[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 00:41

setteke schreef:
Hoe het nu verder gaat, weten we niet. Hij liep in ieder geval beter op zijn gipsvoet.
Ik ga duimen, dat een zool breuk niet gaat gebeuren, want dat zou het einde kunnen zijn. Hij is gelukkig in goede handen.

Mijn duimen draaien met je mee, het is fijn dat hij met de gipsvoet meteen al wat beter liep, want om 'm te zien met zoveel pijn...je hart breekt dan...sterkte hoor :(:) !

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 00:51

Heel veel sterkte voor degene die het op dit moment zwaar hebben met hun paardjes.

Kennen jullie trouwens nog het verhaal van "Mieke", het hoefbevangen trekpaard. Ik zal het filmpje hier nog eens neerzetten:

Eentje van 6 weken na zooldoorbraak:
http://www.youtube.com/watch?v=oViinYTp ... re=related

En die hieronder is van hele hoefbehandeling.
http://www.youtube.com/watch?v=n6go6gOl ... re=related

Paard van vele honderden kilo's, met zoolbreuk ... behandeling kan over gediscussieerd worden, maar belangrijkste is, dat deze zwaargewicht wel weer aan het lopen is gegaan !!

paars

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 01:03

Dat is een fijn berichtje voor het slapengaan!! Geeft de burger weer moed, prachtig! Ik kende het nog niet, erg bedankt.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 01:11

Pfoe, Isapaardje, dat was vooral aan het begin een heftig filmpje, maar het kan dus goedkomen :D (de muziek erbij trouwens ook erg mooi).
Ze zeggen toch altijd; de tijd heelt alle wonden ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:04

Het zit jullie niet echt mee Setteke, ik duim ook mee. Lijkt me doodeng zo'n zoolbreuk. Gelukkig staat je paardeje daar goed.

Fijn dat het hier met de meeste paardjes goed gaat.

Grietje is nog steeds niet echt geweldig, die modder werkt natuurlijk niet echt geweldig mee, maar haar schoenen doen hun werk gelukkig wel. Amber heeft gister voor het eerst een stuk op straat gelopen. Ik merk wel dat ze korter loopt dan vroeger, ze sloft meer. Maar ze had er wel zin in, ik moest haar steeds inhouden.

Even een vraagje. Zijn er hier mensen die ook hooi van eigen land voeren? Aangezien die van mij niet veel meer op het gras mogen, moet ik het in het voorjaar en de zomer 2x per maand maaien en dat gras verteerd maar gewoon. Eigenlijk best zonde. Zijn er dan nog zaken waar ik extra op moet letten zou ik het willen hooien?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:34

Yvanka_ schreef:
Ik moest wel lachen want meneer staat in ROZE verband :=

De stoere vent staat in een roze barbie verbandje... agossie :+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 10:57

Allereerst voor Setteke: heel veel sterkte! Jullie worden wel op de proef gesteld... |(
Duim in stilte hard mee!

Wat een indrukwekkend filmpje, Isapaardje -- ben trouwens benieuwd hoe het nu met deze kanjer gaat..

@ Lolclub: wat ik 'vreemd' vond aan de foto's: ik snap uiteraard dat het om de afrolling gaat, maar de toon steekt over het ijzer heen en dat leek me niet bevordelijk voor de afrolling Afbeelding
of werkt de smid dat nadien nog bij? ( voor 'het mooi' is dat niet belangrijk, mooi is sowieso niet belangrijk) - nah ja, ik ben ook maar een amateurtje O:)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:38

Jannepauli schreef:
@ Lolclub: wat ik 'vreemd' vond aan de foto's: ik snap uiteraard dat het om de afrolling gaat, maar de toon steekt over het ijzer heen en dat leek me niet bevordelijk voor de afrolling Afbeelding
of werkt de smid dat nadien nog bij? ( voor 'het mooi' is dat niet belangrijk, mooi is sowieso niet belangrijk) - nah ja, ik ben ook maar een amateurtje O:)

Ja, zo lijkt het inderdaad op deze foto, dus ik snap wat je bedoelt.

hier een andere foto van dezelfde serie die net iets meer van de zijkant genomen is, zie het verschil ;)

Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 11:58

Ah kijk! Dat is beter!
Ik dacht al.. jij bent zo gespitst op de hoefjes.. zoiets laat je vast niet 'lopen'! :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:42

@Isapaardje
Het blijft een ontroerend filmpje om naar te kijken, wat een werk hebben ze eraan gehad en wat een goede afloop ;)

capopjekop schreef:
Even een vraagje. Zijn er hier mensen die ook hooi van eigen land voeren? Aangezien die van mij niet veel meer op het gras mogen, moet ik het in het voorjaar en de zomer 2x per maand maaien en dat gras verteerd maar gewoon. Eigenlijk best zonde. Zijn er dan nog zaken waar ik extra op moet letten zou ik het willen hooien?

Goed hooi maken blijft een vak apart, als je zelf geen machines hiervoor hebt zou ik het door een loonwerker of bevriende boer laten maaien en schudden.
Hoe groot is jouw stuk en kunnen er machines bij komen ?
Als je het wilt hooien zou ik beginnen met in het voorjaar gier te laten injecteren, dan krijg je een mooie groei met wellicht meer eiwitten maar minder suikers.
Het gras laten doorschieten en maaien eind juni/begin juli net voor de bloei of anders eind juli na het zaadschieten (ivm suikeropbouw voor zaad)
Eerste snee voor paarden is meestal grof van structuur en tweede snee is fijner en zachter. het hangt er dus net vanaf wat voor hooi je wilt en of je tussentijds nogmaals bemest.

Jannepauli schreef:
Ah kijk! Dat is beter!
Ik dacht al.. jij bent zo gespitst op de hoefjes.. zoiets laat je vast niet 'lopen'! :D

Ik keek er ook al zo raar tegenaan hoor ;) , maar als de voet optilt liggen ze toch precies aan met de neus.
dit is al de derde ronde voor deze ijzers dus ze zijn ook al wat dun gesleten aan de voorkant.

Heb de uitslag ook al binnen van de worm/zand test
Zand was negatief en wormeneitjes waren er wel, geen rode bloedworm overigens dus het advies was ivermectine.
Ze hadden beiden (Snaap en Hit) dezelfde uitslag
Nou heb ik gelezen dat eitjes vd rode bloedworm in scheuten eruit komen en dat de telling misschien volgende week wel anders kan zijn.
Kan ik er echter met zekerheid vanuit gaan dat als beide paarden hetzelfde testen (zonder bloedworm) dat de uitslag secuur is ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 12:51

Tja.. dat laatste is dus de vraag...parasieten hebben inderdaad een cyclus, soms zijn er veel eitjes en soms weinig tot niks ( met het risico dat de larven al in het lijf op weg zijn..) Dat beide paarden exact dezelfde telling hebben, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Bij ons was het de laatste keer: Jilske - advies om te ontwormen, Pauli: advies: niet nodig..
Misschien voor de zekerheid nog een keer laten testen, of informatie vragen bij Het Woud? http://www.wormbestrijding.nl/paard_worm01.html

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:53

tja...wormen hebben ook een cyclus...heeft met de maanstand te maken.
Ze laten dus niet altijd eitjes los,het verschilt ook nog per worm per keer.
Ik ben dus niet zo van de mestmonsters.
Ik zie het vaak,vooral op Bokt gebeuren dat na een negatieve test het paard toch met een wormbesmetting staat.

Beetje rare vraag...zien jullie weleens wormen in de mest na het ontwormen?
Ik dus nooit....ik pluis wel drie dagen af en toe een drol uit,maar vind dus nooit wat.
Toen Geerke veulen was wel,van die veulen wormen...toen hij net een week bij mij was zaten die in zijn poep.En hij heeft ooit een lintworm gehad.
Pablo heeft toen ik hem net had een bloedworminfectie gehad,maar dat is 18 jaar geleden.
Sindsdien heb ik nooit meer een worm gezien.
Is dat nou normaal?Zitten ze er gewoon niet of komen ze er niet uit?
Dat zal toch niet?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:01

Ik hanteer(de) eigenlijk altijd dit schema van Dap Bodegraven en ontworm dus altijd rond deze tijd met Equest,
Ik zal ze anders wel even bellen of de moxidectine volgens hen "te zwaar" is voor een HB paard.
Bij de Equest kuur vang ik de eventuele ingekapselde bloedwormen ook meteen.

Ontwormschema van de dierenarstenpraktijk in bodegraven

1. Equest oktober Start stalseizoen,
Equest bevat moxidectine en is goed werkzaam tegen de meeste wormen, echter niet tegen de lintworm. Het werkt als enig middel ook tegen de in de darmwand ingekapselde rode wormpjes. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden. Equest niet aan veulens jonger dan een half jaar geven.

2. Equimax januari

Equimax bevat ivermectine en praziquantel. Ivermectine werkt tegen de meeste wormen. Praziquantel werkt tegen lintwormen. Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

3. Ivermectine maart

Ivermectine (stofnaam) werkt tegen de meeste wormen. Veel wormspuiten bevatten dit middel. De inhoud is hetzelfde, echter de prijs niet. Wij verkopen het goedkope Equimectin. Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

4. Equest mei

Een tweede maal Equest aan het begin van het weideseizoen kan met name gegeven worden om de rode wormeninfektie ook op het land zo gering mogelijk te houden door uitscheiding uit het paard te verminderen. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden.

5. Ivermectine augustus

Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

OPMERKINGEN BIJ SCHEMA:

-Variaties op dit schema zijn uiteraard mogelijk. Mondeling overleg met ons wordt dan geadviseerd. Optimaal is om alle aanwezige paarden op hetzelfde moment hetzelfde wormmiddel te geven.

-Pyrantel (bijv. StrongidP) werkt soms wat beter tegen spoelwormen dan ivermectine. Spoelwormen komen voornamelijk voor bij veulens en jonge paarden. Veulens moeten elke 2 maanden ontwormd worden vanaf 10 dagen leeftijd met ivermectine, waarbij dus de eerste levensjaren afgewisseld dient te worden met pyrantel. Geen Equest aan veulens jonger dan een half jaar geven

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:02

Wormen zijn niet alrijd met het blote oog te zien, zoals een vette spoelworm, of de bloedwormen...
Wanneer je de weide uit mest (liefst dagelijks) is de kans niet zo groot dat je paard een worminfectie heeft. En je moet ze ook niet dwingen ergens te eten waar ze normaliter mesten. Bovendien "hoort" een paard een beetje wormen te hebben. (heb ik me laten vertellen)

Ik vraag me iets af... ik heb nu in het voorjaar en momenteel in het najaar kleine vliegende kevertjes gehad (en dus bij vlagen nog steeds) die een drol geheel tot pulp vermalen http://www.youtube.com/watch?v=biJQdeFhCh0 Is dat iets Brabants, of hebben jullie daar allemaal last van? Nadat de gevleugelde beestjes met je drol in de weer zijn geweest, valt het restant vrijwel niet meer uit het gras te halen... net of je braaksel uit een hoogpolig tapijtje moet peuteren. Ze vermalen de hele mesthoop in een nacht en 1 enkele mestbal in minder dan een uur!!! :oo

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:13

geerke schreef:
Beetje rare vraag...zien jullie weleens wormen in de mest na het ontwormen?
Ik dus nooit....ik pluis wel drie dagen af en toe een drol uit,maar vind dus nooit wat.
Toen Geerke veulen was wel,van die veulen wormen...toen hij net een week bij mij was zaten die in zijn poep.En hij heeft ooit een lintworm gehad.
Pablo heeft toen ik hem net had een bloedworminfectie gehad,maar dat is 18 jaar geleden.
Sindsdien heb ik nooit meer een worm gezien.
Is dat nou normaal?Zitten ze er gewoon niet of komen ze er niet uit?
Dat zal toch niet?

Wij hebben vorig jaar twee jonge paarden gekocht die op standweide liepen, de ene werd direct doorverkocht aan een vriendin en de andere hebben we nog.
Vriendin belde de volgende morgen dat er bij haar paard na wormkuur veel wormen uitkwamen, ze heeft dit ter onderzoek aangeboden.
Dit paard had zowat alle types die een paard maar kon oplopen.
Wij dus ons nieuwe paard ook ontwormt en hetzelfde verhaal...
doppen van de horzellarven, spoelwormen enz.
dus ja, bij een wormbesmetting komen ze er wel degelijk uit.

Bij Snaap idem trouwens die had na ontworming via het bloed op de kliniek ook mest een veel te hoge telling van rode bloedwormen
(en die was 2 weken voor de opname/ koliek ontwormd met ivermectine !, (ivermectine werkt dus wel bij de wormen zelf maar niet bij de ingekapselde larven die daarna massaal uitgekomen waren).
Hij is een week intern op de kliniek geweest want hij wilde niet eten en had lichte koliek verschijnselen, de darmen waren ontstoken door het gegraaf van de larven.
Hij is in 1 week tijd 2x ontwormd met ivermectine (werkte nu wel weer omdat de larven uit hun kapsels waren ?) en toen hij thuis was moest hij na 2 weken ontwormd worden met Equest pramox voor het restant van eventuele ingekapselde bloedwormlarven.
Daarna weer verder met het normale schema...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:20

Jonge paarden zijn veel gevoeliger voor wormen. Vash was in het begin (ben met hem toen hij 3 jaar was begonnen met de eitellinge) zijn eerste levensjaren altijd positief. Nu gaat het steeds beter. Als hij al wat heeft, zijn het de rode bloedwormen. Spoelwormen hoort volgens mij echt bij de jonge dieren (en bij gemengde bedrijven (jonge en oudere paarden) misschien). Ollie had bijna nooit wat. Die deed ik dan toch voor de zekerheid eens per jaar met ivermectine. Kortom, leeftijd speelt een rol (en niet te vergeten het schoon houden van het land; het áller- állerbelangrijkst).

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:24

Buitenzinnig schreef:
Ik vraag me iets af... ik heb nu in het voorjaar en momenteel in het najaar kleine vliegende kevertjes gehad (en dus bij vlagen nog steeds) die een drol geheel tot pulp vermalen http://www.youtube.com/watch?v=biJQdeFhCh0 Is dat iets Brabants, of hebben jullie daar allemaal last van? Nadat de gevleugelde beestjes met je drol in de weer zijn geweest, valt het restant vrijwel niet meer uit het gras te halen... net of je braaksel uit een hoogpolig tapijtje moet peuteren. Ze vermalen de hele mesthoop in een nacht en 1 enkele mestbal in minder dan een uur!!! :oo

Mestkevers ;)
Ja die hebben wij ook, kleintjes en hele grote (5cm !) die enorm lawaai maken met hun vleugels, zodra er poep valt zitten ze er al haast in.
de grote graven een gat in de grond onder de drol, als je die drol dan weg haalt zit er een gat in de grond met een doornede van 2 cm.
de kleintjes gaan met de mest mee op de mestkar, laat je een drol inderdaad liggen dan krijg je iets heel vreemds, een met gaten doorzeefde plak met een gele kleur die vrijwel niet meer uit het gras te halen is.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:43

Die grote had ik in de buurt van Rotterdam ook...maar deze kleine kevertjes zijn nieuw voor me... ze versnipperen ook de hele mesthoop in 1 nachtje!!! Ze werken kenelijk alleen overdag bij temperaturen tussen de 10 en 15 graden.... Met die grote jongens denk je wel eens dat er iemand met grote noppen schoenen door je wei heeft gelopen :P

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 13:49

Mestkevers! Bij ons zijn het meestal de loslopende kippen die de mesthopen interessant vinden en gaan schatgraven naar eetbare korreltjes (mij een raadsel want mijn paarden krijgen geen graan, maar misschien zit dat in de kippe-genen).. wel vind ik soms van die geheimzinnige gaatjes in de grond onder een mesthoopje.. en een enkele keer een blauw-zwarte kever ( circa 1 cm) die z'n buikje kennelijk vol gegeten heeft en ligt uit te buiken tussen de mestballen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:59

Dat ontwormen vindt ik ook moeilijk. Hier hielden we het altijd netjes bij, gemiddeld om de 3 maanden ontwormen en met verschillende soorten. Ook elke dag de poep uit het land, en sinds ie op het kleine stukje staat 3x daags de poep eruit. Zou haast niet mogelijk moeten zijn dat hij wormen had. Ook volgens het mestonderzoek niks aan de hand. Maar volgens het bloedonderzoek dus zeker wél. Schrok daar best van :j

Laatst nog met stalgenoten, beide paarden werden erg mager. Ene paard zagen ze zo een worm naar buiten kruipen :oo Beide bloedonderzoek laten doen en mestonderzoek. Het paard waar de worm uitgekropen was bleek géén wormen te hebben en die andere juist wel :?

Mestkevers zitten hier ook :j Idd van die kleintjes en ook hele grote die je al van een afstand kan horen :=

Weer wat nieuws hier trouwens, een pissenbedden plaag :+ Tryggur z'n schuttinkje zit er 's avonds vol mee! En geen tientallen, maar echt honderden! Als het donker wordt kruipen ze allemaal omhoog, smerige beesten :\

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:03

Jannepauli schreef:
Mestkevers! Bij ons zijn het meestal de loslopende kippen die de mesthopen interessant vinden en gaan schatgraven naar eetbare korreltjes (mij een raadsel want mijn paarden krijgen geen graan, maar misschien zit dat in de kippe-genen).. wel vind ik soms van die geheimzinnige gaatjes in de grond onder een mesthoopje.. en een enkele keer een blauw-zwarte kever ( circa 1 cm) die z'n buikje kennelijk vol gegeten heeft en ligt uit te buiken tussen de mestballen.

De kippen eten kevers :j Hier wordt ook de hele boel uit elkaar geplozen door vogels (kraaien meestal) De blauw zwarte kevers heb ik in de zomer...de kleine bruine vligende versnipperaars in de herfst en voorjaar. Ik had en paar langwerpige veel paarsere kevers in mijn hooi!!! Franse mestkevers... Ik heb "bonjour" gezegd en ze in de mesthoop gezet.. (ik spoor niet) :P

Hier ook pissebedden in de kruipkelder en heel de zomer had ik vuurwantsen... die zijn mooi, vooral wanneer ze in een kluit zitten te zonnebaden
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YSHZJXFK.jpg
Pissebedden schijnen vlooieneitjes te eten...

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:08

Ieeeeh wat een enge rooie beesten :=
Vind die pissebedden ook echt te smerig :\ Wordt er helemaal kriebelig van :')
Ik wist niet dat pissebedden vlooienetjes eten, kom ze overal tegen. Ook hier in de tuin als je een tegel optilt zitten er pissebedden onder. Het is ook echt nou met dat gure vochtige weer, kruipen ze omhoog bij de schutting. Ze zitten ook vaak onder de waterton.
Vind het nu alleen vervelend dat ze zo dichtbij Tryggur z'n eten zitten, maar wat ik er aan kan doen en of het kwaad kan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:11

Hier ook veel mestkevers in de paddock, mooie ronde perforatiegaten in het zand :D Soms ineens een invasie van kleine bruine kevertjes. Ik dacht altijd jonkies van de mestkever :D

Ontwormen doe ik 3x per jaar; april, zomer en december. Pillen door het voer en geen omkijken/gedoe :D. Zodra ik een worm zie dan na 2 a 3 weken nog een keer ontwormen om de inmiddels uitgekomen eieren nog eens mee te pakken.
Een nieuw paard altijd ontwormen en in de gaten houden.
Ik heb al jaren geen wormen meer gezien.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:22

Ontworm jij met pillen? Dat ken ik helemaal niet! :D Tryggur krijgt altijd zo'n spuit :)) (gelukkig is ie daar heel makkelijk mee :j )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:25

Spuiten is hier een ramp. Bij Boon iig, bij Missy doe je hem er zo in :D
Ik gebruik al jaren pillen, al voordat ze hier ze bijdehand werden en ze ook gingen maken. En niet die idioot grote dingen van hier die paarden zgn lekker zouden vinden en zo uit de hand zouden eten (mooi niet dus :D )
Nee, ik ben erg blij met mijn pillen en ben er zuinig op :) Ik heb nog 1,5 potje staan die goed is tot 2012, dus ik kan nog even voorruit :)