De meeste smeden zijn dan ook mensen die hun vak verstaan. De vraag is ..is het beslaan nog wel nodig in de huidige tijd? Naar mijn mening NIET. Het beslaan van paarden is begonnen toen dit dier werd uitverkoren om ons als mens te gaan dienen. Hevige duurbelasting op de hoeven door het trekken van zware wagens, dagenlang ten strijde trekken etc.
Gelukkig zijn die tijden voorbij en gebruiken wij de paarden nu voor ons plezier. Wat kan er nu tegen zijn om onze paarden de verzorging te geven, die bij hun past? De hoeven van onze paarden hebben van nature geen ijzer nodig, anders waren zij er wel mee geboren. Een uurtje per dag onder het zadel of voor de wagen, geeft echt niet die slijtage, waar ijzers voor nodig zijn. Vroeger was het noodzaak want de hele economie draaide op paarden(Londen huisvestte in 1800 ongeveer 500.000 paarden)De paarden moesten werken en konden niet meer hun natuurlijke graastijd besteden aan eten. Gekker nog..ze konden nooit meer grazen. De hoefkwaliteit liep daardoor hard terug. Krachtvoer werd uitgevonden om de voedselopname te compenseren. Die tijden zijn achter de rug. Laat je paard in zijn waarde en probeer het die verzorging te geven, waar het recht op heeft. Daaronder valt ook de noemer Natuurlijk Bekappen, net als Natuurlijke verzorging. Het paard is een kudde dier. Sluit hem/haar niet op in een box van 3 bij 3. Laat ze lekker samen in een groepje buiten aanklooien in hun wintervacht, zonder rose Anky peesbeschermers met bijkleurend regendekentje.. laat het paard gewoon in zijn waarde... HG.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 00:13

JoviBan schreef:
<knip>
Stand van het kootbeen en de hoef:
Het kootbeen en de hoefwand moeten naar de grond hellen in dezelfde hoek als de hoek van de schouder. Dit is nodig om het voorbeen te helpen schokken op te vangen.
De hoek van het achter kootbeen is normaal gesproken 49 - 56 graden.

En dan nu een gedetailleerde tekening van het kootbeen en de hoef:
<knip>
Een iets uitgebreidere tekening:
Afbeelding
Hier zie je hoe de stand is van het kroonbeen en het kootbeen ten opzichte van het hoefbeen. Je kunt je voorstellen wat er met het hoefgewricht, het straalbeentje en met de stand van het kroonbeen en kootbeen gebeurt wanneer de hielen van het paard te hoog zijn.

Welke lijn wil NB nu graag parallel zien?? Ik zie op de getoonde tekeningen geen enkele lijn parallel aan de grond............
Daarbij; ik zit in een oude uitgave van beengebreken van Evert Offereins te kijken (uitgave 1987) en daarin memoreerd hij al dat het straalbeen parallel aan de grond zou moeten zijn (de voorbeeldfoto ging over een kanteling t.g.v. hoefbevangenheid) Hoe oud wil je de wijsheid hebben....?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 00:15

dat heeft te maken met doorsnede <-> zijaanzicht, die zijn nl. anders...

lastig uit te leggen. Het hoefbeen loopt als het ware hol waardoor je bij een doorsnede altijd een schuine lijn ziet, ook al staat het hoefbeen parallel aan de grond

eh snap?

EdithHartogJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 00:25

Nou, ikke, er zit hier een hoefsmid die het daar dus niet mee eens is. Het punt is dat het als vrij normaal wordt beschouwd dat paarden met hoge hielen rondlopen vanwege dat ze niet afslijten omdat er een ijzer onder zit of zat of zou moeten zitten (waardoor het hoefbeen dus niet parallel aan de grond loopt). Een nb bekapper (ook mijn eigen "traditionele" bekapper), wil de hielen graag wat lager zien zodat dat hoefbeen dus meer evenwijdig aan de grond zal staan. Onze hoefsmid hier noemt dat het breken van de hoefas. Paarden lopen volgens haar dan ook achterover geklapt op hun hielen. Eerlijk gezegd begrijp ik er ook weinig van want het botje op de schets met de rode en blauwe lijn ziet er heel anders uit dan op die andere plaatjes.

Alhoewel de hiel op het eerste plaatje een stuk lager is dan op dat plaatje met die gekleurde lijnen. Dat zal het wel zijn. Is dat misverstand over een gebroken voetas ook meteen uit de wereld geholpen.

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 00:51

EdithHartog schreef:
Nou, ikke, er zit hier een hoefsmid die het daar dus niet mee eens is. Het punt is dat het als vrij normaal wordt beschouwd dat paarden met hoge hielen rondlopen vanwege dat ze niet afslijten omdat er een ijzer onder zit of zat of zou moeten zitten (waardoor het hoefbeen dus niet parallel aan de grond loopt). Een nb bekapper (ook mijn eigen "traditionele" bekapper), wil de hielen graag wat lager zien zodat dat hoefbeen dus meer evenwijdig aan de grond zal staan. Onze hoefsmid hier noemt dat het breken van de hoefas. Paarden lopen volgens haar dan ook achterover geklapt op hun hielen. Eerlijk gezegd begrijp ik er ook weinig van want het botje op de schets met de rode en blauwe lijn ziet er heel anders uit dan op die andere plaatjes.

Alhoewel de hiel op het eerste plaatje een stuk lager is dan op dat plaatje met die gekleurde lijnen. Dat zal het wel zijn. Is dat misverstand over een gebroken voetas ook meteen uit de wereld geholpen.

doe nou niet zo wijs of denk jij ineens meer kennis te hebben dan een hoefsmid ?????

Adrian51

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 01:15

Wat een discussie toch over die voetas.. een hoef heeft een zool...en een hoef heeft een hoefwand...de hoefwand groeid en slijt ook weer af in de natuur. De zool is een vast gegeven, daar veranderd bijna niets aan. Als je de hoefwand niet verder afvijld dan de zool, dan doe je niets verkeerd. De straal en de hoefballen zijn de natuurlijke schokbreker van de hoef. Een natuurlijk bekapt paard land op zijn hielen, die veerkrachtig zijn. De straal met grondcontact geeft aan of de hoefwand harder moet gaan groeien, als de druk op de straal te groot wordt. Bij het natuurlijk bekappen wordt daarom de straal gelijk gehouden met de hoogte van de buitenste ring van de zool. Er wordt dus niets veranderd aan de voet/been stand omdat er niet wordt gesneden in de zool. Juist hoefsmeden zitten te klooien met correcties, hoge hielen, speciaal beslag(Hackney's, tuigpaarden, widiastiften etc) Juist jullie moeten dus niet over voetasssen gaan zeuren. De voetas bij een paard is in principe goed als tie geboren wordt. Hoefsmeden verzieken die en niet de NB-er !

Adrian51

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 01:43

@pink_unicorn

Vergis je niet in de kennis van NB-ers. Juist omdat zij dit doen, hebben zij zich verdiept in de achtergronden en de materie hiervan. In een quiz zou je het verliezen van ons, denk ik ! HG.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 01:56

@adrian51,
Ik ben tegen natuurlijk bekappen omdat (wat ik eruit begrijp) je de straal niet bijsnijd en wat ik kwalijker vind is dat de hielen laag worden gezet.
Mijn antiphatie van NB is met name door het forum Bokt gekomen omdat de bokkers die NB toepassen heel erg extreem hun woord verkondigen.
Mijn nekharen gaan omhoog staan als die fanatieke NBers steeds in bijna elk topic wat over benen, hoeven en kreupelheden gaat gaan roepen dat alles op te lossen is met NB.
Zo wek je enorm veel tegenstand op.
Wat betreft de voeten van je Fries zien er netjes uit hoor. ik heb daar geen moeite mee om dat toe te geven.
Jammer dat je blijkbaar niet hebt gezien of wellicht de kennis niet hebt dat je paard echt beroerd bekapt en beslagen was.
Als je een goede smid had gehad dan zouden de voeten er nooit zo uit hebben mogen zien.
En het is zo dat wannneer je een te klein ijzer onder legt je meer kwad doet dan goed.
Dan is zonder ijzers altijd al beter of dat nu NB heet of TB.
Nog een opmerking over het hoefijzer wat je paard onder had. Ik meen te hebben gezien(kan even niet terug kijken nu) dat je paard voor op een ijzer met 2 lippen stond.
Dit is al uit den boze.
Ik weet niet waar je woon maar wil je graag uitnodigen bij mij als mijn smid aan het werk is.
Kun je zien hoe een smid hoort te bekappen en evt. te beslaan.

Adrian51

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 02:08

sorry Dollemina,
Mijn smid is een echte vakman. Alleen..de hoeven waren van een zeer slechte kwaliteit. Als je mijn posts gelezen zou hebben, dan had je deze vragen niet hoeven stellen. Een spijker slaan in een natte krant werkt gewoon niet. Niet op mijn smid gaan afgeven..hij deed wat hij kon. NB lost veel op..zie mijn foto's. Ik ben niet fanatiek..iedereen moet maar doen wat hij zelf wil..maar het kan geen kwaad om paardeneigenaars te wijzen op hun verantwoordelijkheden ten opzichte van hun paard in de huidige tijd. Ik blijf van mening dat daar geen traditionele hoefsmid meer in past..sorry ! HG.

EdithHartogJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 09:03

[quote="dollemina"]
Mijn antiphatie van NB is met name door het forum Bokt gekomen omdat de bokkers die NB toepassen heel erg extreem hun woord verkondigen.

Hier kan ik je geen ongelijk in geven. Het geldt dan wel niet voor allemaal, maar soms moet je ook wel op tegen erg veel onnozelheid hoor. Maar eigenlijk kun je daar beter niet tegenin gaan.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 11:23

Jeetje ... jullie vervallen in herhalingen met zijn allen Haha!

Mijn TB-hoefsmid zei mij eens toen ik hem vroeg wat hij van NB vond:

Er is maar één manier van bekappen ... en dat is goed bekappen.

En daarmee slaat hij de spijker op zijn kop.
En of je nu bekapt volgens TB boekjes of NB boekjes is om het even. Als je het maar goed doet.

En je doet het goed, als je paard goed, pijnloos en zonder problemen loopt Go jij! Go jij!

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 11:53

Adrian51 schreef:
De voetas bij een paard is in principe goed als tie geboren wordt. Hoefsmeden verzieken die en niet de NB-er !

wow jij gaat echt onzin praten...dus als een paard een verkeerde beenstand heeft,laat je hem lekker
zo rondlopen,dan weet jij niet hoe ernstig sommige vormen zijn.

jij praat ook al over hoefsmeden alsof ze allemaal met ijzers en dingen zitten te kloten,maar
er zijn hoefsmeden die alleen maar adviesen geven om een paard bloodvoets te laten lopen.

Adrian51 schreef:
maar het kan geen kwaad om paardeneigenaars te wijzen op hun verantwoordelijkheden ten opzichte van hun paard in de huidige tijd. Ik blijf van mening dat daar geen traditionele hoefsmid meer in past..sorry ! HG.

gelukkig ben ik verantwoordelijk bezig.

en NB zal nooit TB over nemen,spreek jullie wel over een aantal jaar over NB.

EdithHartog schreef:
dollemina schreef:

Hier kan ik je geen ongelijk in geven. Het geldt dan wel niet voor allemaal, maar soms moet je ook wel op tegen erg veel onnozelheid hoor. Maar eigenlijk kun je daar beter niet tegenin gaan.

ja dus kan jij het beste met je neus de boeken ingaan dan weet je miss ook wat andere bedoelen en
dat ze geen onzin banketstaaf maar dat er waarheid achter steekt.

gr Nicole

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:02

je gebruikt wel erg veel krachttermen in deze discussie, ik zie veel stinkmodderige banketstaven voorbij komen Clown

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:35

Klik aan voorijzer normaal.
bron hoofcare
Bovenstaande link van enkele foto's hoe een correct beslagen hoef eruit hoort te zien.
Jammer @Adrian51 dat je blijkbaar nog steeds van overtuigd bent dat je een bekwame smid had.
Laatst bijgewerkt door Kris op 11-12-06 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spam verwijderd.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:45

Arabesk schreef:
Persoonlijk maakt het mij niet uit of je je paard TB of NB bekapt, zolang het maar regelmatig is (om de week, minstens één keer per maand)
Als het paard maar IJZERLOOS staat Knipoog

Oeeee... De grens tussen NB en TB wordt steeds vager.
Ik, de grote boze smid, zie hier een gouden handel.
Gewoon al mijn klanten bellen en afspreken dat ik om de twee weken kom. De ijzerklanten gooi ik eruit, die gaat een andere smid maar doen. Dan verkoop ik mijn bus, aambeeld, oven, boren en ijzers en ga ik op pad met mijn vijl en renettes. Relaxed! Clown
Helaas (nee, gelukkig) werkt het in de praktijk niet zo!
Over de voeten van het (mooie) paard van Adrian51 wil ik zeggen dat hij zowiezo beter af was zonder ijzers! Of ze nou NB, TB of niet bekapt werden...

Zelf heb ik meegemaakt dat de hoeven van een paard zo slecht waren dat ik mijn klant adviseerde om de ijzers eraf te halen en ik heb aangeboden om elke twee weken te komen controleren en evt. wat vijlen om de hoeven op te knappen. Maar nee, ze zocht wel een andere smid.
Ben ik nu dan ineens een NBer? Omdat ik dat paard van de ijzers afhaalde en elke twee weken wilde komen?? Nee, ik wilde het beste voor dat paard op dat moment.
Ik bekap en werk op mijn manier. Dat doen veel smeden. Ik kijk per paard wat mijn behandelplan is.
Zoals al eerder gezegd, de enige manier van bekappen is goed bekappen!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:22

SpikyBlue schreef:
Ben ik nu dan ineens een NBer? Omdat ik dat paard van de ijzers afhaalde en elke twee weken wilde komen?? Nee, ik wilde het beste voor dat paard op dat moment.
Ik bekap en werk op mijn manier. Dat doen veel smeden. Ik kijk per paard wat mijn behandelplan is.
Zoals al eerder gezegd, de enige manier van bekappen is goed bekappen!

Dit voegt niet echt iets toe. Ik denk dat je aan mag nemen dat een goede NB'er hetzelfde doet.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:55

briandylan schreef:
En nogmaals over de standen van de hoeven.Kijk maar eens goed op de NB site's daar staat wel degelijk dat de stand van het hoefbeen anders is dan de stand die hoefsmeden aan houden.Dus ga dan maar eens je ogen openen want anders is het niet duidelijk waar jezelf voor staat en vraag ik mij af of je eigenlijk wel weet wat daar mee bedoelt word.

Vreemd dan, dit plaatje...

Afbeelding

...komt van een site die inmiddels ook niet meer genoemd mag worden, en toont een keurig grondparallel hoefbeen. (Afgezien van de ijzers) ook in NB-ogen een modelhoefje. Wat is dan de stand die hoefsmeden aanhouden, als dit hem niet is?

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:10

Ik heb een UN gekregen omdat ik spam Clown
Weet iemand wat dat is?

EdithHartogJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:16

Een gewaarschuwd mens...

Wat gebeurt er als ik me niet aan die regels houd?

Dan volgen maatregelen. De boktregels zijn opgesteld om ervoor te zorgen dat bokt kan blijven bestaan, op het overtreden van die regels staan sancties. Allereerst kan een moderator ervoor kiezen een waarschuwing per pb te versturen, een zogenoemde UN (usernote). Dit is een lichte vorm van ingrijpen, als je je in het vervolg de aanwijzingen van de mod in de UN opvolgt heeft dit geen verdere gevolgen.
Een OW, officiële waarschuwing, wordt gebruikt bij zwaardere overtredingen of als je je gedrag na een UserNote niet hebt gewijzigd. Eén officiële waarschuwing heeft nog geen directe consequenties.
Als je binnen bepaalde tijd verschillende OW's ontvangt, volgt vanaf de tweede OW ban van bokt, je kunt dan een dag, week of langer geen gebruik maken van het forum.
Bij zwaardere overtredingen of waar een moderator het nodig acht, kan ook overgegaan worden tot het direct bannen van een gebruiker.
Bij normaal gebruik van bokt zul je in de praktijk niet met deze sancties in aanraking komen. Mocht je het niet eens zijn met de beslissing van een moderator, dan is er de mogelijkheid om contact op te nemen met Sterre of Gwen, zij zijn de Boktbemiddelaars.

Ik wist het ook niet maar ik heb het opgezocht bij Forumzaken.

Groetjes, Edith

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:21

Dank je @edith,
De schrik zit er nu goed in bij me Clown Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:30

ik durf al niet eens meer te verwijzen naar bepaalde sites... heeft me al eens een ban opgeleverd... Zij zijn groot en ik is klein!

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:36

Vreemde regels op Bokt.
Ik zie bij Arno een heleboel spam in zijn onderschrift.
Dat mag blijkbaar wel.
Nog even en alle bokkers gaan naar forum calvaletti.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:41

ja dat is ook niet zomaar Knipoog
in onderschriften mag je wel spammen Haha! vooralsnog Knipoog