[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 23:43

Beperkt hooi? Maar wel voldoende hoor. (circa 2% lichaamsgewicht) Je bedoelt misschien ' niet onbeperkt hooi'?

Van Nassau's verhalen over Cushing.. die heb ik naast me neer gelegd. Dat overgewicht een oorzaak kan zijn van Hb, daar heeft hij wel gelijk in. Maar lang niet alle paarden met HB zijn te dik.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:46

Hier ook een schrale hoor, ook al meermaals bevangen geweest en al jaren behandeld als i.r., hoewel ze dat niet is. En zo zijn er meer, maar misschien hebben ze de tekst inmiddels aangepast, heb al een tijd niet op de site gekeken, want heb het boek. Maar ook daarin staat dat een paard wat meermalen hb wordt als een vorm van dierenmishandeling kan worden beschouwd. Wel met een gruwelijke foto erbij van misvormde hoeven, dus waarschijnlijk bedoelen ze dat speciale geval.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 23:49

Ja, haha, Van Nassau staat niet bekend om z'n sociale vaardigheden. Maar hij is een geweldige smid en da's het belangrijkste. Over het algemeen heeft hij wel gelijk met z'n uitspraken - hij weet ze alleen niet altijd 'sociaal acceptabel' te verpakken. :))

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:23

Het punt is ook dat de meeste paarden die ze daar moeten oplappen wel gewoon simpelweg te dik zijn (die van mij idem). Dus ik denk dat ze daardoor mss een beetje doordraven over te dik. Zelf kan ik me ook niet zo vinden in het verhaal over hoefschoenen op hun site, maar dat doet in mijn ogen niets af aan hun kundigheid. In het achterhoofd houdend dat ze ook wel schrijnende gevallen tegenkomen. Iedereen heeft zijn eigen visie. PN zegt bijvoorbeeld dat ik juist onwijs slecht bezig ben geweest door mijn shet te laten beslaan. Toch typisch dat sinds het ijzer mijn pony als een trein is gaan lopen, waardoor het proces in een stroomversnelling is gekomen. Als ik naar hen had moeten luisteren had ik mijn pony moeten dwingen om te lopen, terwijl het beest kapot ging van de pijn. Zo zijn er van iedere smid/methode goede en heel slechte verhalen te vinden. Je moet doen wat bij je paard werkt. Ik wilde ook geen ijzers, maar na maanden kloten liep mijn pony nog steeds slecht, dus dan moet je verder kijken of iets anders wel helpt.

Ik ben zelf enorm blij dat ik de stap genomen heb om met mijn shet daarheen te rijden. Anders was ze er nu niet meer geweest. Overigens is het niet zo dat ze altijd maar willen beslaan. Grietje heeft de eerste keer ijzers gehad, maar de keer erop stelde Rob zelf voor om het zonder te proberen, omdat het volgens hem prima kon. In de meeste adviezen die ik heb gekregen kan ik me heel goed vinden en die pas ik ook netjes toe.

Haha dat herken ik wel JP. Eerste keer was ik doodsbang om te gaan na al jullie verhalen hier :')

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:48

Ach, de man is goed in z'n werk. Ik heb hier zo'n VA gehad, echt niet subtiel en heb hem daardoor lang vervloekt. Maar een geweldige VA die ik echt blind vertrouw, en z'n minder sosiale kant neem ik maar voor lief (al is het de laatste jaren beter geworden, helaas werkt hij nu richting zijn pensioen).

Dennis gaat nog steeds als een trein. 1 dag kreupel op alle ondergrond, 1 dag kreupel op het harde en daarna was hij ook op het harde weer rad. Gister zelfs een stukje over het grindpad gelopen, daar was hij wel duidelijk gevoelig, maar zodra hij weer op het gewone harde kwam zag je er niets meer aan.
Ben er echt heel snel bij geweest en dat heeft dus echt goed geholpen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 16:56

We zijn vandaag naar de kliniek geweest voor foto's. En het wonder waar we zo op hoopten is gebeurt! Haar hoefbeen is door goed bekappen een heel stuk terug in de goede positie gekomen. We (onze hoefsmid dus eigenlijk) kregen nog een compliment over hoe haar hoefjes eruit zagen. De DA die twee weken terug langs geweest is zat er wel naast, ze is nu niet hoefbevangen waarschijnlijk heeft ze last gehad van de bevroren ondergrond. Ze heeft wel slechte knieën (een bekend probleem bij shetlanders). Dat moeten we met goede training kunnen verbeteren. Ze mag dus zelfs weer gewoon bereden worden. Verder heeft ze luis en daardoor is ze waarschijnlijk vermagerd en lusteloos geworden.
We zijn dus ontzettend blij en opgelucht!
Iedereen heel erg bedankt voor de steun en het meedenken, dat heeft ons echt goed gedaan!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:06

wauw super!
en welke smid heb jij ?

De smid die vandaag langs is geweest wilde mijn shet lager zetten. De dierenarts wilde hem hoger hebben met pads. We hebben nu besloten om hem zo te laten, omdat hij het beetje bij beetje toch beter doet nu.
en maandag komen ze prikken op cushing, als daar niks zinnigs uit komt daarna eventueel ook op i.s.!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:23

Ik zit in Friesland dus veel heb je er niet aan maar onze hoefsmid is Martijn Verweij, hij komt al jaren bij ons hij werkt echt heel snel waardoor ik soms wel eens mijn twijfels had (daar was ik ook snel van genezen naar een paar keer een uitstapjes naar een andere hoefsmid met mijn Haf) maar hij zet ze altijd wel super mooi op hun voetjes. De hoefjes van onze shet heeft hij dus op gevoel (want we wisten toen niet van de kanteling, alleen maar dat ze bevangen was geweest) ook super goed bekapt.
Het is echt een hele opluchting, we hadden met alles rekening gehouden behalve met dit. Dit is bijna te mooi om waar te zijn! We er ook nog helemaal van in de war maar vooral ontzettend bij natuurlijk! Onze oudste dochter mocht nu weer even op haar rug zitten (nu we weten dat dat kan zonder schadelijk te zijn) ze wilde er niet meer af en zat helemaal te stalen en knuffelen, heerlijk om te zien!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 21:16

Swift schreef:
Ik zit in Friesland dus veel heb je er niet aan maar onze hoefsmid is Martijn Verweij, hij komt al jaren bij ons hij werkt echt heel snel waardoor ik soms wel eens mijn twijfels had (daar was ik ook snel van genezen naar een paar keer een uitstapjes naar een andere hoefsmid met mijn Haf) maar hij zet ze altijd wel super mooi op hun voetjes. De hoefjes van onze shet heeft hij dus op gevoel (want we wisten toen niet van de kanteling, alleen maar dat ze bevangen was geweest) ook super goed bekapt.
Het is echt een hele opluchting, we hadden met alles rekening gehouden behalve met dit. Dit is bijna te mooi om waar te zijn! We er ook nog helemaal van in de war maar vooral ontzettend bij natuurlijk! Onze oudste dochter mocht nu weer even op haar rug zitten (nu we weten dat dat kan zonder schadelijk te zijn) ze wilde er niet meer af en zat helemaal te stalen en knuffelen, heerlijk om te zien!

Fijn dat het bij jou wel goed ging.
Ik had eerst ook verweij maar dat was echt niks.
Hij heeft twee keer totaal mis geknipt waardoor mijn pony ongelooflijk bang voor de smid is geworden.
Ook had ik het idee dat de achtervoeten nietsuper fijn waren.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 21:29

Zo zie je maar weer hoe het kan verschillen. Ik ben in ieder geval blij dat hij het zo netjes heeft gedaan, het had ook heel anders af kunnen lopen als ze verkeerd bekapt was geweest.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 22:42

:(:) allereerst dikke knuffel voor de paardjes die het nodig hebben.

@ff
ik ben destijds op zoek gegaan naar een hele ervaren smid met veel ervaring met hoefbevangen paarden. Opde voorpagina staat het verhaal van Image, mijn paard. Zij is gered door Van nassau en Kliniek Visdonk. Ik kan je ze zeker aanbevelen, massa praktijk kennis van hoefbevangen paarden. Image haar verhaal heeft gelukkig meerdere paarden gered.Ze zijn geen tovenaars, maar hebben veel kennis op dit gebied.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:49

Mag ik even wat vragen ik merkte dat na de hoefbevangenheid onze haf redelijk wat ringen op zijn hoeven had wat normaal is schijnt na ziek te zijn geweest. Hij is nu al enkele maanden stabiel gaat af en toe kort de weide op en sinds deze week ben ik ook al keer of 3 korte straatwandelingetjes gemaakt. nu merkte ik vandaag op dat hij bovenaan zijn hoef bij beide voorvoeten precies een nieuwe ring had terwijl de andere ringen zo goed als weg zijn (uitgegroeid) wilt dit zeggen dat hij mss zonder mijn weten even terug een herval heeft gehad? of is dit een voorteken ofzo .. of is het normaal dat hij na al die tijd nog een nieuwe ring krijgt ?

ik hoop dat de vraag een beetje duidelijk is dank je!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:59

Die ringen kunnen ook ontstaan door het veranderen van voer enz.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:39

hij is niet veranderd van voer krijgt alleen hooi en beetje wortelen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:03

Kunnen jullie mij mischien even helpen?
Ik heb thuis een chronische hoefbevangen pony die het supergoed doet.
Hij staat onder controle van de hoefsmid en dierenarts samen en hij mag wel gewoon werken.
Maar door zijn enthousiaste trainingen wat hij erg goed doet is het voor mij moeilijk om te bekijken hoeveel eten hij moet hebben.
Hij eet nu 4 kg hooi en ongeveer 0.5 gram brok met vitaminepoeder.
Toch valt hij af. Wat kan ik hem nog bijvoeren wat er niet voor zorgt dat hij hoefbevangen raakt,
Maar hem wel wat meer energie geeft.
Alvast bedankt, Lisa

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:08

Ik voer mijn ex-bevangeners Subli omega 369 als ze wat voller mogen.
Afgelopen augustus zelfs een merrie met veulen aan de voet die al schraal was, en accuut bevangen. Helemaal stoppen met voeren wou ik niet omdat ze al zo schraal was en er een dik vet veulen aan had hangen. Toen kreeg ze de omega, vitamine korrel en medicatie (en haar veulen flink veulenbrok, in de hoop dat die daardoor minder bij moeder weg ging halen, niet voor haar eigen dikke billen).

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:23

Vandaag worden er foto's gemaakt van de pony haar voeten ben zo benieuwd.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:29

duim duim duim voor Ipsilonka. Hopelijk valt het allemaal mee.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:35

Hopelijk pakt het bij jou net zo goed uit als bij ons Ipsilonka, in ieder geval sterkte, het is super spannend.

Dit zijn de nieuwe foto's:
Afbeelding

En nog even ter vergelijk haar slechte voetje 3 jaar terug:
Afbeelding

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:58

Dennis schreef:
Ik voer mijn ex-bevangeners Subli omega 369 als ze wat voller mogen.
Afgelopen augustus zelfs een merrie met veulen aan de voet die al schraal was, en accuut bevangen. Helemaal stoppen met voeren wou ik niet omdat ze al zo schraal was en er een dik vet veulen aan had hangen. Toen kreeg ze de omega, vitamine korrel en medicatie (en haar veulen flink veulenbrok, in de hoop dat die daardoor minder bij moeder weg ging halen, niet voor haar eigen dikke billen).

Dankjewel voor je tip :)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:23

Helaas, hier slechte foto's...

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:30

Oh vreselijk voor je...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 16:50

Ipsilonka schreef: