[discussie] Hoefijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 14:18

Zou je niet eerst eens kijken wat voor kwaliteit hoeven er onder je toekomstige paard zitten? Heel veel paarden kunnen uitstekend zonder ijzers buitenritten maken. Niet alle, maar wel heel veel.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 14:53

Snel slijten word vaak veroorzaakt door dat de hoef in de waan is dat hij te lang is, omdat de straal de grond niet kan raken. Daardoor word er zachter weefsel geproduceerd dat snel afslijt, tot de straal de grond weer raakt.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 15:12

Esperanza schreef:
Ok ijzer-tegenstanders......rapapa rapapa.

Vertel mij eens hoe ik te werk moet gaan met de zeer gevoelige voetjes van mijn platpotige paardevriendje? Ik hoop er nl binnenkort weer ijzers onder te kunnen doen vanwege zijn gevoeligheid. Hij kan amper lopen op het harde.....advies?

Werkt natuurlijk bekappen niet?
Bij mijn pony heeft het geweldig geholpen! Lachen

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:02

mijn paard staat op ijzers, omdat zijn hoeven te snel sleten, en erg brokkelig waren, en snel in''scheurden''.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 22:18

Mijn paard staat op hoefijzers omdat ze plat voeten en de hoeven niet groeien vooral de achtekant van de hoeven niet. En ze kan ook nog eens niet goed over de toom wegrollen. Ze heeft nu wel een nieuw soort ijzer. Ik noem het maar poema's Tong uitsteken . Het is van kunstof en is een cm dikker dan een normaal ijzer. Het is ook een beetje flexibel het beweegt dus met de hoef mee daardoor word de doorbloeding verbetert en gaat de hoef dus beter groeien. Ze gaan net zo lang of zelfs misschien langer mee dan een gewoon ijzer.
Mijn hoefsmid heeft ze er vandaag voor het eerst onder gezet het is nog helemaal nieuw voor mij ik had zoiets nog nooit gezien. Het komt uit amerika ik zal nu even een foto uploaden.

amigootje schreef:
Mijn paard staat op ijzers, omdat ze niet zonder kan helaas Knipoog

Mijn paard heeft platvoeten...

Mijn 'platvoetje' haar hoeven bestaan uit:

* Een platte hoornzool
* De verzenen liggen laag en plat onder de hoef
* Een horizontalen hoornwand
* En een zeer platte straal

Ze kan simpel weg niet zonder haar ijzer... ik heb het met eigen ogen gezien, ze laat zich vallen van de pijn Verdrietig

Haar straal en Hoornzool zijn zo gevoelig, je kan het voorstellen dat als jij met je bloten voeten door vuur heen loopt, zo voelen haar hoeven als die zonder ijzers der grond raken...

zie quote hier hetzelfde!
Je kunt op de foto's wel zien hoe slecht de hoeven er aan toe zijn en dat ze echte platvoeten heeft ik hoop dat deze ijzers de oplossing zijn. Veder voer ik er ook biotine bij maar dit kan wel 2 jaar duren voor je echt resultaat ziet. (ze heeft trouwens alleen voor ijzers)

zijkant
Afbeelding

Onderkant
Afbeelding

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 23:01

Switchx: Ik ben benieuwd of dat verbetering geeft. Hoe kun je een paardenvoet revalideren wanneer het helemaal los van de grond wordt gehouden Clown . Een voet moet je stimuleren door bodemcontact op zachte bodem en wanneer mogelijk uitbreiden naar hardere bodem. Iets waarvan je de functie ontneemt zal aftakelen. Hoe langer je ze van de grond afhoudt, hoe minder de kans dat je paard nog zonder hulpmiddelen kunt, oftewel hoe langer de periode zal zijn dat de voet weer normaal kan functioneren.

Hoe vaak hoor je niet "mijn paard kan niet zonder ijzers". Laat het een les voor iedereen zijn. Begin er gewoonweg niet aan. Doe een bekapcursus en zorg samen met je smid dat je paard regelmatig en goed bekapt wordt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:38

niceboy16 schreef:
mijn paard staat op ijzers, ... erg brokkelig waren, en snel in''scheurden''.

En daarom staat de mijne juist NIET meer op ijzers Knipoog

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:01

opala schreef:
Switchx: Ik ben benieuwd of dat verbetering geeft. Hoe kun je een paardenvoet revalideren wanneer het helemaal los van de grond wordt gehouden Clown . Een voet moet je stimuleren door bodemcontact op zachte bodem en wanneer mogelijk uitbreiden naar hardere bodem. Iets waarvan je de functie ontneemt zal aftakelen. Hoe langer je ze van de grond afhoudt, hoe minder de kans dat je paard nog zonder hulpmiddelen kunt, oftewel hoe langer de periode zal zijn dat de voet weer normaal kan functioneren.

Hoe vaak hoor je niet "mijn paard kan niet zonder ijzers". Laat het een les voor iedereen zijn. Begin er gewoonweg niet aan. Doe een bekapcursus en zorg samen met je smid dat je paard regelmatig en goed bekapt wordt.

Platvoeten kunnen helemaal niet revalideren, omdat ze van nature plat zijn doordat het hoefbeen ook een platte vorm heeft. (netzoals sommige mensen ook platvoeten hebben)
Een ijzer is dan ook niet een oorzaak van het plat zijn, maar biedt dit paard juist de kans om pijnloos en vrolijk rennend door het leven te gaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:21

opala schreef:

Er zit op die foto's wel een stukje 'ijzer' bij de straal. Dus er is wel contact met de straal als het paard loopt. Dus gevoelloos is de voet niet.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:40

germie schreef:
opala schreef:

Er zit op die foto's wel een stukje 'ijzer' bij de straal. Dus er is wel contact met de straal als het paard loopt. Dus gevoelloos is de voet niet.

De voet is NOOIT gevoelloos. Wat een onzin.
Verdiep je nu eens werkelijk in de fysiologie van het paard!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:59

Hehe... eindelijk de hele topic doorgelezen...
Om sommige uitspraken en meningen moest ik een beetje lachen en aan sommige irriteerde ik met mateloos...

Mijn paardje staat op ijzers.. en ik ben superblij er mee. Hij loopt weer stukken beter.
Mijn paardje heeft jarenlang op speciaal beslag gestaan vanwege zeer slechte hoeven(was toen niet van mij) daarna heeft hij een jaar lang zonder ijzers gestaan, en ik heb hem gekocht en toen liep hij ook zonder ijzers, alleen heeft hij een jaar lang zeer gevoelig gelopen op zijn hoefjes, vanwege een gevoelige zool en slechte straal. Nu staat hij weer op ijzers en hij loopt weer als de beste.

Dus hier een voorbeeld van een paardje, die jaren op speciaal beslag heeft gestaan, daarna een jaar zonder ijzer en dus een jaar lang pijn heeft gehad aan zijn hoefjes...
Dus niet voor ieder paard is het weggelegd om lekker op zijn blote pootjes te lopen...

Daarnaast vind ik het wel erg jammer dat de meningen in deze topic niet worden gerespecteerd van elkaar, iedereen(en vooral de NBers) willen en drukken hun mening er door... beetje jammer vind ik..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:00

Citaat:

De voet is NOOIT gevoelloos. Wat een onzin.
Verdiep je nu eens werkelijk in de fysiologie van het paard!

Nee, maar door dat stukje heeft de straal a.h.w. wel contact met de grond en dat is juist positief. Tuurlijk is een hoef nooit gevoelloos (of je moet al zenuwen doorsnijden). Maar als de straal de grond niet raakt wordt deze wel kleiner dan wanneer de straal gewoon de grond wel raakt met lopen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:42

Als ik al die verhalen hoor van paarden die niet meer zonder ijzers kunnen door de ijzers, snap ik uberhaut niet waarom mensen hun paarden nog op ijzers zetten Verward

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 14:12

Is toch heel simpel, hoor. Als blijkt dat het paard door zere voeten niet kan doen wat ervan gevraagd wordt, kunnen hoefijzers een oplossing bieden. En alle NB-verhalen ten spijt, zijn er toch echt paarden die niet zonder hoefbescherming kunnen werken.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 14:28

Hippotha schreef:
Platvoeten kunnen helemaal niet revalideren, omdat ze van nature plat zijn doordat het hoefbeen ook een platte vorm heeft.

Hippotha klinkt heel aannemelijk Gestoord . In tegenstelling tot concave zolen waarbij het hoefbeen een holle vorm heeft Nerd . Je moet maar fantasie hebben.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 14:32

germie schreef:

Ik snap echt niet wat je hiermee bedoelt.

Wie heeft het over gevoelloosheid. Iets niet gebruiken, is niet hetzelfde als gevoelloos zijn.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:46

opala schreef:
Hippotha schreef:
Platvoeten kunnen helemaal niet revalideren, omdat ze van nature plat zijn doordat het hoefbeen ook een platte vorm heeft.

Hippotha klinkt heel aannemelijk Gestoord . In tegenstelling tot concave zolen waarbij het hoefbeen een holle vorm heeft Nerd . Je moet maar fantasie hebben.

Dit is wetenschappelijk bewezen. Als dat voor jou fantasie is, mij best.
Ik ga graag uit van wetenschappelijk bewezen feiten ipv een leek die van iets heel complex als een paardenhoef/been iets heel simpels maakt, met alle foutieve aannames van dien en alle ellendige gevolgen van dien...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 16:26

Waratje schreef:
En alle NB-verhalen ten spijt, zijn er toch echt paarden die niet zonder hoefbescherming kunnen werken.

Ik ben een NB-er, maar ben het toch met je eens Clown

Mijn "natuurlijk bekapte" pony loopt in de wei/uitloop op blote voeten (zonder hoefbescherming dus), maar voor de kar op hoefschoenen (met hoefbescherming dus).

Ben ik dan een halve NB-er ?? Vingers aflikken

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 16:41

Hippotha schreef:
Ik ga graag uit van wetenschappelijk bewezen feiten ipv een leek die van iets heel complex als een paardenhoef/been iets heel simpels maakt, met alle foutieve aannames van dien en alle ellendige gevolgen van dien...

Als je dat roept moet je natuurlijk ook goed argumenteren.
Kom maar met de titel van het onderzoek waar dat in bewezen is!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 16:42

Escardo schreef:
.

Daarnaast vind ik het wel erg jammer dat de meningen in deze topic niet worden gerespecteerd van elkaar, iedereen(en vooral de NBers) willen en drukken hun mening er door... beetje jammer vind ik..

De pot verwijt de ketel Slapen
Vind je dit zelf wel een respectvolle uitspraak?

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 16:46

Isapaardje schreef:
niceboy16 schreef:

dit had mijn buurmeisje ook(manonnetjj @ bokt)
na lezen op het internet heeft ze besloten natuurlijk te gaan bekappen. dus bekapper gezocht> ijzers eronderuit> het zelf leren bijhouden. en nu heeft ze nergens meer last van!
het paard heeft nog nooit zulke mooie hoeven gehad!

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 17:11

Er wordt vaak wel gezegt dat natuurlijke bekappers niet willen luisteren, maar vaak zijn die wel van traditioneel naar natuurlijk overgestapt, dus ze staan echt wel open voor nieuwe dingen. Knipoog En als die iets zeggen vind ik vaak dat het wel waar is, want ze hebben het voor en na gezien. Haha!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 17:29

Onze "gebruiks" paarden staan ALTIJD op ijzers, nooit een probleem mee gehad...................... we hebben paarden sinds 1971.......
Maae onze fokmerries lopen NOOIT op ijzers, waarom zouden ze? Ze komen nooit uit de wei...............
Laat iedereen a.u.b. in zijn/haar waarde, GOED beslag heeft nog nooit een paard gekost maar als je het niet wilt, dan niet toch? Haha! Haha!

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 17:34

Isapaardje schreef:
niceboy16 schreef:

haha dat kan.. mijn paardje doet het prima op zn ijzers, dus die blijven er fijn onder Knipoog maar het is natuurlijk per paard verschillend Knipoog

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:13

Wendy schreef:
Hippotha schreef:

Als je dat roept moet je natuurlijk ook goed argumenteren.
Kom maar met de titel van het onderzoek waar dat in bewezen is!

Ik zal het onderzoek opzoeken, maar ik moet vanavond weg.
Het komt er dus nog aan.... Vork