[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 10:09

Hoi Henny,

Nee, niet veranderd, vreemd van die dierenarts. Ik zou hem meteen uit het gras halen, paddock ofzo in met oud hooi en een liksteen en verder niets. Pas als de ziekteverschijnselen weg zijn en het paard volledig hersteld is denken aan weer in het gras laten. En dat dan voorzichtig opbouwen, eerst een half uur en als dat goed gaat per week een uurtje uitbreiden. als als het paardje echt zo moddervet is, dan eerst zwaar op dieet voordat je weer met weidegang begint.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 10:30

jesito schreef:
Het is wel allemaal heel erg zwart-wit, grijs bestaat volgens mij niet meer.
Als jullie goed lezen is dat ik erbij zeg dat het niet goed is maar tussen twee keer perdag en onbeperkt zit nog wat in.
En naar mijn idee is dit een prima oplossing.

Ik snap eventjes helemaal niet meer wat je nu wilt? Verward Als je goed leest....lees je dat ik ook helemaal niet zeg dat paarden óf onbeperkt óf 2x per dag hooi krijgen...
Ikzelf bijvoorbeeld geef niet onbeperkt hooi, maar bijna onbeperkt, ietwat verschil dus. En zoals je eerder in dit topic hebt kunnen lezen zijn er meerdere mensen die ipv onbeperkt hooi voeren zo'n beetje 4 à 5x per dag wat geven. Niets mis mee dus...Onbeperkt kan niet altijd, maar 2x per dag is veeeels te weinig.

jesito schreef:
Dan staan heel veel paarden er in nederland heel slecht bij, want ga maar eens op de gemiddelde manege en pensionstal kijken.
Als ze daar twee keer per dag hooi krijgen heb je het al goed geregeld.

Dìt heb jijzelf gezegd, dat heel veel paarden in Nederland hooguit 2x per dag hooi krijgen. Is dat zwart-wit of grijs? Clown
Ik denk dat jij onze reactie helemaal verkeerd gelezen/begrepen hebt... Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 10:45

henny_w schreef:
Hoi allemaal,

Ik wil hier graag een vraag stellen en ik denk dat jullie aardig weten van wat wel en niet bij hoefbevangen paarden mag Knipoog
Gelukkig heb ik zelf geen hoefbevangenheid bij mijn paarden.

Een kennis van mij heeft ook een kruising Fjord die vorig jaar heel moddervet was. Zelden gezien zo dik.
Het paard liep dag en nacht in de wei en werkte niet bijster veel.
Ik heb haar toen al regelmatig gewaarschuwd om hem drastisch in het overvloedige gras te beperken maar dat gebeurde niet.

Helaas vorige week was het raak.
Flink hoefbevangen aan de voorbenen en achter was het ook niet helemaal oke volgens de dierenarts.

Wat schetst mijn verbazing toen ik haar later sprak.
Het paard staat nog gewoon in het gras.
Volgens de dierenarts mocht hij gewoon in het gras staan zei de eigenaresse.

Ik weet niet beter of dat bij hoefbevangenheid het paard gelijk uit het gras moet en even een paar weken of zelfs langer op oud of schraal hooi moet staan qua voeding.

Is er iets veranderd in de mening over hoefbevangenheid of is deze dierenarts merkwaardig bezig ???
Het paard heeft een injectie gehad en voor 5 dagen pijnstillers.

vreemd...ik zou zeggen meteen van het gras af en op dieet!
niet uithongeren,dat is helemaal verkeerd...gewoon een weinig,liefst geweekt "oud" hooi....maar absoluut geen gras!!rare da hoor...daar zou ik dus niet naar luisteren..

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:11

Ik denk dat 2x per dag hooi voeren wel kan, maar dan wel zoveel dat de paarden de (bijna) de hele dag kunnen knabbelen.

Bij mijn vreetmachines kon dat vroeger dus niet! Als ik 1 plak hooi had gegeven was het op, maar als ik bij wijze van spreken een pak hooi had gegeven, dan ging het ook op (in 1 keer). Gewoon doorbunkeren.

Nu geef ik de hele dag door kleine porties en hebben de paarden blijkbaar het vertrouwen dat ze voldoende krijgen, want nu stoppen ze met eten als ze voldoende hebben.
Ik zou dus nu 1x per dag voldoende hooi kunnen neerleggen, ware het niet dat ze dan heel veel verknoeien, wat ik dan weer zonde vind.

Ik denk dat deze discussie een beetje scheef gaat. (snappen jullie nog wat ik wil zeggen?)

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:30

Mijn eerste dierenarts liet haar ook op het gras, 2 dagen daarna was het nog veel erger. Dus echt wel afhalen hoor!!

Ivm dat gras heb ik intussen ook nog een vraag.
Donderdag mag ze vermoedelijk terug op de wei.

MAAR nu heb ik 3 opties (en ja ik heb er al veel over gelezen maar zie door het bos de bomen niet meer).

1/ lang gras (0.5m), volledig in bloei zelfs - onbemeste wei.
2/ kort gras - dat ze dus al had kortgegeten voor ze hoefbevangen werd - onbemeste wei.
3/ bemeste wei - vorige week gemaaid.

Optie 1 lijkt me op 't eerste zicht NOT DONE - maar ivm dat fructaan dat minder aanwezig is in lang gras, vraag ik het toch maar even.

Kan ik dat lang gedeelte best zowiezo kort maaien alvorens ze er OOIT terug op komt te staan? Of geef ik het toch op volle lengte dmv stripbegrazing?

Wie weet het??

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:37

Hartelijk dank voor jullie reacties Knipoog

Ik begon al even aan mezelf te twijfelen want ik zou zo'n paard ook direct uit het gras halen en daarna zeer gerantsoeneerd houden om herhaling of chronische hoefbevangenheid te voorkomen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:43

Lieke_M schreef:
Ivm dat gras heb ik intussen ook nog een vraag.
Donderdag mag ze vermoedelijk terug op de wei.

MAAR nu heb ik 3 opties (en ja ik heb er al veel over gelezen maar zie door het bos de bomen niet meer).

2/ kort gras - dat ze dus al had kortgegeten voor ze hoefbevangen werd - onbemeste wei.

Optie 1 lijkt me op 't eerste zicht NOT DONE - maar ivm dat fructaan dat minder aanwezig is in lang gras, vraag ik het toch maar even.

Kan ik dat lang gedeelte best zowiezo kort maaien alvorens ze er OOIT terug op komt te staan? Of geef ik het toch op volle lengte dmv stripbegrazing?

Wie weet het??

Misschien heb je hier wat aan. Het is mij jaren terug verteld door iemand die afgestudeerd is in Wageningen op diervoeding.
Hij zei dat heel kort gras erg rijk is aan onvolledig verteerbare eiwitten die erg moeilijk te verteren zijn voor paarden en dus voor afvalstoffen zorgen. Dat komt omdat het gras nog volop wil/moet groeien.
Naar mate het gras langer wordt en dus meer vezels gaat bevatten worden de onvolledig verteerbare eiwitten omgezet in volledig verteerbare eiwitten die veel beter zijn voor het paard.

Persoonlijk zou ik kiezen voor zo lang mogelijk gras en dan desnoods stripbegrazing zodat het grazen niet voor gek en onwijs gaat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:56

ik heb een paar weken geleden nog een bevangen pony uit een wei geplukt waarvan het gras hoog stond,dus volgens de fructaan index weinig gevaar,alleen zei de pony wat anders...
als je kijkt(het was in dit geval een shetje)wat sobere rassen oorspronkelijk eten,dat is haast niets,in noorwegen ,ijsland en de shetlandeilanden (om maar een paar oorspronkelijke leefgebieden te noemen)groeit niets,een sprietje gras tussen een hoop stenen,dus gewoon schraal houden de sobere rassen,en zorgen dat ze niet te vet worden.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:06

Sorry Geerke, klopt niet helemaal hoor. Op IJsland groeit echt wel gras, op sommige plaatsen zelfs veel gras. Er lopen daar dan ook hele vette pony's rond, weet ik van foto's en van een d.a. die daar werkt. Er is onderzoek naar gedaan, en het gras daar schijnt nog veel meer eiwit te bevatten dan hier, maar minder fructaan. Vandaar dus wel dikke, maar geen bevangen pony's.
Ik denk persoonlijk dat het hier iets ingewikkelder ligt met het fructaan dan bijv. de fructaanwijzer aangeeft. Volgens dat ding is het al meer dan een maand fructaan-arm weer, maar kijk eens hoeveel paarden er de afgelopen maand bevangen zijn geraakt?

Ergens anders las ik dat er in elk geval in mei en oktober enorm veel fructaan wordt geproduceerd door het gras, onafhankelijk van het weer, denk ik dan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:10

dat is natuurlijk waar,maar vergeet niet dat er in het voorjaar/zomer reserves worden opgebouwd die normaal,in de natuur,weer gebruikt worden in de winter,als er sneeuw ligt ,in dit geval....
bij onze welvaarts paardjes worden de vetreserves alleen opgebouwd,dus vet op vet op vet....en dan hoefbevangen...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:26

Lieke_M: je paard is toch pas geleden hoefbevangen geworden? Dan zou ik hem/haar nu nog helemaal niet op het gras zetten, pas als ze 100% genezen is, kun je weer gaan opbouwen.
Het is wel de bedoeling dat je uitvindt waardoor je paard hoefbevangen is geworden en die trigger moet je dan elimineren.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:30

3 weken terug ja, maar het was pas heel licht en de DA kwam 2 weken geleden, 't zag er toen al goed uit. MAar juist omdat hij weet dat ze meteen terug fulltime op de wei moet, wou hij haar nog 2 weken binnen houden.

Hij heeft zo'n apparaatje waarmee hij de hoefbevangenheid kan 'zien'...

Ze is in elk geval te dik, want haar manenkam staat hard. Veel eten en geen beweging - denk niet dat ik verder moet zoeken. Ik heb een grote fout gemaakt.

Ik haal sowieso een graaskorf in huis..

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:12

Nou, weer wat aparts. Mn paard is vrijwel elk jaar bevangen, denk dus dat hetinmiddels chronisch is. Op magnesium reageert hij heel sterk, dan is het binnen 3 dagen helemaal goed. Hij staat nu al een aantal weken in de bak met hooi, geen gras meer dus. De hoeveelheid magnesium heb ik verminderd en afgelopen 2 dagen even niks gegeven om te kijken of er wat gebeurde. Vandaag liep hij niet lekker, kort en moeilijk. Zou het kunnen zijn dat hij heel gevoelig is ofzo? Omdat hij op magnesium altijd zo sterk reageert.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:52

henny_w schreef:
Hoi allemaal,

Ik wil hier graag een vraag stellen en ik denk dat jullie aardig weten van wat wel en niet bij hoefbevangen paarden mag Knipoog
Gelukkig heb ik zelf geen hoefbevangenheid bij mijn paarden.

Een kennis van mij heeft ook een kruising Fjord die vorig jaar heel moddervet was. Zelden gezien zo dik.
Het paard liep dag en nacht in de wei en werkte niet bijster veel.
Ik heb haar toen al regelmatig gewaarschuwd om hem drastisch in het overvloedige gras te beperken maar dat gebeurde niet.

Helaas vorige week was het raak.
Flink hoefbevangen aan de voorbenen en achter was het ook niet helemaal oke volgens de dierenarts.

Wat schetst mijn verbazing toen ik haar later sprak.
Het paard staat nog gewoon in het gras.
Volgens de dierenarts mocht hij gewoon in het gras staan zei de eigenaresse.

Ik weet niet beter of dat bij hoefbevangenheid het paard gelijk uit het gras moet en even een paar weken of zelfs langer op oud of schraal hooi moet staan qua voeding.

Is er iets veranderd in de mening over hoefbevangenheid of is deze dierenarts merkwaardig bezig ???
Het paard heeft een injectie gehad en voor 5 dagen pijnstillers.

Of de iegenaresse zegt maar wat, maar dit paard moet zeker weten meteen van het gras af.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:55

Victory-Boy schreef:
jesito schreef:
Het is wel allemaal heel erg zwart-wit, grijs bestaat volgens mij niet meer.
Als jullie goed lezen is dat ik erbij zeg dat het niet goed is maar tussen twee keer perdag en onbeperkt zit nog wat in.
En naar mijn idee is dit een prima oplossing.

Ik snap eventjes helemaal niet meer wat je nu wilt? Verward Als je goed leest....lees je dat ik ook helemaal niet zeg dat paarden óf onbeperkt óf 2x per dag hooi krijgen...
Ikzelf bijvoorbeeld geef niet onbeperkt hooi, maar bijna onbeperkt, ietwat verschil dus. En zoals je eerder in dit topic hebt kunnen lezen zijn er meerdere mensen die ipv onbeperkt hooi voeren zo'n beetje 4 à 5x per dag wat geven. Niets mis mee dus...Onbeperkt kan niet altijd, maar 2x per dag is veeeels te weinig.

jesito schreef:
Dan staan heel veel paarden er in nederland heel slecht bij, want ga maar eens op de gemiddelde manege en pensionstal kijken.
Als ze daar twee keer per dag hooi krijgen heb je het al goed geregeld.

Dìt heb jijzelf gezegd, dat heel veel paarden in Nederland hooguit 2x per dag hooi krijgen. Is dat zwart-wit of grijs? Clown
Ik denk dat jij onze reactie helemaal verkeerd gelezen/begrepen hebt... Knipoog

Ik zeg niet dat die paarden maar twee keer per dag hooi moeten krijgen, maar dat je blij mag zijn als ze al twee keer per dag hooi krijgen.
Twee keer per dag vind ik te weinig, maar wat ik wil zeggen is er veel paarden zo staan en het kwam eerder net over of alleen onbeperkt goed was.
Het is het ene uiterste of het andere uiterste, snappie Knipoog Ik zit ertussen in.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:59

Nou, als ze 2 x per dag 3 balen krijgen is het niet weinig hoor Knipoog Hoe vaak een paard hooi krijgt zegt mij niet zoveel, gaat mij meer om de hoeveelheid. Die van mij kreeg bij een vorige stal 1 x in de week hooi...... (zo'n grote ronde baal waar hij dan onbeperkt van kon eten )

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:04

Geerke jamaar........in de winter staat op IJsland het grootste deel van de paarden gewoon op stal hoor, misschien zelfs wel allemaal, als je die sneeuwhopen daar ziet......
En helemaal geen fijne stallen ook hoor, meestal. En dan staan ze dus gewoon op hooi. Dus de zomerreserves worden niet 'in de natuur' verbruikt. Ooit was dat misschien wel zo, maar nu geldt dat nog maar voor een heel klein deel van de paarden. En toch komt op IJsland vrijwel nooit bevangenheid voor.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:08

Een paard in de wei houden terwijl hij moddervet en bevangen is staat voor mij gelijk aan zware dierenmishandeling. Het is erom vragen dat het dier zich werkelijk compleet kapot eet.
Ik zou een paard dat hoefbevangen is geweest gewoon niet meer op de wei zetten, als ik er zelf geen oog op had. Ze kunnen ook bevangen worden als het een paar dagen droog is geweest en dan weer gaat regenen, of wat dan ook.
En als ik er zelf oog op had ging hij op zo'n afgegraasd stuk land of op een land met doorgeschoten gras.
Maar zeker niet op pasgemaaid gras, dat afgemaaide gras gaat weer opnieuw groeien en juist in die eerste groeistukken (dat mooie groene gras) zit heel veel wat ze niet mogen hebben.
Dus ik zou een andere oplossing zoeken. Je moet er toch niet aan denken dat ze weer bevangen worden?

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:22

Lieke_M schreef:

Wie weet het??

Hier ben ik ook errug benieuwd naar... Ja En zit zelf binnenkort ook met dit dilemma. Ik zou als ik zelf moest kiezen geloof ik voor optie 1 gaan...

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:39

MaaikeUshi schreef:
Een paard in de wei houden terwijl hij moddervet en bevangen is staat voor mij gelijk aan zware dierenmishandeling. Het is erom vragen dat het dier zich werkelijk compleet kapot eet.

Voila, typisch bokt, wat een zwaar overdreven stelling. Moddervet, wie zei nu dat mijn paard moddervet staat. En wie zegt dat ze nog hoefbevangen is??

Nou dan zeg ik je wat, als ze NOOIT meer op de wei mag dan is het enkeltje slachthuis - daar wordt mijn pony doodongelukkig van (merk ik nu al na 2 weken stal) en ik ook.

Punt 2: de wei ligt pal achter mijn huis en ik kan haar zien vanop bijna iedere kamer in het huis.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:09

MaaikeUshi schreef:
Ik zou een paard dat hoefbevangen is geweest gewoon niet meer op de wei zetten, als ik er zelf geen oog op had. Ze kunnen ook bevangen worden als het een paar dagen droog is geweest en dan weer gaat regenen, of wat dan ook.

Dat ben ik helemaal met je eens.
Als een paard moddervet wordt door het grazen is het gewoon overduidelijk dat het gras te rijk en/of teveel is.
Of het nou kort of langer gras is.
Ik vermoed dat het rare voorjaar veel hoefbevangen slachtoffers gemaakt heeft onder de paarden.

Eerst is het veel te lang te koud geweest voor de tijd van het jaar. Toen werd het inenen idioot warm dus het gras kreeg even een enorme groeispurt. Toen die rare droogte van een paar weken erover heen zodat de groei weer stagneerde en na een paar weken ineens een paar dagen flink regen. Althans hier in het Oosten van het land. Door die regen brulde bij wijze van spreken het gras de grond uit.
De Fjordenkruising waar ik het over had werd inderdaad een paar dagen na die regen hoefbevangen.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:15

@Lieke_M: Ik denk dat ze het over henny_w had, tenminste...daar ga ik van uit?
Zelf heb ik mijn pony's 2 uurtjes per dag in een onbemeste wei met hoog gras, optie 1 dus. Maar die wei is van een slechte kwaliteit dwz dat er veel onkruid in staat en ook wat gras wat ze niet zo lekker vinden. Later gaan ze in de andere wei, ook met hoog gras, maar die is wel bemest. Ook daar mogen ze dan maar kort op en op een afgezet stukje.
Op het gras zetten blijft altijd een gok...ik zou als ik jou was de pony de eerste tijd proberen op een zandpaddock te houden. Maar daar had je geen mogelijkheid voor?

cornelie schreef:
Nou, als ze 2 x per dag 3 balen krijgen is het niet weinig hoor Knipoog Hoe vaak een paard hooi krijgt zegt mij niet zoveel, gaat mij meer om de hoeveelheid. Die van mij kreeg bij een vorige stal 1 x in de week hooi...... (zo'n grote ronde baal waar hij dan onbeperkt van kon eten )

Haha...oke...op deze manier! Ik zie het voeren op deze manier toch meer als onbeperkt hooi krijgen. Clown

@jesito: Volgens mij voeren wij gewoon op dezelfde manier, hoor, ik zit er namelijk ook tussenin. Haha! Ik voer gewoon ongeveer 5x per dag hooi, 1 beurt minder als ze 2 uurtjes op de wei gaan.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:19

Nee, geen paddock ter beschikking. 't Is alles of niets.
Vorig jaar trouwens 0 problemen gehad en toen stond ze ook fulltime op de wei..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:57

@Liekie, ik had het over het paardje waar Henny het over had ...

En over jouw situatie, ik schreef [quoteals ik er zelf geen oog op had][/quote]
JIj hebt er wel oog op toch?
Dus dan geldt dat stukje ook niet voor jou.

Sorry als het verkeerd overkomt, dat bedoelde ik dus niet.

Als ik er zelf oog op had zou Stan direct weer op een kaal weitje komen. Sterker nog, ik heb nu iets op het oog met van dat lange doorgeschoten gras.
Met andere woorden: volgens mij zijn we het helemaal met elkaar eens Knipoog

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:01

oke, sorry misbegrepen Lachen