Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Esperanza schreef:Ok ijzer-tegenstanders......rapapa rapapa.
Vertel mij eens hoe ik te werk moet gaan met de zeer gevoelige voetjes van mijn platpotige paardevriendje? Ik hoop er nl binnenkort weer ijzers onder te kunnen doen vanwege zijn gevoeligheid. Hij kan amper lopen op het harde.....advies?
amigootje schreef:Mijn paard staat op ijzers, omdat ze niet zonder kan helaas![]()
Mijn paard heeft platvoeten...
Mijn 'platvoetje' haar hoeven bestaan uit:
* Een platte hoornzool
* De verzenen liggen laag en plat onder de hoef
* Een horizontalen hoornwand
* En een zeer platte straal
Ze kan simpel weg niet zonder haar ijzer... ik heb het met eigen ogen gezien, ze laat zich vallen van de pijn![]()
Haar straal en Hoornzool zijn zo gevoelig, je kan het voorstellen dat als jij met je bloten voeten door vuur heen loopt, zo voelen haar hoeven als die zonder ijzers der grond raken...
niceboy16 schreef:mijn paard staat op ijzers, ... erg brokkelig waren, en snel in''scheurden''.
opala schreef:Switchx: Ik ben benieuwd of dat verbetering geeft. Hoe kun je een paardenvoet revalideren wanneer het helemaal los van de grond wordt gehouden. Een voet moet je stimuleren door bodemcontact op zachte bodem en wanneer mogelijk uitbreiden naar hardere bodem. Iets waarvan je de functie ontneemt zal aftakelen. Hoe langer je ze van de grond afhoudt, hoe minder de kans dat je paard nog zonder hulpmiddelen kunt, oftewel hoe langer de periode zal zijn dat de voet weer normaal kan functioneren.
Hoe vaak hoor je niet "mijn paard kan niet zonder ijzers". Laat het een les voor iedereen zijn. Begin er gewoonweg niet aan. Doe een bekapcursus en zorg samen met je smid dat je paard regelmatig en goed bekapt wordt.
opala schreef:Switchx: Ik ben benieuwd of dat verbetering geeft. Hoe kun je een paardenvoet revalideren wanneer het helemaal los van de grond wordt gehouden. Een voet moet je stimuleren door bodemcontact op zachte bodem en wanneer mogelijk uitbreiden naar hardere bodem. Iets waarvan je de functie ontneemt zal aftakelen. Hoe langer je ze van de grond afhoudt, hoe minder de kans dat je paard nog zonder hulpmiddelen kunt, oftewel hoe langer de periode zal zijn dat de voet weer normaal kan functioneren.
Hoe vaak hoor je niet "mijn paard kan niet zonder ijzers". Laat het een les voor iedereen zijn. Begin er gewoonweg niet aan. Doe een bekapcursus en zorg samen met je smid dat je paard regelmatig en goed bekapt wordt.
germie schreef:opala schreef:Switchx: Ik ben benieuwd of dat verbetering geeft. Hoe kun je een paardenvoet revalideren wanneer het helemaal los van de grond wordt gehouden. Een voet moet je stimuleren door bodemcontact op zachte bodem en wanneer mogelijk uitbreiden naar hardere bodem. Iets waarvan je de functie ontneemt zal aftakelen. Hoe langer je ze van de grond afhoudt, hoe minder de kans dat je paard nog zonder hulpmiddelen kunt, oftewel hoe langer de periode zal zijn dat de voet weer normaal kan functioneren.
Er zit op die foto's wel een stukje 'ijzer' bij de straal. Dus er is wel contact met de straal als het paard loopt. Dus gevoelloos is de voet niet.
Citaat:
Switchx: Ik ben benieuwd of dat verbetering geeft. Hoe kun je een paardenvoet revalideren wanneer het helemaal los van de grond wordt gehouden. Een voet moet je stimuleren door bodemcontact op zachte bodem en wanneer mogelijk uitbreiden naar hardere bodem. Iets waarvan je de functie ontneemt zal aftakelen. Hoe langer je ze van de grond afhoudt, hoe minder de kans dat je paard nog zonder hulpmiddelen kunt, oftewel hoe langer de periode zal zijn dat de voet weer normaal kan functioneren.
Er zit op die foto's wel een stukje 'ijzer' bij de straal. Dus er is wel contact met de straal als het paard loopt. Dus gevoelloos is de voet niet.
De voet is NOOIT gevoelloos. Wat een onzin.
Verdiep je nu eens werkelijk in de fysiologie van het paard!
Hippotha schreef:Platvoeten kunnen helemaal niet revalideren, omdat ze van nature plat zijn doordat het hoefbeen ook een platte vorm heeft.
germie schreef:Er zit op die foto's wel een stukje 'ijzer' bij de straal. Dus er is wel contact met de straal als het paard loopt. Dus gevoelloos is de voet niet.
opala schreef:Hippotha schreef:Platvoeten kunnen helemaal niet revalideren, omdat ze van nature plat zijn doordat het hoefbeen ook een platte vorm heeft.
Hippotha klinkt heel aannemelijk. In tegenstelling tot concave zolen waarbij het hoefbeen een holle vorm heeft
. Je moet maar fantasie hebben.
Waratje schreef:En alle NB-verhalen ten spijt, zijn er toch echt paarden die niet zonder hoefbescherming kunnen werken.
Hippotha schreef:Dit is wetenschappelijk bewezen. Als dat voor jou fantasie is, mij best.
Ik ga graag uit van wetenschappelijk bewezen feiten ipv een leek die van iets heel complex als een paardenhoef/been iets heel simpels maakt, met alle foutieve aannames van dien en alle ellendige gevolgen van dien...
Escardo schreef:.
Daarnaast vind ik het wel erg jammer dat de meningen in deze topic niet worden gerespecteerd van elkaar, iedereen(en vooral de NBers) willen en drukken hun mening er door... beetje jammer vind ik..
Isapaardje schreef:niceboy16 schreef:mijn paard staat op ijzers, ... erg brokkelig waren, en snel in''scheurden''.
En daarom staat de mijne juist NIET meer op ijzers
Isapaardje schreef:niceboy16 schreef:mijn paard staat op ijzers, ... erg brokkelig waren, en snel in''scheurden''.
En daarom staat de mijne juist NIET meer op ijzers
Wendy schreef:Hippotha schreef:Dit is wetenschappelijk bewezen. Als dat voor jou fantasie is, mij best.
Ik ga graag uit van wetenschappelijk bewezen feiten ipv een leek die van iets heel complex als een paardenhoef/been iets heel simpels maakt, met alle foutieve aannames van dien en alle ellendige gevolgen van dien...
Als je dat roept moet je natuurlijk ook goed argumenteren.
Kom maar met de titel van het onderzoek waar dat in bewezen is!