Dendie schreef:Lieke_M schreef:MAAR nu heb ik 3 opties (en ja ik heb er al veel over gelezen maar zie door het bos de bomen niet meer).
1/ lang gras (0.5m), volledig in bloei zelfs - onbemeste wei.
2/ kort gras - dat ze dus al had kortgegeten voor ze hoefbevangen werd - onbemeste wei.
3/ bemeste wei - vorige week gemaaid.
Optie 1 lijkt me op 't eerste zicht NOT DONE - maar ivm dat fructaan dat minder aanwezig is in lang gras, vraag ik het toch maar even.
Kan ik dat lang gedeelte best zowiezo kort maaien alvorens ze er OOIT terug op komt te staan? Of geef ik het toch op volle lengte dmv stripbegrazing?
Wie weet het??
Hier ben ik ook errug benieuwd naar...En zit zelf binnenkort ook met dit dilemma. Ik zou als ik zelf moest kiezen geloof ik voor optie 1 gaan...
Ik doe zelf ook optie 1. Mijn hoefbevangen pony staat nu 24/7 op een zeer kale wei. Die krijgt elke dag een klein stripje vers, lang en stengelig gras. Daarnaast voer ik hooi bij, dat is eigenlijk hun voornaamste voedselbron. En dat gaat erg goed.
Volgens mij bevat lang gras in verhouding tot de overige voederwaarden minder fructaan. Maar zou je je paard de hele dag in het lange gras laten, kan hij toch teveel fructaan binnen krijgen. Dat kan je dus beter niet doen. Maar om bij te voeren is optie 1 beter. Om 24/7 weidegang te geven zou ik kiezen voor een kale wei. Met kaal bedoel ik dan ook echt kaal, zo kaal dat ze er niet van kunnen leven, maar het meer geldt als bezigheidstherapie. Als voeding kan je dan hooi bijvoeren (zou ik sowieso doen) en eventueel een stripje gras.
@jesito, ik denk echt dat je ons verkeerd begrijpt. Ik heb ook al eerder gezegd dat mijn pony te vet wordt van onbeperkt hooi, wat dus inhoud dat ie echt niet geheel onbeperkt kan vreten. Imo kan je wel zorgen dat ze de hele dag wat te knabbelen hebben, zonder onbeperkt aanbod te geven. Dus niet de hele dag een bulk hooi in de bak, maar verspreiden door de paddock (of wei), zodat ze bezig zijn. Daardoor doen ze er langer over en zijn bezig met eetgedrag (wat niet alleen bestaat uit voer in de mond stoppen, maar ook uit zoeken, lopen, selecteren, enz.). Op die manier geef je geen onbeperkt hooi, maar zijn ze er toch vrijwel onbeperkt mee bezig. Snap je het verschil?