Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ceriadwen schreef:Als een paard verkeerd bekapt is dan heeft ijzerloos het grote voordeel dat de hoef vrij vlot weer slijt naar de vorm die voor het paard prettig is. En als die vorm geen belemmering oplevert voor het bewegingsapparaat dan is dat helemaal OK.
maar als je het een beetje normaal met beleid doet, dan heeft bekappen een stuk minder impact dan beslaan. Ceriadwen schreef:Ik ook niet hoor Electra, maargoed ik ben sowieso erg kritisch over wie aan de voeten komt.
. Eerst pa, de laatste 8 jaar ofzo de zoon. Nog nooit enig hoefprobleem gehad. Ik heb alle vertrouwen in hem en ik zou geen reden weten om van smid te veranderen. Electra63 schreef:Ik denk dat bekappen meer risico kanzijn, omdat tegenwoordïg veel mensen een cursus NB volgen en na wat oefenen op wat shetlanders, al denken dat ze bijna ieder paard kunnen bekappen, sterker nog, de stand kunnen corrigeren of problemen kunnen oplossen. Dat vind ik een risico, die ik nooit zou nemen.
Behalve dat mijn smid het met de paplepel heeft meegekregen van zijn zeer ervaren vader, heeft hij ook nog de opleiding gevolgd. Neem daarbij de vele duizenden hoeven, die hij onder handen heeft genomen, dat maakt hem voor mij een vakman. IMO niet te vergelijken met een NB-er die een dagcursus heeft gevolgd. No way dat zo iemand aan de hoeven van mijn paard komt.
Electra63 schreef:Ik denk maar zo: ieder zijn vak.Behalve dat mijn smid het met de paplepel heeft meegekregen van zijn zeer ervaren vader, heeft hij ook nog de opleiding gevolgd. Neem daarbij de vele duizenden hoeven, die hij onder handen heeft genomen, dat maakt hem voor mij een vakman. IMO niet te vergelijken met een NB-er die een dagcursus heeft gevolgd. No way dat zo iemand aan de hoeven van mijn paard komt.
Maartje1990 schreef:Paard hoort net als de mens, en vele andere dieren, eerst hiel, dan teen landen. Als de hielen hoog zijn is het lastig/pijnlijk op de hiel te landen, waardoor ze op de teen gaan landen. Niet veel paarden landen trouwens op de teen, maar het zou me niets verbazen als dat bij dit paard wel het geval is, ook omdat die zo steil staat.
Maartje1990 schreef:Ik vraag me toch altijd af wat 'men' met 'te kort' bedoeld. Die paarden heb ik namelijk nog nooit ontmoet
Maartje1990 schreef:Nadelen van hoefbeslag:Citaat:......
- Doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verzenen gedeelte juist wel. Hierdoor verandert na enkel weken de hoefvorm en dus de VOETAS (!!!)
Uit 'Hoefproblemen' Rob van Nassau
Maartje1990 schreef:Onzin, geleidelijk veranderen veel hoefsmeden de stand van paarden door ze hoog op de hielen te zetten. Met alle vervelende gevolgen van dien.
); de toonwand groeit bij een gemiddelde, gezonde hoef namelijk vaak ook iets harder als de verzenwand.Maartje1990 schreef:Ik vraag me af of wat ze 'lage hielen' noemen bij hoefijzers niet gewoon wordt verward met ondergeschoven hielen, maargoed, dat terzijde.
Electra63 schreef:Ceriadwen schreef:Ik ook niet hoor Electra, maargoed ik ben sowieso erg kritisch over wie aan de voeten komt.
Ik heb al bijna 35 jaar dezelfde smid. Eerst pa, de laatste 8 jaar ofzo de zoon. Nog nooit enig hoefprobleem gehad. Ik heb alle vertrouwen in hem en ik zou geen reden weten om van smid te veranderen.
elizahbep schreef:Zoals beloofd de foto's.
rechts voor
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-I7VQAEFW.jpg
links voor
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-TQFQ3SEH.jpg
vooraanzicht
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-ZH4HCHAS.jpg
rechtsvoor zijaanzicht
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-S4BPZ7EV.jpg
linksvoor zijaanzicht
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-MLSF8TIK.jpg
Overigens staat ze nog niet op een ijzer, het sneeuwbeslag van de smid was op.
Dus waarschijnlijk word het zaterdag.
En de smid is 3 weken geleden geweest geweest en heeft zo goed als niets gedaan.
Hij heeft haar recht gezet en wat van de stralen afgehaald.
Maartje1990 schreef:Ik weet overigens niet waar je dat van dat zo vlak mogelijk landen vandaan hebt? Iedere bron die ik tot nu toe nog geraadpleegd heb beweert toch anders en dat is echt niet allemaal natuurlijk bekappen.
Citaat:Het paard moet de voet altijd vlak op de grond kunnen zetten (vlak optreden)
Citaat:De hoef is vlak en in balans als bij het neerkomen een enkel “stevig” geluid wordt gehoord. Bij een hoef die niet in balans is wordt een tweeslag gehoord.
Billy schreef:Klopt, heel langzaam zou het kunnen, maar er zijn natuurlijke bekappers die nogal rigoreus te werk gaan, en het paard moet zich er maar op aanpassen, net als bij gevoelige voeten waar ze maanden op lopen.
Mi kun je dan met ernstige blessures te maken krijgen..
Gypsy schreef:Billy schreef:Klopt, heel langzaam zou het kunnen, maar er zijn natuurlijke bekappers die nogal rigoreus te werk gaan, en het paard moet zich er maar op aanpassen, net als bij gevoelige voeten waar ze maanden op lopen.
Mi kun je dan met ernstige blessures te maken krijgen..
Spuit elf komt nog langs...
Overal waar te voor staat is idd niet goed.
Bij mijn mini heb ik toen ik haar kocht ook wat van de hielen (niet de correcte term maar iedereen snapt wat ik bedoel) afgehaald, dat ging om millimeters en heb er een half jaar over gedaan. Wekelijks drie keer de vijl erlangs is uiteindelijk ook bekappen.![]()
Ik heb momenteel weer een nieuwe uitdaging staan, ponietje met een zool die lichtjes bol is. Ik gok dat ze afgelopen zomer op het randje van hoefbevangenheid heeft gestaan of het geweest is. Ik hou niet van breien of macrameeën maar ik geloof dat ik hier een mooie hobby in gevonden heb. NB heeft voor mij al bewezen in staat te zijn om de zool hol te kunnen trekken, het zou mooi zijn als dat in dit geval ook lukt.
Ceriadwen schreef:DPTomboy schreef:Het gevoelig laten lopen heeft zeker wel een doel, het is voor dit paard de mogelijkheid weer sterke en gezonde hoeven te krijgen. Die hoefijzers hebben de hoeven van dit paard zo aangetast dat deze nu een probleem hebben als de ijzers ontbreken. Om de hoeven weer gezond te krijgen moet het paard door dit stukje gevoeligheid heen om daarna een betere hoef te krijgen waardoor het welzijn van het paard vergroot wordt.
Die sterke en gezonde hoeven had hij met het ijzer eronder want toen liep hij goed. Het welzijn van het paard wordt niet vergroot door het nu een half jaar pijn te laten lijden (welk welzijn overigens??)
Het paard is niet ziek, heeft nergens last van, er was dus geen noodzaak die ijzers eronder vandaan te halen en te houden toen bleek dat dit dier gevoelig liep.
Nogmaals, je onthoud het paard de nodige zorg en dat is strafbaar en als ik een aangifte doe van zo een feit en de OM maakt het aanhangig dan kan je gewoon gestraft worden zo simpel is het omdat het paard willens en wetens niet van zorg wordt voorzien die het nodig heeft namelijk een ijzer.