Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:26

Ik bedoel: snijdt je hoefsmid de zool uit?
Daardoor verdunt hij de zool en wordt de hele boel gevoelig.
Dat zou een verklaring kunnen zijn.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:11

Darkness85 schreef:
Nadat Tines vorige week links voor zijn ijzer verloren was. Heb ik besloten om ze er allebei maar af te halen. Hij heeft altijd bloot voets gestaan. In ieder geval tot zijn 14e. Op zijn 14e moest hij helaas een ijzertje aan de voorbenen omdat hij vanwege het schrapen met de voorbenen nog steilere hoeven had gekregen dan hij al had. En dus zo recht stond dat hij kreupel liep. Die oorzaak is echter weg genomen. En de hoeven zijn nu weer in de stand zoals vanouds. Nog steeds steil. Maar zo loopt hij al 16 jaar.

Ik wil dus gaan proberen of het goed gaat. Want hij heeft tenslotte altijd zonder gelopen. Ook op het harde. Links is wel iets korter en anders omdat hij een brok hoef is verloren met het ijzer.

Met ijzers.
Afbeelding

Zonder.
Afbeelding

Z'n sokken heb ik er helaas eergisteren af moeten halen omdat hij mok heeft. Hij heeft op de foto ook een wat dikker been vanwege de mok. |o

Peelie schreef:
Ik vind het best nette voetsjes. Rechts is idd ietsje stijler, maar niet storend. Ik ben wel nieuwschierig naar de onderkant.

Ik heb nu dan eindelijk de foto's van de onderkant van de hoeven. Wat me opvalt is dat de zwarte hoef het wat moeilijker heeft. De hoefwand vouwt een beetje om en word plat. Maar ik heb er het volste vertrouwen in dat dat straks over is als de smid hem heeft bekapt. Want toen de smid zijn ijzer eraf haalde heeft hij er verder eigenlijk niks aan bekapt. Maar ik heb sinds hij ijzerloos is toch al dik 3,5uur aan stapwerk op het fietspad erop zitten. Maar ik vind het nog meevallen hoe de hoeven zich houden. Hij loopt er ook heel makkelijk op. Heeft geen pas onregelmatig of op eieren gelopen toen z'n ijzers er net af waren.

Afbeelding

Afbeelding

Peelie

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:09

De eerste foto, van die zwarte hoef. Daar zie je duidelijk dat hij echt bekapt moet worden... De hielen zijn veel te hoog en kunnen een heet sluk naar beneden zoals met het andere voetje.

Hoe lang geleden is hij bekapt?

Maar voor voetjes die net van de ijzers af zijn vind ik het allenmaal nog reuze meevallen. Het kan veel erger :+

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:36

mijn vingers jeuken als ik zo'n hoefjes zie om mijn vijltje en mijn hoefmesjes boven te halen :D (niet dat ik ze rampzalig vind hoor, gewoon toe aan een mooie bekapping) ik zal eens kijken of ik ook nog eens een foto kan maken. Sita haar hoefjes (en dan in het bijzonder de voorhoeven) staan er zo perfect bij de laatste tijd

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:19

@Peelie: Dat is gewoon de stand van de zwarte hoef. Dat is een bok hoefje. Als ik die zwarte hoef zo laat bekappen als de witte weet ik zeker dat mn paarrd binnen 2 drafpassen met een levenslange pees blessurre staat. Hij loopt hier nl al 16 jaar mee. Dus het is veel te laat om nu nog wat aan de stand te gaan doen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:36

Je moet het ook niet in een klap om zetten. Dat is een langduurig proces. Maar je kan zien dat er ruimte is in de hoef om de wand gewoon wat lager te zetten waardoor het zaakje een beetje in balans komt.
Maar hij moet dus gewoon een beetje gefijld worden, dat zou al een heel stuk opknappen :)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:09

Dat had idd gekund. Maar daar is hij nu gewoon echt te oud voor helaas. Ik ben bang dat als hij nu nog gecorrigeerd word. Hoe langzaam dat ook gaat. Dat dan de pees toch te veel op spanning komt te staan. En dat hij dan met een dikke peesblessure staat. Hij loopt hier al zn hele leven mee. En hij loopt er prima op. Heeft er geen last van. :+

Ik kon het met rijden maar aan 1 ding merken. Dat was bij de uitgestrekte draf. Dan gooide hij zn witte linker been verder weg dan zn zwarte rechter. :P

* Edit:

Maar ik ben het er idd mee eens dat hij weer aan een kapbeurtje toe is. Om alles weer mooi glad en rond te maken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:01

Ben ik ook weer eens.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn 2-jarige merrie helaas niet heel fraai op de benen geworden is, ze staat namelijk wijd vanuit de knie met de teen naar buiten (beide voorvoeten). Nu hoef ik tenminste niet met haar naar de merriekeuring (scheelt weer moeite), maar ik zou het natuurlijk liever anders zien.
Nu zal ik daar een hoefsmid over laten buigen, maar aangezien ik nog altijd zeer weinig vertrouwen heb in de hoefsmeden hier in de regio zou ik graag vooraf willen weten hoe jullie hier over denken. Zouden jullie dit proberen te corrigeren bij een relatief jong paard en zoja, hoe zou je zo'n hoef bekappen? Aan de hoefvorm zelf is niet veel geks te zien (niet enorm breed buiten of zo).
Ik zal van het weekend een foto proberen te maken als ze een beetje mee wil werken.

KittyKatRaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:35

Needje schreef:
Een voet die niet vaak bijgewerkt hoeft te worden kan ook gewoon een goede balans hebben in het aangroeien en afslijten.

Dat heeft mijn Paardje <3

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 21:35

Sizzle schreef:
Ben ik ook weer eens.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn 2-jarige merrie helaas niet heel fraai op de benen geworden is, ze staat namelijk wijd vanuit de knie met de teen naar buiten (beide voorvoeten). Nu hoef ik tenminste niet met haar naar de merriekeuring (scheelt weer moeite), maar ik zou het natuurlijk liever anders zien.
Nu zal ik daar een hoefsmid over laten buigen, maar aangezien ik nog altijd zeer weinig vertrouwen heb in de hoefsmeden hier in de regio zou ik graag vooraf willen weten hoe jullie hier over denken. Zouden jullie dit proberen te corrigeren bij een relatief jong paard en zoja, hoe zou je zo'n hoef bekappen? Aan de hoefvorm zelf is niet veel geks te zien (niet enorm breed buiten of zo).
Ik zal van het weekend een foto proberen te maken als ze een beetje mee wil werken.

Juist bij een jong paard kan je nog veel corrigeren, liefst al als veulen.

Gewoon een goede smid erbij, overleg eens met je dierenarts met wie hij samenwerkt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:55

Dat goede smid is nog een beetje dilemma, ik ben er nog nog niet echt 1 tegengekomen.
Om te kunnen beoordelen of de smid het een beetje fatsoenlijk aanpakt zou ik dus graag eerst een idee krijgen hoe de smeden hier dat aanpakken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 08:26

Darkness, mijne heeft ook een stijle voet. Deze wordt ook niet net als zijn andere gezet. Gelukkig.
Die voet is nou eenmaal zo. En mijn paard is uitgegroeid.
Je kan wel proberen deze te veranderen, maar elke uitgroei geeft aan dat ie gewoon stijl is. Dus dat moet je dan respecteren. En niet koste wat het kost er een normale voet van proberen te maken.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:52

Needje schreef:
Darkness, mijne heeft ook een stijle voet. Deze wordt ook niet net als zijn andere gezet. Gelukkig.
Die voet is nou eenmaal zo. En mijn paard is uitgegroeid.
Je kan wel proberen deze te veranderen, maar elke uitgroei geeft aan dat ie gewoon stijl is. Dus dat moet je dan respecteren. En niet koste wat het kost er een normale voet van proberen te maken.

En in de gaten houden dat de smid niet "hielen probeert te kweken" onder het platte voetje, zodat deze steiler wordt zogenaamd.
Te lange hielen onder platvoetje groeien dan te lang, klappen om, schuiven onder.... waardoor de stand van het plat-voet-been "holler" wordt (beetje plastisch omschreven)..... en de buigpezen in dat been heel wellicht wat overbelast.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:02

tiwi1969 schreef:
Sizzle schreef:
Ben ik ook weer eens.

Juist bij een jong paard kan je nog veel corrigeren, liefst al als veulen.

Gewoon een goede smid erbij, overleg eens met je dierenarts met wie hij samenwerkt.

Neehoor, niet als ie al 2 is. Groeischijven in het onderbeen zijn al grotendeels "gesloten" op 1-jarige leeftijd.
Daarbij, probleem komt uit de knie... kortom de knie is "scheef" zeg maar binnenin het gewricht. Is erfelijk.

Mijn advies: niet klojo-en met allerlei binnendoor-buitendoor-zetten e.d. opdat de knie terug "rechttrekt". Is een utopie, je krijgt die knieen niet meer terug rechtgetrokken... tis geen bouwpakket ;-)
Het enige wat je ermee bereikt is een vergroot risico op overbelasting.
En ook, zet je het paard maand 1 1 mm buitendoor (hoeven zijn traag vloeibaar) maand 2 wordt dat 2 mm, maand 3 4 mm en over een half jaar is heel die hoef "verandert" met een x-aantal mm-ers.

Neehoor, hou de hoeven zo recht als mogelijk.... linkerkant hoef zo gelijk mogelijk als rechterkant hoef, hielen recht aan elkaar etc. etc. Goed bijhouden = 1 x per maand of zelf 1 x per 2 weken een vijltje eroverheen halen.
Doe een bekapcursus. Goede hoefsmeden zijn idd een zeldzaamheid, wat let je om het zelf ter handen te nemen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 20:52

Bedankt Scoxx.
Ik ben al gedeeltelijk bezig met het zelf doen (half gedwongen door mijn tuiger die hoefsmeden het erf af probeert te schoppen). Maar tot nu toe durfde ik het enkel op paarden die in principe correct staan. Ik durf mezelf niet direct op probleemgevallen los te laten.
Ik had zelf ook het idee dat 2 jaar te laat is. Jammer maar helaas.
Anderzijds hoef ik nu tenminste niet het hoofd te breken of ik er eerst een veulen van wil of eerst ga rijden volgend jaar. Fokken zit er hiermee niet in.
Ze maakt ook in de draf een beetje een schaatsende beweging, dus het komt echt vanuit het onderbeen. De hoef ziet er verder wel correct en symmetrisch uit, dus zal ik dat dan zo maar proberen te houden.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:44

Sizzle schreef:
Bedankt Scoxx.
Ik ben al gedeeltelijk bezig met het zelf doen (half gedwongen door mijn tuiger die hoefsmeden het erf af probeert te schoppen). Maar tot nu toe durfde ik het enkel op paarden die in principe correct staan. Ik durf mezelf niet direct op probleemgevallen los te laten.
Ik had zelf ook het idee dat 2 jaar te laat is. Jammer maar helaas.
Anderzijds hoef ik nu tenminste niet het hoofd te breken of ik er eerst een veulen van wil of eerst ga rijden volgend jaar. Fokken zit er hiermee niet in.
Ze maakt ook in de draf een beetje een schaatsende beweging, dus het komt echt vanuit het onderbeen. De hoef ziet er verder wel correct en symmetrisch uit, dus zal ik dat dan zo maar proberen te houden.

Mmm, ik heb een kruizing BWP-er vanaf 6 maanden iedere 4 weken de hoeven bijgehouden, maaruh.... diertje staat gewoon koehakkig achter hoor, wat ik ook geprobeerd heb om dit "rechtgebreid" te krijgen.
Gelukkig werd ik begeleid door een goede smid indertijd, die me op mijn hart drukte niet te gaan klojo-en met de hele binnen-door-buiten-door-utopieën.
Sommige beenstanden kunnen voorbestemd zijn, hoe goed je ook je best doet. En face it... dan zie je die paarden met de kromste pootjes werkelijk de mooiste sportprestaties (eventing en endurance) zetten, zelfs ook op oudere leeftijden.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:25

om het even helemaal op soprtpaarden te houden, kijk naar dressuurpaarden. Er zijn er een heleboel die een beetje uitzwaaien met hun benen. Het is meer standaard dan iets anders... Er zijn echt maar weinig paarden die perfect recht op hun poostjes staan...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:32

haha, ik maak me ook niet echt zorgen hoor, al baal natuurlijk wel een beetje. Het stomme is dat ik er echt wel goed naar gekeken heb steeds, maar dat het me echt niet eerder opgevallen is. Misschien lijkt het nu ook een periode erger vanwege een groeifase. De voeten staan ook een beetje naar buiten (als een eend) en dat is duidelijk aanleg en geen hoefprobleem. Iedergeval bedankt voor de reacties, ik zal beloven dat er niet aan ge-binne-buitendoor geklooid wordt.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:13

ik zou hier graag even om meningen willen vragen.
Afgelopen zaterdag stond mijn merrie met een hofzweer,deze is door de smid open gemaakt.
Gister zijn ze naar de smid geweest en zijn ze bekapt,er kwam nog wat etter mee en deze is tot het leven (zachte weefsel) uitgesneden.
Nu lopen 2 van mijn paarden altijd gevoelig na een bekapping,echter vanmorgen stond de merrie met twee dikke achterbenen en loopt heel erg moeilijk.
Is dit nu door tekort bekappen gebeurt? en mag dit/kan dit zo nu en dan eens voorkomen?

in overleg met de dierenarts staat ze nu op bute,zodat ze pijnvrij kan staan.
ik ben erg geschrokken hiervan en wil natuurlijk niet dat dit nogmaals gebeurd.
ik hoor graag jullie mening hierover,ook al is dit moeilijk zonder foto's te zien.
alvast bedankt!

mijn smid haalt idd de zool gedeeltelijk weg en bij navragen zegt hij dat de wand de hoef draagt.ook bij de straal haalt hij een deel weg.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:16

timokyana schreef:
ik zou hier graag even om meningen willen vragen.
Afgelopen zaterdag stond mijn merrie met een hofzweer,deze is door de smid open gemaakt.
Gister zijn ze naar de smid geweest en zijn ze bekapt,er kwam nog wat etter mee en deze is tot het leven (zachte weefsel) uitgesneden.
Nu lopen 2 van mijn paarden altijd gevoelig na een bekapping,echter vanmorgen stond de merrie met twee dikke achterbenen en loopt heel erg moeilijk.
Is dit nu door tekort bekappen gebeurt? en mag dit/kan dit zo nu en dan eens voorkomen?

in overleg met de dierenarts staat ze nu op bute,zodat ze pijnvrij kan staan.
ik ben erg geschrokken hiervan en wil natuurlijk niet dat dit nogmaals gebeurd.
ik hoor graag jullie mening hierover,ook al is dit moeilijk zonder foto's te zien.
alvast bedankt!

mijn smid haalt idd de zool gedeeltelijk weg en bij navragen zegt hij dat de wand de hoef draagt.ook bij de straal haalt hij een deel weg.

Moeilijk joh.... om daar iets zinnigs over te schrijven. Kan zijn dat auw in de voorpootjes maakt dat de merrie iets minder heen en weer loopt (ik hoop dat ze buitenstaat?) en zo wat stalbenen heeft achter?
Wellicht houdt ze sowieso wat vocht vast omdat ze op wat "vettere" voordroog staat, loopt wat minder vanwege de auw en het pomp-hoef-mechanisme "stokt" een beetje, waardoor de "spataderen" (= uittredend vocht -min of meer dan-) wat opspelen?

Klinkt iid als te kort bekappen. Soms is zo'n foutje snel gemaakt, maar t*ring stomme smid... dat laat je je toch niet standaard gebeuren als smid! Wellicht ook eens kijken naar het voerbeleid? Veel suikers in voordroog/hooi is over het algemeen niet bevordelijk voor kwaliteit hoeven en droge benen.
Ik denk dat je in een wat bredere aanpak (andere beleid bekappen c.q. anders laten bekappen, gewoon minder rigoreus te werk gaan en voerbeleid onder de loep nemen) wat sneller tot een oplossing kan komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:50

Is dat paard met de dikke benen dan dezelfde als het paard met de hoefzweer?
Ik zou hier niet direct de schuld leggen bij de smid. Misschien heeft de infectie zich naar binnen gewerkt na het opensnijden. Ik zou het paard temperaturen en afstappen om te zien of het vocht wegtrekt.
Dat je paarden standaard gevoelig gaan na bekappen vind ik trouwens niet aanvaardbaar. Hoe vaak worden ze bekapt?
Misschien dat vaker beter is (minder drastisch).

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 17:48

Ik ben hier al enkele maanden zowat aan het meelezen en heb intussen ook de hoeven van mijn pony Joke op de foto gezet :)
Ze is 17 jaar en steeds traditioneel bekapt, maar heeft gelukkig nooit ijzers gehad.
In februari '10 heb ik een cursus NB gevolgd en sindsdien probeer ik Joke's hoeven zelf te onderhouden. Af en toe worden ze gecontroleerd door een traditioneel bekapper die me zegt wat hij zou doen, maar voor de rest blijft hij eraf :o
(De voorhoeven heb ik vorige week nog gedaan, de achterhoeven zijn intussen alweer eventjes geleden. Vandaag lukte het me helaas niet wegens pijnlijke rug..)

Nu was ik enorm benieuwd naar jullie reacties, daarom: foto's!

Linksvoor:
http://i52.tinypic.com/1i1l55.jpg
http://i51.tinypic.com/2ikd5b7.jpg

Rechtsvoor:
http://i56.tinypic.com/j5k1a1.jpg
http://i52.tinypic.com/2vwuz6g.jpg

Linksachter:
http://i56.tinypic.com/2ntd5ya.jpg
http://i51.tinypic.com/9jg1uv.jpg

Rechtsachter:
http://i54.tinypic.com/2dv4nqv.jpg
http://i56.tinypic.com/254wpd3.jpg

Ik hoop dat de foto's vanuit een juist standpunt genomen zijn, anders laat je het maar even weten, dan maak ik nieuwe :)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 18:59

Sizzle schreef:
. Misschien heeft de infectie zich naar binnen gewerkt na het opensnijden. .

Dan zie je -denk ik- niet 2 dikke achterbenen, maar slechts 1 dik been.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:03

Joke_x_Remy schreef:
Ik ben hier al enkele maanden zowat aan het meelezen en heb intussen ook de hoeven van mijn pony Joke op de foto gezet :)
Ze is 17 jaar en steeds traditioneel bekapt, maar heeft gelukkig nooit ijzers gehad.
In februari '10 heb ik een cursus NB gevolgd en sindsdien probeer ik Joke's hoeven zelf te onderhouden. Af en toe worden ze gecontroleerd door een traditioneel bekapper die me zegt wat hij zou doen, maar voor de rest blijft hij eraf :o
(De voorhoeven heb ik vorige week nog gedaan, de achterhoeven zijn intussen alweer eventjes geleden. Vandaag lukte het me helaas niet wegens pijnlijke rug..)

:)

wat zegt jouw bekapper over de hielen van Joke?