natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:41

opala schreef:

Dat jaren leren zegt mij niets, zoals ik eerder gemeld hebt. Volgens mij moet de opleiding eens grondig herzien worden. IJzers alleen wanneer het echt niet anders kan, voor de rest bekappen. Niet om de gebruikelijke 2 maanden, maar om de maand minimaal, om hetzelfde welzijn van het paard. Een echte hoefsmid zal uit interesse zeker het NB uitproberen en dan zijn/haar bevindingen met foto's en schrijfsels verspreiden wanneer hij/zij het als niet goed zijnde ondervindt. Maar bij voorbaat NB al van tafel vegen, dat is mij te makkelijk.

Grappig, dit is volgens mij voor het eerst dat je toegeeft dat ijzers in sommige situaties echt nodig zijn Haha!

Volgens mij gaat dit topic trouwens weer een verkeerde kant op.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:23

fransje23 schreef:
Grappig, dit is volgens mij voor het eerst dat je toegeeft dat ijzers in sommige situaties echt nodig zijn Haha!

Niet voor het eerst hoor, maar ik heb van horen zeggen dat er soms fixatie van de hoef nodig is, dus als tijdelijke oplossing van een probleem. Vraag mij niet in welke specifieke gevallen, wanneer het zich ooit voordoet, vind ik het snel genoeg om mij er in te verdiepen.

Voorlopig hou ik nu vanaf september 2004 de hoeven van mijn paard bij en zie met veel plezier hoe geweldig ze uit de voeten kan, veel beter als ooit tevoren, en op deze ervaring is mijn enthousiasme gestoeld voor een fantastisch soort van hoefverzorging, dat NB heet te zijn Tong uitsteken .

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:25

IJzers zijn nodig: als het hoefbeen gebroken is
Haha!

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:02

mijn eheeft ook ijzers nodig, aangezien mega-snel slijtende hoeven.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:21

Arabesk schreef:
En die jarenlange studie van een smid is een MBO niveau 3 opleiding hoor! Gaaaap

Waarom zo minderwaardig?
Er zijn nu eenmaal mensen die beter leren a.h.v. een praktische opleiding dan jaren in de boeken te neuzen. En gelukkig maar, want zonder goede vaklui zijn we nergens in deze maatschappij.
Een vak als hoefsmid is m.i. pas te leren is door dit praktijkgericht aan te pakken. Je moet het in je vingers hebben. Niet voor niets dat er een strenge selectie is voor de start van de opleiding.

En ik vind 3 jaar dag en nacht bezig zijn met je beroep (want de stages zijn niet misselijk) inderdaad een jarenlange studie zeker in vergelijking met een 1- of 10-daags cursusje.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:48

Inderdaad, helemaal mee eens. Het is niet alleen bekappen en beslaan, wat de klok slaat. Maar ook de gehele anatomie van het paard, voeding, EHBO, omgang, afwijkende standen en gangen leren corrigeren, materialenkennis en -bewerking, alle soorten lassen, smeden, smeden, smeden, westernbeslag, draverbeslag, concoursbeslag, eventingbeslag etc. etc. etc. EN stage tot je erbij neervalt, VEEL huiswerk en vrije ruimte (zo veel mogelijk paardenevenementen af en verslagen schrijven), nog meer stage en 's nachts erover dromen... En als het nog even kan 's avonds nog een parttime baan om de opleiding te kunnen betalen! Het is ZO zwaar maar ook ZO GEWELDIG!!! Haha! Hiermee wil ik zeggen dat het niet iets is wat je zomaar even doet.. Iedereen moet elkaar respecteren ookal is je mening of gedachte anders. Aan alles is een positieve en een negatieve kant! Knipoog

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:11

Hippotha schreef:
Arabesk schreef:
En die jarenlange studie van een smid is een MBO niveau 3 opleiding hoor! Gaaaap

Waarom zo minderwaardig?
Er zijn nu eenmaal mensen die beter leren a.h.v. een praktische opleiding dan jaren in de boeken te neuzen. En gelukkig maar, want zonder goede vaklui zijn we nergens in deze maatschappij.
Een vak als hoefsmid is m.i. pas te leren is door dit praktijkgericht aan te pakken. Je moet het in je vingers hebben. Niet voor niets dat er een strenge selectie is voor de start van de opleiding.

En ik vind 3 jaar dag en nacht bezig zijn met je beroep (want de stages zijn niet misselijk) inderdaad een jarenlange studie zeker in vergelijking met een 1- of 10-daags cursusje.

En vergeleken met de opleiding van de AANHCP?

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:32

arno8 schreef:
Hippotha schreef:

Waarom zo minderwaardig?

En vergeleken met de opleiding van de AANHCP?

Ik vind een hoefmodel nastreven wat lijkt op een zogenaamde wilde hoef (en dan 1 soort) zeer onnatuurlijk en gevaarlijk.

Een goed opgeleide smid ziet a.h.v. de stand en anatomie van het paard welke hoefvorm/stand bij dat specieke paard past en dat kan weleens heel anders zijn dan die zogenaamde "ideale" hoef.

Sorry, maar ik vind dit soort opleidingen een soort van vluchten van diegenen die hun vak niet verstaan.
Heb al veel gehoord dat smeden die niet aan de bak kwamen dit soort dingen gingen doen om vervolgens nog meer paarden te verknallen.

Nee, voor mij enkel een theoretisch en praktisch goed opgeleide smid.
Deze mensen hebben zich bewezen en de lange termijn effecten zijn bekend en bij goed vakmanschap zijn deze goed.
Bij natuurlijk bekappen zijn naar wat ik heb vernomen bij veel paarden zelfs de korte termijn effecten (< dan 2 jaar) al zeer ongunstig, dus laat staan over 5-15 jaar!!!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:45

Hippotha schreef:
Ik vind een hoefmodel nastreven wat lijkt op een zogenaamde wilde hoef (en dan 1 soort) zeer onnatuurlijk en gevaarlijk.

Misschien zit hem hier het misverstand? Misschien dat sommigen denken dat een NB'er keihard streeft naar een 'zogenaamd wilde hoef' en dat ze dus per se kwartierboogjes gaan snijden en per se de hielen er af vijlen? Een goede NB'er kijkt wat het effect is. Als een paard gevoelig loopt na een bekapping, heb je het fout gedaan. Als de zool niet toelaat dat er kwartierboogjes in de hoefwand komen, komen ze er niet. Ik wil echt niet per se dat de hoeven van mijn paarden een perfecte kopie worden van de hoeven van wilde mustangs. Ik streef naar een gezonde hoef.
Als je het nou zo ziet: een NB'er probeert niet de hoef in een bepaalde vorm te vijlen, maar probeert slijtage zoals die in de natuurlijke omgeving van het paard plaats vindt na te bootsen zodat de hoef zich daar op aanpast en op die manier een goede vorm krijgt.

Hippotha schreef:
Heb al veel gehoord...

Bij natuurlijk bekappen zijn naar wat ik heb vernomen...

Sorry, maar zo overtuig je mij niet. Zo kan ik het ook: Ik heb al veel gehoord dat ijzers slecht zijn. Naar wat ik heb vernomen gebruiken hoefsmeden onnodig ijzers.

Zo kunnen we door blijven gaan.
Graag hoor ik details over ervaringen. Ik kan jouw verhaal niet controleren. Steeds weer blijkt bij doorvragen dat iemand een ongediplomeerde bijklusser die zichzelf NB'er noemt aan zijn paard heeft laten prutsen en dan blijkt het niet te werken.

MLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:53

Wat een discussie zeg, blote voeten of ijzers. Slapen
Ik zou jullie allemaal easywalkers aan kunnen raden. Zelfs paarden met artrose lopen er geweldig mee. T zijn soort hoefijzers van plastic. Soort nike air dus.
Ben er zelf erg blij mee. Paard met artrose loopt niet meer kreupel Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:03

arno8 schreef:
Graag hoor ik details over ervaringen. Ik kan jouw verhaal niet controleren. Steeds weer blijkt bij doorvragen dat iemand een ongediplomeerde bijklusser die zichzelf NB'er noemt aan zijn paard heeft laten prutsen en dan blijkt het niet te werken.

Details en het hele verhaal staan hier. Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:07

arno8 schreef:
Als je het nou zo ziet: een NB'er probeert niet de hoef in een bepaalde vorm te vijlen, maar probeert slijtage zoals die in de natuurlijke omgeving van het paard plaats vindt na te bootsen zodat de hoef zich daar op aanpast en op die manier een goede vorm krijgt.

Maar je probeert dan evengoed een hoef geforceerd, al slijtage nabootsend, in een bepaald model te krijgen? Volgens jou is dat zoals de hoef eruit zou zien in de natuurlijke omgeving. Maar wie zegt dat de hoef van jouw paard zich daar zo zou ontwikkelen? Jouw paard heeft waarschijnlijk een heel andere beenstand en gangen. De hoef past zich daar op aan.

MLH schreef:
Wat een discussie zeg, blote voeten of ijzers. Slapen

Eigenlijk ging de discussie over de vraag of natuurlijk bekappen wel goed is Knipoog Om nu ook nog kunststofbeslag erbij te gaan halen Haha! Ik ben overigens ook een voorstander van kunststofbeslag.

Edit; spelfout.
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 18-07-06 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:27

Jovarna schreef:
Details en het hele verhaal staan hier. Knipoog

Uhh...dit is wat de natuurlijk bekappers van het verhaal hebben gemaakt .

Maar goed, @Fransje 23, ik vind dat je hier een sterk punt maakt.
Wie zegt inderdaad dat een specifieke hoef zo behoort te zijn?
Enkel een goede smid ziet welke hoefvorm en stand er van nature bij een paard hoort en is dan ook de enige die goed natuurlijk (volgens de natuur van het paard) kan bekappen.

Leuk trouwens zo'n conclusie: de beste natuurlijke bekapper is een goed opgeleide traditionele hoefsmid Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 08:16

Wat ik met mijn opmerking over die MBO opleiding wilde zeggen is dat dr. Strasser toch wel meer opleiding heeft genoten dan een doorsnee hoefsmid.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 08:25

SpikyBlue schreef:
Inderdaad, helemaal mee eens. Het is niet alleen bekappen en beslaan, wat de klok slaat. Maar ook de gehele anatomie van het paard, voeding, EHBO, omgang, afwijkende standen en gangen leren corrigeren, materialenkennis en -bewerking, alle soorten lassen, smeden, smeden, smeden, westernbeslag, draverbeslag, concoursbeslag, eventingbeslag etc. etc. etc. EN stage tot je erbij neervalt, VEEL huiswerk en vrije ruimte (zo veel mogelijk paardenevenementen af en verslagen schrijven), nog meer stage en 's nachts erover dromen... En als het nog even kan 's avonds nog een parttime baan om de opleiding te kunnen betalen! Het is ZO zwaar maar ook ZO GEWELDIG!!! Haha! Hiermee wil ik zeggen dat het niet iets is wat je zomaar even doet.. Iedereen moet elkaar respecteren ookal is je mening of gedachte anders. Aan alles is een positieve en een negatieve kant! Knipoog

En hoe lang als je materialenkennis en -bewerking, alle soorten lassen, smeden, smeden, smeden, westernbeslag, draverbeslag, concoursbeslag, eventingbeslag etc. etc. etc. eruit zou laten?
En dat terwijl de gemiddelde smid niks maakt van westernbeslag, er echt geen kaas van heeft gegeten?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 08:27

Hippotha schreef:
Bij natuurlijk bekappen zijn naar wat ik heb vernomen bij veel paarden zelfs de korte termijn effecten (< dan 2 jaar) al zeer ongunstig, dus laat staan over 5-15 jaar!!!

Ja en al die verhalen over dat 'Utrecht' vol staat met paarden die onderdoorgaan aan NB

Ik zie ze alleen nooit Slapen

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 08:42

Ik heb een beetje wat gelezen uit dit topic en ik weet nu niet meer watik moet denken Knipoog
Maar begrijp ik het goed dat je een paard met platvoeten o.i.d. niet kunt corrigeren als je NB't?
Omdat het natuurlijk moet zijn/blijven?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 08:43

Ja tuurlijk wel, mijn paard had hartstikke platvoeten, nu niet meer

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 08:57

Platvoeten herstellen zijn prima met NB omdat de hele hoef sterker wordt.
Anouar had ook platvoeten, maar doordat de witte lijn sterker is geworden is het hoefbeen iets omhoog gegaan en is de zool holler geworden. Hollere zool is meer hoefmechanisme

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:28

Hippotha schreef:
Enkel een goede smid ziet welke hoefvorm en stand er van nature bij een paard hoort en is dan ook de enige die goed natuurlijk (volgens de natuur van het paard) kan bekappen.

Die hoefsmid kan wel bekappen, maar komt gewoonweg veel te weinig. Dan is het altijd achter de feiten blijven aanlopen. Hoe vaak moet ik het nou zeggen Schijnheilig .

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:29

hafgirl15 schreef:
Vandaag kwam mijn hoefsmid mijn pony weer opnieuw bekappen, zoals elke 8 weken, al 5 jaar lang. BIj de vorige eigenaar ook altijd op ijzers gelopen. Ik heb het er vandaag even met mijn smid overgehad, wat hij nu precies van NB vind. Hij vind het met alle respect voor de Nbers onders ons, grote onzin. Een 'hype' vand deze tijd, zoals de hoefschoenen bijv een tijdje terug. Hij vind dta je de hoeven bekapt na aanleiding van het paard ( beenstand, hoe het loopt etc ) en het wel of niet ijzers onderdoen ook afhnagt van hte paard. Mijn pony zijn hoeven slijten snel, hij staat daarom op speciaal beslag omdat zijn ijzers anders dubbeltjes zijn na die 8 weken. Moet je nagaan wat er gebeurt als die ijzers en niet onder zaten. Mij raad ie dan ook af de ijzers er onder weg te halen. Dat verschilt weer per paard, of het ijzers nodig heeft of niet. Ik snap niet waarom de Naturals hier allemaal zo moeilijk doen over ijzers, dekens, biks, scheren, beenbescherming etc. Als jullie echt zo natural zijn waarom ga je dan op je paard zitten? Ook valt het mij op dat de meeste naturals veilig binnen de bakomheinig blijven wat Qua rijden betreft.
Aangezien me nu oook duidelijk is dat Nb word uitgevoerd door mensen zonder diploma met een dagopleiding, vind ik het een zeer onverstandig idee dat we deze kwakzalvers ons paard laten bewerken...
En idd zoals anderen hier ook al zeggen, als je paard goed loopt, met of zonder ijzers, waarom zpu je daar dan iets aan veranderen?

*LOL*, Helemaaaaaal mee eens,

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:33

Citaat:
En idd zoals anderen hier ook al zeggen, als je paard goed loopt, met of zonder ijzers, waarom zpu je daar dan iets aan veranderen?

Waarom zou je stoppen met roken als je er pas over 50 jaar aan dood gaat?
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 19-07-06 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:34

Er zullen maar weinig hoefsmeden voor NB zijn.
Anders waren ze geen hoefsmid

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:36

Er is een hoefsmid die zich verdiept heeft in NB om zijn gelijk te bewijzen. Uiteindelijk gooide hij alle ijzers aan de kant en bekapt alleen nog maar.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:46

De meeste NBers hebben ook traditioneel bekapt/beslagen (en paarden/pony eigenaren die nu NB doen) Hoeveel hoefsmeden hebben NB gedaan?
Wat de boer niet kent...

Let wel: ik schrijf: de meeste. Dus uitzonderingen daar gelaten