[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja_dB

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:05

Dendie schreef:
Lieke_M schreef:
MAAR nu heb ik 3 opties (en ja ik heb er al veel over gelezen maar zie door het bos de bomen niet meer).

1/ lang gras (0.5m), volledig in bloei zelfs - onbemeste wei.
2/ kort gras - dat ze dus al had kortgegeten voor ze hoefbevangen werd - onbemeste wei.
3/ bemeste wei - vorige week gemaaid.

Optie 1 lijkt me op 't eerste zicht NOT DONE - maar ivm dat fructaan dat minder aanwezig is in lang gras, vraag ik het toch maar even.

Kan ik dat lang gedeelte best zowiezo kort maaien alvorens ze er OOIT terug op komt te staan? Of geef ik het toch op volle lengte dmv stripbegrazing?

Wie weet het??

Hier ben ik ook errug benieuwd naar... Ja En zit zelf binnenkort ook met dit dilemma. Ik zou als ik zelf moest kiezen geloof ik voor optie 1 gaan...

Ik doe zelf ook optie 1. Mijn hoefbevangen pony staat nu 24/7 op een zeer kale wei. Die krijgt elke dag een klein stripje vers, lang en stengelig gras. Daarnaast voer ik hooi bij, dat is eigenlijk hun voornaamste voedselbron. En dat gaat erg goed.

Volgens mij bevat lang gras in verhouding tot de overige voederwaarden minder fructaan. Maar zou je je paard de hele dag in het lange gras laten, kan hij toch teveel fructaan binnen krijgen. Dat kan je dus beter niet doen. Maar om bij te voeren is optie 1 beter. Om 24/7 weidegang te geven zou ik kiezen voor een kale wei. Met kaal bedoel ik dan ook echt kaal, zo kaal dat ze er niet van kunnen leven, maar het meer geldt als bezigheidstherapie. Als voeding kan je dan hooi bijvoeren (zou ik sowieso doen) en eventueel een stripje gras.

@jesito, ik denk echt dat je ons verkeerd begrijpt. Ik heb ook al eerder gezegd dat mijn pony te vet wordt van onbeperkt hooi, wat dus inhoud dat ie echt niet geheel onbeperkt kan vreten. Imo kan je wel zorgen dat ze de hele dag wat te knabbelen hebben, zonder onbeperkt aanbod te geven. Dus niet de hele dag een bulk hooi in de bak, maar verspreiden door de paddock (of wei), zodat ze bezig zijn. Daardoor doen ze er langer over en zijn bezig met eetgedrag (wat niet alleen bestaat uit voer in de mond stoppen, maar ook uit zoeken, lopen, selecteren, enz.). Op die manier geef je geen onbeperkt hooi, maar zijn ze er toch vrijwel onbeperkt mee bezig. Snap je het verschil?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:17

En in de wei stripbegrazing kan dat? Of wordt het weiland metandere paarden gedeeld?
Een pony'tje dat vorig jaar het hele seizoen bij ons in een flinke wei met gras heeft gestaan was aan het eind van het seizoen wel tonnetje rond maar niet hoefbevangen, had nergens last van.
Dit seizoen heeft ze maar eenweekje op de wei gestaan (een andere wei) met meer onkruid dan gras en ze is nu hoefbevangen het arme ding.
Soms is het gewoon niet te snappen waarom ze dan hoefbevangen zijn. Ze was van de winter ook weer aardig afgevallen en weer mooi in model en dan ook nog een wei met nauwelijks iets erop. Die mag nu echt de wei niet meer op. Gelukkig hebben ze een grote paddock etc. maar het blijft sneu.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:20

MaaikeUshi schreef:
En in de wei stripbegrazing kan dat? Of wordt het weiland metandere paarden gedeeld?

Ik doe inderdaad stripbegrazing, dat gaat prima. Mijn pony staat samen met mijn paard in de wei. Die krijgen samen elke dag een klein stukje wei erbij. Echt maar heel klein beetje per dag hoor. Bij mij gaat dat prima, maar mijn pony is al bijna een jaar geleden bevangen geweest. Zou daar zeker niet te snel mee beginnen, en als je het gaat doen, rustig opbouwen!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:27

Bij mij gaat Indiana (en de rest ook) absoluut niet langer dan 3 uur per dag in het gras. 's Ochtends 1 tot 1,5 uur en 's middags 1 tot 1,5 uur.
Ik ken het dilemma, je wilt de paarden het liefst dag en nacht op de wei hebben, maar dan ligt Indiana binnen een week met de voetjes in de lucht.
Ik ben het aan haar verplicht, haar zo gezond mogelijk te houden.

Tussen weidegang en op stal houden zit ook nog het houden in de paddock/bak. En als de paarden daar hun ruwvoer krijgen is dat volgens mij een hele goede optie. Waar zou het de paarden om gaan, om eten of om gras? En heeft een paard besef van tijd, dus of hij een kwartier gras kan eten of 2 uur? Volgens mij dus niet.

Ik doe het ongeveer het zelfde als Victory-Boy.

Dat een paard al zoveel jaar op de wei staat of al zoveel jaar moddervet is en nog nooit bevangen is geweest, zegt niets. Eens is de eerste keer, eens heb je de druppel die de emmer doet overlopen.
Zoniet, dan mag je je handjes dichtknijpen want dan heb je heel veel mazzel.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:40

Dat weiland idee zit inderdaad erg tussen mijn oren. Op heel veel plekken in de wereld is grote paddocks de normaalste zaak van de wereld. En 24/7 op de wei met stromende regen en in de bagger, tja, dat is weer het andere uiterste.
Nu moet ik zeggen dat mijn vorige paardje hoe dan ook zeer gelukkig was in de wei, of het regende, waaide, vroor of heet was. Ze had alleen wat beschutting van een trailer in de wei en met erge regen of heel koud kreeg ze een regendek op. Echt een bikkeltje dus.
Stan staat na 2 uur in de paddock regelmatig bij het hek zo van 'komt iemand mij nog ophalen?' En hij kan best wel wat rommelen in de paddock, wat bij elkaar scharrelen, plus hij staat altijd met een ander paard.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:50

romeorowan schreef:
Tussen weidegang en op stal houden zit ook nog het houden in de paddock/bak. En als de paarden daar hun ruwvoer krijgen is dat volgens mij een hele goede optie. Waar zou het de paarden om gaan, om eten of om gras? En heeft een paard besef van tijd, dus of hij een kwartier gras kan eten of 2 uur? Volgens mij dus niet.

Maar tussen weidegang zit ook veel verschil. In een volle wei 24/7 weidegang is heel wat anders dan in een kale wei. Ik denk dat mijn paarden maar net zoveel gras eten verspreid over de dag, dan jouw paarden in 3 uurtjes. Het is maar net hoe je het indeelt. Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:50

cornelie schreef:
Nou, als ze 2 x per dag 3 balen krijgen is het niet weinig hoor Knipoog Hoe vaak een paard hooi krijgt zegt mij niet zoveel, gaat mij meer om de hoeveelheid. Die van mij kreeg bij een vorige stal 1 x in de week hooi...... (zo'n grote ronde baal waar hij dan onbeperkt van kon eten )

Dat is dus onbeperkt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:54

Victory-Boy schreef:
@Lieke_M: Ik denk dat ze het over henny_w had, tenminste...daar ga ik van uit?
Zelf heb ik mijn pony's 2 uurtjes per dag in een onbemeste wei met hoog gras, optie 1 dus. Maar die wei is van een slechte kwaliteit dwz dat er veel onkruid in staat en ook wat gras wat ze niet zo lekker vinden. Later gaan ze in de andere wei, ook met hoog gras, maar die is wel bemest. Ook daar mogen ze dan maar kort op en op een afgezet stukje.
Op het gras zetten blijft altijd een gok...ik zou als ik jou was de pony de eerste tijd proberen op een zandpaddock te houden. Maar daar had je geen mogelijkheid voor?

cornelie schreef:
Nou, als ze 2 x per dag 3 balen krijgen is het niet weinig hoor Knipoog Hoe vaak een paard hooi krijgt zegt mij niet zoveel, gaat mij meer om de hoeveelheid. Die van mij kreeg bij een vorige stal 1 x in de week hooi...... (zo'n grote ronde baal waar hij dan onbeperkt van kon eten )

Haha...oke...op deze manier! Ik zie het voeren op deze manier toch meer als onbeperkt hooi krijgen. Clown

@jesito: Volgens mij voeren wij gewoon op dezelfde manier, hoor, ik zit er namelijk ook tussenin. Haha! Ik voer gewoon ongeveer 5x per dag hooi, 1 beurt minder als ze 2 uurtjes op de wei gaan.

Die van ons krijgen als het op is nieuw en soms staan ze dan 1 of 2 uurtjes zonder.
Maar dat kan geen kwaad voor mijn dikkiedik.
Ze krijgt nu super oud hooi maar volgens mij blijft ze daar nog moddervet bij.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:33

romeorowan schreef:
Ik denk dat 2x per dag hooi voeren wel kan, maar dan wel zoveel dat de paarden de (bijna) de hele dag kunnen knabbelen.

Bij mijn vreetmachines kon dat vroeger dus niet! Als ik 1 plak hooi had gegeven was het op, maar als ik bij wijze van spreken een pak hooi had gegeven, dan ging het ook op (in 1 keer). Gewoon doorbunkeren.

Nu geef ik de hele dag door kleine porties en hebben de paarden blijkbaar het vertrouwen dat ze voldoende krijgen, want nu stoppen ze met eten als ze voldoende hebben.
Ik zou dus nu 1x per dag voldoende hooi kunnen neerleggen, ware het niet dat ze dan heel veel verknoeien, wat ik dan weer zonde vind.

Ik denk dat deze discussie een beetje scheef gaat. (snappen jullie nog wat ik wil zeggen?)

Dit is precies hoe het bij mijn paarden is Ja

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:29

Iedereen moet voor zichzelf uitvogelen (en voor de paarden) wat voor hun de beste manier is.
Zomer 2005 is Indiana hoefbevangen geweest en heeft ze helemaal niet op de wei gestaan.
Zomer 2006 heb ik stripbegrazing gedaan, maar het nadeel daarvan vind ik dat het weiland zo ontzettend kaal wordt gegeten dat het bijna niet meer groeit. Voordeel is dat ik er minder werk van heb en de paarden de hele dag 'bezig' zijn.
Zomer 2007 heb ik voor het eerst de paarden 2x per dag 1,5 uur op de wei gezet. Nadeel daarvan is dat ik (voor mijn gevoel) steeds met de paarden bezig ben, want ik drijf ze met 2 longeerzwepen weer de paddock in. En tussendoor krijgen ze hooi in de paddock. Maar het land blijft op deze manier heel erg mooi en dat vindt mijn man weer belangrijk.

Ik heb mijn land wel flink bemest. In maart is de paardestront erop gekomen en 2 weken geleden een klein beetje kunstmest.
Het stuk waar ze nu in staan, staat dus ook hoog, maar is mijns inziens niet gestresst en bloeit ook al.
Tevens houd ik dan weer rekening met de krachtvoer gift. Mijn gezonde paarden krijgen daar een klein beetje van om de knoflook en appelazijn door te doen.
Indiana krijgt wel volop Spillers Happy Hoof, maar die moet dan ook melk geven aan haar veulen.

Indiana is na 2005 niet meer bevangen geweest, dus voor haar en voor mij werkt het zo.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:41

romeorowan schreef:
Iedereen moet voor zichzelf uitvogelen (en voor de paarden) wat voor hun de beste manier is. Zomer 2005 is Indiana hoefbevangen geweest en heeft ze helemaal niet op de wei gestaan.
Zomer 2006 heb ik stripbegrazing gedaan, maar het nadeel daarvan vind ik dat het weiland zo ontzettend kaal wordt gegeten dat het bijna niet meer groeit. Voordeel is dat ik er minder werk van heb en de paarden de hele dag 'bezig' zijn.
Zomer 2007 heb ik voor het eerst de paarden 2x per dag 1,5 uur op de wei gezet. Nadeel daarvan is dat ik (voor mijn gevoel) steeds met de paarden bezig ben, want ik drijf ze met 2 longeerzwepen weer de paddock in. En tussendoor krijgen ze hooi in de paddock. Maar het land blijft op deze manier heel erg mooi en dat vindt mijn man weer belangrijk.

Ik heb mijn land wel flink bemest. In maart is de paardestront erop gekomen en 2 weken geleden een klein beetje kunstmest.
Het stuk waar ze nu in staan, staat dus ook hoog, maar is mijns inziens niet gestresst en bloeit ook al.
Tevens houd ik dan weer rekening met de krachtvoer gift. Mijn gezonde paarden krijgen daar een klein beetje van om de knoflook en appelazijn door te doen.
Indiana krijgt wel volop Spillers Happy Hoof, maar die moet dan ook melk geven aan haar veulen.

Indiana is na 2005 niet meer bevangen geweest, dus voor haar en voor mij werkt het zo.

Helemaal mee eens Ja Er is niet één juiste manier, hoe je het doet hangt af van je paard en wat je zelf handig en prettig vindt.

Hoe is het eigenlijk met je veulen? Krijgen we nog een keertje foto's te zien? Ben wel benieuwd hoe ie er nu uit ziet eigenlijk Knipoog

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:48

Oh natuurlijk wil ik foto's laten zien.
Afbeelding
Afbeelding

Hij heet Utah King of Charme, roepnaam Utah. Hij is geweldig leuk en lief, je kan hem gewoon optillen en duwen, hij vindt alles normaal. Ik heb hem al helemaal geaaid met een grote plasticzak en ook dat vindt hij normaal.
Ik zal binnenkort even nieuwe foto's plaatsen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 21:18

Mijn paard heeft dunne zolen waardoor hij heel gevoelig loopt. Volgens de dierenarts was hij niet bevangen (gelukkig). Maar ik ben nu wel wat huiveriger geworden. Ik wil hem nu dan ook een supplement bijvoeren. Ik heb de laminaze van de paardendrogist al besteld. En ben dan ook heel benieuwd naar ervaringen met mensen die dit voeren. En voeren jullie dit preventief of heel anders? Of voeren jullie iets heel anders en werkt dat ook?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 21:30

Knap kind is Utah! Mooie naam ook voluit. Fijn dat ie zo gemakkelijk is, heb je later alleen maar profijt van Knipoog

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 21:40

felicity schreef:
Mijn paard heeft dunne zolen waardoor hij heel gevoelig loopt. Volgens de dierenarts was hij niet bevangen (gelukkig). Maar ik ben nu wel wat huiveriger geworden. Ik wil hem nu dan ook een supplement bijvoeren. Ik heb de laminaze van de paardendrogist al besteld. En ben dan ook heel benieuwd naar ervaringen met mensen die dit voeren. En voeren jullie dit preventief of heel anders? Of voeren jullie iets heel anders en werkt dat ook?

Ik was ook aan het denken om die laminaze te gaan voeren, maar mijn probleem is dat mijn pony erg kieskeurig is en haar medicijn amper erin krijg.
Ik weet niet hoe dit spul smaakt maar dan moet ik het weer door best wat meusli gaan mengen en aangezien ze moet afvallen vind ik dat niet echt een optie.
Dus ook ik wacht op de reacties hier op.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 23:04

knappe utah is al gegroeid!!!
even over voeren
Ik voer mijn paard een klein beetje zemelen(250 gram)geweekte suikerbietpulp een handje zonnebloempitten en wat olie 2x daags
vitamines en mineralen van ravene,nutrilife....daar doet hij het goed op(hij werkt op het moment niet)
Ik denk dat het net is als met het hooi verhaal,per paard verschillend,wel is natuurlijk bekend dat kilo's graan en biks niet z'on heel goed plan is....
Het maakt natuurlijk ook uit waardoor je paard bevangen is geraakt,en of hij door de bevangenheid insuline resistent is geworden(of door de insuline resistentie bevangen....)
Bij mijn paard is dat het geval,die kan dus haast niets eten,het gaat een paar dagen goed en dan gaat het langzaam aan slechter....en dan heb ik het alleen over iets teveel hooi...

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:42

Dynamiek krijgt marstal vito 1x per dag nog geen kwart schepje, ze mag s'ochtends een half uurtje op het land en heel af en toe s'avonds een half uurtje op het land, ze staat wel elke dag buiten van 7 uur t/m 21.00 uur s'avonds in haar eigen stukje wat alleen uit zand bestaat naast mijn andere paarden die wel kunnen grazen.

Van de week was ze uitgebroken en heeft schijnbaar toch de gehele dag staan grazen 2 dagen lang heeft ze klopingen in haar benen gehad, en nu is het gelukkig weg, pff wat een opluchting was dat zeg!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 10:34

Je bent er volgens mij echt met een sisser vanaf gekomen!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:06

Geerke, ik denk inderdaad dat dat ook voor andere voeding (evt. supplementen) zo werkt. Ik geef bijvoorbeeld helemaal niks bij. Bij Wessel werken juist die toevoegingen averechts. Zo sober mogelijk, daar blijft hij het beste bij. Alleen al wat zemelen zorgt bij hem juist weer voor kloppende kogels. Wes krijgt dus alleen hooi, klein beetje gras en heeft beschikking over een zout- en mineralenliksteen. Je zal dan ook bij je eigen paard moeten uitproberen wat werkt. En dat uitproberen moet je voorzichtig aan doen, niet teveel veranderen in één keer en rustig aan opbouwen.

Pfoe Dynamiek, dat is zeker een opluchting! Mooi dat het zo is afgelopen Knipoog

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:47

Dynamiek: fijn dat het allemaal goed is afgelopen.

Indiana krijgt ook nog een volledig supplement en diverse kruiden. Maar die kruiden zijn tijdelijk i.v.m. met de dracht, bevalling en de melkgift, dus als die op zijn stop ik daar weer mee.

Ik was gisteravond helemaal blij: Indiana's manenkam is nog nooit zo zacht geweest als nu. En als ze loopt kun je haar ribben zien. Een veulen groot brengen is topsport zeggen ze wel eens, nou als je Indiana ziet dan geloof ik dat meteen.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:50

@ Dynamiek Gelukkig ben je door het spreekwoordelijke oog van de naald gekropen met je paard.

Update IMAGE
Het gaat met revalideren zo goed, dat hebben jullie wel op het filmpje gezien. Ik heb hetzelfde filmpje naar Visdonk en Van Nassau gestuurd. En zij zijn heel tevreden en wij hebben groen licht om weer met mate en rustig opbouwen zijgangen te gaan rijden. Pling

Vanmorgen een L1 proefje thuis gereden en het wijken ging prima. Ze is nog wel heel loperig en er moet nog gewerkt worden aan rust in de proef. Maar ze liep de proef super en met een middendraf voor een 8 Haha!

Hele grote mijlpaal
Dus. tatatatata.................besloten dat Image in juli voor het eerst op de club een officiele dressuurwedstrijd meerijdt. We schrijven haar in en beslissen een week van te voren of we echt gaan. Maar dan hebben wij een doel om naar toe te werken.
12 augustus vorig jaar heeft ze haar laatste dressuurproef gereden, daarna is ze bevangen geraakt. En als het allemaal lukt, dan loopt ze binnen een jaar weer een dressuurproef.

(wees maar niet bang, we blijven elke dag beoordelen of we goed bezig zijn. Image wordt 4 x in de week getraind, de andere dagen heeft ze rust en hersteltijd. En bij iedere misstap slaat mijn hart nog op hol, maar dat zal wel nog heel lang blijven. Maar nu hebben wij een gericht doel om naar toe te werken).
Laatst bijgewerkt door janouk op 03-06-08 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:59

Dank je allemaal.

Maar 1 vraagje ik heb namelijk gehoord dat als je paard bevangen is en je laat haar dekken dat bij de geboorte, de nageboorte blijft hangen, klopt dat bij een bevangen paard?

En zo ja hoe doen jullie het als het veulen geboren is, de merrie kan toch niet op het land, hoe laat je je veulen zo goed mogelijk opgroeien, mij lijkt toch ook goed in het gras staan voor zo'n jong diertje beter dan op zand laten staan?

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 12:06

MaaikeUshi schreef:
Een pony'tje dat vorig jaar het hele seizoen bij ons in een flinke wei met gras heeft gestaan was aan het eind van het seizoen wel tonnetje rond maar niet hoefbevangen, had nergens last van.
Dit seizoen heeft ze maar eenweekje op de wei gestaan (een andere wei) met meer onkruid dan gras en ze is nu hoefbevangen het arme ding.
Soms is het gewoon niet te snappen waarom ze dan hoefbevangen zijn. Ze was van de winter ook weer aardig afgevallen en weer mooi in model en dan ook nog een wei met nauwelijks iets erop. Die mag nu echt de wei niet meer op. Gelukkig hebben ze een grote paddock etc. maar het blijft sneu.

Ik las gisteren dat onkruid veel suikers bevatten. Dat zou mede de reden zijn dat pony's alsnog hoefbevangen geraken ondanks een kale wei maar wel met onkruid. Wacht ik zoek het even op..

Gehalte aan NSK in veel voorkomende weideonkruiden:
Volgorde van de cijfers: NSK / Zetmeel / Suiker-fructaan
Paardenbloem / 27,0 / 1,3 / 25,7
Reigersbek / 28,1 / 4,2 / 23,9
Rode klaver / 18,1 / 1,8 / 16,2
Honingklaver / 14,1 / 3,3 / 10,8
Witte klaver / 11,8 / 1 / 11.7
Heermoes / 12,8 / 3,3 / 9,6
Kochia / 12.0 / 3,6 / 8,4
Kweekgras / 18,1 / 1,6 / 16,5
Wilde haver / 26,4 / 3,4 / 23,0

Sommige onkruiden kunnen hoog scoren in NSK.
Hoewel veel paardeneigenaren beseffen dat bepaalde paarden een beperkte weidegang vereisen, is men in het algemeen van mening dat onkruid weinig voedingswaarde bevat. Zij zijn verbaasd als hun paarden hoefbevangen raken op een wei die hoofdzakelijk onkruid en weinig gras bevat. Veeproducenten weten over het algemeen wel dat bepaalde onkruiden een zeer hoge voedingswaarde hebben, vooral het koolhydraten-gehalte. Kochia, een droogteplant uit de Ganzevoetfamilie, staat bekend als smakelijk en begeerlijk veevoer in droge streken (3). Reigersbek (Redstem filaree) komt oorspronkelijk uit Spanje, meegebracht als veevoer door Spaanse ontdekkingsreizigers naar de Verenigde Staten.
Laatst bijgewerkt door Lieke_M op 03-06-08 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 12:41

Dynamiek: het is net andersom. Een paard die aan de nageboorte blijft staan heeft een hele grote kans hoefbevangen te worden. Dit komt omdat de nageboorte DE ideale omgeving is voor bacterien qua voeding en qua temperatuur.
Nou is Indiana nog nooit (dit is haar 5de veulen) aan de nageboorte blijven staan. Maar mocht dat gebeuren dan laat je binnen 2 uur de dierenarts komen en die pelt de nageboorte eraf en dan wordt de merrie meestal een aantal dagen gespoeld.
Misschien zou in zo'n geval, dus bij een paard met een hoefbevangen geschiedenis, preventief antibiotica kunnen worden gegeven.

Voor het veulen zou het inderdaad het beste zijn om hele dagen in de wei te lopen. Nou moet ik zeggen dat dat nu nog niet zo aan de orde is want het veulen eet nog niets, maar drinkt alleen melk. Maar over een poosje zou dat het beste zijn.
Misschien kan ik dan het veulen af en toe met onze andere jongeling van 3 jaar in de wei zetten maar dat hangt er helemaal van af hoe zelfstandig het veulen is.
En als het veulen gespeend is kan die natuurlijk ook het grootste gedeelte van de dag in de wei.
Hij krijgt straks ook veulenbrok waar theoretisch alles in zit wat hij nodig heeft.

Het punt blijft dat ik mijn paarden ook het liefst 24/7 in de wei zou hebben lopen, maar dat kan helaas niet (heb ik ook te weinig gras voor trouwens).
Het voordeel van beperkt gras en bijvoeren van hooi is dat je wel in de hand hebt wat ze eten.

Janouk: hartstikke fijn!!!!

Lieke_M: dat van die onkruiden had ik inderdaad weleens gehoord.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:49

RR ik was eerder nieuwsgierig hoe het ging, ik heb er namelijk ook aan zitten te denken om dynamiek te laten dekken.