Zeer ernstige bok hoefje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:54

Poeh wat een discussie is dit geworden.

Ik wil even mijn eigen ervaring hierop loslaten. Dit betreft een veulen waarvan ik de eigenaren goed ken.

Het veulen is goed gefokt maar het is een ras welke niet duur verkoopt. Een nieuw veulen heb je al voor tussen de 500 en 1000 euro, met papieren.

Dit veulen heeft een lichte vorm van bokhoefje, hij loopt op zn tenen omdat hij een voorkeursbeentje heeft met het eten. Is ons nooit opgevallen. Veulen kwam elke dag in stal en werd geborsteld en hoeven uit gekrapt. Was al keer neer de smid geweest puur voor de ervaring.
Exacte leeftijd weet ik niet, maar gok 4 maanden, toen we er achter kwamen dat hij dus op zijn tenen liep. Hoefsmid vertelde dat dit geopereerd moet worden. Mensen hebben diverse personen gevraagd, zo ook de fokker van de merrie. Hieruit kwamen zo veel verschillende meningen en optieken.

Uiteindelijk hebben ze gekozen om het met speciaal beslag proberen op te lossen. Mocht dit niet genoeg helpen dan kan operatie nog altijd. Het beslag gaat goed en er is al verbetering.

Maar er werd tijdens de ´rondvraag´ ook door diverse mensen gezegd dat alle onkosten vele malen hoger lagen dan dat het veulen waard was. Heel realistisch ook. Deze mensen hebben dan toch besloten dat het tegen elkaar opweegt. Maar ze hebben het zeker in hun achterhoofd gehouden.

Nu is deze bokhoef niet te vergelijken met de bokhoef uit het OP, maar zelfs hier werd al aangekaart dat er ook een financiële overweging is. En dat is alleen maar goed vind ik.

Ik snap de keuze van TS goed en ook de keuze van de slager.

Ik zeg ook altijd, als mijn paard het leven mag verlaten en het is mijn keuze, dan gaat hij ook naar de slager.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:56

Ik volg dit topic al vanaf de start en ik kan niks anders dan dit doen richting de TS +:)+ Want ik weet wat voor keuze je hebt moeten maken. En of het dier nu 6 maanden, 6 jaar of 16 jaar is, het blijft een redelijk moeilijke beslissing.

Ik werk zelf bij een manege die dierenwelzijn hoog in het vaandel heeft (uitloopstallen, ruwvoer via netten, 6 keer per dag gevoerd, uren naar buiten in groepen, weinig lopen in de lessen, rekening houden met gewicht ruiter, leeftijd, ervaring paard en of ruiter enz.)
Indien we hier een ziek paard hebben komt er altijd een dierenarts bij en wordt er flink overlegd. Ze worden gelijk uit de lessen gehaald en indien nodig krijgen ze tijd op het land om bij te komen of te genezen. We hebben paarden gehad met tumoren (schimmels, onder de staart oa) en die werden goed in de gaten gehouden. Maar als het gewoon niet meer eerlijk was tegenover het dier werd er toch de keuze gemaakt het naar de slacht te brengen. Voordat het paard te slecht werd. De laatste dag van het dier zijn leven werd het heerlijk verwend. Uren borstelen, super lekker eten, een laatste buitenrit en dan hoop op de trailer. Eigenaar persoonlijk ging mee, samen met 1 of 2 anderen die een speciale band hadden met het paard. En die bleven erbij, schieten gebeurde gewoon op een afgesloten stukje gras daar stond het paard te grazen. Kijkt op naar de schieter, krijgt een aai en plof dood.. Iedereen, inclusief de eigenaar, is vervolgens echt een paar dagen gesloopt. Het is zo'n moeilijke beslissing.

En waarom slager? Een paard wat nog redelijk goed is zal waarschijnlijk tegen het inslaapmiddel gaan vechten, en dat is echt geen fijn beeld. Paard van mijn beste vriendin had een hele gemene breuk en ze liet hem inslapen. Ze hebben dat beest 3x! moeten inspuiten en nog sloeg hij een medewerker een gebroken arm! zo was hij aan het vechten. Uiteindelijk lag hij maar nog steeds niet willen wegzakken. Toen is hij alsnog geschoten. Dit is 10 jaar geleden gebeurt en mijn vriendin heeft nog steeds geen nieuw paard en rijdt ook niet meer. Ze is nog steeds kapot ervan.

Indien het paard zelf het ook heeft opgegeven zal het minder vechten.

Dus nogmaals TS; heel veel sterkte gewenst met deze moeilijke beslissing en heel veel sterkte morgen gewenst. :(:)

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:28

Oké, misschien hebben jullie gelijk, misschien is afmaken dan wel beter. Dat kan natuurlijk. Maar dat is niet mijn mening. Tja, misschien ben ik ook wel een Penny, ookal is dat niet erg leuk om te horen. Ik zal niet meer in dit topic reageren :) veel sterkte TS en geef het veulen een knuffel van me :)

Angela

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:11

Moderatoropmerking:
Zouden jullie het originele onderwerp niet uit het oog willen verliezen? Een kleine side-step is prima, maar verlies de insteek van het topic niet uit het oog. Op BEH is een lange discussie over wel/niet slacht niet op de juiste plek.

EmmaSoleil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:30

ja, verschrikkelijk jong. Maar daar ging het niet over. Het ging over de verkoopbaarheid. EmmaSoleil schreef dat je het dier nog best kunt verkopen, als je maar wat van de prijs afdoet. De vraag is hoe reeel dat is.

Stel dat die hele behandeling slaagt. Een eerlijke advertentie zou er dan zo uit zien:

"Leuk, lief aandoenlijk paard te koop. Bont. Geen papieren. Paard is niet geschikt voor de sport. Het kan zelfs zo zijn dat hij überhaupt nooit bereden kan worden, ook niet recreatief. Paard heeft namelijk operatie gehad wegens ernstige bokhoef. Omdat hij het eerste halfjaar van zijn leven niet normaal heeft kunnen lopen, zijn de pezen en gewrichten niet normaal ontwikkeld. Dit zal dit altijd een zwakke plek blijven. Het paard is is verder erg scheef gebouwd / gegroeid. Hij belast daardoor zijn lichaam ongelijkmatig. Er is een aanzienlijke kans dat hij al voor z'n tiende levensjaar last krijgt van pijnklachten, gewrichtsslijtage en/of peesproblemen. Als je ervoor kiest om toch met hem aan het werk te gaan, moet je er dus continu erg alert op zijn dat hij geen pijn heeft. Je moet er als eigenaar rekening mee houden dat je tijdens zijn leven mogelijk flink wat extra kosten kwijt zult zijn aan de veearts, ostheopaat en fysiotherapeut. Ook moet je opgewassen zijn tegen het verdriet als het leven van dit dier onverhoopt toch op relatief jonge leeftijd eindigt omdat het niet meer gaat."

Welke vraagprijs moet daarbij? :+

(Ik vind trouwens dat je zo'n paard überhaupt niet moet willen verkopen. Zo'n dier mag nooit in verkeerde handen komen. )[/quote]
Dat is allemaal waar, maar misschien moeten ze hem niet adverteren, maar juist "verkopen" aan een kinderboerderij voor een zacht prijsje. Dan hoeft ie in elk geval niet dood. Blijkt dan alsnog dat hij lijdt, dan kan hij nog altijd afgemaakt worden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:33

Alle kinder boerderijen die ik kan schaffen liever een gezond dier aan dat bv ook voor de kat kan met (kinder) feestjes. Ipv een dier dat maandelijks veel geld aan medicijnen kost.

Als er echt vraag naar dit dier was had er zich toch allang iemand gemeld.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:53

het belangrijkste volgens mij is; zou dit paardwaardig zijn. Dit diertje heeft gewoon zo veel al gemist en daardoor is er al zoveel mis. Moet je dit zo'n dier aandoen. Ikzelf zou het niet kunnen. ik zou het niet eerlijk vinden naar dit dier. Ik wens je veel sterkte weer morgen TS!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:21

Er is maar 1 plek voor zo'n beestje.. en dat is in de worst. Beestje heeft nog een paar mooie dagen gehad bij TS en ik heb alleen maar respect ervoor dat zij de verantwoording ervoor durft te nemen om er een einde aan te maken. De markt is verzadigd met "kneusjes".

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:30

Mayflower_ schreef:
Er is maar 1 plek voor zo'n beestje.. en dat is in de worst. Beestje heeft nog een paar mooie dagen gehad bij TS en ik heb alleen maar respect ervoor dat zij de verantwoording ervoor durft te nemen om er een einde aan te maken. De markt is verzadigd met "kneusjes".

Nou prima dat je je mening geeft maar op deze manier is wel erg lomp naar mijn mening zeg

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:37

Yunomi schreef:
Maar niet door de kudde wordt geaccepteerd, leuk voor zo'n dier.

Welke kudde accepeert een nieuweling wel direct? Het hoort bij het kuddegedrag dat een nieuw dier niet gelijk geaccepteerd wordt.

Als iemand het diertje zou willen en kunnen redden zou mooi zijn, maar ik denk niet dat iemand het aandurft. Jammer dat het voetje niet al vanaf het begin gecorrigeerd is. Nu kost het een paardenleven. Fijne wezens, vermeerderende broodfokkers... :(

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:37

@ whiteflame:
Je kan het zo mooi verpakken als je wil maar onderaan de streep komt het op hetzelfde neer...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:39

KootMiraDrum schreef:
Yunomi schreef:
Maar niet door de kudde wordt geaccepteerd, leuk voor zo'n dier.

Welke kudde accepeert een nieuweling wel direct? Het hoort bij het kuddegedrag dat een nieuw dier niet gelijk geaccepteerd wordt.

Als iemand het diertje zou willen en kunnen redden zou mooi zijn, maar ik denk niet dat iemand het aandurft. Jammer dat het voetje niet al vanaf het begin gecorrigeerd is. Nu kost het een paardenleven. Fijne wezens, vermeerderende broodfokkers... :(

Als ik het goed begrijp, werd ie na een tijdje verstoten uit de kudde en dus niet direct als nieuweling :j

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:45

succes TS je krijgt nogal wat voor je kiezen zo, dit pootje wordt niks. dus naar de slager is een prachtige optie, je kan nou eenmaal niet alles repareren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:34

Iedereen kan willen wat hij wil. TS heeft allang de meest verstandige leuze gemaakt.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:39

Angela schreef:
Zouden jullie het originele onderwerp niet uit het oog willen verliezen? Een kleine side-step is prima, maar verlies de insteek van het topic niet uit het oog. Op BEH is een lange discussie over wel/niet slacht niet op de juiste plek.

Ik denk dat TS inmiddels ook wel antwoord heeft op haar vraag naar ervaringen van anderen met dit soort bokvoetjes. En ik denk dat TS de juiste keuze heeft gemaakt om het veulen te laten hemelen.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:45

Ik vind het wel komisch, meerdere die willen die het veulen blijft leven en behandeld word, maar niemand van hun wil het veulen onzer zijn hoeden nemen. "Want we hebben het geld niet." TS wel dan? _O-
(Of iedergeval, de wil om het in een hopeloos geval te stoppen?)

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:52

Jeika schreef:
Dat geloof ik graag, maar toch is het anders. Kalfjes zijn lief hoor, maar niet zo zachtaardig en vriendelijk als een paard.

Kom maar eens langs bij mijn koeien ;)

}>

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:56

maava schreef:
Ik vind het wel komisch, meerdere die willen die het veulen blijft leven en behandeld word, maar niemand van hun wil het veulen onzer zijn hoeden nemen. "Want we hebben het geld niet." TS wel dan? _O-

Met die insteek dat Ts het veulen voor de handel heeft gekocht en alleen een realistische afweging maakt of het redden van het veulen prijstechnisch voor haar haalbaar is.
Iedereen kan hier de TS wel toe juichen en iedereen die het veulen een kans wil geven de grond intrappen.

Maar het hele veulen redden draait om geld want de ts wil het veulen voor geld wel door verkopen om het een ander te laten proberen.Ik heb nog nergens gelezen kom het maar gratis halen.
Ik heb een heel dubbel gevoel bij dit topic ,vooral bij de Hoera de ts is zo goed roepers.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:58

beatje schreef:
maava schreef:

Met die insteek dat Ts het veulen voor de handel heeft gekocht en alleen een realistische afweging maakt of het redden van het veulen prijstechnisch voor haar haalbaar is.
Iedereen kan hier de TS wel toe juichen en iedereen die het veulen een kans wil geven de grond intrappen.

Maar het hele veulen redden draait om geld want de ts wil het veulen voor geld wel door verkopen om het een ander te laten proberen.Ik heb nog nergens gelezen kom het maar gratis halen.
Ik heb een heel dubbel gevoel bij dit topic ,vooral bij de Hoera de ts is zo goed roepers.

Het veulen niet. De merrie waarschijnlijk wel.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:01

Beatje, het gaat niet om geld maar om het diertje.
Doe je het beestje hier een plezier mee? Opereren, boxrust, en dan nog het feit dat t beestje waarschijnlijk verder ook niet in orde is?
Echt je leest gewoon verkeerd, als dit dier een realistische kans had gehad had ts het denk ik nog overwogen.
En nee, gratis is vragen om grote problemen dus dat zou ik ook niet doen.
Dan had ik ook 250 euro gevraagd, en bij ophalen gezegd laat die 250 euro maar zitten, maar dan houd je de creeps op afstand.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:03

Mensen reageren nu eenmaal verschillend: de ene met verstand en de ander met gevoel. Ofwel de ene zakelijk, de ander met emotie. En toch kan de ene niet zonder de ander.

Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 16:11

beatje schreef:
maava schreef:

Als onze insteek geld verdienen was op dit veulen was het niet eens onderzocht maar naar de slager direct gegaan.
Grote onzin dus je gedachte, dat wij er inderdaad geen 3000 euro voor overhebben voor een pony wat wellicht nooit geneest is onze goed recht toch?

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:11

Ook hier even een positieve ervaring. Ik heb alleen niet het hele topic doorgelezen.

Op een wedstrijdstal waar ik heb gewerkt had een zelf (spring)gefokt veulen ook zo'm hoef. tot de opfok was het niet heel erg opgevallen. Toen meneer als 3 jarige terug kwam oogde het net als dit, misschien zelfs nog wel erger.

Paard ondervond er geen last van en was een ontzettend goede springer.
Wel wat moeilijker verkoopbaar wegens het feit dat het er niet gezond uit ziet.

Toch heeft hij nergens last van gehad. verder ook goedgekeurd.

Edit: Sorry ik geloof dat ik een beetje laat was

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:18

Zeker jullie goed recht, Paspoort!

Snap sowieso niet waarom je hiervoor een topic opent...
Heb je zo weinig vertrouwen in de drie deskundigen die je geraadpleegd hebt dat je hier moet komen vragen wat de kansen zijn?

Wellicht beter voortaan onderling of met collega's overleggen, dan creëer je hier ook geen emoties uitlokkende uitspraken, want natuurlijk zijn er altijd verschillende meningen over zoiets precairs als een verwaarloosd jong dier...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:19

Thenexttry schreef:
Ook hier even een positieve ervaring. Ik heb alleen niet het hele topic doorgelezen.

Op een wedstrijdstal waar ik heb gewerkt had een zelf (spring)gefokt veulen ook zo'm hoef. tot de opfok was het niet heel erg opgevallen. Toen meneer als 3 jarige terug kwam oogde het net als dit, misschien zelfs nog wel erger.

Paard ondervond er geen last van en was een ontzettend goede springer.
Wel wat moeilijker verkoopbaar wegens het feit dat het er niet gezond uit ziet.

Toch heeft hij nergens last van gehad. verder ook goedgekeurd.

Edit: Sorry ik geloof dat ik een beetje laat was

Met zo'n voet waarbij ie bijna op de kroonrand staat? Dit is niet zomaar een bokhoefje he?