Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JoviBan schreef:<knip>
Stand van het kootbeen en de hoef:
Het kootbeen en de hoefwand moeten naar de grond hellen in dezelfde hoek als de hoek van de schouder. Dit is nodig om het voorbeen te helpen schokken op te vangen.
De hoek van het achter kootbeen is normaal gesproken 49 - 56 graden.
En dan nu een gedetailleerde tekening van het kootbeen en de hoef:
<knip>
Een iets uitgebreidere tekening:
Hier zie je hoe de stand is van het kroonbeen en het kootbeen ten opzichte van het hoefbeen. Je kunt je voorstellen wat er met het hoefgewricht, het straalbeentje en met de stand van het kroonbeen en kootbeen gebeurt wanneer de hielen van het paard te hoog zijn.
EdithHartog schreef:Nou, ikke, er zit hier een hoefsmid die het daar dus niet mee eens is. Het punt is dat het als vrij normaal wordt beschouwd dat paarden met hoge hielen rondlopen vanwege dat ze niet afslijten omdat er een ijzer onder zit of zat of zou moeten zitten (waardoor het hoefbeen dus niet parallel aan de grond loopt). Een nb bekapper (ook mijn eigen "traditionele" bekapper), wil de hielen graag wat lager zien zodat dat hoefbeen dus meer evenwijdig aan de grond zal staan. Onze hoefsmid hier noemt dat het breken van de hoefas. Paarden lopen volgens haar dan ook achterover geklapt op hun hielen. Eerlijk gezegd begrijp ik er ook weinig van want het botje op de schets met de rode en blauwe lijn ziet er heel anders uit dan op die andere plaatjes.
Alhoewel de hiel op het eerste plaatje een stuk lager is dan op dat plaatje met die gekleurde lijnen. Dat zal het wel zijn. Is dat misverstand over een gebroken voetas ook meteen uit de wereld geholpen.
Adrian51 schreef:De voetas bij een paard is in principe goed als tie geboren wordt. Hoefsmeden verzieken die en niet de NB-er !
Adrian51 schreef:maar het kan geen kwaad om paardeneigenaars te wijzen op hun verantwoordelijkheden ten opzichte van hun paard in de huidige tijd. Ik blijf van mening dat daar geen traditionele hoefsmid meer in past..sorry ! HG.
EdithHartog schreef:dollemina schreef:Mijn antiphatie van NB is met name door het forum Bokt gekomen omdat de bokkers die NB toepassen heel erg extreem hun woord verkondigen.
Hier kan ik je geen ongelijk in geven. Het geldt dan wel niet voor allemaal, maar soms moet je ook wel op tegen erg veel onnozelheid hoor. Maar eigenlijk kun je daar beter niet tegenin gaan.
Arabesk schreef:Persoonlijk maakt het mij niet uit of je je paard TB of NB bekapt, zolang het maar regelmatig is (om de week, minstens één keer per maand)
Als het paard maar IJZERLOOS staat
SpikyBlue schreef:Ben ik nu dan ineens een NBer? Omdat ik dat paard van de ijzers afhaalde en elke twee weken wilde komen?? Nee, ik wilde het beste voor dat paard op dat moment.
Ik bekap en werk op mijn manier. Dat doen veel smeden. Ik kijk per paard wat mijn behandelplan is.
Zoals al eerder gezegd, de enige manier van bekappen is goed bekappen!
briandylan schreef:En nogmaals over de standen van de hoeven.Kijk maar eens goed op de NB site's daar staat wel degelijk dat de stand van het hoefbeen anders is dan de stand die hoefsmeden aan houden.Dus ga dan maar eens je ogen openen want anders is het niet duidelijk waar jezelf voor staat en vraag ik mij af of je eigenlijk wel weet wat daar mee bedoelt word.