Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 09:05

Isapaardje schreef:
Ik meld me ook even hier. Was met Gemske aan het mailen geraakt over de zoolkleur.
Isabella's zolen zijn ook verkleurd en ik heb het vermoeden dat haar (vrij ernstige) bevangenheid met fikse zool/hoefzweren in 2009 er wat mee te maken hebben.

Voorheen had ze mooie zwarte zolen:
Afbeelding

Nu zijn ook bij haar de zolen wit geworden en de structuur, vooral in de toon, is anders ... gummi achtig (de vijl maakt geen raspend geluid als ik er overheen ga):
Afbeelding

Sowieso is ook de witte lijn erg verbreed door hoefbeenkanteling, maar gelukkig is de zool niet meer bol, maar weer wat hol aan het trekken.

Buiten loopt ze op hoefschoenen.
Easyboot (normaal) of Cavallo (kleinste maat, met zelfgemaakte binnenvoering, anders waren ze net iets te groot).

Ik zie vooral bij de 1e foto een voet die onderhouden wordt. Hoefwand steekt niet boven de zool uit, zool draagt mee +:)+
Bij de 2e foto zie ik een hoef die nodig bekapt moet worden. De hoefwand/witte lijn lijkt dusdanig uitgerekt te zijn door een te lange hoefwand, zool draagt niet mee (behalve op dat kleine zwarte stukje rechtsvoor van de teen). Je ziet ook dat de ruimte van de punt van de straal tot aan de teen bij de bovenste (onderhouden) hoef korter is dan bij de onderste foto.

Peelie

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:03

Het eerste voete ziet er echt super mooi onderhouden uit. de 2e voet ziet er behoorlijk 'verwaarloost' uit. alsof hij niet meer regelmatig bekapt word...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:14

Eh tja ... ik liet de foto's meer zien vanwege de verkleuring van de zool. Kan me indenken dat voor veel 'natuurlijk bekappers' de tweede foto als rampfoto gezien wordt, maar vergeet niet dat ze enorm hoefprobleem heeft gehad en door het oog van de naald is gekropen. Fikse hoefbeenkantelingen (2 vrij kort achter elkaar) hebben voor de uitgerekte witte lijn gezorgd. Op de foto lijkt dan ook of de wand veel langer is dan de zool, maar dat is niet zo. Zool steekt zelfs uit tov de wand. Wand wijkt naar voren als snavel (vandaar regelmatig vijlen nu en veel hoefonderhoud ipv minder).

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:52

Er lijkt wel weer een zwarte zool onder te zitten als je kijkt naast de straal. Wel apart.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:34

je ziet wel vaker dat ontstekingen de hoefkleur (tijdelijk) kan veranderen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:19

De structuur van de zool is ook anders zoals ik al schreef (net als bij Aurora van Gemske te zien is).
Hoefsmid kwam laatst toch nog oude bloeding tegen, zowel in zool als witte lijn. Ze heeft vorig jaar een ontsteking gehad die tussen 2 zoollagen in zat en de gezonde zool had aangetast. Die ontstekingsperiode zal er dus zeker wat mee te maken hebben, maar omdat het nu al weer een tijd geleden is dat het in de acute fase zat, vond ik het zelf raar dat ik nog altijd een witte zool zie.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:24

Nadat Tines vorige week links voor zijn ijzer verloren was. Heb ik besloten om ze er allebei maar af te halen. Hij heeft altijd bloot voets gestaan. In ieder geval tot zijn 14e. Op zijn 14e moest hij helaas een ijzertje aan de voorbenen omdat hij vanwege het schrapen met de voorbenen nog steilere hoeven had gekregen dan hij al had. En dus zo recht stond dat hij kreupel liep. Die oorzaak is echter weg genomen. En de hoeven zijn nu weer in de stand zoals vanouds. Nog steeds steil. Maar zo loopt hij al 16 jaar.

Ik wil dus gaan proberen of het goed gaat. Want hij heeft tenslotte altijd zonder gelopen. Ook op het harde. Links is wel iets korter en anders omdat hij een brok hoef is verloren met het ijzer.

Met ijzers.
Afbeelding

Zonder.
Afbeelding

Z'n sokken heb ik er helaas eergisteren af moeten halen omdat hij mok heeft. Hij heeft op de foto ook een wat dikker been vanwege de mok. |o

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:36

Ik vind het best nette voetsjes. Rechts is idd ietsje stijler, maar niet storend. Ik ben wel nieuwschierig naar de onderkant.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 23:24

Daar zal ik dan van de week even een foto van maken. :Y)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:29

Ik kijk regelmatig in dit topic, ik vind het neig interessant om al die voetjes te zien en de commentaar erop :D
Nu vroeg ik mij is af wat er van mijn paard haar hoeven gezegd wordt.
Persoonlijk vind ik dat ze super voeten heeft.
Ff wat extra info over het beestje:
Ze is ongeveer 4,5 jaar, nooit op ijzers gestaan. Ze liep zowizo over alle ondergronden. Nu 'mankt' ze af en toe op kiezels met het witte voorbeen, ik dacht aan een zoolkneuzing. Er wordt nog niet mee gereden, alleen aan de hand gewandeld. Ze staat 24/7 buiten met een schuilstal waar beton in ligt.
De achtervoeten zijn nog maar 1x in haar hele leven NB geweest. De voorvoeten al 3x. Nu hou ik ze zelf bij. Hier heb ik voor en achter de steunsels weggedaan. Voor de rest heb ik vooraan 1mm van de hoefwand afgedaan. De hoeven had ik ff uitgekuist. Ge ziet duidelijk welke delen van de hoef de grond raken want die zijn nat (de grond was nogal vuil, ge ziet zelfs al nimeer dat ik er iets afgehaald heb), de natte delen zijn dus de straal, hoefwand + een randje van de zool. Ik heb ook de indruk dat de 2 achtervoeten een beetje van vorm verschillen, of lijkt dit alleen maar zo op de foto's om dat wit een beetje meer afsteekt tov de achtergrond? Zonder foto's valt mij dat trouwens niet op.
De ondergrond waar ze nu op staat helt af, daarmee dat de witte voet vooraan soms maar een beetje hangt en raar lijkt, er scheelt nix met die hoef. Als ze in de andere richting stond dan liet ze de zwarte hoef wat hangen :P
Ik heb de foto's in een album geplaatst, had geen zin om ze 1 voor 1 up te loaden x]
De eerste 4 fotos zijn vooraanzicht en voorvoeten. Dan 3x achteraanzicht + achtervoeten.
dan 2x linksvoor, 2x rechtsvoor, 2x linksachter en 2x rechtsachter.

Hier staan de foto's : http://www.mijnalbum.nl/Album=KF7Q6O3P

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:42

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:34

Ik vind het ook nette voet, ze zien er heel solide uit. Er mag idd alleen wel even een fijltje langs, dat de randjes er ook weer gaaf uit zien. Verder zijn ze super :)

Pfff, gistere na een buiteritje even de achterhoeven van mijn paardje opgepakt. Haar stalen achter zijn helemaal zacht en vol met gaten door stenen ed... Ik ben blij dta het stalzeisoen is begonnen en dat ze nu overdag op zand staat... Ik ga van de week eevn dry feet bestellen en de achterhoeven er mee behandelen, zodat de stralen weer hard worden, want alles verdwijnd er nu in...

Zoi een biotex badje vantevoren een goed idee zijn? of de straal vantevoren even behandelen met dettoil, zodat de bakterien dood gaan. Ze heeft namelijk rotsraal gehad, en als ik dit zo laat opdrogen, en alles weer dicht gaat, gaat het binnenin broeien, en blijft ze last houden van rotstraal... Is dat een idee

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:44

ik volg hier even mee,ben me meer aan het verdiepen in paardenhoeven om een goede keuze te kunnen maken in een smid die mijn paarden bekapt.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:20

Peelie schreef:
..., want alles verdwijnd er nu in...

Vergroot risico op ontstekingen in de hoef... blamen e.d. die wat groter oppervlakte meepakken dan een klassieke blaam.
Hoe komt het overigens dat jouw paardje zulke slechte stralen heeft? Over het algemeen hebben gezonde hoeven 9 van de 10 x ook gezonde stralen.
Als ik stralen "ruik" zeg maar: "was ist loss???!!??" gaat er dan altijd door me heen: ziekte, slecht bekapt, knelhoeven, vieze stal en mmm... verder kom ik nooit eigenlijk.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:02

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:47

scoxxx schreef:
Peelie schreef:
..., want alles verdwijnd er nu in...

Vergroot risico op ontstekingen in de hoef... blamen e.d. die wat groter oppervlakte meepakken dan een klassieke blaam.
Hoe komt het overigens dat jouw paardje zulke slechte stralen heeft? Over het algemeen hebben gezonde hoeven 9 van de 10 x ook gezonde stralen.
Als ik stralen "ruik" zeg maar: "was ist loss???!!??" gaat er dan altijd door me heen: ziekte, slecht bekapt, knelhoeven, vieze stal en mmm... verder kom ik nooit eigenlijk.

Het land hier is klei grond, en eigenlijk heeft zij voor haar doen te lang op het land gestaan. Het is heeeeeeel erg nat. En dat gaat dus niet goed. Ze stond eerst op een land met zand ondergornd, en dat ging wel goed. Maar adt werd ook lang niet zo nat... Doordat haar stralen achter nu zo slecht zijn mest ik haar stal iedere keer helemaal uit. Ik zit er ook aan te denken om haar een poosje op zaagsel te zetten zodat die stralen achter een beetje droog trekken. Dat zou helemaal niet zo slecht zijn voor haar... Ze staat nu ook weer op zand, was du ook niet verkeerd is voor haar. Het is iig een stuk droger...

Waardoor het komt? Ik weet het eerlijk gezecht niet... Ik heb nooit problemen gehad met haar stralen, behalve als het heel nat was/is. En dat is eigenlijk een beetje begonnen met het Natuurlijk Bekappen toen haar stalen echt tot het minimaale werden bewerkt... en er dus zo veel mogenlijk bleef staan van de straal...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:28

GaelleS schreef:
Nu 'mankt' ze af en toe op kiezels met het witte voorbeen, ik dacht aan een zoolkneuzing.

Met gevaar van verkeerde interpretatie van een foto... toch mijn reactie. ;)

Het lijkt, nogmaals, het lijkt, ik zeg dus niet dat het zo is, dat de voorhoeven een dubbele zool hebben. Dit kan idd kneuzingen veroorzaken. En waarom ik dat denk? Omdat vlakbij de witte lijn, de structuur van de zool anders is. De 1e zoolfoto laat het best duidelijk zien. De dubbele zool is glad van structuur, en lichter. En rondom de witte lijn is de zool donkerder en grover.

Je kunt met een hoevenkrabber kijken of je verschil voelt in het materiaal. De gladde structuur krijg je normaal gesproken niet weggekrabd met je hoevenkrabber.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:48

Antheman schreef:
GaelleS schreef:
Nu 'mankt' ze af en toe op kiezels met het witte voorbeen, ik dacht aan een zoolkneuzing.

Het lijkt, nogmaals, het lijkt, ik zeg dus niet dat het zo is, dat de voorhoeven een dubbele zool hebben. Dit kan idd kneuzingen veroorzaken. En waarom ik dat denk? Omdat vlakbij de witte lijn, de structuur van de zool anders is. De 1e zoolfoto laat het best duidelijk zien. De dubbele zool is glad van structuur, en lichter. En rondom de witte lijn is de zool donkerder en grover.

Je kunt met een hoevenkrabber kijken of je verschil voelt in het materiaal. De gladde structuur krijg je normaal gesproken niet weggekrabd met je hoevenkrabber.

Dubbele zolen wilt niet 1-2-3 een gevoeligheid op kiezels verklaren, wel dunne zolen. En... met dit weer veel regen dan weer zonnetje eroverheen... vallen dubbele zolen er in een wip en een zucht vaak uit, tenzij de dubbele zool nog een doel heeft; nml nog ietwat bescherming geven a.g.v. allerlei.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:49

@Antheman: nee volgens mij zit er geen laagje meer bovenop, heb niet echt gecheckt, maar is die rand niet gewoon vuil? Die rand raakt de grond ook, de rest van de hoef was nl rap droog als ik hem gekuist had..
@Scoxx enzo, zal ik is doen :P

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:05

scoxxx schreef:
Antheman schreef:

Dubbele zolen wilt niet 1-2-3 een gevoeligheid op kiezels verklaren, wel dunne zolen. En... met dit weer veel regen dan weer zonnetje eroverheen... vallen dubbele zolen er in een wip en een zucht vaak uit, tenzij de dubbele zool nog een doel heeft; nml nog ietwat bescherming geven a.g.v. allerlei.

Scoxx, je weet heel veel, dat weet ik :D

Maar ik kan bovenstaande niet onderschrijven, ik heb andere ervaringen.
Ik ga kijken of ik mijn prachtige dubbele zool foto nog kan vinden.

Gevonden:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Antheman op 05-10-10 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:05

GaelleS schreef:
@Antheman: nee volgens mij zit er geen laagje meer bovenop, heb niet echt gecheckt, maar is die rand niet gewoon vuil? Die rand raakt de grond ook, de rest van de hoef was nl rap droog als ik hem gekuist had..
@Scoxx enzo, zal ik is doen :P

Dat weet ik niet, ik was er niet bij toen de foto gemaakt werd. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:57

Ik wil volgend jaar de bekapcursus in Barneveld gaan doen.

Iemand in dit topic ervaring met deze cursus? Hoe is de kwaliteit van deze opleiding?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:21

russel schreef:
Ik wil volgend jaar de bekapcursus in Barneveld gaan doen.

Iemand in dit topic ervaring met deze cursus? Hoe is de kwaliteit van deze opleiding?

Die heb ik gedaan ;)

Ik vond dat ik daar veel geleerd heb.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:46

Ik ga voor volgende week weer een afspraak maken met de smid. Hoeven zien er nog wel super uit met 7 weken en zouden nog wel even kunnen, maar die gevoeligheid wordt ik gek van. Als ze de bak (of land) uit komt en er zit zand in geplakt loopt ze echt op eieren :? Nu ook met achter. Als ik ze leeghaal is er niets aan de hand verder, maar ja, ik loop niet de hele dag naast haar om haar hoeven leeg te houden. Ben benieuwd wat mijn smid erover zegt. Het liefst heb ik geen ijzers, want dat wordt mogelijk drama (mag ik springschoenen en peeskappen weer gaan opzoeken) maar zo kan het ook niet :n

Ze is altijd wel gevoelig, maar sinds ze 3 maanden op het land heeft gestaan met vakantie is het een stuk erger geworden. We komen dagelijks op de weg, en dat gaat met lege hoeven prima, en ook in de bak loopt ze gewoon fijn (rijden gaat momenteel beter dan ooit tevoren) maar zodra er wat in zit geplakt is het raak en dan vooral van zacht naar hard. Laatst met wandelen van die simpele losse steentjes op de weg waar ze blijkbaar presies in stapte wat resulteerde in niet strompelen of eiren lopen, maar op 3 benen een paar passen ;(

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:03

Tancreda, haalt jouw smid de zolen leeg? Want mijn paard geeft (gaf) dezelfde symptomen als de jouwe, en dat lijkt het probleem te zijn..