[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eliana

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 07:26

Heel veel sterkte!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 09:18

Heel veel sterkte levita..... :(:)

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 09:22

Heel veel sterkte Lavita! :(:)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 11:51

Levita heel veel sterkte en een dikke knuffel ;( :(:)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 14:46

Sterkte Levita!

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 15:55

We zijn inmiddels op dag 4 met ijzers en totaal nu 7 weken sinds hij hoefbevangen werd. Hij staat nu op 1 buut per dag, vind hem zelf echt wel een stuk beter! Wat vinden jullie?

En in de paddock

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 16:48

@Lotte, eerlijk gezegd vind ik die nog erg voorzichtig lopen op het harde voor 7 weken verder te zijn, nog buut krijgen en ijzers eronder. Ik kan natuurlijk enkel vergelijken met de acute bevangenheid van de mijne, die was na 1 of 2 dagen al beter dan dat (en na 10 dagen van de pijnstillers af), dus misschien hebben anderen een meer bemoedigende mening.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 16:50

Je hebt ook kans dat hij aan de ijzers moet wennen. Grietje wilde de eerste week op ijzers niet eens lopen. Daarna ging de stijgende lijn razendsnel.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:36

De smid vond er juist ook vooruitgang in en gelukkig zet pony de hoeven nu alweer een stuk steviger neer dan hij donderdag deed. Tevens loopt hij echt een stuk beter dan hij was en vind hem zelf nu niet kreupel meer lopen, wel wat voorzichtig maar niet bepaald slecht. Helemaal vergeleken filmpjes die ik eerder in dit topic had geplaatst van de weken hiervoor. Wel fijn dat jou paardje zo snel weer ter been was hwn, helaas duurt het hier wat langer. Hij ging heel vlot in begin en voelde zich binnen een week goed, begon pijnstillers af te bouwen en toen is hij helemaal rond gaan rennen en bokken en vervolgens was hij zo slecht dat hij amper wilde staan. Dit is inmiddels ruim 3 weken geleden en in 3 weken is hij van amper willen staan en schuivelen naar dit gegaan dus ik ben juist erg blij! :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 19:50

Da's fijn, Lotte!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 20:05

Wij hebben nu 3 dagen achter elkaar buiten een rondje gestapt. Het kwam toevallig zo uit.
Gister heb ik mijn zusje rasechte uitgelachen.
Layka deed namelijk alsof ze een volbloed arabier was _O-
Schrikken en doen alsof je heet bent.
Maar ze is gewoon braaf en dan normaal vast te houden. Dus we kunnen er om lachen. Maar nouja ze voelde zich erg goed.
Heb op YouTube nog weer 2 filmpjes geupload

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 09:22

Lotte die foto's van eind oktober zijn toch van nadat hij zo gek heeft gedaan?
Want die waren niet goed, maar ook niet slecht.

Vind hem wel verbeterd maar nog niet echt lekker lopen, vooral achter wat kort of zo?
Wel inderdaad rad maar stram. Tijd, tijd en nog eens tijd he.
Hopelijk kan je goed het effect van de ijzers zien deze week en langzaamaan afbouwen qua pijnstillers.

Hier wou de DA haar nog een keer zien om te beoordelen of er nog meer af moet of niet.
Dat ga ik niet doen, houdt haar wel in de gaten dat ze me niet te mager wordt, er kijkt ook regelmatig iemand anders mee. Als dat zo is dan gaat er meer ruwvoer in, tot die tijd houdt ik dit gewoon aan qua voeren, niet op de wei, alleen paddock/hooi/vitaminekorrel.
Ze doet het er top op, ziet er goed uit, gaat vlot een ronde van +10 km mee onder het zadel.

Als ik twijfel kan ze komen, maar vind het voor nu niet nodig. Of zouden jullie haar laten komen?

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:21

Marlies de foto's waren inderdaad van nadat hij gek had gedaan, dus nog zo'n 3 weken geleden zijn die gemaakt. Hoefsmid heeft met de ijzers en bijvijlen de kanteling al iets gecorrigeerd en tja dat ene voetje is dus iets gezakt en daar kunnen we niets aan doen behalve ene voetje iets langer houden zodat het voor hem normaal en gelijk voelt.
Gisteren voelde hij zeer goed en wat hij ook aan het kriebelen met paarden over de afrastering. Toen met vangen gisteren (stalgenootje deed dit voor mij gisteravond), draafde hij weg en gaf hij een bok. Vanochtend was hij gelijk wat minder weer dus baal als een stekker natuurlijk. Hij heeft gisteren tevens maar 1 zakje buut gehad maar geef hem vandaag weer anderhalf. Hij mag inderdaad wat beter door lopen achter ook/ minder stijf. Hoefsmid gaf aan dat hij nu wat anders/ stijver zou lopen doordat de ijzers hem toch iets anders laten lopen en hij moet zijn voorhoeven net wat meer/ harder neerzetten. Hoefsmid had ook aangegeven dat de rest van het lijf wat meer last kon krijgen. Baal alleen zo wanneer hij zo up en down is zegmaar. Op buut - 1.5/2 zakjes per dag is hij erg goed te pas, wil hij uit zichzelf ook stuk harder lopen en briest hij flink en is gewoon goed te pas nu. Maar zodra ik hem op 1 buut zet merk ik het gelijk en krijg ik toch weer kortere passen. Hij krijgt een handje brok per dag wat ik week zodat ik daar de maagbeschermer door kan doen en de aspirine die hij krijgt van de dierenarts. Dit geweekte brok/ slobber achtig is op advies van dierenarts gezien ze wel wilde dat hij dit binnen kreeg, dus zeiden ze dat hij wat brok kon krijgen of appelmoes of siroop maar helaas met appelmoes eet hij het alsnog niet. Verder staat hij op hooi wat ik steeds week omdat het toch meer suikers heeft dan ik zou willen. Ga hem ook omwisselen op droog oud hooi vanaf morgen wat ik heb kunnen kopen in de buurt. Iemand anders verder nog suggesties?

Marlies, je zou inderdaad de jouwe nog een keer kunnen laten nakijken, al is het voor je eigen gevoel. Krijg je toch bevestiging dat ze oke is/ op de goede weg is. Je zou eventueel nog paar dagen/ week kunnen wachten als ze nog beter is?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:29

Is het hooi wat je overneemt geanalyseerd Lotte? Droog,oud hooi hoeft nog niets te zeggen over de suikerwaarde helaas.
Wat geef je als maagbeschermer?

Als hij het goed doet zou ik het denk even laten Marlies, die van jouw was ook snel opgeknapt toch?

Fijn dat het goed gaat hagelslag.

Hier komt de dierenarts volgende week langs.
We hebben eerst 5 weken op buut gestaan en nu sinds een week op metacam.
Beeld is wisselend.
Gisteren weer filmpjes gemaakt.soms struikelt ze wat en loopt nog stijf/ korte passen.
https://youtu.be/vA2wrjwuCtI
https://youtu.be/QXmoX3ldBFM

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:34

Lotte, nou voor mijn gevoel hoeft het juist niet dat nakijken.
Ze doet het prima, je kan nergens aan merken dat ze ooit bevangen is geweest en we meten haar elke 2 weken. Zolang ze afvalt en het goed doet, dan laat ik het mooi zo denk ik.

Oud droog hooi is prima, heb je daar ook waardes van qua suikers/eiwit ed?
Ik mocht maar 2 kg max van het droge hooi geven en de rest 'gewoon' hooi, bij voorkeur geweekt.
En dan zat ik te laag in de eiwitten. Ruwvoeranalyses naar de DA sturen voor advies zou ik doen als ik jou was!

Die shet lijkt goed te lopen zo op de filmpjes, ben je aan het afbouwen met de pijnstillers?
Zijn de hoefjes weer mooi koel?
En mag ze al weer aan de hand draven? Of is dat alleen voor het filmpje?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:42

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Normaal draaft mijn pony zo, het is geen typische shet zeg maar ;).
Dus voor haar doen loopt ze nu heel kort.

Hoeven waren vorige week paar dagen koud, en nu alweer 4 dagen warm.
Draven is alleen voor het filmpje voor de huisarts.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:28

Het droge hooi dat ik overneem is niet getest maar zijn van die kleine baaltjes en ze zijn al stukje ouder. Hooi waar hij tot dusver op heeft gestaan week ik inderdaad en elke week hebben we een nieuwe baal dus beetje lastig testen maar komt allen van zelfde land en zelfde snede als het goed is. Heb de baal getest en resultaat is te zien hieronder. Schrok er toch wel van hoe hoog de suikers zijn! Vandaar dat ik dacht het enige wat ik nog echt kan veranderen is hooi en lijkt me stug dat de gedroogde kleine baaltjes meer suiker hebben dan dit verpakte hooi? Zou weer kunnen analyseren maar dan ben ik alsnog weer een week ofzo verder en dus alweer flink aantal baaltjes verder.

Afbeelding

Marlies als je er een goed gevoel bij hebt en zoals het klinkt dan zou ik inderdaad verder wachten met dierenarts. Kan altijd nog mocht ze toch verslechteren maar klinkt alsof het helemaal goed gaat.

Eliana zo slecht vind ik de jouwe niet. Ze draaft zelfs! Ze is misschien wel wat kort maar gelukkig niet heel ernstig bevangen. Hopelijk wordt ze alleen maar beter! :)

Maagbeschermer die ik trouwens geef is eentje die hier eerder al was genoemd van de Paardendrogist. Mijn dierenarts had me geeneens een maagbeschermer gegeven of aangeraden. Tevens heeft de dierenarts het hooi gezien dat hij krijgt maar zeiden hier ook niets van. Vond het advies sowieso wisselend want van zelfde praktijk zijn er 4 verschillende artsen bij geweest en 2 hadden het over staan in kleine paddock en slobber is prima maar 2 zeiden juist box rust, geheel niet buiten laten en niet uit stal halen, en alleen hooi geven geen slobber met maagbeschermer of wat dan ook, helemaal niets. Vind het lastig om te zeggen wat nu precies het juiste is. Hoefsmid was wel tevreden met hoe pony gisteren liep naar aanleiding van filmpje. Hij is er donderdag weer voor stalgenootje dus kan hem dan weer zien en weer beoordelen. Sinds de ijzers er vorige week woensdag onder zijn geplaatst zat ik in mijn hoofd al te denken dat we er bijna waren, maar vandaag met hem weer stijver en toch weer wat korter voelt het dan gelijk weer als zo'n terugval en zit ik eigenlijk met mijn handen in het haar. Ben zo'n 1500 euro en 7 weken verder maar voelt alsof het nu alsnog een lange weg is, tevens omdat jullie ook vinden dat hij nog wel kort en voorzichtig is. Als iemand mijn nu kon zeggen van oh, als je dit doet is hij met 2 weken goed dan doe ik het. Maar ook de dierenarts zegt weinig behalve buut blijven geven. ;( -O-

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:34

Mijn verpakte hooi zit dus veel lager dan mijn onverpakte hooi.
Oud hooi blijft het suikergehalte hetzelfde van, alleen de mineralen lopen terug.
Ik geef nu een combi van omeprazol van de dierenarts en dan maagsupport van de paardendrogist. Maagsupport los ik op met water en geef ik via een spuitje.

Herkenbaar ik zit inmiddels ook op 1200 euro en ze loopt nog niet echt beter.
Zoals op het filmpje liep ze 6 weken geleden ook.. normaal is ze erg voorwaarts en nu erg tam en vooral in de bochten gevoelig.
Ze is dus nooit erg bevangen geweest.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:39

Oke misschien moet ik dan gewoon op zoek naar balen hooi die getest zijn met weinig suikers? Lastig want hier op stal zit dus verpakt hooi inbegrepen bij stalling en niet mega veel plaats voor extra balen maar als dit een groot effect kan hebben op zijn herstel dan doe ik dit graag natuurlijk. Heb gisteren hem even gefotografeerd om te zien qua gewicht/ bouw hij nu is zegmaar. Hij is wat aan de zware kant maar alleen op hooi dus ik kan zonder meer beweging niet echt veel doen. Hij is ook al iets afgevallen sinds 7 weken geleden.

Foto van gisteren
Afbeelding

Foto van 7 weken geleden
Afbeelding

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:42

Geef je ook glucobalancer? Dat hielp bij ons in het begin extreem

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:43

Wat je nog zou kunnen doen is glucobalance bijgeven. Heeft mijn pony erg geholpen bij het afvallen.
Je ziet al wel dat de vetophopingen minder zijn!
Mijn pony was ook veel te dik vorig jaar, dit jaar zag ze er een stuk beter uit, helaas toch weer bevangen geworden daar niet van.
Afbeelding

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:51

Nee hij krijgt alleen Pavo Vital supplement (daar zitten alle vitamine en mineralen in zegmaar en je krijgt minder dan een hand hiervan). Verder dus maagbeschermer en aspirine en buut zoals voorgeschreven door dierenartsen. Ik zal eens kijken naar glucobalance :) ik ben bereid om alles te proberen om hem te helpen en sneller beter te krijgen. Zou ideaal zijn als hij eind deze maand weer oke zou zijn en zonder pijnstillers.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:55

Wij hebben pas ongeveer 10 weken nadat ze acuut bevangen was weer langzaam mineralen gevoerd.
Tot die tijd moest ze het met een liksteen doen.

Dit op advies van de dierenarts om er voor te zorgen dat ze echt niks extra dan hooi en water binnen kreeg.
Ze liksteen ging ze toen wel gebruiken.
Nu krijgt ze af en toe weer ca 100 gram vitalbix zonder problemen

En ze kreeg dus in het begin glucobalancer. Dat zorgde er voor dat het afvallen makkelijker ging

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:54

Wij hebben een jaar hooi van eigen land laten inpakken en dat was idd qua voedingswaarden echt perfect voor mijn ponys, heel laag in suiker. Dus daar zou ik je niet op verkijken. Oud hooi nemen de voedingsstoffen wel af maar suikers vrijwel niet

Glucobalance deed voor mijn gevoel weinig. Ik heb met de eerste bevangenheid wel magnesium gegeven en dat deed wel veel

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:22

Glucobalance hielp hier vooral bij de manenkam. Deze maand gestopt en de manenkam blijft nu weer zacht. Zo lang die zacht blijft en geen vetkwabben, geef ik geen glucobalance.

Als je het suiker uit oude hooi wil, kan je nog weken (30 min meen ik), maar dan spoel je ook wel andere voedingsstoffen weg.

De combinatie kurkuma/olie/verse peper leek hier het beste te helpen mbt de ontsteking/pulsatie in de voet.
Dit blijf ik nu overigens bijgeven ivm artrose.