Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
PBA_ schreef:ik ben 9 december uitgerekend, zit er af en toe wel op maar ze schimmeld behoorlijk en dat zit niet lekker. daarbij zit mijn broek ook niet fijn. maar ze is wel lief. tja wanneer ik er weer op ga na de bevalling weet ik niet.
Za_Ra schreef:Mijn paardje(12 jarig KWPN tuiger merrie) heeft ook spat. Dat is nu ongeveer 1,5 jaar geleden geconstateerd door de DA aan de hand van foto's> Zo af n aan loopt ze onregelmatig maar naar mijn idee heeft dit ook met de belasting op dr been te maken. Ik spring niet meer met haar en probeer zoveel mogelijk lange stukken te rijden en haar zoveel mogelijk op de achterhand te rijden als ik eens ga dressuren. Paard krijgt momenteel 4 capsules prednison om de dag. Ze doet het er goed op en loopt daarnaast 24/7 buiten.
Heeft iemand van jullie ook ervaring met prednison?
Za_Ra schreef:Dat zou ik zel niet weten, ik ben pas nog voor het andere paard van de eigenaar bij de kliniek geweest. Heb toen een kleine les van de DA gehad over spat en volgens hem werkt dit prima. De eigenaar wil niet zoveel betalen voor plaatselijke injecties en de DA zegt dat prednison bijna het zelfde effect heeft als een tildren infuus... Ik ga dus maar af op zijn kunde en wijsheid....
Alani schreef:Za_Ra schreef:Mijn paardje(12 jarig KWPN tuiger merrie) heeft ook spat. Dat is nu ongeveer 1,5 jaar geleden geconstateerd door de DA aan de hand van foto's> Zo af n aan loopt ze onregelmatig maar naar mijn idee heeft dit ook met de belasting op dr been te maken. Ik spring niet meer met haar en probeer zoveel mogelijk lange stukken te rijden en haar zoveel mogelijk op de achterhand te rijden als ik eens ga dressuren. Paard krijgt momenteel 4 capsules prednison om de dag. Ze doet het er goed op en loopt daarnaast 24/7 buiten.
Heeft iemand van jullie ook ervaring met prednison?
Ik geef het aan 2 paarden, maar niet tegen spat.
Meestal wordt het gebruikt om allergieen (bij zomerexceem) of alles waar een da niet anders voor kan bedenken. Ik kan me ook niet bedenken wat prednison zou moeten doen igv een spatpaard. Ik weet niet hoe ernstig en welke vorm van spat je paard heeft, maar bedenk je wel dat je prednisolon voor 09.00 uur 's morgens moet geven, anders neemt de kans op hoefbevangenheid toe. Ben je later dan 09.00 uur, sla het maar over.
Ik vraag me af dan ook echt af wat dit middel moet gaan doen bij een spatpaard.
Onregelmatig bewegen is typisch iets dat bij een spatpaard hoort. Besef je wel dat als het na een 15 min. niet beter is er geen sprake meer is van stijfheid maar van pijn.