geerke schreef:Beetje rare vraag...zien jullie weleens wormen in de mest na het ontwormen?
Ik dus nooit....ik pluis wel drie dagen af en toe een drol uit,maar vind dus nooit wat.
Toen Geerke veulen was wel,van die veulen wormen...toen hij net een week bij mij was zaten die in zijn poep.En hij heeft ooit een lintworm gehad.
Pablo heeft toen ik hem net had een bloedworminfectie gehad,maar dat is 18 jaar geleden.
Sindsdien heb ik nooit meer een worm gezien.
Is dat nou normaal?Zitten ze er gewoon niet of komen ze er niet uit?
Dat zal toch niet?
Wij hebben vorig jaar twee jonge paarden gekocht die op standweide liepen, de ene werd direct doorverkocht aan een vriendin en de andere hebben we nog.
Vriendin belde de volgende morgen dat er bij haar paard na wormkuur veel wormen uitkwamen, ze heeft dit ter onderzoek aangeboden.
Dit paard had zowat alle types die een paard maar kon oplopen.
Wij dus ons nieuwe paard ook ontwormt en hetzelfde verhaal...
doppen van de horzellarven, spoelwormen enz.
dus ja, bij een wormbesmetting komen ze er wel degelijk uit.
Bij Snaap idem trouwens die had na ontworming via het bloed op de kliniek ook mest een veel te hoge telling van rode bloedwormen
(en die was 2 weken voor de opname/ koliek ontwormd met ivermectine !, (ivermectine werkt dus wel bij de wormen zelf maar niet bij de ingekapselde larven die daarna massaal uitgekomen waren).
Hij is een week intern op de kliniek geweest want hij wilde niet eten en had lichte koliek verschijnselen, de darmen waren ontstoken door het gegraaf van de larven.
Hij is in 1 week tijd 2x ontwormd met ivermectine (werkte nu wel weer omdat de larven uit hun kapsels waren ?) en toen hij thuis was moest hij na 2 weken ontwormd worden met Equest pramox voor het restant van eventuele ingekapselde bloedwormlarven.
Daarna weer verder met het normale schema...