Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:59

Mwah, voorzichtig positief toch?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 18:01

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 22:04

Wát een geweldig paard is het toch én vooral wat een geweldige combinatie zijn jullie. Meant to be :D Wordt helemaal blij van jullie zo samen <3

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 16:22

Hai!
Tijd voor even een korte update.
Ik geef Tycho nu bijna een week de golden paste (GP) in volle hoeveelheid ( moest ik opbouwen). Hij eet het supermakkelijk, dus dat is erg fijn!
Hij krijgt nu:
- Ochtend: 2 bakjes brok + 2 schepjes glucosamine + 1 el GP
- Avond: 1 bakje brok + 1 el GP
- Na het rijden: 1 bakje brok + 1,5 el baking soda + 1 el GP

Hij krijgt nu 2 à 3x per week beweging, dus dan extra keer GP en baking soda.

Ik ben nu wel iedere dag bijna uitvoerig aan het kijken of er dingen veranderen, etc etc. Niet goed! Kan tenslotte geen grote veranderingen in zo'n korte tijd verwachten... :o
Maar gister heeft 'zijn vzster' hem gereden en was denk ik 1,5 wqeek geleden dat zij hem gereden heeft en zn stralen gezien heeft en ze kwam er met een enorme big smile vanaf (ze had nog nooit zo fijn met m in de bak gereden) en z'n stralen vond ze mooier, minder groei dan de vorige keer. Dus dat is fijn!

Hij snottert nog wel wat, kroonranden ook niet veel anders, zwilwratten lijken wat stabieler te zijn. De plek van de CPL in zn knieholte van zn voorbeen is nog weinig verbeterd vind ik.

Maar als je dan zelf een keer ziet dat hij al bokkend en scheten latend van z'n berg af denderd, een kennisje die langskomt ziet het een andere keer weer en een derde zegt uit het niets tegen je dat ze hem de hele week al zo vrolijk en speels vindt..... Dan is er toch wel iets gaande, denk ik?!

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:30

Klinkt toch positief als ik het zo hoor!
Misschien zie je het zelf nog niet zo, blijkbaar is het al (heel) goed te merken in zijn karakter.
En dat is misschien voor nu ook wel heel belangrijk :)
Een paard dat zich beter of goed in zijn vel voelt, is toch een hoop waard. Dan komt de genezing hierna vast wel :)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 17:30

Klopt helemaal!
Dat is ook precies mijn doel: hem heppiedepeppie houden, tussen de oren alles goed krijgen en houden. Dat is al leer dan de helft :j

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 11:13

Gister na een rondje koetsen nog een paar foto's gemaakt van zwilwratten en die CPLplek.
Rechtsvoor:
Afbeelding
Linksvoor:
Afbeelding

En de CPLplek, helaas niet helemaal scherp.
Afbeelding

Bij 1 zwilwratten toch tot opt vel er een stuk af, bloed (nog?) niet. De zwilwratten in de sokken zijn zelfs al zo gegroeid dat ze weer gaan krullen :#
CPLplek lijkt op de foto wel minder bloederig, maar als je er aan voelt toch nog erg veel korstjes, die vaak nog erg vast zitten ook.

Heb Tycho ook een racestreep geschoren, hij had t zo warm!
Afbeelding

14 november mag hij elders de Goedheiligman door de stad heen rijden (voor t eerst, geweldig!) maar erna gaan z'n benen ook direct kaal! Zulke dikke sokken, met wassen kom je niet tot de kern, zowel met shampoo er in masseren als met uitspoelen niet, zelfs m'n twijfels of zeewater wel helemaal tot de huid doordringt. Dus tijd voor licht en lucht in die sokken!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:03

Dat zal dan wel een stevige Goedheiligman zijn, dat Tycho dat klusje mag doen :D.

Zo te lezen gaat het best goed met T. Gaaf!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 14:13

Gaat idd best goed. Dopjes horen erbij en zullen er wel blij blijven horen denk ik. Hoop alleen dat z'n stralen nog verder versterken, zodat hij echt genezen verklaard wordt van de straalkanker...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:20

Gaat wel erg snel plots dat herstel! :D
Hopen dat het zo door gaat, jullie hebben een lange weg gehad en het is jullie gegund om weer ''zorgeloos'' te kunnen leven.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 17:22

Sokken knippen/scheren is mij altijd afgeraden. De zwakke plek bij deze beharing is met name de vele grote haarvaten die de huid als het ware poreus maakt (en daarmee gevoelig voor mijt,mok en andere vervelende zaken.
Droog haar beschermt daarbij (is het idee)
Maar het blijft ingewikkeld met de sokkenpaarden :\

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 19:38

Shanna schreef:
Gaat wel erg snel plots dat herstel! :D
Hopen dat het zo door gaat, jullie hebben een lange weg gehad en het is jullie gegund om weer ''zorgeloos'' te kunnen leven.

Dank. Maar dat plots erg snel valt toch wel mee? Voor m'n gevoel iig wel.

senna21 schreef:
Sokken knippen/scheren is mij altijd afgeraden. De zwakke plek bij deze beharing is met name de vele grote haarvaten die de huid als het ware poreus maakt (en daarmee gevoelig voor mijt,mok en andere vervelende zaken.
Droog haar beschermt daarbij (is het idee)
Maar het blijft ingewikkeld met de sokkenpaarden :\

Ik scheer al tien jaar de sokken van m'n trekpaard, voorheen altijd bij m'n merrie en bij Tych ook vanaf z'n 6e ongeveer. Ze hebben er veel baat bij.
Punt is, de sokken zijn juist niet droog. Ze voelen vettig en warm, broeierig bijna. Ongeveer een maand na het scheren ziet het er altijd een stuk rustiger uit, wondjes gaan dicht ook enzo.
Heb nog geen 1x gehad dat het erger werd of dat het ieder jaar erger werd, juist niet.
M'n merrie d'r sokken haalde ik de laatste jaren het hele jaar door er af. Werkte super! Geen zicht, maar ja, als het functioneel is heeft dat toch voorrang ;)

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 00:01

Wat knapt hij toch heerlijk op! Respect voor al je tijd en geduld die je er allemaal insteekt..
Hij ziet er echt steeds beter uit, weer lekker een beetje spiertjes enzo.. <3

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:16

Wat fijn dat hij de goede kant op gaat!

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 01:09

Hoe gaat het nu met Tycho? Wat voor medicijnen, zalfjes en weet ik veel wat gebruik je nu?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 18:06

Weer een maand verder onderhand en tijd voor een update.

Eigenlijk weinig nieuws, denk ik, maar heb wel fotootjes van z'n stralen gemaakt vanochtend!
Zn zwilwratten zitten er nog steeds aan! :):) :):)
Z'n kroonranden zien er nog steeds zo apart uit, maar veranderen niet (dat betekent iig rust dan :? )
Z'n stralen zijn nog erg wisselend.
Hij is weer volledig op gewicht!!!! :#

Het is nu natuurlijk ineens echt herfst en we gaan zo waarschijnlijk ineens door naar de winter, dus voor hem de slechtste periode. Daarom, in overleg met die vrouw van Zenzicare, besloten de golden paste te verhogen, hem daarmee proberen een boost te geven.
Ik zal eerst even z'n stralenfotos plaatsen.
Linksvoor:
Afbeelding
De meest wisselende straal. Groeit ineens hard, dan weer zacht, dan kan ik er ineens weer veel stukken afscheuren of snijden... Is echt een maanlandschap!

Linksachter:
Afbeelding
Die witte plekken zijn van het schuren op het asfalt. Groeit dus ineens hard. Lijkt verder wat rustiger dan linksvoor.

Rechtsvoor:
Afbeelding
Leek laatste keer bij de smid de slechtste, maar die rol is nu voor linksvoor. Maar ook bij deze zie je goed het maanlandschap. Dus de pieken en dalen erin.

Bij alledrie op dit moment geen wilde groei of asperges, waar ik erg blij mee ben! Geen dikke juich-smiley, want tevreden ben ik zeker ook niet, maar goed.
Ik heb de prednison als back-up. Mocht ie t niet zelf trekken, kan ik hem daarmee ondersteunen. Vorige winter gezien dat het bij hem goed aanslaat tenslotte. Maar doel is toch om het hem zelf te laten doen. Knokken dus!

Wat ik nu doe en geef en smeer:
* min. 4x daags 1 el goldenpaste
* halve schep brok per dag
* 2 schepjes glucosamine per dag
* onbeperkt hooi
* 24/7 buiten met schuil
* gemiddeld 3x per week beweging, waarvan min. 1x strand en dus zeewater. Wil dit denk ik weer gaan verhogen naar iig 3x per twee weken.
* plekjes en wondjes smeer ik eens per week in, verder alles goed poetsen, zodat er lucht bij kan blijven komen.
* na het rijden baking soda over voer.
* om de dag stralen schoonspuiten en insprayen met kenofix

Op de planning staat nog:
* sokken scheren voor meer licht en lucht
* de kurkuma ook in de zalfjes verwerken (sudocreme)
* stralen iedere dag behandelen: afwisselend kenofix, flesje en papje baking soda eens per week.
* hem helemaal scheren. Knapte hij vorig jaar echt van op leek het wel, maar aangezien hij nu voor t eerst 24/7 buiten staat twijfel ik enorm. Wat zouden jullie doen?
* masseren beter oppakken bij hem, echt eens per week gaan doen

Met rijden gaan we best lekker! ben nu conditietraininkjes aan het doen met hem en dan wil ik echt ook op kracht gaan trainen, spieren kweken.

Tot zo ver even, geloof dat ik alles we, heb gehad.

Hoor nog altijd graag jullie meningen, tips en adviezen!!!

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:23

Janneke ik ben zo blij voor je dat tych het zo goed doet. Ben benieuwd hoe hij het met de weer verandering gaat?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 17:38

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:19

Die eerste foto ... wat een liefie.

Jullie zijn goed bezig.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:18

Ahhhh wat een lieve foto die eerste! Knap hoor hoe je het allemaal doet _/-\o_

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 18:57

Ben eigenlijk wel benieuwd of er nog mensen Tychje volgen? En de mensen die zelf ook met straalkanker te maken hadden, hoe doen julie paarden het nu?

Ik ben een ITP-EJL aan het maken, dus was eens de foto's van het begin aan het terugkijken. Dan schrik ik daar toch van zeg! :oo Wat waren het een plekken....
En ook hoe erg hij was afgevallen, pffff! Blij dat hij nu iig al weer een tijd goed op gewicht is. Alleen spiertjes kweken nog.

Ergens ben ik stiekem steeds een beetje na aan het denken om hem 1 keer helemaal te laten testen. Urine en bloed, op alles als dat kan. Cushing, tekorten, etc etc etc
Maar eerst even navragen wat de kosten daarvan zijn. ;) Hij doet het verder nu best prima, dat is het probleem verder niet, maar ik lees veel en dan ga iki me (hopelijk om niets) toch zorgen maken van "Zou het niet...?" enzo.

En ben erg aan het twijfelen of ik hem helemaal ga scheren. Heb prima dekens liggen voor hem, maar hij staat nu voor t eerste jaar 24/7 buiten en zou hij dat wel trekken? Tot nu toe knapte hij er ieder jaar echt flink van op als dat dikke pak haar eraf ging en hij het niet zo snel warm had.
Of misschien eerst een jachmodel + regendeken? (maar ja, dan ga je toch al aan de dekens, dus waarom dan niet gelijk helemaal?)

Hoor het graag van jullie, dank!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:47

Ik volg nog steeds!

Helemaal op alles laten testen vind ik helemaal zo gek nog niet, maar ik kan niet in jou portemonnee kijken natuurlijk ;)
Voor PPID zijn er actieperiodes waarbij je alleen voor het bloed trekken betaald dus niet voor de test zelf. Misschien handig dit aan je dierenarts te vragen wanneer dit is? Van wat ik weet is er net een periode van augustus tot met september geweest.

Scheren zou ik alleen doen als het echt nodig is, in principe scheer ik mijn paarden niet en elk paard wordt vrolijker/ frisser als ze kaal zijn haha!
De enige die ik afgelopen voorjaar en xomer heb geschoren was mijn shetlander die door de PPID niet verhaart maar wel megavachten kweekt :+

Hoe gaat het nu met zijn voeten?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:06

Ik volg ook.

Verder ben ik van geen nut :')

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:17

Soms is een paard ziek en komt er niets uit het bloedbeeld. En er lopen paarden in de (top)sport die op foto's direct zouden worden afgekeurd.
Daarbij geeft een test een beeld van het moment, zonder garantie voor de toekomst.
Als je een werkelijk onderbuikgevoel of vermoeden hebt, lijkt gericht testen mij zinvol. Als je af wil van de onzekerheid van het 'algemeen levensrisico' kun je het geld beter bewaren voor dingen om jezelf een beetje op te vrolijken.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:06

Volgensmij zijn er meer volgens dan je denkt! :D

Hier ook nog iemand!