[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:39

Ben ook wel benieuwd wie me wat over nieuw hooi kan vertellen en bevangenheid, welke snede het beste is om te kopen enz.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:41

En ik denk ook dat het eraan ligt hoe het hooi word opgeslagen enzo. Ik heb me eens laten vertellen dat je het beste de 2e snede kan hebben, omdat daar minder eiwit in zou zitten, maar ik weet niet meer hoe en wat dat was, is al paar jaar geleden namelijk Bloos

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:45

dynamiek schreef:
Ach dat mag wel jho zeg maar dat je via mij komt dan zit het wel snor Knipoog

Haha! maar ik KAN er geen berichten plaatsen van Bokt Vork

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:46

Kymalin schreef:
dynamiek schreef:
Ach dat mag wel jho zeg maar dat je via mij komt dan zit het wel snor Knipoog

Haha! maar ik KAN er geen berichten plaatsen van Bokt Vork

huh wat vreemd!

eens een mod erover inlichten

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:56

Vond ik ook, zal wel eens wat gaan rondvragen.

Even weer ontopic; Hoe gaat het met het dieet van Dynamiek? Wordt ze al wat dunner? En wat voer je haar nu? Kylian begint steeds meer model te krijgen, z'n buikje begint een beetje op te trekken en de welvaartsgleuf op z'n rug is verdwenen Haha!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:12

Ik heb bij Grietje het idee dat ze ook aan het afvallen is! Maar ik ben bang dat ik het zie omdat ik het graag wil zien zeg maar. tot nu toe ben ik dus heel tevreden met de magnesium kuur Ja

Softijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:12

Ik heb dus een vraag, maar laat ik eerst beginnen met mijn verhaal.
Gompie is mijn shetxwelsh, en echt nog nooit ziekgeweest. Ook niet hoefbevangen. Maar dit jaar ging het fout. In de winter was ze heel vaak uitgebroken, en heeft zich dan volgevroten. We hadden al heel veel draden neergehangen enzo, maar nog steeds brak ze uit. In de lente liep ze kreupel, en toen de dierenarts erbij gehaalt. Die wist het niet, maargoed. Toen de hoefsmid kwam ook even gevraagd, en die zei dus dat ze chronisch hoefbevangen was. Wij hadden haar dus op dieet gezet, en dat ging ontzettend goed. Ze viel goed af en was weer heel mooi slank. Ze liep weer heel regelmatig, ze galoppeerde zelfs al in de wei. Ik ben er natuurlijk nog niet op gaan zitten, want je weet maar nooit. Het gaat echt super, maar van de week ging ik haar verzorgen, en de straal liet een beetje los. Kan het zijn dat haar hoefbeen erdoor heenprikt, in is daar iets aan te doen, op speciaal beslag zetten. Of kan het ook zo zijn dat het niks met haar hoefbeen te maken heeft. Ik hoop het heel erg, anders denk ik dat ze moet worden ingeslapen Verdrietig

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:17

Hoi,

Als het hoefbeen door de zool heenkomt dan zou ze daaraan voorafgaand op z'n minst stokkreupel zijn geweest lijkt mij. Kan het niet zijn dat je paardje weer aan een bekapbeurt toe is en dat er gewoon wat losse vellen van de straal hangen?

Maar als je verstandig bent laat je de hoefsmid of de dierenarts er even naar kijken. Met dat soort zaken moet je niet zelf aan het dokteren gaan.

Succes.

Softijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:20

De hoefsmid komt volgende week weer langs, en we laten hem dan wel even kijken. Ze is nooit heel erg kreupel geweest altijd maar een klein beetje. De straal zit nog wel vast, maar het onderstuk van de 'v' zit best wel los.
edit: ze is ook gewoon om de 8 weken bekapt.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:28

Als ik ook maar enige twijfel had of de zool geperforeerd werd dan zou ik absoluut niet een week op de hoefsmid zitten wachten maar meteen bellen. En als hij niet zou willen komen dan zou ik de dierenarts bellen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:29

Kymalin schreef:

Even weer ontopic; Hoe gaat het met het dieet van Dynamiek? Wordt ze al wat dunner? En wat voer je haar nu? Kylian begint steeds meer model te krijgen, z'n buikje begint een beetje op te trekken en de welvaartsgleuf op z'n rug is verdwenen Haha!

Ja nu ik weer rij wordt ze dunner ze krijgt de summerkoek van pavo, alleen als ze gewerkt heeft een halve blokje

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:30

Kymalin schreef:

heeft de jouwe een gleuf Clown de mijn heeft een kuil op der reed Haha!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:34

Ja, ik heb een bijzonder paard, een ruin met een gleuf Haha! Haha! Ja, zo'n soort deuk aan het eind vd rug, begind vd kont waar regen voor de vogeltjes in blijft staan Clown Clown (overdrijven is ook een vak!).

Maarre.... de gleuf is nu weg! Koe

Softijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:39

Kymalin schreef:
Als ik ook maar enige twijfel had of de zool geperforeerd werd dan zou ik absoluut niet een week op de hoefsmid zitten wachten maar meteen bellen. En als hij niet zou willen komen dan zou ik de dierenarts bellen.

We hebben net gebeld, en hij kan a.s. donderdag komen. Wat ik raar vind, is dat Gompie vorige week nog gewoon goed liep, heel regelmatig en zoals ik al had gezegd, ze galoppeerde zelfs in de wei. Maar van de week liep ze opeens weer kreupel. Hoe kan dat dan?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:49

Tja, hoefbevangenheid kan van het ene moment op het andere door verschillende oorzaken de kop weer opsteken en is dan vrij acuut. Daar bedoel ik mee dat ze het ene moment nog goed lopen en de volgende dag bij wijze van spreken niet meer de voorbenen willen belasten en dus kreupel zijn.

Maar goed, zover is het bij jou nog niet, je twijfelt over iets en dat laat je nu controleren. Zelf gaan lopen gissen heeft geen zin.

Goed van je dat je toch de afspraak met je smid verplaatst heb, nu niet in paniek raken, je paardje loopt toch nog?

Heel veel sterkte en ik zal voor je duimen dat het meevalt en dat het gewoon een stukje straal is dat los zit.

Softijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:57

Net even langs geweest, ze liep nog steeds een beetje kreupel, maar minder als gisteren. Bedankt voor je tips, ik heb er veel aan gehad Ja

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:59

dynamiek schreef:
Ben ook wel benieuwd wie me wat over nieuw hooi kan vertellen en bevangenheid, welke snede het beste is om te kopen enz.

Ik heb trouwens ook nog ergens gelezen dat als je hooi eerst een uur in het water legt, de aanwezige fructaan in het hooi verdwijnt. Misschien ook handig om te weten omdat het zo moeilijk is om aan oud hooi te komen!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:02

Softijs schreef:
Net even langs geweest, ze liep nog steeds een beetje kreupel, maar minder als gisteren. Bedankt voor je tips, ik heb er veel aan gehad Ja

Graag gedaan Pling , hoop dat het allemaal een beetje meevalt! Wat ik trouwens wel denk als ze nu alweer wat beter loopt maar met paarden die bevangen zijn geweest moet je gewoon het zekere voor het onzekere nemen en niet gaan zitten afwachten.

Laat je even weten hoe het afloopt?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:04

Ze kan idd nog wel vaker kreupel gaan lopen. Met griet ging het 1.5e week geleden super en toen liep ze weer heel raar te sjokken. Da bij geweest, teen iets afgeveilt, pijnstillers gehad en toen ben ik begonnen met magnesium. Nu loopt ze weer goed maar de DA zei al dat ze best nog meer van die aanvallen kan krijgen. We houden het maar goed in de gaten.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:52

Mijn pony is voor zover ik weet nog niet hoefbevangen geweest. Hij is alleen wel moddervet. Hij loopt nu een paar weken met zijn grasmasker om, en ik heb het idee dat het al wat betert. Het jus-kuiltje in zijn kont is er nog wel, maar ik heb het idee dat de de welvaartsgleuf al wat mindert.

Softijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:37

Nou, vandaag was de hoefsmid dus langsgekomen. Hij zei dat haar achterhoeven helemaal in orde waren en haar voorhoeven de witte lijn een heel klein beetje naar voren stak (zoiets Tong uitsteken) Hij zei dat het waarschijnlijk wel over zou gaan als we zouden wachten, dat het met de tijd zou genezen. Godzijdank wat ben ik blij Haha! Haar losse straal was gelukkig ook niets ergs. Dus nu is ze weer netjes bekapt en ik heb weer zekerheid Lachen

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:32

Softijs fijn dat jouw paardje in orde is.

3 juli komt mijn eigen smid mijn paard beslaan en kunnen we zien hoe de witte lijn is, nu kan ik namelijks niks zien door ijzer en zooltjes en gel. ben zo benieuwd.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:32

Kymalin schreef:
dynamiek schreef:

Ik heb trouwens ook nog ergens gelezen dat als je hooi eerst een uur in het water legt, de aanwezige fructaan in het hooi verdwijnt. Misschien ook handig om te weten omdat het zo moeilijk is om aan oud hooi te komen!

Bedankt voor de tip!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:33

Kymalin schreef:
Ja, ik heb een bijzonder paard, een ruin met een gleuf Haha! Haha! Ja, zo'n soort deuk aan het eind vd rug, begind vd kont waar regen voor de vogeltjes in blijft staan Clown Clown (overdrijven is ook een vak!).

Maarre.... de gleuf is nu weg! Koe

Gisteren er nog op gelet en mijngleufdier heeft ook een gleuf Haha! me idd aan het eind een vogelzwembad

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:38

dynamiek schreef:
Gisteren er nog op gelet en mijngleufdier heeft ook een gleuf Haha! me idd aan het eind een vogelzwembad

Misschien kunnen we een nieuw topic onder Rassenpraat starten met als titel "Wie op Bokt heeft ook een gleufdier?" Clown