Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

San

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:29

Jeetje... Serieus als ik dat soort hoeveelheden aan mijn paard ga geven dan hang ik er echt als een vlaggetje achteraan. Ze reageert best heftig op voer.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:31

Die van mij reageerde niet zo heftig op voer..
Maar als er teveel suiker in zit, kan ze zichzelf geen houding meer geven. Alsof je een kleinkind cola geeft zegmaar... :=
Dan kan ik er ook maar beter niet op gaan zitten.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:41

hier krijgt in paar portie verdeelt op een dag ongeveer een 1/2 kilo suikervrije muslie
met msm erdoor en magnesium

en dat msm word die soms toch druk van echt ineens aanvallen :+

maandag na de kliniek en hoop zo dat de poos goed is, daar lijkt het in ieder geval wel op pees is nu al 2 weken dun, en ook na een kwartier stappen op het harde

welke msm geven jullie eigenlijks geef nu van puur, maar denk dat ik overstap na pharmahorse

en negrita is hier absoluut niet schraal :n

[ITP] Carpe diem, Negrita na blessure tijd itp
bolle pony :+

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:46

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:49

michelle___ schreef:
Die van mij kreeg deze msm:
http://www.paarden-tandarts.nl/Pagina's/plusvital.htm

Maar die is vorig jaar ziek geweest, koliek & een virus, dus is toen erg afgevallen en eigenlijk niet meer echt aangekomen. :(:)

een blessure en dan ook nog ziek worden :(:)
eerste weken schrok ik wel erg, alle spieren gingen weg, hield eerst geen pony over terwijl ze toen wel 10x zoveel ruwvoer kreeg dan normaal om haar bezig te houden

EVDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 13:09

mag ik me hier ook melden?
Helaas heeft mijn pony ongeveer 6 weken geleden een peesblessure opgelopen. Ze liep aanvankelijk kreupel (slechts 1 dag) en pees was warm en dik. Ben meteen aan het koelen geslagen (3 x per dag) en 10 min gaan stappen. Vervolgens een echo laten maken en daar bleek dat het om een lichte peesblessure gaat in de diepe buigpees. Volgens de DA heb ik "geluk gehad" en had het veel erger kunnen zijn. Binnen 5 maanden zou ze weer op haar oude niveau moeten zijn, maar omdat ze al 17 is houd ik rekening met wat langer. Nu Zit ik inmiddels op 20 min stappen op het harde, vervolgens koel ik 15 minuten. Ze krijgt van mij arnica druppels( Puur pees) en ik doe elke paar dagen een "kleibehandeling". Ik houd me verder streng aan het schema van de DA , laat haar eerder nog wat korter lopen dan te lang. Been is niet warm meer en pony loopt niet kreupel, echter blijft er een bult zichtbaar op de beschadigde pees. Ben zelf erg bang geworden en durf er al helemaal niet meer op, ookal zei de DA dat dit wel zou kunnen. Ben veel te bang dat ze een verkeerde stap o.i.d. zet terwijl ik erop zit of dat ik haar overbelast. Hoe hebben jullie dit gedaan? zijn jullie met opbouwen er op gaan zitten of blijven jullie ernaast lopen ? en Toen jullie begonnen met draven, deden jullie dit toen in de bak of ook op het harde?

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:27

Ik moest in de bak opbouwen en stappen aan de hand mocht wel op het harde. Ik kreeg een strikt schem mee waarin precies stond wat ik mocht doen en daar heb ik mij strikt aan gehouden.

Mies hebben ze bij jullie geen diervoeder speciaalzaak? Ik vraag altijd aan hun wat ik moet voeren hij weet ook wat de voedingswaardes zijn van het gras en voordroog bij ons op stal dus krijg zo best gericht advies.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:32

Ik rijdt er ook niet aan. Hij mag gewoon lopen zoals hij wilt. Vraag wel wat
stelling rechtsom aan gezien hij zelf linksom gebogen is en anders gaan we vierkant door de bochten.
Hij heeft heel snel spierpijn dus de eerste dagen was hij onwijs stijf maar hij gaat
nu steeds "soepeler" lopen. Nog steeds aan een lange teugel maar hij zoekt nu wel zelf
mijn hand wat op.
Soms pak ik een stukje tweede hoefslag mee en dat doet hij eigenlijk heel makkelijk.

Op het moment krijgt hij alleen grasmix. Waarbij 's ochtends Pavo nerv control en 's middags
vitamine E + seleen.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:41

Luz_ElenaE schreef:
Ik moest in de bak opbouwen en stappen aan de hand mocht wel op het harde. Ik kreeg een strikt schem mee waarin precies stond wat ik mocht doen en daar heb ik mij strikt aan gehouden.

Mies hebben ze bij jullie geen diervoeder speciaalzaak? Ik vraag altijd aan hun wat ik moet voeren hij weet ook wat de voedingswaardes zijn van het gras en voordroog bij ons op stal dus krijg zo best gericht advies.

Ja maar dat zijn gewoon verkopers, die hebben er niet echt verstand van.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:03

Linsey_X schreef:
Ik rijdt er ook niet aan. Hij mag gewoon lopen zoals hij wilt. Vraag wel wat
stelling rechtsom aan gezien hij zelf linksom gebogen is en anders gaan we vierkant door de bochten.
Hij heeft heel snel spierpijn dus de eerste dagen was hij onwijs stijf maar hij gaat
nu steeds "soepeler" lopen. Nog steeds aan een lange teugel maar hij zoekt nu wel zelf
mijn hand wat op.
Soms pak ik een stukje tweede hoefslag mee en dat doet hij eigenlijk heel makkelijk.

Op het moment krijgt hij alleen grasmix. Waarbij 's ochtends Pavo nerv control en 's middags
vitamine E + seleen.

Die van mij heeft ook snel spierpijn. Hij zet ook gauw zijn rug vast. Ik heb zo een soort massagespul en ken een techniek. Daar masseer ik hem na het rijden mee. Dan een half uurtje met een zomerdekentje om en het blijft redelijk gaan. Maar ook hier merkte ik dat ik de eerste 2x erop een scheef en vrij stijf paard onder mij had.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:40

Ik zal me ook even weer melden, lang geleden dat ik hier wat plaatste.

Zijn 24 mei teruggegaan naar de kliniek voor een 30 weken scan, jawel, we zijn al een tijdje onderweg! Helaas ten opzichte van de 20 weken scan amper verandering. Maar omdat hij al wel een tijdje alweer in de wei stond, mocht ik kijken hoe de pezen het hielden met opbouwen. Dus sinds 24 mei aan het opbouwen. Eerste maand half uur rijden met helft stap helft draf. 2de maand, gaan we denk ik aanstaande vrijdag mee beginnen mag er dan nog een kwartier galop bij. Ondertussen is paard stukken blijer en oh, wat vind ie het heerlijk om weer aan de slag te gaan! Afgelopen maand alleen maar buiten gereden met hem, lange rechte stukken met goeie bodem. Stap en draaf nu ook met hem op het harde, ondanks zijn kraakbeenwoekeringen in zijn hoeven (door stampende gang, kan erger worden op harde ondergronden).
Woensdag voor het eerst met hem in de bak gereden, dan begint ie dus echt te knorren omdat ie het zo mooi vind om weer te mogen werken. Op mijn pinken te rijden, stelling en buiging en scherp aan de hulpen. Wat een knol!

Ben benieuwd wat de DA ervan zegt de volgende keer. Anders geeft hij namelijk de hoop op voor Nitro :(

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 18:27

Ik vroeg me af of jullie mij advies kunnen geven
Maandag pakte ik mijn verzorgpaard kreupel uit het land, maar echt een bult of opgezwollen plek kon ik niet vinden, alleen haar knie was iets warmer, de dag daarop was de warmte weg, maar ze loopt nog steeds kreupel, ze staat gewoon elke dag in het land, maar er word niet meegereden.
Elke dag koelen we haar been 15 min ongeveer.

Iemand tips wat ik nog meer kan doen? Of wat het zou kunnen zijn?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 18:30

Hopen voor jou en nitro dat het goed blijft gaan! Wel fijn dat hij geniet van het werken!

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 18:59

Leetje1996 schreef:
Ik vroeg me af of jullie mij advies kunnen geven
Maandag pakte ik mijn verzorgpaard kreupel uit het land, maar echt een bult of opgezwollen plek kon ik niet vinden, alleen haar knie was iets warmer, de dag daarop was de warmte weg, maar ze loopt nog steeds kreupel, ze staat gewoon elke dag in het land, maar er word niet meegereden.
Elke dag koelen we haar been 15 min ongeveer.

Iemand tips wat ik nog meer kan doen? Of wat het zou kunnen zijn?

dierenarts ?

Rox hopen dat nitro goed blijft

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:00

Ik hoop het ook hard! Je merkt gewoon zo hard dat ie het mist, het beest bloeit helemaal op als je er mee aan het werk gaat!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:04

Ja fijn is dat als je merkt dat ze zo graag weer aan het werk gaan :) . Heerlijk!!
Dat had/heeft die van mij ook, hij gaat zo graag mee en graag aan het werk :) .

Maar helaas moet ik me alweer melden in dit topic. Ik heb in het begin van het topic veel meegepost omdat mijn paard toen een flinke peesblessure had rv. Hij had een gat in zijn checkligament van 5cm lang en we zijn al met al een 1,5 jaar bezig geweest om dat goed te krijgen. Nouja, echt helemaal goed zal het nooit meer worden maar ik kon hem afgelopen zomer weer normaal aan het werk zetten, alleen springen doen we niet meer.

Helaas is gisteren vastgesteld dat hij nu een peesblessure aan zijn andere been heeft. Ik baal als een stekker omdat dit uiteindelijk komt door problemen die hij kreeg door het verkeerd bekappen van de smid. Hierdoor begon hij onregelmatig te lopen in januari. In februari laten scannen omdat ik dacht dat het door zijn blessurebeen kwam, maar hij was toen helemaal goed. Osteo erbij gehad en die vertelde me dat hij niet goed op zijn hoeven stond. Uiteindelijk een goede smid erbij gehad die hem gecorrigeerd heeft. We waren toen wel al 4 maanden verder en in die 4 maanden heeft hij al die tijd niet goed op zijn blessurebeen gestaan waardoor het weken duurde voordat het onregelmatig lopen weg was. Al die tijd heeft hij dat been dus weer flink ontlast.

Nadat de smid de 2e keer is gekomen kon ik eindelijk weer draven op het harde zonder dat hij onregelmatig was, alleen was meneer een beetje schrikachtig en sprong me een paar keer aan de kant die dag. Toen ik terug kwam, ja, bult op zijn andere been. Omdat ik niet gelijk in paniek wilde raken heb ik het een paar dagen aangekeken. In de volgende week werd die bult een stuk dunner waarop ik hoopte dat het maar een bloeduitstorting was. Maar omdat ik het toch niet vertrouwde heb ik hem weer laten scannen gisteren en de uitslag was niet goed.

Een lichte onregelmatigheid aan zijn diepe buiger die al aan het herstellen was, dus dat heeft hij hoogstwaarschijnlijk al eerder opgelopen. En ook een onregelmatige rand aan zijn checkligament in combinatie met kleine scheurtjes.

Maandag krijg ik een mail van de kliniek wat onze mogelijkheden zijn en wat de kosten daarvan zijn. En dan kijken we wel even verder.

Ik baal als een stekker, dit jaar nog niet een keer echt kunnen rijden door alle problemen. Toen het ene probleem eindelijk opgelost leek, had hij gelijk een dag later die bult op zijn been. Dus zoals het er naar uitziet wordt het de rest van het jaar ook niks :(:) .

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:18

Sterkte dames :(:)

@mies nahh deze mensen helpen mij gelukkig heel goed weten waar ze het over hebben en geven ook niet meer dan nodig is. Ik heb hem 1 keer een poedertje gegeven omdat die wat druk werd maar daarna zei ik nog moet ik hem geen supplement geven voor spieropbouw enzo maar volgens hun zit alles al in goede hoeveelheid in de sportbrok die ik nu geef. Als ze echt hadden willen verkopen had ik vast al een hele zooi poeder en olies mee gekregen

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:08

Jeetje monty, wat balen! Hopelijk kan de kliniek goed nieuws brengen betreft een behandelplan.

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:39

Monty, wat ontzettend rot zeg! Veel succes er mee en ik hoop dat de toekomst er goed uit ziet voor jullie!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:09

Ja ik blijf gewoon goeie moed houden en zie wel waar het schip strand. Op zich was ik sowieso al de hele tijd voorzichtig vanwege zijn andere been, dus wat dat betreft veranderd er nu niks.

Die van mij staat trouwens op een supplement van Soulmate Nutrition, Joint Control, wat mij aangeraden is door de blessurestal waar hij de vorige keer gestaan heeft en daar doet/deed hij het super op. Verder smeer ik zijn been (en nu dus ook het nieuwe blessurebeen) altijd in met traumeelgel.

Hij staat nu op een schep lucerne icm een 1/4 schep sportbrok en daar een scheut zonnebloemolie over. Ook dat op advies van de blessurestal toen en daar heb ik hem op laten staan. Toen ik weer trainde kreeg hij een schep sportbrok en een schep lucerne.

Verder heb ik er nu voor gekozen dat hij geen stalrust meer krijgt. Hij heeft toen 3 maanden op stal gestaan en nog eens 3 maanden op een afgezet stukje van 5x5 m en dat doe ik hem niet meer aan. Hij blijft nu gewoon op zijn eigen wei (bij ons staan ze sowieso allemaal apart) en ga ik hem valeriaan bijvoeren om de scherpste randjes eraf te halen. Hij is sowieso al heel rustig buiten maar nu hoop ik nog rustiger :) .

Bellavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:56

Succes ermee! Peesproblemen zijn echt prut..

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:56

morgen terug na de kliniek -O-

anderen en ik zelf denken ook dat het been weer goed is
maar durf niet te positief te zijn voordat het wel tegen valt -O-

als het been goed is op de scan mag ze nog lekker 5 weken het land op, wel snachts binnen.

dus morgen maar even overleggen of we na die 5 weken nog terug moeten komen voor een nieuwe scan voordat we weer beginnen met rijden

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:59

Duim voor je!!

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 18:05

liedjuh2 schreef:
Duim voor je!!

dankje, ben hele weekend al zenuwachtig :roll:
gelukkig rijd mijn vriend morgen na de kliniek denk dat ik dat niet voor elkaar had gekregen morgen met de trailer :n
is toch wel uurtje rijden

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 18:11

Ik ken het!
Ik heb zelf iedere keer 2,5 uur heen en terug gereden. Heen weg vaak met klamme zweet handjes van de spanning en op de terugweg af en toe dikke tranen. Is dan toch fijn om iemand te hebben die dan rijd.
Succes meid!