[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 09:42

Soleguard wilde ik destijds ook graag proberen, maar bij Isabella kon dit niet omdat haar zolen te bol stonden. De hoefwand was dus lager. Daarom had ik er eerst Vettec Superfast op laten doen (want ook hier probleem dat nagelen niet ging vanwege pijnlijke voeten, maar ook omdat ik in het verleden toen ze nog goede hoeven had altijd ellende had met hoefwandscheuren, ondanks goed nagelen hoefsmid).
Met Superfast lag de zool vrij van dracht en dat was toen al voldoende om haar een tijdje beter te laten lopen.
Hoelang het spul blijft zitten is niet van te voren te zeggen. Soms maar enkele dagen, maar meestal een week of 5.

@Celia: wanneer gras bloeit is niet direct te zeggen; verschilt ook per grassoort. Ene staat sneller in bloei, andere later. Van afstand is sowieso moeilijk te zeggen of je je paard in dat door jou omschreven grasland kunt zetten. Dat ik de mijne 24 uur op haar wei laat staan, wil ook niet zeggen dat ik dit aanraad bij anderen!
Ik ken mijn gras, heb er jaren over gedaan om het in 'deze vorm' te krijgen en zo te houden en weet nu dat het 'veilig' is. De langere stukken krijgt ze stripbegrazing. Iedere dag 5 cm erbij over een lengte van 10 meter. Dat is dus minimaal, maar voor haar net genoeg om het koppie gezond te houden, want ze mag toch 'grazen'. De wei waar ze 24 uur per dag op staat, geeft meer bezigheidstherapie als dat ze er dik van wordt. Ze is ook nog altijd iets aan de dunne kant, maar niet te mager.

@Janouk: ja herkenbaar wat je schrijft over het mede lijden. Ik had dat ook toen Isabella hoefzweren had. Ineens ging er bij mij een knop om en kon ik er gerust naar kijken, kon ik haar verzorgen en net doen of ze niets mankeerde. Als ik nu die filmpjes en foto's nog wel eens terugzie, denk ik ook 'hoe is het mogelijk geweest dat ik daar nuchter onder kon blijven'.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:44

Nog even over de Pavo koeken. Die van mij reageer op al het Pavo voer of door schuren of door mok. En dat terwijl hij vroeger altijd kilo´s Pavo sportbrok kreeg en er in het begin nooit last had, maar helaas de laatste jaren kreeg ik steeds meer schuur- en mokproblemen. Ben ook heel blij dat ik bij die stal weg ben en heb zelfs spijt dat ik nooit eerder die beslissing heb genomen. :o

Die van mij staat nu nog steeds gewoon 24/7 op de wei met greenguard grasmasker en het gaat nog steeds super. En hij zit super strak in zijn velletje. Nu moet ik wel zeggen dat ik het rijden van lange ritten uitgevonden heb dus er worden wel de nodige kilometers gereden. ~~}>
Afbeelding
Afbeelding
En als je ziet dat dit vorig jaar oktober was zonder grasmasker. :=
Afbeelding

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:16

lolclub schreef:
KootMiraDrum schreef:
Ik zal nog even er bij vertellen, hij verdraagt geen getimmer op de hoefwand, en geen nagels in zijn witte lijn.
Ik heb hem een tijd op plakbeslag gehad, maar streef toch naar blootvoets.
Hij is steeds na een minimale bekapping toch direct ERG gevoelig, en de vorige keer duurde het 3 volle weken voor hij weer pijnvrij liep.
Dit keer heb ik direct zijn hoefschoenen aangedaan, die had hij dan zo'n 21 uur per etmaal aan, en die gingen gelijk uit als ik er was, dan konden de 2-3 uur dat ik bezig was zijn voeten en hoefschoenen drogen en luchten. Ik checkte wel elke dag de hele voet en hoefballen, om te kijken of de hoefschoenen niet irriteerden. Na een week konden ze weer uit, toen liep hij nog een paar dagen niet fijn, maar wel wat beter.
Momenteel overweeg ik om met mijn hoefsmid te gaan overleggen over http://www.youtube.com/watch?v=yfm81FBQdY0

interessant spul, dit werkt alleen als zoolbeschermer toch ?
wat ik mij alleen afvraag is of een paard met zere voeten 1 voet zolang in de lucht kan houden,
want wat ik begrijp uit het filmpje moet het een paar minuten droger voordat de voet wordt neergezet.
Hoe lang blijft dit spul zitten ?

Heeft jouw paard met name gevoelige zolen of is juist de hoefwand erg gevoelig ?

De zolen. Wat ik kan doen in de tijd dat 1 voet omhoog moet is een hoefschoen aan de andere voet doen, dan heeft hij geen last. Hij is een gevalletje "geroteerde hoefbeentjes zijn niet meer geroteerd, maar nog wel verzonken", waardoor afstand onderkant hoefbeen/zool te klein is, te dunne zool, zeg maar. Als het goed is blijft het 3 weken zitten, belangrijkste voor mij is eigenlijk de 1e 2 weken.
Ik heb steeds meer het gevoel dat zodra hoefwand en zool gelijk aan elkaar zijn (want dat is echt zowat het enige wat gebeurt als hij bekapt wordt) de gevoeligheid er is. Is de hoefwand (en steunsels) weer wat langer, dan is de gevoeligheid (behalve als hij op een steentje trapt) ook weer weg, wat mij de indruk geeft dat hij een randje hoefwand lijkt nodig te hebben.
Ik kan in geval van nood best terug gaan naar plakbeslag, maar de lijm droogt de hoefwand gigantisch uit. Dan is in geval van rijden/wandelen hoefschoenen een betere optie.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:24

Hij ziet er goed uit Marcella, toch is hij wel nog heel zwaar hoor.
Wat veel mensen ook niet moeten vergeten is dat veel van onze paardjes waarschijnlijk ook nog Insuline Resistent zijn. Je paard wordt hoefbevangen, en na een bepaald traject met pijnstilling en dieet denk je dat hij/zij weer genezen is, maar bij IR paarden heb je eigenlijk continue met een ziek lichaam te maken, wat eerst helemaal beter zal moeten worden. Een goed voorbeeld is Figor van SuperRoos. [MD] Centraal: Insulineresistentie

Letizia

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:31

Zit nu te wachten op de DA, er zit iets onder de zool ter hoogte van het hoefbeen, 'n zweer of het hoefbeen wat door de zool breekt, vond dat dit kon wachten tot maandag... Ik weet niet of er wst aan 'n door de zool heen gebroken hoefbeen te doen is... :\

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:35

Het kan zijn dat de zool extra hoorn aanmaakt om het gekantelde hoefbeen te beschermen. Gebeurde bij mijn Fjord en bij Shetje Isabella ook.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:41

Er mag inderdaad nog wel wat vanaf, maar vind dat het behoorlijk goed gaat en eigenlijk heb ik zoiets als dit goed ga en beestje is gelukkig. Dan mag het wel een beetje. We zitten nu ook gewoon nog in de lastige dazen periode dus de 20/30 kilometer ritten zie ik gewoon even niet zitten. Met een bolletje die panisch is voor dazen. Heb al iets te vaak meegemaakt hoe hard asfalt is. ;)

Hij heeft al een hele poos geen enkele pijnstilling gehad en het is nu zeer zeker paar jaar geleden. En de laatste keer was toen hij te gek had gedaan in de wei en zijn kogel had verdraaid. En er is geen da bij geweest, want het viel in principe mee en na een paar weken stal werd het weer tijd om beperkt de wei op te gaan, want bolletje deed aan paddock omploegen. :P

Zijn koker is in ieder geval vele malen kleiner dan dat deze vorig jaar was. Van de winter is er een homopaat geweest en hij heeft toen wat gehad voor zijn nieren en weerstand en hij is hierna stukken beter opgeknapt.

Letizia ga voor je duimen dat het hoefzweer is. :(:)

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:16

Kunnen jullie mij helpen. Wij hebben een te dikke pony en zijn bang dat hij straks hoefbevangen is. Doen aan strook begrazing (echt weinig) en krijgt verder niks bij. Hebben nu een graasmasker gehaald maar eet hier dus niet mee. Zelf gras erdoor heen doen accepteert ze niet. Gooit gelijk hoofd omhoog. Hoelang mag je het nu aankijken, want heeft al een keer 24 uur niet gegeten en was toen echt suf. Drinken heeft ze wel gedaan. Hoelang mag je het aankijken want een paard moet toch 24 uur per dag kunnen eten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:26

Hoe zeker weet je dat hij/zij er niet mee eet. Kan zijn dat hij gewoon eet als er niemand kijk. Aanhouder die wint word er vaak gezegd.

En wat voor een masker heb je.

Die van mij was er in het begin ook niet mee eens, maar hij weet gewoon dat hij niet zonder masker op de wei kom. Maar hij wil wel heel graag naar zijn vrienden toe. Dus tegenwoordig stop hij zelf al zijn hoofd erin.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:35

het is een masker van het paardenkenniscentrum waarin we zelf een gaatje hebben geknipt. Na 24 uur om gehad te hebben was hij al echt dunner geworden en zagen geen grasresten in de korf. Stond ook suf in het land.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:36

Ze is niet meer, mijn mooie Darmorah, het hoefbeen kwam idd door de zool heen, het ging niet meer, tis goed zo...

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:36

KootMiraDrum schreef:
Celia schreef:
Je zegt wel dat er ontzettend veel suiker in zit en dat jou pony daardoor ging schuren. Maar of dit bewezen is, dat lijkt me minder waarschijnlijk. Misschien gaan ze wel net schuren door een helemaal ander bestanddeel in die koeken.
Het is speciaal voor sobere rassen en zou dan toch zo'n suikerbom zijn? Hmm lijkt mij toch onwaarschijnlijk. En veel reactie is er niet in dat topic..

Tik de ingredienten eens neer dan? Dan kunnen we je uitleggen wat er allemaal niet goed aan de bestanddelen is.

Heb je voor de pony bv een graaskorf? Dan kun je de pony in ieder geval even op het gras zetten.

Nee ze staat de hele tijd op aarde, en daar staat een klein beetje gras. Daar krijgt ze paar keer per dag hooi.

Dit vond ik over Summer Fit koeken. (mijn paard krijgt maar een halve per dag + een handje dieetbrok) :

Eén SummerFit koek bevat 31% suiker +
zetmeel en weegt 165 gram. Via één koek
per dag krijgt je paard dus 31% x 165 g =
51 gram suiker + zetmeel binnen. Dit staat
gelijk met bijvoorbeeld:
1. bijna een kilo voordroogkuil, 2. drie appels
of 3. een uur grazen

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:37

Aaaah jeetje Letizia! :oo Héél veel sterkte :(:) :(:) Denk dat ik op dit moment niet meer kan zeggen dan dat :n :(:)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:43

Letizia schreef:
Ze is niet meer, mijn mooie Darmorah, het hoefbeen kwam idd door de zool heen, het ging niet meer, tis goed zo...

k u t ................ Sterkte meid..........

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:43

dianalamboo schreef:
het is een masker van het paardenkenniscentrum waarin we zelf een gaatje hebben geknipt. Na 24 uur om gehad te hebben was hij al echt dunner geworden en zagen geen grasresten in de korf. Stond ook suf in het land.

Hoe groot is het gaatje?

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:46

KootMiraDrum schreef:
Het kan zijn dat de zool extra hoorn aanmaakt om het gekantelde hoefbeen te beschermen. Gebeurde bij mijn Fjord en bij Shetje Isabella ook.

Gebeurd dat bij elke hoef? Want eerlijk gezegd kan je daar weinig van merken bij mijn pony. Ze staat heel mooi op haar beslag en sneller groeien heb ik eigenlijk nog niet opgemerkt. Ze loopt er goed bij, maar ze wordt ook niet meer gereden, dus voor mij hoeft ze niet compleet goed te lopen, zolang ze maar pijnvrij buiten kan lopen en dergelijke.

Ook ik zou liever Safe and Sound geven of dergelijke, maar hier in België heb ik nu al drie verdelers erover aangesproken en geen enkele kent dat voer... En laten opsturen vind ik toch ook niet zo handig.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:53

Nee, dat gebeurt niet bij iedere hoef.
Ik ben met de Safe & Sound heel voorzichtig, hooguit 2 handjes per dag voor het lekkere, omdat er toch ook melasse in zit. De overdreven voorzichtigheid komt doordat mijn Fjord al meerdere hoefbevangenheden heeft gehad.
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 14-08-10 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:53

Letizia schreef:

Oef heel veel sterkte. :(:) :(:) :(:) :(:)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:06

@letizia: wat verdrietig....sterkte, je hebt gedaan wat in je vermogen lag, het mocht helaas niet meer zo zijn. Er zijn wel paarden die dit óók nog kunnen overleven, maar je hebt alles bij elkaar denk ik de enig juiste beslissing genomen. Soms is het juist heel goed om te zeggen: tot hier en niet verder. Heel veel sterkte, ik heb respect voor je beslissing, moedig! Is het inslapen rustig gegaan?

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:08

KootMiraDrum schreef:
Nee, dat gebeurt niet bij iedere hoef.
Ik ben met de Safe & Sound heel voorzichtig, hooguit 2 handjes per dag voor het lekkere, omdat er toch ook melasse in zit. De overdreven voorzichtigheid komt doordat mijn Fjord al meerdere hoefbevangenheden heeft gehad.

En dat heeft die van mij helaas ook al gehad. Daardoor krijgt die van mij ook maar een handje, en die halve koek. En oud hooi en ben ik immens bang om haar ergens in het gras te zetten. Ik zie ze veel liever hooi eten.

@ Letitzia : We hopen dit allemaal niet te hoeven doorstaan, niemand. Maar je hebt de juiste beslissing genomen, daar is ze je zeker dankbaar voor. Heel veel sterkte toegewenst!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:12

Ik zou de koek weglaten, en overstappen op een vitaminebrokje, zoals bv Formula4Feet van Equilife.

Ook hier respect voor Letizia's beslissing, ook al zijn er meerdere gevallen waar met de juiste begeleiding een hoefbeendinges (he, hoe heet dat nou als hoefbeen door zool heen komt....) ook weer helemaal goed kan komen. Ieder kiest het voor zijn/haar paard juiste, en soms kun je niet om "die" beslissing heen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:12

Oh Letitzia: wat vreselijk, heel veel sterkte gewenst!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:13

Celia kan je niet eventueel aan de koeken komen van Marstall. Die heeft namelijk weide- en stalkoeken met nog minder suiker/zetmeel.

Of inderdaad zoals KMD zeg een vitaminenkorrel en die heb je van verschillende merken/soorten.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:16

dianalamboo schreef:
De onderkant daarvan ziet er zo uit:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WQJILEF4.jpg
Heb de foto even gebruikt van een ander forum, daar had namelijk iemand ook zo'n masker gekocht. Persoonlijk vind ik dat wel heel kleine gaatjes hoor. Vind dat meer een muilkorf dan een graaskorf. Kan je niet een stukje afzetten en dat kaal laten lopen en hem verder arm hooi voeren? Van graszaadhooi kunnen ze behoorlijk veel eten en evengoed afvallen? Die structuur is goed voor de darmwerking.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:21

Marcella schreef:
Celia kan je niet eventueel aan de koeken komen van Marstall. Die heeft namelijk weide- en stalkoeken met nog minder suiker/zetmeel.

Of inderdaad zoals KMD zeg een vitaminenkorrel en die heb je van verschillende merken/soorten.

Misschien moet ik daar wel naar op zoek gaan! Ik wil gerust andere dingen geven, maar kleine België biedt hier weinig aan eerlijk gezegd! Misschien daar maar eens naar op zoek. Ik geef ook de dieetbrok van Aveve, zou die slecht zijn en moet ik die misschien vervangen door een andere brok? Ik zoek een goeie brok om de winter mee door te komen voor haar, want ik ben ook altijd bang om ergens teveel van te geven!

Edit : die vitaminekorrel, daar weet ik eerlijk gezegd ook niets over... Van welke merken heb je die dan wel?