[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DinkeyGirl

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:34

Ik geef flexijoint cartilage,daar zitten alle stofjes in in hoge doseringen en er wordt garantie gegeven op het product. Als het niet werkt krijg je je geld terug,ik zag ook binnen twee weken verschil!

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:47

Dat is inderdaad belangrijk.

Bij veel producten zit er niet in het potje wat er op de buitenkant vermeld staat.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:33

Ik vroeg me af of er mensen zijn die ervaring hebben met artrosepaarden in behandeling bij een fysio?

Mijn paardje zijn rug bleek namelijk compleet vast te zitten. Het schijnt vaak voor te komen bij paarden met een blessure of pijn aan de benen dat ze dit gaan compenseren door hun rug of ander gedeelte van hun lijf vast te zetten. Mijn paardje loopt sinds 2 weken weer onregelmatig en morgen wordt hij behandeld door een fysio. Ik ben heel erg benieuwd of dit iets gaat uitmaken voor zijn kreupelheid/stijfheid. Hij zal in ieder geval weer een stuk losser in zijn lichaam zijn en geen last meer hebben van een vaste rug.

Ik ben dus erg benieuwd of er meer paarden met artrose behandeld worden door een fysio en andere ervaringen.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:39

Mijn vader is paardenfysio en die heeft een paard onder behandeling met artrose in 1 van de benen. Hij maakt om de 4 weken de gewrichten losser en het paard loopt daar erg goed op, loopt nog dressuurwedstrijden.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:22

Oh dat is wel interessant om te horen!
Mijn fysio heeft gezegt dat ze waarschijnlijk niet veel voor de artrose zelf kan doen maar wel dus aan zijn rug waar hij nu zo'n last van heeft. Ik ben heel erg benieuwd wat er nog meer uitkomt en hoe dit gaat uitpakken voor zijn kreupelheid en artrose.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 16:52

Dit topic wil ik ook even volgen.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:44

Story: is de fysio al geweest voor je paard en heeft het wat verbetering opgeleverd?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:03

Ja die is geweest. En toevallig wilde ik vandaag al een berichtje plaatsen dat ik jullie hulp en ideeën nodig heb...
Fysio heeft wel resultaat geboekt hoor, zijn rug en SI gewricht zaten vast ook ter compensatie van zijn kogelartrose, is hier wel ruimer door gaan lopen en duidelijk lekkerder in zijn vel gaan zitten.
Maar het gaat niet goed :( En ik weet niet zo goed meer wat te doen.

Even kort het verhaal:
Bij mijn haflinger is vorig jaar september kogelartrose vastgesteld naar aanleiding van een lichte onregelmatigheid op linksvoor. Dus afrolijzer eronder en op de glucohorse! Dit ging heel goed.
Tot aan 5/6 weken geleden. De lichte kreupelheid kwam weer terug... Fysio geweest, heeft dit wel verlicht maar nog steeds niet goed, heeft aangegeven dat het het beste is om alleen nog maar rechtuit te rijden met hem. Hoefsmid is vrijdag geweest en paardje loopt nu met afrolijzer en leren zooltje. Leek beter te lopen maar vandaag weer slecht :( (in draf voornamelijk duidelijk zichtbaar) Ook de dosering Gluco Horse is al verhoogt maar merk er nog niet zoveel van.
Dierenarts vanmorgen gebeld en we hebben de opties van inspuiten besproken, toch wil ik hier niet voor gaan en de DA vertelde mij ook dat dit alleen maar uitstel zou zijn en dat ik nu in principe goed bezig was en hij wel extra last zou kunnen hebben mbt de kou en vochtigheid. Paardje staat gehele dagen in de paddock en snachts op stal. Om de dag probeer ik met hem te rijden/wandelen o.i.d. Rijden in de bak gaat nu niet met die onregelmatigheid want hij trekt de wendingen niet. In stap loopt hij wel goed maar in draf is het mis.

Wat nu te doen? Moet ik nog meer gaan proberen, zo ja wat want ik weet het gewoon niet meer? Moet ik het de tijd geven? Wel of niet blijven rijden? Ander supplement proberen? Of gewoon met pensioen ergens 24/7 buiten laten lopen? Want aan een stal met een bak heb ik nu ook niets meer...
Mijn hoefsmid moest weer de boeken induiken om te kijken wat eventueel nog zou kunnen werken.
Soms ben ik het geprobeer echt zat. En vind het sneu om te zien dat mijn paardje wel zo graag wil maar dat dat stomme been in de weg zit.
Hebben jullie nog ideeën van wat ik nog kan doen of wat bij jullie goed geholpen heeft? Ikzelf ben momenteel ideeloos

Het aanbevelen van een supplement vind ik prima, maar waar het mij om gaat is dat die onregelmatigheid ervan verdwijnt.

Ik hoop dat jullie nog ideeën hebben!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:13

Onze DA gaf aan dat een paard met artrose zo veel mogelijk moet kunnen bewegen wanneer en hoe hij dat wil. Onze paarden mochten ook absoluut niet 's nachts op stal. Is het op je huidige stal mogelijk om hem 's nachts buiten te laten staan?

Beetje dubbel om dit nu te posten maar met Jessie gaat het nu heel erg goed. Afgelopen zondag voor het eerst sinds maanden weer een buitenrit gemaakt *\o/* Wel een stapritje (was ze het niet zo mee eens :+ ) maar wat was dat genieten zeg! Ze gaat ook steeds beter lopen. Eerst was het een verbetering maar liep ze nog wel korter met linksachter dan met rechtsachter, nu loopt ze zo goed als gelijk. Ze staat nog zonder deken buiten, wel krijgt ze haar regendeken op met vies guur weer zoals gisteren en vandaag. Als de temperatuur straks echt onderuit gaat krijgt ze haar gevoerde deken op.
Ze is het nog steeds niet eens met haar dieet maar het doet haar overduidelijk goed :j hoop dat ze zonder terugval de winter door komt, dan heb ik er alle vertrouwen in dat ze op deze manier nog wel een keer 16 jaar mee kan :D

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:19

Helaas is het bij ons op stal niet mogelijk om de paarden snachts buiten te laten staan...
Dat is ook hetgeen waarvan ik denk dat dat nog een optie is om voor hem te gaan regelen. Misschien is die nacht op stal toch teveen stilstaan voor hem... Maar denk je dat dat dusdanig zou helpen dat zijn onregelmatigheid zou verdwijnen?

Goed om te horen dat het met jou paardje wel steeds beter gaat :D Als ik het bij jou zo lees als je het over maanden hebt dan ben ik misschien wel wat ongeduldig haha.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:24

Nou... de buitenrit was voor het eerst sinds maanden, ze staan nou een goede maand, anderhalve maand op dieet in combinatie met Lubrichon. Wel merkte ik heel snel verbetering. Maar het ene paard is het andere niet :)

Je zou het allicht kunnen overleggen met je DA, hoe hij/zij erover denkt. Stil staan kan funest zijn voor een paard met artrose, maar goed.. zoals ik al zei is het ene paard het andere niet.

simsco1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:39

Vorig jaar artrose geconstateerd door de dierenarts, foto´s laten maken en daar bleek op dat hij klasse 3 heeft.
Wereld stortte op dat moment helemaal in voor mij, had al zoveel mee gemaakt waar ik verder niet op in zal gaan maar het idee ook mijn maatje te moeten verliezen was even te veel.
Met dierenarts de opties besproken, hij moest speciaal beslag, leren zooltje onder het ijzer gevuld met siliconen en een voedings supplement.
De 3 belangrijkste ingredienten moesten glucosamine, chondroitine en msm zijn.
Een paar verschillende soorten geprobeerd maar ben blijven steken bij Exellent Equi Mobility.
In principe doe ik alles weer met hem, behalve springen. Het zit in de kogel en springen is volgens DA een te zware belasting voor hem.
Hij loopt iedere dag buiten, gaat nu s´nachts naar binnen toe. Hij slaapt op een dik bed van zaagsel, das lekker zacht en warm.
Eigenlijk mag ik heel blij zijn dat het zo goed met hem gaat, dit had ik vorig jaar niet verwacht. Het is een erg blij en vrolijk paard, haantje de voorste , rent af en toe als een dolle door de wei en zit erg lekker in zn vel nu.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:43

Ik geef nu GlucoHorse. Was er in het begin wel tevreden over maar nu werkt het eigenlijk niet echt meer.
Ik wilde zowiezo ook een supplement gaan proberen waar o.a. ook MSM en chondroitine in zit en eens kijken of dat misschien beter aanslaat. Waar bestel jij de Lubrichon? Ik had even gegoogled maar daar zit ook wel een goede dosering glucosamine en MSM in. Dat spreekt me ook wel aan om eens te proberen. En zeker als jij het positief ervaart.

@ Simsco, wat fijn om te horen! Bij mij ging het ook erg goed totaan dus een paar weken geleden :( Ik hoop toch nog een weg te vinden waardoor ik mijn pony toch nog een tijdje kan rijden. Hij is nu 15 en nog in zijn koppie lang niet toe aan pensioen.

Hmm.. ga nu toch wel nadenken over het eventueel verhuizen van mijn paardje...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:46

Ik bestel het bij onze DA in een pot van 4 kg voor een kleine €170,-

Jessie is 16 en in haar hoofd ook lang nog niet toe aan pensioen. Ze loopt ook eindelijk weer als een pony van haar leeftijd.

Zou gewoon eens in overleg gaan met je DA, hij heeft immers je pony gezien :)

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:50

Toevallig heb ik vanmorgen mijn DA nog gebeld om te vragen wat de mogelijkheden nog zijn.
Toen gaf hij al wel aan dat voldoende beweging op nummer 1 staat. Dus als ik het zo ga bekijken denk ik wel dat hij het een positieve stap zou vinden. Ook zei hij dat ik al met alles wat ik doe goed bezig ben... dus tja wat moet je dan nog meer haha. Pijnstilling wil ik ook niet echt aan beginnen omdat ik percé moet rijden. Dan rijd ik liever niet en dan zonder pijnstilling.

Dus voor mij misschien de 2 dingen die ik nu het beste kan doen = een stalling met 24/7 buiten gaan zoeken en een ander supplement met meerdere ingrediënten proberen.

simsco1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:57

Story schreef:
Ik geef nu GlucoHorse. Was er in het begin wel tevreden over maar nu werkt het eigenlijk niet echt meer.
Ik wilde zowiezo ook een supplement gaan proberen waar o.a. ook MSM en chondroitine in zit en eens kijken of dat misschien beter aanslaat. Waar bestel jij de Lubrichon? Ik had even gegoogled maar daar zit ook wel een goede dosering glucosamine en MSM in. Dat spreekt me ook wel aan om eens te proberen. En zeker als jij het positief ervaart.

@ Simsco, wat fijn om te horen! Bij mij ging het ook erg goed totaan dus een paar weken geleden :( Ik hoop toch nog een weg te vinden waardoor ik mijn pony toch nog een tijdje kan rijden. Hij is nu 15 en nog in zijn koppie lang niet toe aan pensioen.

Hmm.. ga nu toch wel nadenken over het eventueel verhuizen van mijn paardje...

Volgens mijn dierenarts moet er ook zeker msm en chondroitine in het suplement zitten. Deze stoffen naast glucosamine zijn erg belangrijk om het kraakbeen te helpen herstellen en om pijnvrij te kunnen bewegen. Tuurlijk ben ik nuchter hierin, hij heeft atrose en dit gaat nooit meer over. Waarschijnlijk kan dit in de loop van de jaren alleen maar erger worden. Maar op dit moment ben ik blij hoe het gaat. Glucohorse heb ik ook gebruikt, beviel mij niet. Althans, ik merkte bijna geen verschil. Equi Mobility geeft wel het gewenste resultaat ( voor hem maar dat zal per paard verschillen). De kosten: 82,50 voor 2 kilo. De mijne doet er 3 maanden mee..
Hoop dat je ook voor jou paard een passend supplement vind en dat je nog jaren van elkaar kunt genieten!

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:07

Ik hoop het ook. Bij Gluco Horse wordt beweerd dat alleen Glucosamine voldoende zou moeten zijn. Maar ik begin hier steeds sterker aan te twijfelen. Ik ga wat betreft supplementen maar eens wat anders proberen inderdaad! Ik zal ook eens googlen op Equi Mobility. Misschien is dat ook wel wat voor mijn pony. De kosten vallen ook nog wel erg mee, zeker als je daar 3 maanden mee doet!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:13

Wat simsco hierboven zegt is ook gezegd door onze DA, dat alleen glucosamine niet voldoende is. Daarnaast moeten de ingrediënten dusdanig gemanipuleerd worden dat de moleculen ook door een paardendarm kunnen worden opgenomen. Daarom is een glucosaminesupplement van bijv. de Kruidvat niet goed voor paarden, dat kunnen ze niet opnemen.

simsco1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:13

Story schreef:
Ik hoop het ook. Bij Gluco Horse wordt beweerd dat alleen Glucosamine voldoende zou moeten zijn. Maar ik begin hier steeds sterker aan te twijfelen. Ik ga wat betreft supplementen maar eens wat anders proberen inderdaad! Ik zal ook eens googlen op Equi Mobility. Misschien is dat ook wel wat voor mijn pony. De kosten vallen ook nog wel erg mee, zeker als je daar 3 maanden mee doet!

Jij kan er waarschijnlijk nog langer mee doen, mijne moet 2 keer daags een afgestreken schepje. Dit gaat naar gewicht van je paard, mijne weegt bijna 700 kilo, 172m groot.
Zeker de moeite waard om te proberen, de keuzes zijn enorm in voedingssupplementen maar je ziet door de bomen het bos niet meer.
Ga het maar googlen, mss dat er hier meer mensen zijn die dit gebruiken??

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:20

Haha ben al bezig geweest met googlen!
Klinkt erg goed. Staat er toevallig ook op de verpakking hoeveel glucosamine, msm en chondroitine er in zit?? Ik heb al een 2kg verpakking in de aanbieding gevonden dus ik ga hem denk ik wel bestellen! Veel goede dingen over gelezen inderdaad ook hier op bokt via de zoekfunctie. Ook veel Dierenartsen die dit supplement aanraden. Denk dat het ook maar een kwestie van proberen is. Maar ik ben dan wel verkeerd geïnformeerd over dat alleen Glucosamine voldoende zou zijn. Maar denk inderdaad dat het bij mijn paardje niet voldoende is. Thx voor de ideeën!

simsco1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:28

Story schreef:
Haha ben al bezig geweest met googlen!
Klinkt erg goed. Staat er toevallig ook op de verpakking hoeveel glucosamine, msm en chondroitine er in zit?? Ik heb al een 2kg verpakking in de aanbieding gevonden dus ik ga hem denk ik wel bestellen! Veel goede dingen over gelezen inderdaad ook hier op bokt via de zoekfunctie. Ook veel Dierenartsen die dit supplement aanraden. Denk dat het ook maar een kwestie van proberen is. Maar ik ben dan wel verkeerd geïnformeerd over dat alleen Glucosamine voldoende zou zijn. Maar denk inderdaad dat het bij mijn paardje niet voldoende is. Thx voor de ideeën!

Zal morgen even voor je kijken hoeveel er van die 3 stoffen inzitten, de pot staat in de stal en die heb ik niet bij huis. Laat ik je even weten nog.
Glucosamine alleen is idd niet voldoende, de rest is net zo belangrijk!
Hoop dat jouw paardje het hier weer goed op gaat doen, in ieder geval pijnvrij zal zijn.
Heel veel succes!

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:29

Mijn pony heeft ook artrose ik blijf dit topic volgen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:18

Story, misschien idd een supplement met MSM en chondr. proberen. Of anders een supplement met hyaluronzuur ( HA). Dat werkt voor veel paarden nog beter, maar is wel duur. Beste is dan een vloeibaar supplement ( wordt beter opgenomen ).
Deze b.v. http://www.nutri-science.nl/NL/gewricht ... riaid.html
Laatst bijgewerkt door Maris op 20-10-11 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:24

Ik voer nu bijna 2 weken de Grand Synergy HA van Grand Meadows aan m'n verzorgpaard. Het is nog te kort om resultaat te zien, maar we blijven stug doorvoeren en duimen dat het aanslaat.
In de GM zit gluco, MSM, Chondr., hyaluronzuur en collageen.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:00

Dankjulliewel voor de ideeen.
Vind het wel moeilijk om te kiezen want er worden zo ontzettend veel dingen aangeboden ten aanzien van gewrichts supplementen. Ik wacht nog even af wat er in de Equi Mobility zit want die spreekt mij ook wel heel erg aan.