Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 01:04

fransje23 schreef:
arno8 schreef:
Ja, ik hoopte ook ooit dat ik slechts 19 procent belasting hoefde te betalen, maar helaas... stel ik verdien 10 euro: eerst pakt de belasting 1,90 euro mee. Aan het eind van het jaar (Bij de jaaraangifte) kijken ze hoeveel winst je hebt gemaakt en daar gaat minstens 32 procent vanaf. Dus bij elkaar iets meer dan de helft naar de belasting.

Je vergeet wel wat heffingskortingen en het feit dat je over de kosten weer de voorbelasting terug kan vragen ;) De rekensom is niet helemaal zo simpel.

Ja, inderdaad kun je veel terugvragen en als je weinig winst maakt hoef je ook geen belasting te betalen, maar daar staat dan het administratieve werk tegenover dat je voor de belasting moet doen. Daar komt ook nog eens bij dat ze de hele mikmak zo (onnodig) ingewikkeld maken dat je haast niet zonder boekhouder kunt, de regelgeving voor auto's met grijskenteken veranderen bijvoorbeeld ieder jaar. Een boekhouder die dat allemaal bij kan houden kost ook weer geld.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 01:09

En als je de belastingdienst belt met een vraag weten ze zélf het antwoord niet _O-

Daar hebben de meeste smeden en bekappers mee te maken, omdat ze zelfstandige zijn en vrijwel nooit in loondienst. Mensen vergeten nog weleens dat je als zelfstandige heel veel tijd kwijt bent óf heel veel geld aan je administratie (laten doen)

scoxxx schreef:
BTW... het beroep full-time hoefsmid trekt me ook niet 1-2-3... je moet wel "emotioneel hard" zijn, zeg maar. Niet ieder paard heeft een even paardwaardig bestaan.

Dat is voor ons één van de redenen geweest om op onze site te zetten 'wij bekappen geen paarden die één of meerdere delen van het etmaal op stal staan'. Ik heb slechts één keer een paard getroffen dat minder was gehuisvest, iemand wilde hoefschoenen voor de pony van haar dochter. Pony stond in een lange donkere gang aan het eind achter een hekje in z'n uppie. Gelukkig heb ik foldertjes van de DB in de auto, je weet wel die van 'silver' en die andere, en we hebben met deze mensen een tijd staan praten om informatie te geven dat een paard een sociaal dier is.

Citaat:
Ik kan er zo slecht tegen en in mijn hoofd zit ik dan al te bedenken hoeveel geld ik nog op de bankrekening heb staan om zo'n dier te kopen om het wel een paardwaardig(er) bestaan te kunnen geven. Of dat ik een gratis bekapbeurd aanbied, dat soort dingen.

Ik kan niet ontkennen dat het wel voorgekomen is dat we niet de volle mep vragen in bepaalde omstandigheden.

Citaat:
Daarbij, met mijn 58 kilo... houd ik na 5 jaar denk ik, geen lijf meer over. Want inderdaad, vele paarden zijn niet echt opgevoedt.

Het is écht slecht voor je rug, vraag me af hoe fulltime smeden dat doen. Het is nog slechter voor je rug dan stratenmaken. :=

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 08:15

Volgens mij krijgen hoefsmeden veel les in 'houding tijdens het werk'. Maar ja geen les in 'houding tijdens een lastig paard' denk ik.
Zou niet verkeerd zijn je daar eens iets meer in te verdiepen.
Je lichaam trainen op die houding kan natuurlijk ook. Kracht training om je spieren sterk te houden/maken. Heb ik een jaar gedaan en kan nu redelijk zonder klachten mijn paard zijn voeten uitkrabben. Van de week nog geholpen met een paar ijzers afhalen (maar dat was toch net ff te veel) Pokke dingen }>

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 08:24

arno8 schreef:
Een boekhouder die dat allemaal bij kan houden kost ook weer geld.

Tja, wij moeten nu eenmaal ook eten ;)

Maar dat hoefsmid een fysiek zwaar beroep is zal denk ik niemand ontkennen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:24

Cowgirl schreef:
Volgens mij krijgen hoefsmeden veel les in 'houding tijdens het werk'. Maar ja geen les in 'houding tijdens een lastig paard' denk ik.

De houding is het probleem niet, het zijn de paarden die 'hangen, terugtrekken, duwen, klooien'. Kortom het onopgevoede spul van een ander ^)

Kinke

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:56

Ik zou het ook niet kunnen hoor, kijk altijd met respect naar de verrichtingen van Annette :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:57

Ik kom zelden paarden tegen die in staat zijn op een rustige manier hun hoef in de bekapstandaard van PN te leggen, terwijl dat niet heel moeilijk aan te leren is. Één geluidje van de standaard en 'spring flip flip'.

Genoeg geklaagd :+, geen hoevenfoto's meer? Iedereen is met vakantie 'deeeeeeeeeenk'

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:04

ik kreeg weer visite gister dus snel chaotisch hup hup en toen camera vergeten O:)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:05

Kinke deed dat altijd wel, tot de laatste 2x bekappen. Ik zette gewoon een kruiwagen hooi voor d'r neus en dan kon ik ook lekker gaan staan kijken naar het bekappen. Vreemd genoeg begint ze nu dus iedere keer d'r voeten weg te trekken??

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:07

@kinke
Omdat je het haar niet aangeleerd hebt, maar gewoon afgeleid hebt :)

Zack kan het overigens wel, al vind hij het nu wel erg vervelend met al die vliegen.
Maar mijn vliegendeken komt binnen vandaag :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:08

nou ga mis vanavond mijn oude ding even vijlen voor trec volgende week, pech is dat ze kreupel is geweest en 4 ongelijke hoeven heeft.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:09

Zack, leg jij me dan maar eens uit hoe ik het Hare zwarte hoogheid kan leren. (blijf het vreemd vinden dat ze het al jaren probleemloos doet en nu opeens niet meer)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:12

@Kinke
(Mag ook Bo zeggen hoor, blijf het soms raar vinden naam van mn paard :+ haha)

Als jij vind dat ze het altijd gekund heeft en nu opeens niet meer doet om wat voor reden dan ook.
Moet je haar gewoon op dr flikker geven.

Die van mij heeft het eigenlijk gewoon vanaf dag 1 bij mijn smid gedaan (huidige smid)
Nu in de zomer met beslaan is hij weer wat vervelender omdat hij last van de vliegen heeft en trekt (of wil trekken) zijn been steeds van dat ding af. (sorry naam kwijt)
Daarom wacht ik nu trouw op de post die mijn nieuwe vliegendeken gaat brengen :D

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:57

Ik ga om half 2 richting m'n paard, dan ga ik een (vrnl stap)buitenritje maken. Dan zal ik eens voor- en nafoto's maken. Pony komt niet heel vaak buiten nog dus z'n hoeven slijten redelijk snel nog. Hopelijk gaat dit beter naarmate ie vaker buitenkomt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:21

Mijn paard wilde laatst ook niet netjes haar achterbeen op de standaard zetten. Hij was maar aan het frutten en kreeg het maar niet voor elkaar. Langleven mijn nieuwe smid, met een fysko achtergrond, waarbij toen een lampje ging branden. Ja hoor, knoop in de spieren waardoro ze het dus niet echt kon simpelweg. Even behandeld, knoopje weg, voetje netjes op de standaard. Ik dacht al dat ze een nieuwe truc van ondeugd had gevonden :=

Wietje is wel braaf met alles, al vanaf het begin. Was ik wel verbaasd over, dacht dat ze moeilijker zou zijn. Ze is altijd koud beslagen dus daar hoefte ze niet aan te wennen toe. Enige waar ze moeite mee heeft is de tijd dat het duurt. Na 2 hoeven wordt ze het zat, en gaat ze dingen zoeken. Zelfs anar boven staren als er wat over komt vliegen := En verder ben ik vooral de l*l :+

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:07

Heerlijk hoe makkelijk je probleem dan opgelost wordt :-)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:12

na een lange dag werken het vijlen nog maar even uitgesteld

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:09

Wat kan ik het beste doen met rotstraal trouwens?
(lees: wat moet er op/ hoe maak en hou ik het schoon)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:35

Mijn paarden zijn 9 van de 10x braaf bij de smid. Ze vinden de smid soms zo lief dat ze hem af gaan likken :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:22

@Needje: ik heb van mijn DA een blauwspray gekregen, 2x p.d. er op sprayen, zou super moeten werken volgens hem. Verder in de gaten houden dat hij op een droge ondergrond staat.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:45

niet iets erop wat het afdicht, dan sluit je de bacterie op en wordt het een lekker nestje. Misschien met soda/dettol/biotex ofzo weken?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:33

Ik zou het ook met Dettol proberen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:34

En ondertussen ben ik nog steeds benieuwd wie FaberSmid is en of hij/zij iets te melden heeft over de diverse hoevenfoto's in dit topic.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:02

Kinke schreef:
Ik zou het ook met Dettol proberen.

...
betadineshampoo (boenen met een harde borstel)
Absorbine Thrush Remedy
Colloidaal Silver
Sugardine (mengsel van 50/50 jodium en suiker)
THM Straalbalsam (http://www.der-huf-shop.de/php/inhalte/balsam.html)

enzovoorts.

schoon en droog houden, goed bekappen

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:05

FaberSmid schreef:
Needje schreef:
Ik ga trouwens dor je Boktnaam er ook vanuit dat jij smid bent? :)

Mijn naam is wel erg toepasselijk voor dit topic.

Ik weet niet of hij/zij wel echt smid is of gewoon toevallig deze naam als eigennaam heeft....

'k Krijg er weinig hoogte van in ieder geval.