[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maggie_Eddy

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:34

Super PBA!! Gefeliciteerd, mag ik denk ik wel zeggen ;) hoe lang geleden is het nu dat ze het infuus gehad heeft?

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:53

Super joh, goed nieuws! Ga je weer de endurance in met haar, of deed je dat al?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:01

Super goed nieuws zeg! :D :D hopen dat het zo goed blijft gaan!

En les ging goed op mijn lieve pooon <3 (staat nu bij stalfaber) De dochter van haar rijdt verina nu , 16aug halen we haar weer op!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:11

5 november heeft ze het infuus gekregen dus dat is ruim 9 maanden geleden. ik ga haar wel weer inzettenn voor de endurance maar ben nu zwanger dus voorloppig heb ik haar nog niet opgebouwd. er rijd een ander meisje nu op zodat ze wel wat doet.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:46

Oh gefeliciteerd met je zwangerschap!!! Wanneer ben je uitgerekend?

Ja wel fijn dat ze evengoed aan het werk kan, aangezien het nog wel even duurt voor je weer ga rijden :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 09:33

ik ben 9 december uitgerekend, zit er af en toe wel op maar ze schimmeld behoorlijk en dat zit niet lekker. daarbij zit mijn broek ook niet fijn. maar ze is wel lief. tja wanneer ik er weer op ga na de bevalling weet ik niet.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:08

Gefeliciteerd PBA, dubbel goed nieuwd :D

Maggie Eddy, ik heb wel het idee dat het haar iets ondersteuning geeft.
Ze is wat minder snel stram.
Maar de reden dat ik het ook voornamelijk ben gaan geven is omdat ze af en toe iets door haar voorbeen zakte, en dat doet ze sinds dien zo goed als nooit meer ;)

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:41

PBA_ schreef:
ik ben 9 december uitgerekend, zit er af en toe wel op maar ze schimmeld behoorlijk en dat zit niet lekker. daarbij zit mijn broek ook niet fijn. maar ze is wel lief. tja wanneer ik er weer op ga na de bevalling weet ik niet.

Gefeliciteerd met je zwangerschap , 3 december is wel een mooie datum mijn verjaardag *D

Za_Ra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:20

Mijn paardje(12 jarig KWPN tuiger merrie) heeft ook spat. Dat is nu ongeveer 1,5 jaar geleden geconstateerd door de DA aan de hand van foto's> Zo af n aan loopt ze onregelmatig maar naar mijn idee heeft dit ook met de belasting op dr been te maken. Ik spring niet meer met haar en probeer zoveel mogelijk lange stukken te rijden en haar zoveel mogelijk op de achterhand te rijden als ik eens ga dressuren. Paard krijgt momenteel 4 capsules prednison om de dag. Ze doet het er goed op en loopt daarnaast 24/7 buiten.

Heeft iemand van jullie ook ervaring met prednison?

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:46

Welkom Za_Ra

Nee ik niet, ook nog niet van gehoord bij spat

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:21

Welkom! Heb dat ook nog niet eerder gehoord eigenlijk Prednison bij spat. Het helpt wel dus denk je?

Za_Ra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 00:03

Ja, voor mijn paardje iig wel. Het is volgens haar DA( van dierenkliniek Ridderkerk) goed tegen de ontsteking die in het gewricht zit. Momenteel staat ze op de wei met voldoende beweging(rust roest zullen we maar zeggen) en vandaag hebben we een ringsteekwedstrijdje gedaan en het ging super!

Bedankt voor het warme welkom :)

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:37

Is het niet zo dat ze best snel resistent worden voor de stofjes in prednison?

Welkomo Za_Ra!

Za_Ra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:00

Dat zou ik zel niet weten, ik ben pas nog voor het andere paard van de eigenaar bij de kliniek geweest. Heb toen een kleine les van de DA gehad over spat en volgens hem werkt dit prima. De eigenaar wil niet zoveel betalen voor plaatselijke injecties en de DA zegt dat prednison bijna het zelfde effect heeft als een tildren infuus... Ik ga dus maar af op zijn kunde en wijsheid....

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:14

Okey en hoe lang moet je het geven?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:57

Welkom Za-Ra. Dat het kan helpen geloof ik wel, maar de bijwerkingen van prednison zijn niet fijn. Het is een erg zwaar middel. Ik zou het zelf niet gegeven hebben maar begrijp uit je verhaal dat het paard niet van jou is.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:31

Onze poown heeft een week of 8 geleden een tildren infuus gehad en ik moet zeggen dat ie met sprongen vooruit gaat... wij zijn voorzichtig blij :D

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:11

Embe dat is fijn nieuws, hopen dat het zo blijft gaan :D

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:59

Za_Ra schreef:
Mijn paardje(12 jarig KWPN tuiger merrie) heeft ook spat. Dat is nu ongeveer 1,5 jaar geleden geconstateerd door de DA aan de hand van foto's> Zo af n aan loopt ze onregelmatig maar naar mijn idee heeft dit ook met de belasting op dr been te maken. Ik spring niet meer met haar en probeer zoveel mogelijk lange stukken te rijden en haar zoveel mogelijk op de achterhand te rijden als ik eens ga dressuren. Paard krijgt momenteel 4 capsules prednison om de dag. Ze doet het er goed op en loopt daarnaast 24/7 buiten.

Ik geef het aan 2 paarden, maar niet tegen spat.

Meestal wordt het gebruikt om allergieen (bij zomerexceem) of alles waar een da niet anders voor kan bedenken. Ik kan me ook niet bedenken wat prednison zou moeten doen igv een spatpaard. Ik weet niet hoe ernstig en welke vorm van spat je paard heeft, maar bedenk je wel dat je prednisolon voor 09.00 uur 's morgens moet geven, anders neemt de kans op hoefbevangenheid toe. Ben je later dan 09.00 uur, sla het maar over.

Ik vraag me af dan ook echt af wat dit middel moet gaan doen bij een spatpaard.

Onregelmatig bewegen is typisch iets dat bij een spatpaard hoort. Besef je wel dat als het na een 15 min. niet beter is er geen sprake meer is van stijfheid maar van pijn.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:00

Embe schreef:
Onze poown heeft een week of 8 geleden een tildren infuus gehad en ik moet zeggen dat ie met sprongen vooruit gaat... wij zijn voorzichtig blij :D

Krijgt je pony nog meer kuren of kan het met 1 kuur af?
Welke vorm van spat heeft je pony?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:04

Za_Ra schreef:
Dat zou ik zel niet weten, ik ben pas nog voor het andere paard van de eigenaar bij de kliniek geweest. Heb toen een kleine les van de DA gehad over spat en volgens hem werkt dit prima. De eigenaar wil niet zoveel betalen voor plaatselijke injecties en de DA zegt dat prednison bijna het zelfde effect heeft als een tildren infuus... Ik ga dus maar af op zijn kunde en wijsheid....

Wat een onzinnig verhaal van de da. Tildren zorgt voor rust in het gewricht alszijnde botaanmaak of onstekingsremmers. Tildren wordt bijna altijd als infuus gegeven en is 6 maanden.Kosten circa € 400,-
Prednisoloncapsules kosten € 0.80 - 1.00 per capsule. Mij ontgaat de goedkopegeit.

Voor de werking van Prednison zie mijn vorige post en google anders maar eens.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:06

Alani schreef:
Za_Ra schreef:

Ik geef het aan 2 paarden, maar niet tegen spat.

Meestal wordt het gebruikt om allergieen (bij zomerexceem) of alles waar een da niet anders voor kan bedenken. Ik kan me ook niet bedenken wat prednison zou moeten doen igv een spatpaard. Ik weet niet hoe ernstig en welke vorm van spat je paard heeft, maar bedenk je wel dat je prednisolon voor 09.00 uur 's morgens moet geven, anders neemt de kans op hoefbevangenheid toe. Ben je later dan 09.00 uur, sla het maar over.

Ik vraag me af dan ook echt af wat dit middel moet gaan doen bij een spatpaard.

Onregelmatig bewegen is typisch iets dat bij een spatpaard hoort. Besef je wel dat als het na een 15 min. niet beter is er geen sprake meer is van stijfheid maar van pijn.

Werkt het goed prednison voor zomerexzeem of heb jij daar geen ervaring mee?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:48

@Zamero: ja ik geef het aan een 2 jarige die gigantisch zomerexceem heeft. Prednisolon is minder slecht dan een andere cortistoïden. Zonder is voor dit diertje geen optie. Volgend jaar gaan we een exceemdeken proberen, maar dat was ze nu natuurlijk nog niet gewend. En omdat nu voor het eerst in de wei te doen......

Vanwaar je vraag?

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:01

Vanuit mijn hoek minder goed nieuws,mijn ruin is het afgelopen jaar zo verslechterd dat hij
volgende week word ingeslapen.

Word dus mijn laatste berichtje in dit topic.

Iedereen veel sterkte en geluk toegewenst met de paarden die spat hebben.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:04

He bah wat naar zeg jacky2, heel veel sterkte gewenst.