Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lijntje87

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:37

Aimee schreef:
fransje23 schreef:
Als een paard, zoals bij deze vraag, al continu zonder ijzers op het weiland staat en toch slechte brokkelende voeten zijn er toch al behoorlijk wat juiste omstandigheden.

Biotine bijvoeren kent, wetenschappelijk, geen bijwerkingen en overdosering is niet bekend. Het uitproberen is dus wat dat betreft niet schadelijk.

Overigens kan je over de juiste omstandigheden ook uitgebreid discuseren Haha!

Nee hoor, 24/7 buiten zegt niets over de correctheid van de omstandigheden.
Misschien is er nauwelijks gras te vinden op het land? jazeker genoeg gras, en over een maand gaan ze op een nieuw stuk waar noooog meer gras staatMisschien wordt het land slecht onderhouden? nee, keurig onderhouden, voorjaar bemest, wordt ook hooi vanaf gehaald.Misschien is het één grote blubberzooi? alleen het stukje bij de waterbak... maar dat is 1 vierkante meter
Misschien wordt er geen hooi bijgevoerd in de winter? jazeker, hooi van eigen land.Misschien krijgt het paard behalve weidegang geen beweging en heeft het geen vriendjes om beweging mee te nemen? paarden worden gelongeerd en gereden. en staan samen in de wei........

goed?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:02

Zoooooooooooooooooooo...

We zijn vandaag bij David Hoogendijk geweest. Ik ga nóóit meer naar een niet-Hoofcare-smid Bloos!

Morgen krijgen jullie foto's Ja

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 00:25

Eerst ffkes de horrorbeelden van een 16-weken-geduurd cytekproject.
Zie hieronder het horror-resultaat na 2 x 8 weken cytek-beslag:

Afbeelding
Het verschil in beide hoeven is groter geworden.

Afbeelding
Hielen groeien over het beslag heen: zou niet erg zijn volgens cytek omdat het een zoolbeslag is. Echter op deze foto zie je hoe de hielen vernietigd worden omdat er geen enkele garnituur is.

Afbeelding
Gebroken voetas. En zie tevens het grote verschil tussen beide hoeven.

Afbeelding
Misvormde hoefcapsule.
Er vind extra zoolvorming plaats onder het cytek-beslag:
- de teen is verontrustend verdikt
- de steunsels zijn verontrustend snel gegroeid in 8 weken tijd (op de foto heb ik helaas de rotzooi grotendeels al weggekapt)

Een "gewonde" hoef zal altijd 4 x zo snel hoefmateriaal aanmaken daar waar de hoef "gewond" is. Dat blijkt ook wel uit bovenstaand fotootje.
Zie tevens de vernieling van de kwartieren (hoefwand) dankzij het ontbrekend van enige garnituur.

Kortom, de hoef is drastig gaan vervormen dankzij cytek... in de veronderstelling "gewond" te zijn.
BTW, betreffend paardje heeft er nooit kreupel op gelopen. Wel kreeg hij dat kenmerkende korte cytek-loopje = een vorm van bewegingskreupelheid.

Afbeelding
Ik bekap meestal, ik knip liever niet.
Hier na bekapping. Voordeel van het bekapmes is dat je de zool + straal ook schoon kan kappen, zonder gebruik van een renette.
De hoef dient op deze foto nog vlak gevijld te worden.

En toen kwamen de jagers....... @#$^&% Boos!

........knalden op 10 meter afstand een aantal fazanten dood... hetgeen niet echt bevordelijk was voor a.) de kwaliteit van de genomen foto's b.) de rust van het paard: hij vloog er in volle galop vandoor met net 2 nagels erin geslagen en een 3de half. Gelukkig stond hij niet vast (ik zet liever een paard niet vast, soms gebruik ik een uitgeplozen strodraadje indien paard niet stil blijft staan Knipoog) Maar vloeken deed ik wel Bloos! Bloos : , bang dat het 3de nageltje in het leven gefloept was tijdens de wilde vlucht.
Dat laatste viel gelukkig mee.
Maar vervolgens een uur lang met een zeer onrustig dansende arabier mogen werken.

Maar goed. Foto's die wel gelukt zijn (ondanks de dansende arabier) is helaas niet zoveel op te zien. En de modder is moeilijk uit een HippoFlexje weg te borstelen :idea:
Dankzij de misvormde hoefcapsule, kon ik niet zo hoog nagelen; extreme flare's die ik niet zo goed op de foto kreeg.
Het ijzers onderslaan op een dansende arabier, is sowieso wat inspannender. Tong uitsteken
Ik had wel wat hoger kunnen nagelen, maar dan had ik binnen de witte lijn moeten nagelen. Er zijn smeden die dat kunnen zonder dat het paard er last van heeft (kreupelt)... helaas behoor ik niet tot dit soort kundige smeden.

Afbeelding
Hielen recht en gelijk aan elkaar vijlen.

Afbeelding
De rest van de hoef(wand) recht vijlen...

Afbeelding
... over de gehele hoef

Afbeelding
Controle rechte hielen met mijn vijl.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik zal morgen ffkes met water en borstel e.e.a. schoon maken voor beter zicht.
Ik heb 4 om 4 genageld omdat ik de stevigheid van de brug niet had. Ik had te klein maat bruggen bij me voor dit paard.
Nu hoeft dit paard vooralsnog enkel door het weiland te banjeren... ik verwacht niet zoveel problemen met het ijzer zonder brug.
Vlgde week verleggen met brug 6 erop.

Morgen zet ik nog twee paardjes op HippoFlex, dit keer wel met brug.

To be continued...
Laatst bijgewerkt door SamCo op 14-11-08 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:28

Sjezus, welke idioot gelooft nou in dat Cytek-beslag Verward Verward Verward

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:32

Waar komt het verschil tussen de hoeven vandaan?
De pezen hangen er ook wat vreemd bij...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 00:43

Aimee schreef:
Sjezus, welke idioot gelooft nou in dat Cytek-beslag Verward Verward Verward

Sommige smeden hebben een heel sterk en geloofwaardig praatje/theorie.

Dit paard zou volgend de cytec-smid toen:
1. rechter in zijn lijf komen dankzij cytec, zonder training;
2. verschil LV en RV zou verdwijnen;
3. hoefcapsule veranderd sterk, echter ten goede;
4. betreffend paard zou een check-ligamentprobleem hebben, hetgeen natuurlijk verholpen zou worden met cytec;
5. gang wordt economischer m.a.g. kleinere blessure-kans.

En indien je een paardje hebt die wellicht iets mankeert, ben je wat ontvankelijker voor dit soort verkooppraatjes. Immers, al het voorgaande wat je al geprobeert hebt... bleek niet te werken.
De site van cytek vraagt niet voor niks om paarden met (ernstige) hoefproblemen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 00:48

jodi schreef:
Waar komt het verschil tussen de hoeven vandaan?
De pezen hangen er ook wat vreemd bij...

HKO x atrose. Het steile voetje is waarschijnlijk pijnlijker dan het platte voetje. Steile voetje zal meer ontlast worden a.g.v. de ervaren pijn en daarom steeds steiler worden.
Platte pootje draagt grotendeels van de tijd het gewicht.
Zal derhalve nooit meer twee gelijke hoefjes worden.

Maar betreffend paardje had indertijd ook al last van een (licht) graasvoetje.
Allerlei omstanigheden dus, die te samen het verschil tussen LV en RV maken.

Uiteraard streef ik ernaar om het verschil tussen LV en RV gaandeweg kleiner te krijgen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:51

scoxxx schreef:
Sommige smeden hebben een heel sterk en geloofwaardig praatje/theorie.

Dit paard zou volgend de cytec-smid toen:
1. rechter in zijn lijf komen dankzij cytec, zonder training;
2. verschil LV en RV zou verdwijnen;
3. hoefcapsule veranderd sterk, echter ten goede;
4. betreffend paard zou een check-ligamentprobleem hebben, hetgeen natuurlijk verholpen zou worden met cytec;
5. gang wordt economischer m.a.g. kleinere blessure-kans.

En indien je een paardje hebt die wellicht iets mankeert, ben je wat ontvankelijker voor dit soort verkooppraatjes. Immers, al het voorgaande wat je al geprobeert hebt... bleek niet te werken.
De site van cytek vraagt niet voor niks om paarden met (ernstige) hoefproblemen.

Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed

Onvoorstelbaar! Welke mongool zit er achter dat beslag? Die snapt toch zelf ook wel dat hij paarden de vernieling in helpt?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:53

En door meer belasting is zijn andere voet zo uitgezakt?
Wat een pech-paard,alles tegelijk!

Of is alles gestart met dat graas-voetje?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:56

Mongool staat er trouwens een beetje denigrerend Bloos
Dat is niet zo bedoeld, voor de kritische lezer. Mensen met syndroom van down zijn hartstikke leuk Ja

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:59

Aimee schreef:
Mongool staat er trouwens een beetje denigrerend Bloos
Dat is niet zo bedoeld, voor de kritische lezer. Mensen met syndroom van down zijn hartstikke leuk Ja

En zouden misschien veel eerder dan anderen in de gaten hebben dat het paardje niet goed was Vork

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 01:01

jodi schreef:
En zouden misschien veel eerder dan anderen in de gaten hebben dat het paardje niet goed was Vork

Absoluut! Echt geweldig om die mensen met paarden om te zien gaan Wow!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 01:02

Nee, door het foute beslag is het platte voetje verder onderuit gezakt.
Ik heb de platte hoef rechter gekregen c.q. correctere voetas met het nieuwe kunststofbeslag.
Afbeelding
Het rechtervoetje is de platte hoef.
Je ziet al een wat verbeterde voetas.

De flare's, halverwege de hoef beginnend... heb ik er nog niet uit kunnen krijgen in 1 bekapbeurt.
Vanwege zijn HKO x atrose, durf ik de veranderingen niet te groot te maken... wellicht is dat (nog) te pijnlijk voor hem. En dus heb ik voor dit paard gekozen voor de weg der geleidelijkheid.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 01:12

Zo he...wat dat Cytek allemaal niet aanricht... Het verschil tussen beiden voeten is wel heeeeel duidelijk en ook dat de kwaliteit van de hoef niet goed is door het beslag..
Ik hoop dat veel mensen deze foto's zien en zich achter de oren gaan krabben en nooit Cytek uit gaan proberen.

Het is jammer dat mensen die je vertrouwd met je paard, omdat je er vanuit gaan dat ze voldoende kennis bezitten, een paard zo de vernieling in helpen.

Ik miste de brug al bij de Hippoflex maar de klopt zo te lezen Haha! Ben benieuwd of het zonder brug niet naar buiten gaat wijken ofzo.
Het zal voor dat paardje wel heerlijk zijn om lekker om het dempende kunststof te lopen Lachen

Hoe nagel jij die Hippoflex? Zie ik het goed dat er 3 (of 6 als je beiden kanten neemt) voor in de hoef zitten en dan nog 1 wat verder naar achter? Ik schat net na de plek waar die, nu afgeknipte, lip zit? Net voor het breedste punt? Lachen

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 01:17

Als je nu,om de hoogte gelijk te krijgen,niet teveel van de stijle hoef wilt afhalen,is het dan niet een idee om rechts een wat dikker 'ijzer' er onder te doen?
Het lijkt mij dat het verschil belastend is voor de hogere hoef die toch al pijnlijk is(?)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 01:24

fransje23 schreef:
Hoe nagel jij die Hippoflex? Zie ik het goed dat er 3 (of 6 als je beiden kanten neemt) voor in de hoef zitten en dan nog 1 wat verder naar achter? Ik schat net na de plek waar die, nu afgeknipte, lip zit? Net voor het breedste punt? Lachen

Ik nagel met E-3 nageltje. En inderdaad heb ik het 4de nageltje wat verder naar achter genageld, in de hoop dat dit extra versteviging brengt.
Door het ontbreken van de brug, is het ijzertje nu wat zwakker natuurlijk.
Eigenlijk hoopte ik het ijzer wat breder te kunnen "duwen" door het nagelwerk, om zo tot een wat beter garnituur te komen... maar dat mislukte Clown
Heb toch echt de correcte brug nodig om het echt helemaal naar mijn zin te krijgen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 01:26

jodi schreef:
Als je nu,om de hoogte gelijk te krijgen,niet teveel van de stijle hoef wilt afhalen,is het dan niet een idee om rechts een wat dikker 'ijzer' er onder te doen?
Het lijkt mij dat het verschil belastend is voor de hogere hoef die toch al pijnlijk is(?)

Keiltjes en soortgelijk heb ik niet zulke goede ervaringen mee.
Ik zal in eerste instantie proberen door correct bekapwerk.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 01:37

Om de hoeveel tijd vernieuw je het beslag?

David86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 09:36

hoeven hoeven niet perse gelijk te zijn veel paarden worden geboren met verschillende hoeven of krijgen op jonge leeftijd een graasvoetje , daar verander je niks aan zonder dat het paard rot gaat lopen...

David86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 09:38

als je de wand strak opwerkt zul je ook een veel mooier voetje hebben

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:04

David86 schreef:
hoeven hoeven niet perse gelijk te zijn veel paarden worden geboren met verschillende hoeven of krijgen op jonge leeftijd een graasvoetje , daar verander je niks aan zonder dat het paard rot gaat lopen...

Nou,ik loop toch liever op twee dezelfde schoenen,en niet één hoge en één lage:daar gaat je hele lijf van naar de maan!

Je doet net of het normaal zou zijn,een graasvoet:voor mij is dat verwaarlozing...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:08

nee hoor...kijk eens onder je schoenen...het lijkt mij sterk dat die gelijk afslijten...mensen lopen ook allemaal scheef.
Pas als het extreme vormen aanneemt krijg je daar last van,verder heeft het lichaam een groot zelfgenezend vermogen
(volgens een vriendin die chiropractor is)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:12

Een beetje verschil,OK,maar het gaat hier over een paar cm!
Dat voel je echt wel.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:12

Er zit een verschil tussen paarden die van nature een scheve been/hoefstand hebben, of paarden die scheef gemaakt zijn. Dat laatste kan door prutswerk van de smid, of doordat het paard een bewegingsaanpassing heeft gemaakt om bijvoorbeeld een pijnlijk gewricht te ontlasten.
In het eerste geval wil je geen aanpassingen maken, want dan belemmer je het paard juist. In het tweede geval wil je waarschijnlijk zoveel mogelijk weer terug naar rechte voeten.
Bij mensen is het precies hetzelfde. Óf je hebt vanaf je geboorte ongelijke voeten, óf je hebt in de loop der jaren een verkeerde bewegingsafloop ontwikkeld en daardoor een scheve afslijting van de schoenzolen. Dat laatste komt bij mensen aanmerkelijk vaker voor en is absoluut niet positief.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:17

@ sroxx sorry dat ik de vraag hier even stel..Maar mijn paard kwam woensdag ineens heel beroerd uit stal, hartstikke bevangen..Niks veranderd in voer, beweging, hij is niet vet.. Wat zijn de mogelijkheden bij zon paard?