Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Qizz

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 20:27

Jeetje zeg,... ja je kunt inderdaad niet aan de buitenkant zien dat ie die scheurtjes had,..
wat mega vervelend zoiets zeg,...

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:56

Als het nou aan de oppervlakkige buiger was geweest had je gelijk wat moeten merken, maar bij de tussenpees kan een blessure er echt 'insluipen' . Het enige wat ik merkte in de week voordat hij echt geblesseerd raakte was dat hij niet zo sjouwde als normaal, alsof hij ietsjes terughield. Ik dacht toen dat het eraan lag omdat de rijbak voor het eerst weer wat modderiger was en hij wat moeite had met zijn balans. Maar nu weet ik dat hij toen al geblesseerd was. Helaas...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:02

Aan de tussenpees schijnen ze vaak ook nauwelijks of niet kreupel te zijn.. Zie je makkelijk over het hoofd. Mijn paard heeft een verrekt collateraal bandje en als gevolg daarvan een geirriteerde aanhechting van de tussenpees, ook kleine microscheurtjes dus. Ze heeft nooit iets dik of warm gehad, loopt ook alleen op een harde volte niet goed.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 21:08

Mijne is aan zijn checkligamentblessure ook geen stap onregelmatig of kreupel geweest,..
En ook dat is er met de tijd ingeslopen.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:14

Ja dat zeiden ze in de kliniek ook tegen mij. Dat is het verradelijke aan deze blessure. Zelfs toen zijn pees helemaal kapot was en ze bij de kliniek het kreupelheidsonderzoek deden was hij iets onregelmatig op de volte op het harde. Maar echt minimaal. Het was dat zijn been zo opgezwollen was, anders had ik het nog niet in de gaten gehad!! Toen ik hem liet scannen dacht ik ook echt dat het niet zo ernstig was, dus toen we deze diagnose kregen was het alsof iemand me heel hard in mijn gezicht geslagen had. Ik kon het gewoon niet geloven dat hij zoiets ernstigs had. Nu ben je gewoon bezig met het heel langzaam opbouwen en weer elke keer een stap terug moeten doen. Het is zo lang geleden dat we lekker hebben kunnen rijden, ik heb zo'n zin om weer lekker met hem aan de slag te mogen. Nu denk ik alleen maar dat dat hopelijk ooit weer mogelijk is, verder bekijk ik het van dag tot dag.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 22:44

zooooo herkenbaar dit,... ik voel me net zo.
je moet het inderdaad nu van dag tot dag bekijken, maar oh wat zul je genieten van je 1e echte rit weer samen...

iedereen zegt steeds: als ie zo gek doet in de wei heeft ie ook geen pijn DUS het is niet erg,.. maar,.. helaas DUS wel he,.. moeilijk uit te leggen aan mensen... en zelf ook moeilijk om te begrijpen. Maar wel gelukkig dat ze geen pijn hebben,.. (tja weet ik niet eens zeker trouwens, maar lijkt zo)

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 07:20

Ja, een peesblessure is echt niet leuk :n , maar je moet er gewoon het beste van maken.

En dat ze geen pijn hebben geloof ik niet. Elke keer als zijn been dikker is, zit hij slechter in zijn vacht, ziet hij er minder goed uit. Toen zijn been echt zo dik was stond hij ook gewoon alleen maar met zijn hoofd naar onder, dus ik geloof niet dat ze er geen pijn aan hebben. Paarden staan er bekend om om door de pijn heen te lopen. Volgens mij raken ze er wel beter aan gewend. En het supplement wat Villie krijgt bevat ontstekingsremmers en werkt pijnstillend, dat werkt natuurlijk ook mee.

Nou, vandaag is de grote dag. Vanmiddag voor het eerst sinds 4 maanden weer scannen! Ik heb echt mega zenuwen.
Na 11 maanden moeten ze me toch een definitievere uitspraak kunnen doen of het wel of niet goed komt...... hoop ik...
Dus dames, duim voor ons!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:25

Kreupel is al pijn, niet zuiver lopen is pijn, zo met hoofd naar beneden en slecht in de vel kan ook omdat hij een fijn dagritme mist, op rust is niet erg eneverend, maar als het moet, dan moet het...kijk eens of er wilgenbomen bij je in de buurt staan, hak zoveel mogelijk takken, ook de dikke en geef er elke dag een paar, vinden ze heerlijk en is een leuke bezigheid..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:27

Hebben jullie het idee dat het van een slechte bakbodem komt? Of van verkeerd beslag, niet goede bekapping?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:47

Ik weet bijna zeker dat het bij die van mij is gekomen door een slechte bodem.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 10:13

Bij mij ook van een zware bak in combinatie met zijn hoefstand. Is jaren goed gegaan maar helaas... Dit jaar was het mis.

Monty good luck. Denk aan je. Hoop het beste voor jou en je paardje.

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:16

Ik moet zeggen dat ik in mijn omgeving ook veel peesproblemen zie bij mensen die in zo'n dure bodem met dat 8je in de naam rijden.... Zou dat toeval zijn, of is daar echt iets niet toevallig??

Monty, zet m op he!! Succes!! Ik duim er vol op los!!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 10:32

Ik hoop dat ik op het gras mag rijden bij ons op stal volgend jaar maar vrees van niet. En dan moet ik iedere keer met de trailer wegklepperen. Zo irritant. Andere stal is eigenlijk geen optie. Jammer dat ze bij ons niks aan de bak doen. Mul ongelijk en zwaar.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:36

Waarom is een andere stal geen optie?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:37

Heel veel succes vandaag Monty! Ik ben aan het duimen :j

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:38

Bij ons was het domme pech volgens de VA, dus een verstapping oid.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:41

Hier ook een verstapping maar wel door een ongelijke grasbodem

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:16

De blessure van mijn paard ontstaat meestal door een verzwikking, ik denk dat het in de winter is gebeurd in de (bevroren) paddock.
Ik ben overigens wel van stal veranderd, voor de bak en vanwege de paddocks. Op de vorige stal stonden ze met 12 in een grote bak, nu gaat ze alleen of met zijn 2en (afhankelijk van hoe het van de winter met haar blessure gaat). Op mijn nieuwe stal is een binnenbak en vlakkere buitenbak.

Ik denk niet dat Yade echt pijn heeft, als ze op zachte bodem loopt loopt ze zelfs niet een klein beetje onregelmatig, je ziet er gewoon echt niks aan, zelfs niet in ruimte van de gangen. Rechtuit op het harde ook niet, je ziet het pas bij rechtsom lopen op een kleine volte op het harde (en gelukkig doe je dat normaal gesproken nooit). Ik weet dat ze vrij makkelijk pijn aangeeft, dus daar zal je je bij haar niet zo snel op verkijken.

Monty heeel veel succes!!!!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:54

Dank je wel allemaal!! Ik kan het gebruiken...

Ik denk dat de blessure van mijn paard is ontstaan door krachttraining. We zijn het bos in geweest en hebben bergjes getraind met een tamelijk rulle bodem. Dit onder begeleiding van iemand die zijn hele leven springpaarden heeft gehad. Ik ging voor de lol mee omdat ik dacht dat het goed voor Vilie zou zijn en ook voor de afwisseling. Achteraf lees ik dat je dit soort dingen heel rustig op moeten bouwen.... en besefte ik mij dat wat hij ons liet doen veel te zwaar was voor ons. 2 weken later was het mis. Dus ja, ik kan me wel voor mijn kop slaan, maar daar schiet ik nu niks meer mee op.

De rijbak waar ik nu staat is heel fijn, ik heb hem alleen nog niet uit kunnen proberen :+ .

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:16

Hoe laat ben je aan de beurt, Monty??

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:23

MontyRulezz schreef:
De rijbak waar ik nu staat is heel fijn, ik heb hem alleen nog niet uit kunnen proberen :+ .

Oh zoiets heb ik ook! Mooie trailer gekregen van papa maar hij wordt alleen maar gebruikt om naar de kliniek te gaan :')
Ik weet niet eens meer waar mijn wedstrijdbroek ligt en of ik hem uberhaupt nog wel pas!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:27

Dat hebben wij nog niet! Wij zitten pas net in dit schuitje nu 11 dagen eigenlijk. Dus voor ons is het echt nog gisteren dat we op wedstrijd waren! Hopen dat we volgend jaar ook weer kunnen starten. DA had goede hoop!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:34

Ik moet om half 4 in de kliniek zijn.

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:43

Succes!!

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:01

Succes @MontyRulezz!

Bij de mijne was het waarsch. ook kwestie van overbelasting. Waarsch. ook deels mijn eigen onwetendheid. Toch nog eens een sprongetje willen maken toen er iemand foto's van paard + ik kwam maken (terwijl we eigenlijk al 3 jaar geleden gestopt waren met springen), me laten verleiden tot een sprintje buiten over een mul zandpad (dat deden we vaker, maar dit pad was door regen etc. wel zwaarder)... mss. verkeerde of te intensieve training voor zijn 21 jaar...? Een van jullie had het ook over ongelijke bodem in de wei of paddock: die van mij heeft vorig jaar dec., toen het zo lang zo koud was, ook wel eens in de bevroren paddock een gekke sprong gemaakt. Maar ja, dat was dus ruim een half jaar vóór hij echt zichtbaar ernstig geblesseerd raakte.

Ik weet het niet precies, maar hij liep al een tijdje iets onregelmatig, nét beetje terughoudend, zonder dat been warm of dik was. Net op het moment dat ik besloot maar een tijdje rust te nemen om erger te voorkomen (juni), werd het been van de ene op de andere dag erg dik en warm. Checkligament voor 90% kapot.

Hij is nu naar zijn pensioenadres, sinds afgelopen zaterdag. In de Belgische Ardennen, prachtig plekje. Zal hier het verhaal van een best beetje emotioneel 'afscheid' (tussen aanhalingstekens, want hij blijft van mij) niet neerzetten, staat beetje los van de peesblessures.