Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jesito schreef:Het is wel allemaal heel erg zwart-wit, grijs bestaat volgens mij niet meer.
Als jullie goed lezen is dat ik erbij zeg dat het niet goed is maar tussen twee keer perdag en onbeperkt zit nog wat in.
En naar mijn idee is dit een prima oplossing.
jesito schreef:Dan staan heel veel paarden er in nederland heel slecht bij, want ga maar eens op de gemiddelde manege en pensionstal kijken.
Als ze daar twee keer per dag hooi krijgen heb je het al goed geregeld.
henny_w schreef:Hoi allemaal,
Ik wil hier graag een vraag stellen en ik denk dat jullie aardig weten van wat wel en niet bij hoefbevangen paarden mag![]()
Gelukkig heb ik zelf geen hoefbevangenheid bij mijn paarden.
Een kennis van mij heeft ook een kruising Fjord die vorig jaar heel moddervet was. Zelden gezien zo dik.
Het paard liep dag en nacht in de wei en werkte niet bijster veel.
Ik heb haar toen al regelmatig gewaarschuwd om hem drastisch in het overvloedige gras te beperken maar dat gebeurde niet.
Helaas vorige week was het raak.
Flink hoefbevangen aan de voorbenen en achter was het ook niet helemaal oke volgens de dierenarts.
Wat schetst mijn verbazing toen ik haar later sprak.
Het paard staat nog gewoon in het gras.
Volgens de dierenarts mocht hij gewoon in het gras staan zei de eigenaresse.
Ik weet niet beter of dat bij hoefbevangenheid het paard gelijk uit het gras moet en even een paar weken of zelfs langer op oud of schraal hooi moet staan qua voeding.
Is er iets veranderd in de mening over hoefbevangenheid of is deze dierenarts merkwaardig bezig ???
Het paard heeft een injectie gehad en voor 5 dagen pijnstillers.
Lieke_M schreef:Ivm dat gras heb ik intussen ook nog een vraag.
Donderdag mag ze vermoedelijk terug op de wei.
MAAR nu heb ik 3 opties (en ja ik heb er al veel over gelezen maar zie door het bos de bomen niet meer).
1/ lang gras (0.5m), volledig in bloei zelfs - onbemeste wei.
2/ kort gras - dat ze dus al had kortgegeten voor ze hoefbevangen werd - onbemeste wei.
3/ bemeste wei - vorige week gemaaid.
Optie 1 lijkt me op 't eerste zicht NOT DONE - maar ivm dat fructaan dat minder aanwezig is in lang gras, vraag ik het toch maar even.
Kan ik dat lang gedeelte best zowiezo kort maaien alvorens ze er OOIT terug op komt te staan? Of geef ik het toch op volle lengte dmv stripbegrazing?
Wie weet het??
henny_w schreef:Hoi allemaal,
Ik wil hier graag een vraag stellen en ik denk dat jullie aardig weten van wat wel en niet bij hoefbevangen paarden mag![]()
Gelukkig heb ik zelf geen hoefbevangenheid bij mijn paarden.
Een kennis van mij heeft ook een kruising Fjord die vorig jaar heel moddervet was. Zelden gezien zo dik.
Het paard liep dag en nacht in de wei en werkte niet bijster veel.
Ik heb haar toen al regelmatig gewaarschuwd om hem drastisch in het overvloedige gras te beperken maar dat gebeurde niet.
Helaas vorige week was het raak.
Flink hoefbevangen aan de voorbenen en achter was het ook niet helemaal oke volgens de dierenarts.
Wat schetst mijn verbazing toen ik haar later sprak.
Het paard staat nog gewoon in het gras.
Volgens de dierenarts mocht hij gewoon in het gras staan zei de eigenaresse.
Ik weet niet beter of dat bij hoefbevangenheid het paard gelijk uit het gras moet en even een paar weken of zelfs langer op oud of schraal hooi moet staan qua voeding.
Is er iets veranderd in de mening over hoefbevangenheid of is deze dierenarts merkwaardig bezig ???
Het paard heeft een injectie gehad en voor 5 dagen pijnstillers.
Victory-Boy schreef:jesito schreef:Het is wel allemaal heel erg zwart-wit, grijs bestaat volgens mij niet meer.
Als jullie goed lezen is dat ik erbij zeg dat het niet goed is maar tussen twee keer perdag en onbeperkt zit nog wat in.
En naar mijn idee is dit een prima oplossing.
Ik snap eventjes helemaal niet meer wat je nu wilt?Als je goed leest....lees je dat ik ook helemaal niet zeg dat paarden óf onbeperkt óf 2x per dag hooi krijgen...
Ikzelf bijvoorbeeld geef niet onbeperkt hooi, maar bijna onbeperkt, ietwat verschil dus. En zoals je eerder in dit topic hebt kunnen lezen zijn er meerdere mensen die ipv onbeperkt hooi voeren zo'n beetje 4 à 5x per dag wat geven. Niets mis mee dus...Onbeperkt kan niet altijd, maar 2x per dag is veeeels te weinig.
jesito schreef:Dan staan heel veel paarden er in nederland heel slecht bij, want ga maar eens op de gemiddelde manege en pensionstal kijken.
Als ze daar twee keer per dag hooi krijgen heb je het al goed geregeld.
Dìt heb jijzelf gezegd, dat heel veel paarden in Nederland hooguit 2x per dag hooi krijgen. Is dat zwart-wit of grijs?![]()
Ik denk dat jij onze reactie helemaal verkeerd gelezen/begrepen hebt...
Lieke_M schreef:MAAR nu heb ik 3 opties (en ja ik heb er al veel over gelezen maar zie door het bos de bomen niet meer).
1/ lang gras (0.5m), volledig in bloei zelfs - onbemeste wei.
2/ kort gras - dat ze dus al had kortgegeten voor ze hoefbevangen werd - onbemeste wei.
3/ bemeste wei - vorige week gemaaid.
Optie 1 lijkt me op 't eerste zicht NOT DONE - maar ivm dat fructaan dat minder aanwezig is in lang gras, vraag ik het toch maar even.
Kan ik dat lang gedeelte best zowiezo kort maaien alvorens ze er OOIT terug op komt te staan? Of geef ik het toch op volle lengte dmv stripbegrazing?
Wie weet het??
MaaikeUshi schreef:Een paard in de wei houden terwijl hij moddervet en bevangen is staat voor mij gelijk aan zware dierenmishandeling. Het is erom vragen dat het dier zich werkelijk compleet kapot eet.
MaaikeUshi schreef:Een paard in de wei houden terwijl hij moddervet en bevangen is staat voor mij gelijk aan zware dierenmishandeling. Het is erom vragen dat het dier zich werkelijk compleet kapot eet.
Ik zou een paard dat hoefbevangen is geweest gewoon niet meer op de wei zetten, als ik er zelf geen oog op had. Ze kunnen ook bevangen worden als het een paar dagen droog is geweest en dan weer gaat regenen, of wat dan ook.
cornelie schreef:Nou, als ze 2 x per dag 3 balen krijgen is het niet weinig hoorHoe vaak een paard hooi krijgt zegt mij niet zoveel, gaat mij meer om de hoeveelheid. Die van mij kreeg bij een vorige stal 1 x in de week hooi...... (zo'n grote ronde baal waar hij dan onbeperkt van kon eten )