[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quibje

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:35

ik heb voor dinsdag de afspraak bij de kliniek, duimen jullie dat er duidelijkheid voor me komt?

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:25

Tuurlijk duim ik voor je mee! Zijn altijd spannende dingen!

popje loopt op de wei (met longe) goed en in de bak(is nogal zwaar momenteel) niet goed.
Voor de rest word zij ook niet meer gereden, laat haar wel eens over een balkje lopen.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:42

ik duim voor je quibje!!!

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:21

Aangezien een ander topic is gesloten hier nogmaals mijn vraag:

Mijn paard was kreupel, maar na even aankijken was het weer beter. Dit kreupel zijn was nadat we over de weg, gewoon in stap, een ronde hadden gereden. Toen ze weer beter was ging ik een kleine wandeling met haar maken, dit was deels over de weg, deels op een zandpad. Niks raars gebeurd. Volgende dag weer kreupel..

Wij denken dat dat kreupel zijn en op de verharde weg in verband staan met elkaar. Kan dit artrose zijn of wat denken jullie?

Overigens komt er ook een dierenarts aan te pas hoor, maar wilde even bokkerservaring horen..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:06

Dat is wel weinig informatie om artrose door te kunnen vermoeden. Het kan vanalles zijn,even de dierenarts afwachten

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:18

Snoevie schreef:
Dat is wel weinig informatie om artrose door te kunnen vermoeden. Het kan vanalles zijn,even de dierenarts afwachten

Heb je toevallig wat voorbeelden voor klachten die met artrose te maken heeft?

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:29

Google is je grote vriend :D

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:47

In mijn geval anders lopen tijdens rijden. Ik voelde dat er iets niet klopte. Onregelmatige lopen deed hij niet.

Ik zou ivm wat je zegt eerder denken aan zweer etc. Het kan echt heel veel zijn

Tis ook paard afhankelijk wat de klachten zijn. Via zoek functie onderin kun je misschien iets terug vinden in het topic. Het word vaker gevraagd.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:40

norton84 schreef:
hij heeft er idd zin in maar helaas loopt hij denk ik nog steeds niet zuiver
kan zich idd beter voelen as hij geen pijn voelt

Nee maar dat zou ook helemaal apart zijn denk ik. De dierenarts had verwacht dat hij gewoon altijd een afwijkende gang zou houden omdat hij dat gewricht gewoon anders belast, maar daar is weinig meer van te zien. Dat naar buiten draaien en scheef wegzetten van zijn been, doet hij niet meer.
Hoeven zijn zowel door medicijnen als de overbelastingsbevangenheid ook niet meer wat het geweest is, en dan de artrose nog die niet plots na 8 weken weg zal zijn.
Dit alles bij elkaar genomen en dan dus dat hij zonder pijnstiller staat, doet hij het in mijn ogen helemaal niet slecht.
Wacht komende winter rustig af wat hij gaat doen; altijd spannende periode met harde grond en zo straks weer.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:35

Hoi

aangezien ik even niet weet wat ik moet doen vraag ik hierbij jullie mening.

het verhaal:

2 maand geleden kwamen we er achter dat mijn pony atrose in de voorbenen heeft. zins een week loopt ze weer kreupel en denkt de da dat het ook in de achterbenen zit(heup/knie).
de da heeft pijnstilling voorgescheven die ik moet geven, soort kuur?
vandaag was er nog geen verschil.

voor staat ze al op van die rolover ijzers en achter normaal, maar ze liep gisteren voor ook weer wat kreupel.

ik zit met me handen in het haar wat ik moet doen, veel zeggen dat het niet meer goed komt en er niet veel meer aan te doen valt.

ik wil niet dat ze pijn lijd en pensioen is geen oplossing voor haar.

overig info:

fjord
17 jaar
6 veulens gehad
stuk van de rug zit ook vast.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:04

tja zo aan de hand van je verhaal is het een beetje moeilijk om je een antwoord te geven.

ik zou zeggen: zet haar op de foto en je weet het zeker.

een feit is wel dat wanneer ze kreupel blijft lopen zelfs onder een pijnstillings kuur dat het niet goed is vaak.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:28

Soms kan het juiste supplement een enorm groot verschil maken mbt hoe een paard loopt. je hebt keuze uit heel veel glucosamine ( + andere toevoegingen ) supplementen of supplementen met gelatinaat. Veel mensen zijn meer tevreden over glucosamine producten.
Helaas kunnen we je alleen niet zeggen welk supplement het beste is voor je pony. elk paard en elke pony reageert weer anders op die producten. dus het ene paard kan super goed reageren op product A, terwijl een ander paard daar helemaal niet mee geholpen is.
overleg anders eens met je dierenarts over deze supplementen !

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:10

rideltje,hoe zijn jullie er achter gekomen dat ze artrose heeft? Ik zou inderdaad overleggen met de dierenarts,maar een pijnstiller zou de kreupelheid wel moeten verbeteren.

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:15

ik lees ook mee hierzo

de tinker die ik rijd heeft ook artrose. Bij toeval zijn we erachter gekomen omdat hij een blessure in zijn knie had en hij op de foto moest.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:45

glucosamine krijgt ze al maar geen verschil.

ze liep 2 maand terug kreupel voor daar toen foto's gemaakt en kwam dat er uit, vandaar dat er nu ook gedacht word dat het ook achter zit.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:46

Hoelang geef je al glucosamine,en welke geef je?

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:22

bijna 2 maand

die van dr horse

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:20

Hallo iedereen! vandaag is er atrose geconstateerd bij mijn pony. Het zit in haar kogel in haar rechter voorbeen. De dierenarts heeft haar kogel in gespoten. Ze moet nu zes weken op rust en elke dag 20 min stappen. Na zes weken gaan we kijken of ze nog kreupel loopt. Vind het alleen raar dat Kim op rust moet en jullie zeggen juist veel bewegen. Ik hoop zo dat de spuit aanslaat

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:42

het is juist erg raar . ons paard moest ook rust in de zin van niet dressuur matig trainen springen enz en de eerste dagen alleen zelf standig bewegen maar zeker geen boks rust als je dat bedoel

wel erg vervellend dat er artrose gecontstateerd is

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:45

Ik zou een paard met artrose ook zeker niet op boxrust zetten! Rust roest letterlijk bij artrose, hoe 'stiller' je ze zet, hoe stijver ze worden. Juist door gedoseerd bewegen blijven de gewrichten soepel(er). Mijn merrie staat al tijden op 'rust', maar wel 24/7 buiten zodat ze zelf kan bepalen hoe en hoeveel ze beweegt.

Wat oudere foto's, maar een artrosepaard kan zeker nog wel even mee en staat ook zeker niet altijd stil :))
Afbeelding

Afbeelding

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:45

Eh nou hij zei eerst wel de stal, maar kim staat daar juist niet stil. Ze gaat nu alleen in de wei zodat zo dat ze niet mee gaat rennen met de rest.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:49

oke tja stal is in mijn ogen geen optie ze moet niet gaan rennen en vliegen maar wel bewegen en eten

Wat een mooie foto s

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:50

Leuk die foto's! de bot vorming is veranderd in haar koot waardoor er eigenlijk scherpen delen zijn ontstaan die nu weer rond moeten worden. Zo is het in jip en janneke taal :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:51

Juist draaien en keren in stal is heel slecht. Voor gezonde paarden al, maar voor paarden met artrose helemaal.
Heeft Kim geen rustig maatje waar ze mee naar buiten kan? In haar eentje is ook wat sneu, en kunnen ze juist helemaal flippen.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:59

Haar maatje waar ze nu mee stond is echt te druk. Ze komt in een wei met aan beide kanten nuchtere Friezen. Ik denk dat het dan wel goed gaat omdat ze allen wel in de buurt zijn. en zo lang er genoeg gras is zit het ook wel goed denk ik haha