[VOLG]Weke rug

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 21:21

Tenno7 schreef:
Nielojram schreef:
Waarom bind je je paard zo vast met die touwtjes als je wil dat hij zijn rug gaat ontwikkelen?
Zo geef je hem de mogelijkheid om die nek te laten groeien, hij stuwt, hij draagt niet.

Ik zou naar een Chambon kijken, die grijpt alleen in als de neus onder de knie komt.

Heb je eerdere fotos ook gezien die ik heb gedeeld?

1 x in de week heb ik hem lichtjes bij gezet. Juist om hier ook wat vertouwen in te krijgen aangezien hij dan juist met z'n neus erg achter de loodlijn wil lopen. Het klopt hij stuwt iets. Ook nog een gebrek aan kracht en balans. Maar hij loopt met z'n neusje mooi op de loodlijn. Dus in die zin positief.

Chambon begin ik niet aan. Hoe minder hulpteugels etc hoe beter. Dus een enkele keer heb ik hem eens aan de touwtjes.

Ik zie juist wel mooi rug gebruik en niet een paard wat vast loopt in de touwtjes.

Ik begrijp het niet helemaal. Eén keer in de week zet je hem licht bij, af en toe heb je hem aan de touwtjes. Maar je wil zo min mogelijk hulpteugels gebruiken...
Als iets paardvriendelijk is qua hulpteugel is het een Chambon, echt vriendelijker dan touwtjes of bijzetteugels o.i.d. Als je de Chambon goed instelt nodigt hij uit tot zakken en beter ruggebruik zonder te storen in de mond. Doet een paard zijn hoofd te hoog, dan werkt het inderdaad in achter de oren, hoe sterk hangt natuurlijk van de afstelling en van het paard af. Met een Chambon kunnen ze ook netjes laag lopen met de neus eruit, met touwtjes is dat een stuk lastiger.
Succes met hem hoor, het blijft lastig om een goede weg te vinden met paarden die geen standaard lichaam hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 21:23

Jet schreef:
Ik begrijp het niet helemaal. Eén keer in de week zet je hem licht bij, af en toe heb je hem aan de touwtjes. Maar je wil zo min mogelijk hulpteugels gebruiken...
Als iets paardvriendelijk is qua hulpteugel is het een Chambon, echt vriendelijker dan touwtjes of bijzetteugels o.i.d. Als je de Chambon goed instelt nodigt hij uit tot zakken en beter ruggebruik zonder te storen in de mond. Doet een paard zijn hoofd te hoog, dan werkt het inderdaad in achter de oren, hoe sterk hangt natuurlijk van de afstelling en van het paard af. Met een Chambon kunnen ze ook netjes laag lopen met de neus eruit, met touwtjes is dat een stuk lastiger.
Succes met hem hoor, het blijft lastig om een goede weg te vinden met paarden die geen standaard lichaam hebben.

Dank je, Jet.

Tenno7

Re: [VOLG]Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-20 10:11

Dankje, voor nu, voor de enkele keer dat hij bijgezet wordt werken de touwtjes prima.
En ja het is lastig om een goeie weg te vinden, maar samen met de dierenarts en fysiotherapeut heb ik het idee dat we op de goeie weg zijn. En in de toekomst komt hier nog aquatrainingen bij.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 18:18

Hoe is het met hem??

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 22:45

Ik ben ook wel benieuwd! Ik vind het heel interessant hoe jullie samen met zijn lijf puzzelen

CleoG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 22:07

Hoi,
Ik wil ook even mijn verhaal delen en advies vragen.
Begin deze zomer heb ik mijn pony gekocht. Een 17-jarige D-pony die heel zijn leven op de manege gelopen heeft. Daar ken ik hem ook van, heb vroeger wedstrijden met hem gereden en altijd in mijn achterhoofd gehouden dat ik hem een pensioenplekje wilde geven als ze hem daar wilden verkopen.

Dus zo geschiede. Hij heeft zoals je kan zien een ingezakt rug en is overbouwd. Op de manege werd hij gereden met een wintec 2000 veelzijdigheidszadel, wat dus een vrij rechte boom heeft. Ik kan me voorstellen dat dat geen deugd gedaan heeft.

Hij staat bij mij 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer en krijgt een vitaminebrokje. Hij zou iets in vet mogen afvallen. Dus ik twijfel ook qua bijvoeren.

Mijn doel is zeker niet om met hem fanatiek te rijden. Er is vrij weinig met hem gedaan sinds hij hier staat, maar sinds ik nu wat meer tijd heb wil ik toch eens kijken wat hij zij kunnen bij mij. Osteopaat is inmiddels 2x geweest. Hij is niet per se gevoelig op zijn rug. Verder is hij helemaal fit. Denken jullie dat hij af en toe gereden zou kunnen worden? Ik wil niet dat het erger wordt. Zou uiteraard een zadelpasser laten komen.

Toen hij net bij mij stond:

Afbeelding

Afbeelding

Recent:

Afbeelding

Afbeelding

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 22:14

Waarom? Heeft dit dier nog niet genoeg gedaan in zijn leven om zijn sporen te verdienen? Laat hem lekker oud worden in de weide en ga aan de hand wandelen met hem maar vraag hem niet meer onder het zadel.
Dit dier heeft zijn hele leven hard gewerkt met een slechte rug en was dan nog zo goed om er braaf onder te blijven ook...

Eer dat en ga naast hem wandelen.

CleoG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 22:29

Zou alleen zijn voor af en toe een buitenritje, dat doet hij graag. Ik vind hem nog te fit om stil te zetten op de wei.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 22:35

Zo'n schokkende rug vind ik dit eigenlijk niet nu hij lekker is opgeknapt/aangekomen. Als de osteopaat groen licht geeft, jij een zadelpasser een zadel laat aanmeten en vervolgens relaxte ritjes maakt dan denk ik dat je daar geen kwaad mee doet.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 22:36

LG ik zie dat anders. Hij is 17, dat is niet mega-oud. IK zou wel foto's willen zien waarbij ij zijn hoofd omhoog heeft, meer in rijhouding zeg maar. Dat doorgezakte zie ik in de recentere foto's niet zo terug eigenlijk, maar dat kan komen omdat hij zijn hoofd op de grond heeft.
Ik zou hem eerst eens wat gaan longeren, zonder bijzet of longeerhulp of wat dan ook. Aan een halster, hoofdstel of liever nog een kaptoom. En dan eens zien hoe hij reageert, of hij graag loopt of dat je hem echt vooruit moet helpen met een longeerzweep. Als hij zo wat conditie heeft opgebouwd en als hij het wat doen leuk vindt, kan je altijd kijken of er een zadelpasser/-maker bij kan komen om een knap zadel erbij te zoeken, waar je beiden plezier van kan hebben. Als dat lukt kan je er best rustige ritjes mee gaan rijden lijkt me.

Verder kan je zelf ook al wat oefeningetjes met hem aan de hand/stilstaand gaan doen waarbij hij zijn buikspieren wat meer gaat gebruiken en zijn rug wat meer gaat opbollen.

Hoe reageert hij eigenlijk als je hem borstelt met een rubberen rosborstel?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 22:53

Met Jet eens, alleen ik zou hem tzt ook gaan trainen aan de dubbele longe zodat hij zijn lijf/ rug goed leert te gebruiken en de juiste spieren heeft om een ruiter goed te dragen voordat er een ruiter op komt.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 23:06

Idd eerst aan de hand trainen zodat hij goed leert zijn buik- en rugspieren te gebruiken en dan met aangepast zadel op dezelfde manier rijden.
Als hij verder gezond is, waarom niet? rust roest en relaxe (buiten)ritjes zijn voor hem ook fijn!
Veel plezier met hem!

CleoG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 23:07

Ik hoor ik mijn omgeving ook gemengde meningen, vandaar dat ik het hier even plaats. Rosborstelen op zijn rug reageert hij niet slecht op. Hij wordt graag stevig gekriebeld op zijn rug.

Afbeelding

Ik ga inderdaad eens kijken wat hij doet bij het longeren. Voor zover ik weet is hij altijd al liever lui dan moe geweest. Weet niet goed of dat gewoon zijn karakter is of omdat hij last had.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 23:18

Een en ander ligt ook een beetje aan de pony. Waarom heeft de manege hem verkocht? Was hij niet fit genoeg meer voor de lessen bijv? Werd hij echt als pensioenpony verkocht? 17 is niet oud, zeker niet voor een pony. Maar als hij op de manege niet meer mee kon vanwege bijv rugklachten, dan is het niet heel eerlijk weer te gaan rijden.
Qua bouw, ja ideaal is t niet. Maar onrijdbaar ook niet per definitie.
Als hij er lol in heeft en het aankan, zie ik geen enkele reden om het niet te doen. Hoewel ik eigenlijk geen voorstander van ben om er af en toe op te zitten. Beter zou zijn als je hem een aantal x in de week in beweging kunt houden en een beetje kunt trainen aan de rug. Rust roest, zeggen ze niet voor niets :D. Maar goed dan moet hij wel pijnvrij zijn en gezond, op een ongunstige bouw na.

CleoG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 23:30

Hij werd verkocht omdat ze vonden dat hij geen plezier meer uit de lessen haalde. Ze zagen hem liefst naar een huisje gaan waar hij wel nog regelmatig gereden wordt, maar niet elke dag een andere met een andere ruiter.

Ik twijfel zelf ook constant of ik er goed of slecht aan zou doen. Wil inderdaad ook niet dat hij stijf wordt en nog meer achteruitgaat in bespiering.

Jammer dat hij het me zelf niet kan vertellen he ;)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 23:47

Ik zou daar niet zo bang voor zijn persoonlijk. Spieren worden niet minder door training en rijden, als je het goed doet natuurlijk. Dan krijgt hij alleen maar meer spieren, wat ook zijn natuurlijke houding los kan verbeteren en blessures juist voorkomt. Natuurlijk onder de juiste condities, ik denk dat hij bijv baat kan hebben bij extra eiwit in het voer en dat je zelf een beetje kennis moet hebben of leren hoe zoiets op te pakken. Het maakt zijn even juist leuker eigenlijk. Je houdt hem ook makkelijker op gewicht als hij snel wat dikker wordt. En gaat het niet, merk je dat ook snel genoeg natuurlijk. Je kunt altijd stoppen

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 00:04

Hij is al flink bijgetrokken bij jou. De spieren rondom de schoft lijken atrofisch; misschien door een slecht passend zadel. Een beter zadel en training zou zeker verschil kunnen maken. Stilzetten betekent meestal achteruitgang qua spieren.
Je zou ook nog kunnen testen op Ppid (Cushing), ook gezien de 'deuken' boven zijn ogen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 00:34

Cushing geeft meestal juist (vet)bulten boven de ogen ipv deuken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 15:27

Als hij gezond is en plezier heeft met rijden lekker oppakken en leren z’n lijf te gebruiken. Rust roest en juist de bespiering zo lang mogelijk goed houden zal hem helpen.
17 jaar is niet oud, dus als die een aantal keer ind e week lekker aan de slag gaat lijkt mij dat alleen maar goed. Dat is heel wat anders dan 3 uur per dag 6 dagen per week.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 17:39

Rust is roest dus ik zou hem zeker niet al stil zetten ( als die medische in orde is). Wat is er mis mee af en toe een ritje? Daarbij is mijn ervaring dat paarden die goed in de spieren blijven ook gezonder oud worden. Je ziet vaak paarden met pensioen gaan die zo invallen en al snel oud worden. Zolang het kan lekker in beweging houden, alleen maar gezond.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 17:44

Little_Gift schreef:
Waarom? Heeft dit dier nog niet genoeg gedaan in zijn leven om zijn sporen te verdienen? Laat hem lekker oud worden in de weide en ga aan de hand wandelen met hem maar vraag hem niet meer onder het zadel.
Dit dier heeft zijn hele leven hard gewerkt met een slechte rug en was dan nog zo goed om er braaf onder te blijven ook...

Eer dat en ga naast hem wandelen.

Ts gaat er toch niet mee de sport in ? Daarbij genieten de meesten paarden er echt van nog mee te mogen. Waarom zou ts daarbij er niet op mogen ? De meesten paarden die ik ken die oud zijn worden nog steeds gereden en juist door ze goed in de bespiering te houden hou je ze ‘ jong ‘ en gezond. Kijk maar eens als mensen ze op pensioen zetten zonder rijden / training , ze gaan hard achteruit.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 17:50

Rust roest.
Hij is pas 17 en ziet er helemaal zo gek niet uit.
Ik zou lekker aan de gang gaan.

Buitenritten rechtdoor.
In de bak goed over de rug longeren/rijden en gewoon veel plezier hebben van elkaar. :D

Fijn dat hij nu bij jou staat.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 18:02

Ik zou hem laten checken door een fysio,niet bezuinigen op een fijn passend zadel en lekker aan de slag gaan met dit dier.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 19:50

Joh die pony is in de bloei van z’n leven lekker rijden daarmee vind ik !
En ik ben ook echt benieuwd hoe het verder is gegaan met het paard van de ts ? Hebben jullie hem nog ?

CleoG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 22:11

Bedankt voor alle reacties!
Ik ga nu deze winter gewoon beginnen met aan de hand te trainen, kijken wat dat zegt. Daarna laat ik eerst de zadelpasser komen en zien we wel verder. Ben blij te horen dat het niet helemaal een verloren zaak is :) .

Ik ben ook benieuwd hoe het nu gaat met het paard van de ts!