[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

enniee

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:07

Aaah jacky2, veel sterkte de komende tijd!

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:59

jacky2 schreef:
Vanuit mijn hoek minder goed nieuws,mijn ruin is het afgelopen jaar zo verslechterd dat hij
volgende week word ingeslapen.

Word dus mijn laatste berichtje in dit topic.

Iedereen veel sterkte en geluk toegewenst met de paarden die spat hebben.

Tsja, hier ook. Mijn merrie is afgelopen vrijdag naar gene zijde gegaan... 4 jaar geleden een infuus Tildren gehad wegens spat la, en dat werkte prima.
Op de foto's na een half jaar prima. Nu had ze het aan twee achterbenen en eigenlijk niet meer te behandelen, althans er was een hele kleine kans dat...
Maar met de winter op komst en de kans op gek doen en niet naar buiten kunnen in de wei... en in de laatste week dat ik haar had wilde ze ook alleen nog maar stappen (aan de hand want ik heb er natuurlijk niet meer opgezeten) en niet meer draven terwijl het echt wel een huppeltje was. Ze is 12 jaar geworden, toch nog. De DA zei dat ik echt genoeg voor haar gedaan heb, en echt respect voor me had om wat ik allemaal voor het paard gedaan heb, Na de spat kreeg ze namelijk nog een peesblessure (op een plaats waar al een oude peesblessure zat) en daar heb ik haar ook weer bovenop geholpen.
Echt heel verdrietig maar ik deed haar geen lol meer met weidegang, laat staan met pensioen gaan. Ik heb in de laatste week nog foto;s gemaakt. Met halster en zonder halster en met hoofdstel om. Op de foto's met hoofdstel staan haar ogen anders, zo van jippie we gaan werken. Het was een paard dat graag voor me werkte in de bak, iedere dag weer. En ik mis haar |(

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:26

@Jacky2, heel veel sterkte :(:)

@Heureka, ook voor jou een knuffel... :(:)

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 23:16

Jacky en heureka' heeel veel sterkte de komende tijd!! :(:)

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:51

@Jacky2 en Heureka; heel veel sterkte :(:) .
Koester de herinnering die je aan je paard hebt. De mooie momenten die je samen hebt beleefd :z . Dat is iets dat niets of niemand je af kan nemen.

Wat jullie nu meemaken is ook mijn angst. Ik zeg altijd ik hoop dat ze 15 mag worden en dat het me gegund is nog een veulen uit haar te fokken. Want er komt een moment dat ze niet meer opgelapt kan worden met Tildren, Metacam, Corta-flx, enz.
Meiden ik moet er niet aan denken |( |( ;( .

Heel veel sterkte toegewenst!

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:06

Alani schreef:
@Zamero: ja ik geef het aan een 2 jarige die gigantisch zomerexceem heeft. Prednisolon is minder slecht dan een andere cortistoïden. Zonder is voor dit diertje geen optie. Volgend jaar gaan we een exceemdeken proberen, maar dat was ze nu natuurlijk nog niet gewend. En omdat nu voor het eerst in de wei te doen......

Vanwaar je vraag?

Mijn haflinger heeft exzeem, maar is dat wel normaal betaalbaar.
En wat ben je ervoor kwijt.
Ben wel erg benieuwd, je kan anders ook een pb sturen :D

Wat erg zeg meiden, heel veel sterkte toegewensd :(:)

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:35

[quote="Zamero
Mijn haflinger heeft exzeem, maar is dat wel normaal betaalbaar.
En wat ben je ervoor kwijt.
Ben wel erg benieuwd, je kan anders ook een pb sturen :D

Wat erg zeg meiden, heel veel sterkte toegewensd :(:)[/quote]

ik vind het echt betaalbaar. Zeker als ik zie wat andere supplementen of symptoombestrijders kosten. Via mijn da is goedkoper dan via internet bestellen. Kosten € 65. In de praktijk komt dat op zo'n € 30,= per maand. Valt niet tegen he? informeer maar eens bij je da of google maar eens.
Missien ga ik het volgend jaar ook wel voor mn zelf eens uittesten. Ik heb hooikoorts en ook snel last van jeuk. Ik gebruik nu een cortistoide (vergelijkbaar zoals die Prednisolon) en Cavalesse is een antihistamine. Je zou er volgend jaar vanaf maart/april mee kunnen beginnen. Ik heb bij 3 paarden goeie resultaten gezien. Oh ik heb geen aandelen in dat spul of zo iets hoor

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:21

hallo,

ik meld mij hier even.
bij mijn haf, is ook spat uitgekomen links achter bij de sprong.
hij heeft er zodanig last van dat hij niet meer gereden mag worden.

ik ga even de toppic door lezen, naar jullie ervaring en verhalen.

Jacky en heureka heel veel sterkte..

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:30

Tiso schreef:
hallo,

ik meld mij hier even.

welkom (jammer genoeg voor jou :o )
welke fase heeft je haf spat?

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:13

Tiso, welkom!

Hoe is het met iedereen en alle paardjes? Vario doet het heel goed, gisteren aan de longeerlijn gehad, licht bijgezet, maar jeej, hij is echt al veel vooruit gegaan! Ontspannen, rad, en alweer een beetje sterker! Iemand die het niet zou weten, zou het niet zien zoals ie gisteren liep! Erg blij dus! :D :D

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:44

Maggie_Eddy schreef:
Tiso, welkom!

Hoe is het met iedereen en alle paardjes? Vario doet het heel goed, gisteren aan de longeerlijn gehad, licht bijgezet, maar jeej, hij is echt al veel vooruit gegaan! Ontspannen, rad, en alweer een beetje sterker! Iemand die het niet zou weten, zou het niet zien zoals ie gisteren liep! Erg blij dus! :D :D

Super, echt fijn is dat. Weet hoe het is om dat te zien, was 4 jaar geleden ook zo bij mijn paard. Ook op de foto's zag het er perfect uit...

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:55

Wij hebben hem nu dan niet meer op de foto gehad, daar wacht ik nog even mee, tot ergens begin volgend jaar. Dan is de Tildren uitgewerkt, dus ben benieuwd tegen die tijd! Waar zat de spat bij de jouwe? En had hij veel woekering? Vario heeft amper woekering, eigenlijk zo goed als niets. En voor zover spat gunstig kan zitten, heeft hij dat. Dus ik hoop dat het uiteindelijk allemaal goed verloopt!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 08:06

soms is het hier weken rustig, en dat komt er een storm :D

met verina gaat ook alles goed, ga 20 november voor het eerst na de diagnose hko en spat weer een l1 wedstrijdje rijden.. en heb er nu al zin in :D

gelukkig gaat het bij de rest ook erg goed, ik wil ook nog graag een keer terug naar de kliniek om te kijken hoe het er nu uitziet
in feb/mrt hebben ze de diagnose gesteld.

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:38

enniee schreef:
Tiso schreef:
hallo,

ik meld mij hier even.

welkom (jammer genoeg voor jou :o )
welke fase heeft je haf spat?

hallo allemaal,
nou er was 1ste keer gezegt dat het rijden er niet meer in zit aan gezien toch flinke spat te zien was.
en gister kreeg ik te horen dat het spat niet actief was en dat hij daar geen pijn in liet zien, maar dat hij een belemmering ergens anders heeft, nu heeft hij echos en verdovingen gehad en niks uitgekomen, nu alleen nog de agilespees en dan hoop ik meer te weten te komen.

ik weet niet of ik er over heen heb gelezen.
wat doe je met beginnend spat, de arts zegt niks.
maar veel mensen zijn bezig met holistische medicatie enz.

mijn woord spelling en zin spelling kunnen wat afwijken heb dislectie

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:40

de mijne had ook beginnende spat, ik heb er niks aan gedaan.. ben alleen op een andere manier gaan rijden..

en ik spring niet meer, alleen soms een hindernisje van 30-40 cm, omdat Verina altijd zo graag sprong ;D

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:46

@ enniee , leuk dat je daar aan mee kan doen.

Hoe rijd jij nu anders dan normaal?
ik mag alleen recht uit en geen voltes.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:53

Tiso schreef:
@ enniee , leuk dat je daar aan mee kan doen.

Hoe rijd jij nu anders dan normaal?
ik mag alleen recht uit en geen voltes.

nee niet anders dan normaal, maar op de Antoine de Bodt manier! :D

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:54

ga ik me daar eenz in verdiepen, die manier ken ik niet

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 10:21

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:29

Tiso, welkom. Altijd vervelend als je dat te horen krijgt. Mijn paard had ook beginnende spat en we hadden de gok genomen om haar een tildren infuus te geven. We wisten namelijk niet of het een actieve of inactie spat was. Een hele poos erna zagen we verbetering en de laatste foto's gaven aan dat ze weer alles mag doen wat ze voorheen ook deed. Als je het niet vertrouwd wat je DA zegt kan je de foto's ook aan een andere laten zien. Mijn DA ging ook overleggen met andere wat te doen in mijn geval. Pijn had ze zeker want ze begon te bijten.

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:33

Ja, dat bijten herken ik wel. Dat deed mijn paard ook voor de eerste keer dat we spat ontdekten. Toen ook Tildreninfuus gehad en na 7 maanden was alles goed op de foto. Geen idee meer of het actieve of inactieve spat was. Maar bij de laatste keer had ze ook spat in het andere achterbeen en.... ze had een vorm van spat die zeldzaam is, namelijk in de bovenste gewrichtsspleet. En de laatste keer was het allemaal ook behoorlijk actief en had ze veel pijn. Daarom er voor gekozen om er een eind aan te maken (heel verdrietig) maar paard had veel pijn en de kans dat het deze keer goed zou komen was dusdanig klein dat ik deze beslissing moest nemen...

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:42

Nou mag ik me hier ook weer melden

Na vorig jaar aan het infuus met thildren infuus ging het super .
Nu sinds dagen het weer een stuk kouder is in de nacht , komt de stijfheid weer boven .

welke glucosamine gebruiken jullie , ik heb van de veearts ...maar kost 60 euro per pot en doe ik een maand mee .

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:48

Ik gaf Primeval Gelatinaat, op aanraden van mijn DA

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 17:16

Heureka schreef:
Ik gaf Primeval Gelatinaat, op aanraden van mijn DA

Dit gaf ik al maar dat is voor haar artrose. werkt daar erg goed. Volgens mijn da heeft het voor spat geen zin.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 17:31

Zal zo is kijken hoe het heet wat ik nu geef .
Iets met motion ofzo :+

Ben nu wel bezig met een bijrijder, ik heb zelf de tijd niet om der genoeg beweging te geven .
Zaterdag komt er iemand, hopenlijk hebben ze een klik .