timokyana schreef:ik zou hier graag even om meningen willen vragen.
Afgelopen zaterdag stond mijn merrie met een hofzweer,deze is door de smid open gemaakt.
Gister zijn ze naar de smid geweest en zijn ze bekapt,er kwam nog wat etter mee en deze is tot het leven (zachte weefsel) uitgesneden.
Nu lopen 2 van mijn paarden altijd gevoelig na een bekapping,echter vanmorgen stond de merrie met twee dikke achterbenen en loopt heel erg moeilijk.
Is dit nu door tekort bekappen gebeurt? en mag dit/kan dit zo nu en dan eens voorkomen?
in overleg met de dierenarts staat ze nu op bute,zodat ze pijnvrij kan staan.
ik ben erg geschrokken hiervan en wil natuurlijk niet dat dit nogmaals gebeurd.
ik hoor graag jullie mening hierover,ook al is dit moeilijk zonder foto's te zien.
alvast bedankt!
mijn smid haalt idd de zool gedeeltelijk weg en bij navragen zegt hij dat de wand de hoef draagt.ook bij de straal haalt hij een deel weg.
Moeilijk joh.... om daar iets zinnigs over te schrijven. Kan zijn dat auw in de voorpootjes maakt dat de merrie iets minder heen en weer loopt (ik hoop dat ze buitenstaat?) en zo wat stalbenen heeft achter?
Wellicht houdt ze sowieso wat vocht vast omdat ze op wat "vettere" voordroog staat, loopt wat minder vanwege de auw en het pomp-hoef-mechanisme "stokt" een beetje, waardoor de "spataderen" (= uittredend vocht -min of meer dan-) wat opspelen?
Klinkt iid als te kort bekappen. Soms is zo'n foutje snel gemaakt, maar t*ring stomme smid... dat laat je je toch niet standaard gebeuren als smid! Wellicht ook eens kijken naar het voerbeleid? Veel suikers in voordroog/hooi is over het algemeen niet bevordelijk voor kwaliteit hoeven en droge benen.
Ik denk dat je in een wat bredere aanpak (andere beleid bekappen c.q. anders laten bekappen, gewoon minder rigoreus te werk gaan en voerbeleid onder de loep nemen) wat sneller tot een oplossing kan komen.