Natuurlijk bekappen, doen of niet??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yv_on

Re: Natuurlijk bekappen, doen of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:08

heeft iemand ook ervaring met Fred Kammer toevallig?

eva1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:15

Focussed schreef:
Twiggy2008 schreef:
Ik sluit me bij Eva's woorden aan :j . Verder denk ik dat je mijn posts (ik ben in grote lijnen zeker een natural :) , als je het per se in een hokje wilt plaatsen) beter moet lezen, Electra63, want ik heb niet voor niets gezegd dat elk paard individueel is en dat er tussenwegen zijn. ;)
Maar een stalpaard (dus meerdere uren per etmaal op stal dan buiten op het land of in een paddock) is gewoon niet gezond. Dan kun je hoog of laag springen, ik denk dat een ieder met gezond verstand van paarden, dat toch wel met mij eens is. :)

Nee dat ben ik niet met je eens ;)

Ik heb een stalpaard.. die van mij gaat geheel over de zeik wanneer ze te lang buiten staat.. En echt waar, het liefst heb ik haar 24/7 buiten, zeker in de zomer. Maar ik heb het al 5 jaar geprobeerd en al 5 jaar gaat ze volledig over de zeik als ze langer dan 7-8 uur buiten staat. Context maakt niet uit: Paddock/weide, solitair/kudde-verband, een hoop zooi om mee te spelen/enkel ruwvoer... Ik loop al 5 jaar te soebatten maar leg me er maar bij neer, mijn paard is nou eenmaal niet zo zoals vele anderen paarden... Hoewel ik haar het liefste ook gewoon dag en nacht op het land heb in een kudde.

Dan is jouw paard echt uitzondering op de regel!! ;)

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:25

meestal komt dat omdat ze daar eten krijgen, die van mij werd ook altijd ongeduldig maareh nu ze dag en nacht weer buiten staat is het weer over.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:42

eva1979: in mijn ogen is er geen regel... Ieder paard is een individu met eigen voorkeuren . En natuurlijk zal de ene voorkeur meer voorkomen dan de ander, maar ik ken meerdere paarden die het buiten na een tijdje wel gezien hebben.

En mijn paard heeft meer toegang tot eten buiten dan binnen (zowel gras als hooi, binnen krijgt ze enkel hooi)... Dus dan gaat die regel niet op...

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:49

Citaat:

Ik heb een stalpaard.. die van mij gaat geheel over de zeik wanneer ze te lang buiten staat.. En echt waar, het liefst heb ik haar 24/7 buiten, zeker in de zomer. Maar ik heb het al 5 jaar geprobeerd en al 5 jaar gaat ze volledig over de zeik als ze langer dan 7-8 uur buiten staat. Context maakt niet uit: Paddock/weide, solitair/kudde-verband, een hoop zooi om mee te spelen/enkel ruwvoer... Ik loop al 5 jaar te soebatten maar leg me er maar bij neer, mijn paard is nou eenmaal niet zo zoals vele anderen paarden... Hoewel ik haar het liefste ook gewoon dag en nacht op het land heb in een kudde.

en wat doet ze dan?

pip_nijn6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:54

pip_nijn6 schreef:
Twiggy2008 schreef:
Ik heb zelf geen ervaring met gevoelig lopende paarden (bij NB). Dus daar kan ik weinig zinnigs over zeggen, vrees ik. :o
Het lijkt me vreselijk om je paard pijn te zien hebben. ;(

Een gevoelig lopend paard is niet per definitie een paard wat pijn heeft!
Tussen gevoelig en pijn zit toch wel een behoorlijk verschil!

Oh, maar ik snap het verschil wel. Ik zeg alleen maar dat het mij naar lijkt om je paard zo te zien (met pijn).
Gevoelig is wat minder pijnlijk, maar alsnog niet comfortabel. Of wil jij beweren van wel?

Mag ik weten wie jij hebt als NBer? Aangezien ik er een aantal ken uit jouw omgeving (goede ervaringen mee!) :)[/quote]

Tuurlijk is het niet confortabel! Maar hoefijzers is voor haar ook een naar alternatief (Ze is bang voor het beslaan geworden)
Ik houd haar goed in de gaten en grijp ook in, als ze pijn zou hebben.
Mijn NBer is Björn van "Paard in Balans"

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:56

Hoe gaat het eigenlijk met bibs hoefjes? :3

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:57

Electra63 schreef:
Jullie trekken alles van het éne uiterste naar het andere uiterste.
van 24/7 op de wei naar brandschoon onder een deken op stal, daar kan nog een hoop tussen zitten.
Dat bedoel ik dus, met dit soort discussies. :evaw:

Lees nou eens!!! Ik zeg toch dat er nuances zijn. Maar ik heb niets met paarden die continu op stal gehouden worden. Of beter gezegd, met eigenaren die vrede hebben met zo'n manier van paarden houden. Ik ken de nuances en de tussenwegen. En daar heb ik niets tegen. Een van mijn beste vriendinnen had een heel oud paard die in de zomer 24/7 buiten stond en in de winter met deken op overdag buiten stond en 's nachts op stal. In de zomer trouwens bij regen e.d. ook op stal. Prima. Snapte ik, het beestje was oud en deed je geen plezier met buiten staan in naar weer. Ze is bijna 40 geworden. :)

En een paard wat geschoren wordt met deken buiten houden, snap ik ook. Al ben ik niet van het scheren, maar als iemand dat wel doet, vanwege sport e.d., prima, zolang zo'n paard ook maar buiten komt. Daar kan ik mee leven.

Maar nee, ik heb niets met de paarden hier om de hoek op de manege (bv de pensionpaarden daar) die NOOIT buiten komen in een groep. En maar staan in die box, naast hun uurtje training of hun half uurtje stapmolen. Sorry, maar ik kan daar gewoon niet achter staan. Snap je het nu? Je hoeft je niet aangevallen te voelen, tenzij je zo je paard houdt. Dan wel, maar ja, het is mijn mening maar. Net als dat iemand roept hoe zielig het is dat mijn paard in de winter wel eens in de prut staat (hij kan ook droger staan). Mijn paard houdt van prut, breek me de bek niet open, word er zelf soms GEK van. :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:59

pip_nijn6 schreef:
Tuurlijk is het niet confortabel! Maar hoefijzers is voor haar ook een naar alternatief (Ze is bang voor het beslaan geworden)
Ik houd haar goed in de gaten en grijp ook in, als ze pijn zou hebben.
Mijn NBer is Björn van "Paard in Balans"

Bjorn ken ik, heeft ook een tijdje mijn Sam gedaan. Supervent!!! :j
Ik heb ook niets met hoefijzers. Bjorn is ook heel goed met paarden in de omgang trouwens, he. ;)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:59

Twiggy, wat heb jij een heerlijk paardje trouwens :)

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:01

OneForza schreef:
Niet beginnen aan natuurlijk bekappen, heb er nog nooit een paard beter van zien worden, bij een gewone smid kan je ook alleen laten bekappen en die zijn jaren opgeleid ervoor, maar dat is mijn ervaring.

Sorry maar dit vind ik echt een nutteloze post.. Onderbouw het dan ook even als je zo graag aan een discussie mee wilt doen..

Ik herken het wel dat er voor veel mensen geen tussenweg is. Ik heb er zelf ook wel een tijdje zo tegenover gestaan, maar door ervaringen van mensen op bokt te lezen denk ik er nu wel anders over. Voor mij werkt het natuurlijk bekappen gewoon perfect, maar het beste is gewoon om naar je paard te kijken en je gevoel te volgen..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:02

Hoezo moet iedereen die tegen NB is zijn mening onderbouwen?? Heeft geen enkele nut,
jullie walsen er keihard over heen

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:02

rapido schreef:
Een paard op de wei in rust geneest van zijn HKO??
fl*kker toch op zég met het verkondigen van al die onzin!

Als mensen er onderzoek naar hebben gedaan.
Of het ervaren hebben.
En het heeft gewerkt.
Wat is er dan onzinnig aan?
Juist. Niets.
Daarnaast hoef je jezelf heus niet zo op te fokken hoor,
t is slechts een discussie en mensen vertellen wat zij hebben ervaren of wat voor kennis zij hebben.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:03

rapido schreef:
Hoezo moet iedereen die tegen NB is zijn mening onderbouwen?? Heeft geen enkele nut,

Met nog betere argumenten.
Dus dan is het de bedoeling in een discussie,
dat de "anti-nbers" weer met nóg betere argumenten komen.
Maar die komen er imo nu dus nog niet echt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:05

eva1979 schreef:
Haahahah idd, mijn paard is soms zo vies als een varken, geregend? dan moet er gerold worden :D
Ik rijd overigens ook bitloos, alleen om het feit al dat dat ding absoluut nutteloos is en niet prettig voor het paard.
Ik ben me er nu bewuster van geworden sinds ik in het buitenland woon.
Mijn paard heeft 2 weken op de manege gestaan om beleerd te worden (helaas niet gelukt daar), ik heb daar in die 2 weken flink rottige dingen gezien vandaar misschien mijn felle reacties.

Whaha, ik heb ook een 'varken' als paard. Een echte vent, zeg maar. :+ :+ :+
Is vanmiddag netjes natuurlijk bekapt, binnen in de stalgang, vanwege de regen buiten (we staan meestal gewoon buiten op het erf bij het bekappen). Gaat 'ie daarna ongegeneerd staat pissen, midden in die gang. Met zo'n kop van 'ja, und????' Heeeeeeerlijk......
Vaak pikzwart van de modder bij regenachtig weer, dus heel herkenbaar, haha. :o
Wel eens irritant voor mij, als ik wil rijden, maar ja..... ik zie hem liever zo en gelukkig, dan brandschoon en ongelukkig (die van mij wordt echt unhappy als 'ie opgesloten staat :) ).

Ik rij trouwens ook bitloos :j :) , Sam is bitloos ingereden, die kent helemaal geen bit.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:07

rapido schreef:

Rapido, met alle respect, jij onderbouwt je mening tegen NB niet echt, door een geval te noemen van een particulier die haar paard verpest door een verkeerde manier van bekappen. Dat is toch iets anders (wat niet weg neemt dat het erg is, als het zo is, laat dat duidelijk zijn van mijn kant), dan een kundig iemand die een opleiding heeft gedaan voor natuurlijk bekappen en daar zijn/haar geld mee verdient. Over dat soort mensen heb ik het in elk geval. :)

Ik vind het geen vergelijking en in deze ook niet echt een onderbouwd argument m.b.t. natuurlijk bekappen, sorry.
Er zit ellende tussen beide kanten, traditioneel en NB, en ik denk dat niemand hier wil dat zijn/haar paard verziekt wordt. Toch?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:07

Twiggy2008 schreef:
Electra63 schreef:
Jullie trekken alles van het éne uiterste naar het andere uiterste.
van 24/7 op de wei naar brandschoon onder een deken op stal, daar kan nog een hoop tussen zitten.
Dat bedoel ik dus, met dit soort discussies. :evaw:

Lees nou eens!!! Ik zeg toch dat er nuances zijn. Maar ik heb niets met paarden die continu op stal gehouden worden. Of beter gezegd, met eigenaren die vrede hebben met zo'n manier van paarden houden. Ik ken de nuances en de tussenwegen. En daar heb ik niets tegen. Een van mijn beste vriendinnen had een heel oud paard die in de zomer 24/7 buiten stond en in de winter met deken op overdag buiten stond en 's nachts op stal. In de zomer trouwens bij regen e.d. ook op stal. Prima. Snapte ik, het beestje was oud en deed je geen plezier met buiten staan in naar weer. Ze is bijna 40 geworden. :)

En een paard wat geschoren wordt met deken buiten houden, snap ik ook. Al ben ik niet van het scheren, maar als iemand dat wel doet, vanwege sport e.d., prima, zolang zo'n paard ook maar buiten komt. Daar kan ik mee leven.

Maar nee, ik heb niets met de paarden hier om de hoek op de manege (bv de pensionpaarden daar) die NOOIT buiten komen in een groep. En maar staan in die box, naast hun uurtje training of hun half uurtje stapmolen. Sorry, maar ik kan daar gewoon niet achter staan. Snap je het nu? Je hoeft je niet aangevallen te voelen, tenzij je zo je paard houdt. Dan wel, maar ja, het is mijn mening maar. Net als dat iemand roept hoe zielig het is dat mijn paard in de winter wel eens in de prut staat (hij kan ook droger staan). Mijn paard houdt van prut, breek me de bek niet open, word er zelf soms GEK van. :+

Ik kan prima lezen hoor en ik voel me NIET aangesproken, immers jullie kennen mij niet, dus kunnen helemaal niet oordelen hoe ik mijn paard(en) hou of wat ik er mee doe.
Ik heb nl. niet de behoefte om me hier te verantwoorden.
Ik lees alleen graag bepaalde topics (ik heb wat tijd over momenteel) en dan valt me op, dat bepaalde bokkers altijd reageren in bepaalde topics op een bepaalde manier. ;)
De vergelijkingen met paarden in het wild, gaat IMO sowieso niet op, want in Nederland leven geen paarden in het wild.
En als ik lees hier op Bokt hoeveel bokkers wel niet hun paarden 24/7 op de wei houden, dan geloof ik daar weinig van.
Ik zie nl. in het winterseizoen niet zo veel paarden in de wei staan. Maar misschien staan ze wel heerlijk in de paddock van de manege?
En nu kap ik er echt mee om te reageren, ik heb gezegd, wat ik wilde zeggen.

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:09

Heb vanmiddag voor het eerst zonder hoofdstel gereden ben zo trots. trouwens het ging net zo aardig weer en nu doen we weer onaardig dat vind ik nou jammer.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:09

Slofje schreef:

Dank je wel :o !!! Jij ook trouwens, een IJsje met ook zo'n leuk warm kleurtje. <3
Wat een lieffie.... Hihihi..... ik ben dol op rooie kleurtjes. :j

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:10

rapido schreef:

Wil je mij niet zonder mij te kennen in een hokje plaatsen? Dank je.. Ik wals namelijk over niemand heen..

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:12

yv_on schreef:
Heb vanmiddag voor het eerst zonder hoofdstel gereden ben zo trots. trouwens het ging net zo aardig weer en nu doen we weer onaardig dat vind ik nou jammer.

super dat het zo goed ging! :)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:12

genezen zal het niet doen nee (mijn mening)
maar het is wel VEEEEEL beter om een HKO paard buiten te hebben dan op stal..
het hoeft niet dag en nacht maar op stal staan is helemaal funest voor een HKO paard..

ik ben geen natural maar vind je reacties erg opvliegerig..
je kan ook normaal een discussie voeren toch?
ik heb ook al 2x gezegd dat ik hier weg ga maar ben er ook nog steeds..

als iedereen NORMAAL reageerd en zijn/haar mening onderbouwd dan blijft het een boeiende discussie..
elkaar verwijten naar de kop gooien heeft niemand wat aan..
en dingen die irriteren gewoon niet op reageren ;) daar lees ik ook overheen..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-04-11 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderde post uit bericht gehaald

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:13

Twiggy2008 schreef:
Slofje schreef:

Dank je wel :o !!! Jij ook trouwens, een IJsje met ook zo'n leuk warm kleurtje. <3
Wat een lieffie.... Hihihi..... ik ben dol op rooie kleurtjes. :j

Ja inderdaad :) Hij heeft in de zomer van die sexy roodgetijgerde benen, vind ik zo leuk staan :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:14

Toad schreef:
Citaat:

en wat doet ze dan?

Gillen, van voor naar achter rennen, ijsberen langs het draad, zo'n beetje door het hek komen als ze iemand ziet... staat volledig in het zweet als ik haar dan op kom halen... En als ik haar dan laat staan dan staat ze de hele nacht zo...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:14

Electra63 schreef:
Ik kan prima lezen hoor en ik voel me NIET aangesproken, immers jullie kennen mij niet, dus kunnen helemaal niet oordelen hoe ik mijn paard(en) hou of wat ik er mee doe.
Ik heb nl. niet de behoefte om me hier te verantwoorden.
Ik lees alleen graag bepaalde topics (ik heb wat tijd over momenteel) en dan valt me op, dat bepaalde bokkers altijd reageren in bepaalde topics op een bepaalde manier. ;)
De vergelijkingen met paarden in het wild, gaat IMO sowieso niet op, want in Nederland leven geen paarden in het wild.
En als ik lees hier op Bokt hoeveel bokkers wel niet hun paarden 24/7 op de wei houden, dan geloof ik daar weinig van.
Ik zie nl. in het winterseizoen niet zo veel paarden in de wei staan. Maar misschien staan ze wel heerlijk in de paddock van de manege?
En nu kap ik er echt mee om te reageren, ik heb gezegd, wat ik wilde zeggen.

Jeetje, joh, wat doe jij kattig? :?
Wil jij nou zeggen dat ik mijn paard niet buiten hou 's winters? Dat ik lieg? Echt joh? Hmmmm......
Ik heb al uitleg gegeven over hoe ik 'natuurlijk houden' zie. Lees nou eens, dan zie je wat ik bedoel en dan zeg je dit soort dingen niet.
Het lijkt wel of je het niet wil begrijpen, alsof je wilt schoppen tegen het natural gebeuren. Jammer.

Ik heb idd geen idee hoe jij je paarden houdt en je hoeft je niet te verantwoorden naar mij toe. Maar ga niet beweren dat mensen die hier op bokt zeggen dat ze hun paarden ook in de winter buiten hebben, liegen, want dat vind ik wel erg ver gaan. Er staan hier trouwens zat paarden buiten in de winter.
Soms ook alleen overdag, nou prima. De mijne ook 's nachts, hoor. Echt waar. Ik kan er niets anders van maken. ;)
En gaat hij ooit aangeven dat hij dat niet fijn vindt, ben ik de eerste die er voor zal zorgen dat het anders gaat. Want ik kijk wel echt naar mijn paard en niet naar wat ik per se moet doen van de natural sekte. :+