leuk joh, een goede verjaardag is nooit verkeerd haha!
droge bilnaad klinkt goed, houen zo!
wij zijn gisteren heel de dag druk geweest met werkzaamheden voor het voer. de grote buitengroep krijgt namelijk hooi van grote rechthoekige balen, en nu hadden we dit jaar voor het eerst gewoon een hele baal erin gezet met een net erover. vorig jaar had ik ander werk en kon ik ze al twee keer per dag voeren, en de stalgenoten vingen dan de rest op. nu wordt dat moeizamer dus zodoende. vóór wij op deze stalling kwamen kregen de paarden in die groep gewoon een hele baal met niets, gevolg was paarden die véél te veel eten en een hoop voederverlies door vertrapping.
goed, het ging met ons net-systeem best goed, er wordt amper gemorst maar het eten ging nog wel véél te snel. nu hebben we dus een tweede kooi naast de ruif staan en voeren we weer in porties, maar dan wel onder het net. één portie per dag krijgen ze, gisteren dus voor het eerst getest en vandaag was er nog wat over! het lijkt erop dat we nu de juiste formule hebben hiermee. met een hele baal gaat het te hard omdat het net dan strak gespannen zit, en met kleine beetjes ligt het er los overheen, en als één paard een hap erdoor trekt schuift het hele net mee waardoor het voor de andere paarden moeilijker wordt om snel door te eten... hopelijk gaat dit werken, in de groep is namelijk een ex HB patient en die mag momenteel écht niet dikker worden!
ja zeker! tot nu toe zijn alle projecten die ik op me heb genomen geslaagd, hetzij soms na talrijke mislukkingen... maar als ik iets in mijn hoofd heb dan moet het ook zo. wat dat betreft is het bij m'n ponies het leukst vind ik, die hebben namelijk hun eigen stukje waar geen paarden van anderen komen, en daarmee kan ik dus doen wat ik goed vind. zij hebben dus ook die mooie ruif met zo'n net, en vorig jaar heb ik een nieuwe stal opgebouwd voor ze. ook hebben ze er twee hindernisjes in, en meer van dat soort ongein. ik bedenk gewoon elke keer wat nieuws/ beters.
Ik heb voor kleine balen 7 euro per stuk betaald ( circa 20-25 kg) - het gzh is echt slecht dit jaar, bij ij zit er ook veel 'ondergras' in (zo noemt onze fouragehandelaar het) - grote balen kosten rond de 80-90 euro, circa 400 kg
Ik heb 5,25 betaald voor 'kleine' balen. Het was supermooi spul. Maar ik vond het wel pittig aan de prijs.
Bienotje
Geplaatst: 03-12-11 13:15
Bedankt nog voor de reacties. Zal even vragen wat hij krijgt, paard staat nu nog in Utrecht namelijk en moet in ieder geval smorgens bij het voer (dan was risico het kleinst) maar ze moesten het inderdaad erbij zeggen werd me verteld.
Geerke, dat klinkt minder positief als dat de aanleiding is geweest. Maar wel weer bovenop gekomen toch? Die van mij wordt niet gespoten, dat is dan weer een voordeel want zo te horen zijn er in ieder geval al aardig wat slechte ervaringen als gevolg daarvan.
Mannen.! Vriend heeft het verkeerd begrepen. Het gaat om normaal hooi baal van 22 kg ongeveer daarnaast ga ik dan opzoek naar graszaadhooi. Dan kan ik de kuil vervangen voor normaal hooi. Is dit een goede prijs?
8 euro voor 20-25 kilo betaal ik hier ook. Kleinere baaltjes zijn 6-7 euro.
capopjekop
Geplaatst: 03-12-11 20:16
Voor mijn graszaad (ongeveer 500 kg) betaal ik 100 euro de baal (200 euro de ton). Voor gewoon weidehooi betaalde ik eerst altijd 3 euro, maar hij is inmiddels al gestegen naar 5 euro de baal (20/25 kg).
Nog gefeliciteer EC! Fijn dat jullie de oorzaak hebben achterhaald.
Hier gaat het ook allemaal goed, Hans liep woensdag wel iets gevoelig, waarschijnlijk op een steentje gestaan. Hoop echt zo erg dat ik snel weer mobiel ben, want nu heb ik alle tijd om lekker met ze aan het werk te gaan.
wij betalen 6,50 voor een baal van 20 tot 25 kilo, flinke balen. kwaliteit zou beter kunnen maar vooralsnog doen ze het er prima op. het is iets stoffig naar mijn zin, en we denken dat het overjarig hooi is ook.
Marcella
Geplaatst: 06-12-11 21:43
Even uit een ander topic over Subli dieet.
Citaat:
Ewpa: 0.77, Vrep 77, zetmeel-suiker 120 gram / kilo
Marcella, is dat goed of slecht? wilde eigenlijk net subli dieet halen nl
Marcella
Geplaatst: 06-12-11 21:59
Lig het al in de winkel dan, want hoorde in het andere topic dat het pas januari in de winkels kom.
Zou niet weten ben niet zo'n rekenwonder. Is dus dat er toch 12% suiker/zetmeel inzit.
romeorowan
Geplaatst: 06-12-11 22:39
De Welkoop waar ik regelmatig kom heeft een brief gehad waarin stond dat de Dieetmix vanaf 5 december besteld kon worden. Ik heb gelijk maar 2 zakken besteld.
Hier van mijn kant rustig, lees wel dagelijks mee. Mamaloe heeft de verhuizing goed opgepakt, geen terugval. Inmiddels houd ze een half uur op het verharde lopen goed vol.
De dagen op de weide gingen goed, nu meer binnen ivm mega slecht weer.
Er staat nog niets op de site van subli. Ik ben benieuwd (voorlopig heb ik nog ZAT voer staan, dus het word hier pas over 2 maanden oid dat ik het nodig heb).
Ik werd door de Welkoop gebeld dat ze het eind van deze week in huis hebben - zowel de Dieetmix als de Ruwvoermix. Nou heb ik natuurlijk de pech dat Pauli inmiddels IR getest is en zo hoog zit met insuline|cortisol dat ik het zelf voorlopig niet kan gebruiken omdat de Dieetmix over de suikergrens zit. En zeker nu dat het zo slecht weer is - onze rijbak staat compleet onder water - kan ik haar geen beweging geven om de glucose te verbranden.. Ik voer op dit moment niets anders dan hooi en Agrobs Wiesenflakes - die laatste zit op ong. 5% suiker+zetmeel.
@Jannepauli : heb jij al een prijs gehoord van dat spul ??
romeorowan
Geplaatst: 07-12-11 12:55
JP: hoe hoog is het suikergehalte in de dieetmix en de ruwvoermix? Ik heb nu geen HB-er en IR-paard meer, maar wel haar 3 kinderen en daarom wil ik toch zo laag mogelijk in de suikers blijven.
edit: net gevonden in een ander topic, de dieetmix bevat 12 %.